
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,373 |
فراتحلیل اثربخشی مداخلات مبتنی بر هنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16898.2241 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی* 1؛ فائزه ایرانی2 | ||
1استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا،همدان،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر توصیف و تحلیل و نتیجه گیری کلی در خصوص اثربخشی مداخلات مبتنی بر هنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی مدانش آموزان ابتدایی دارای اختلالات یادگیری بود. روش: روش پژوهش پیش رو فراتحلیل میباشد.جامعه آماری مطالعه شامل تمامی پایان نامه ها و مقالات انجام شده یک دهه اخیر در داخل کشور ایران بود که در پایگاه های داده ای نظیر ایرانداک، پرتال جهاد دانشگاهی SID ، مگایران، نورمگز گوگل اسکلار و پورتال جامع علوم انسانی ISC در سال 1403 مورد جستجوی نظامند قرار گرفت.پس از مرور و دریافت پژوهش های مختلف بر اساس ملاک ورود و خروخ تعیین شده 12 مقاله وارد فرایند تحلیل شدند که برابر با 29 واحد فراتحلیل بود. همین طورتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار CMA-3 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی در مدل ثابت برابر841/1و در مدل تصادفی برابر با 411/2است که از نظر آماری معنادار بود(p<0/05)و اندازه اثر کلی برای همه مطالعات در هر دو مدل، زیاد است. لذا میتوان گفت مداخلات آموزشی مبتنی برهنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر بالایی داشته است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد که مداخلات مبتنی بر هنردرمانی دارای اثربخشی مثبتی بودهاند و بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تأثیر میگذارد. با توجه به یافته های پژوهش به مربیان،معلمان ومسئولان مربوطه پیشنهاد میگردد جهت کاهش مشکلات یادگیری وتحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از آموزش های مبتنی بر هنر بهرهگیری کافی نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی برهنر؛ یادگیری؛ عملکرد تحصیلی؛ اختلالات یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |