
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,776,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,954,481 |
اثربخشی لگودرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17398.2257 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ فاطمه ظریفی2؛ نسترن سیداسماعیلی قمی3؛ حسین قمری گیوی4 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
4استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی لگودرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روششناسی پژوهش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری خاص ناحیه 5 شهر مشهد در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس30 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه لگودرمانی را دریافت نمودند و برای گروه کنترل جلسات لگودرمانی اجرا نشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کارکردهای اجرایی (بریف، 2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس، تحت نرمافزار SPSS نسخهی 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که لگودرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص اثربخش بوده است (P<0/01) و دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری کارکردهای اجرایی بهتری داشتند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که برنامهی لگودرمانی با ایجاد تغییراتی در ساختارهای نورونها و انعطافپذیری درونزاد و اصلی مغز، سبب بهبود کارکردهای اجرایی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. بنابراین، استفاده از لگودرمانی در بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
لگودرمانی؛ کارکردهای اجرایی؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |