تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,207 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,707,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,215,534 |
اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 92-106 اصل مقاله (212.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-6 | ||
نویسندگان | ||
احمد عابدی* 1؛ معصومه پیروز زیجردی2؛ احمد یارمحمدیان3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی است. روش این پژوهش آزمایشی بود، جامعه ی آماری دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه ی چهارم آموزش و پرورش اصفهان بودند، که از بین آن ها 30 نفر که در آزمون ریاضیات کی – مت نمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.آزمودنی های گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای، آموزش توجه را دریافت کردند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون ماتری سهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون ریاضیات کی- مت و آزمون عملکرد ریاضی پایه ی چهارم دبستان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش توجه بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بود. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش توجه همانند سایر مهارت های زیر بنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکرد مؤثر در درمان ناتوانی یادگیری ریاضی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی یادگیری ریاضی؛ آموزش توجه؛ عملکرد ریاضی | ||
مراجع | ||
آناستازی، آن ( 1975 ). روان آزمای . ی ترجمه ی محمدنقی براهنی ( 1379 ). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. انجمن روان پزشکی امریکا( 2000 ). متن تجدیدنظر شد هی راهنمای تشخیصی و آماری اختلا لهای روانی چاپ چهار. م ترجمه ی نیکخو و آوادیس، تهران: انتشارات سخن. اهرمی، راضیه ( 1390 ). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان دختر پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان. پایان نام هی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. حمید، نجمه ( 1385 ). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ی ابتدایی ناحیه ی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری .119-136 ، ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 2 سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله ( 1379 ). نارسایی های ویژه در یادگیری. تهران: انتشارات مکیال. عابدی، احمد( 1389 ). اثر مداخلات عصب شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانی . 1-16 ، یاد گیری ریاضی ، تاز ههای علوم شناختی. 1 عابدی، احمد؛ قادری نجف آبادی، مریم؛ شوشتری، مژگان و گلشنی، فرشته ( 1390 ). اثر آموزش برنام هی فراشناخت پانورا وفیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسئله دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با .125-145 ، نارسایی ویژه در ریاضی. فصلنامه روا نشناسی افراد استثنایی، 5 فریار، اکبر و درخشان، فریدون ( 1371 ). ناتوانی یادگیر . ی تبریز: انتشارات نیما. .( لرنر،ژانت ( 2000 ). ناتوان یهای یادگیری ( نظری هها، راهبردها و رو شها). ترجمه ی عصمت دانش( 1384 تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی( 1381 ). انطباق و هنجار یابی آزمون ریاضیات ایران کی م . ت تهران: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور. هونجانی، اسماعیل ( 1386 ). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی دیکت هنویسی دان شآموزان دور هی ابتدایی دارای اختلال یادگیری در شهر اصفها . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان . .( والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز ( 1980 ) . اختلا لهای یادگیر . ی ترجمه ی تقی منشی طوسی( 1373 مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. Callejo, M., & Vila, A.(2009). Approach to mathematical problem solving and students’ belief systems: Two case studies. Educational Studies in Mathematics, 72(1), 111–126. Dowker, A. (2005). Early identification and intervention for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities, 38 (4), 324-332 . Epsy. K.A., McDiarmid, M.M., Cwik. F., Stalets, M. M., Hamby, A, &Senn, T. (2004). The contribution of executive funection to emergent mathematic skill in preschool children. Developmental Neurophysiology, 26, 465-486. Fletcher, J.M., Lyon, G.R., Fuchs, L.S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities: From identifcation to intervention. New York: Guilford Press . Geary,D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological and genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133 . Geary,D.C,. Bailey,D.H.,,. Bailey,D.H., & Hoard, M. K. (2009). Predicting mathematical achivement and mathemathical learning disability with a simple screening tool. The Number Sets Test. Journal of Psychoeducational Assessment, 3, 256 – 279. Geary, D. C.(2006). Role of cognitive theory in the study of learning of learning disability in mathematics. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 305-307. Geary, D. C. (2004). Mathematics and leaming disabilities. Journal of Learning Disabitites, 37(1), 4-15. Geary, D.C., Hamson, C.O., & Hoard, M.K.(2000). Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability. Journal of Experimental Child Psychology, 77, 236–263 . Geary, D.C., Hoard, M.K., Byrd-Craven, J., & DeSoto, C.M. (2004). Strategy choices in simple and complex addition: Contributions of working memory and counting knowledge for children with mathematical disability. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 121–151. Gersten, R., Jordan N. & Flojo, JR. (2005). Early identification and Intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disability. 2005; (38), 293- 304. Jordan, N.C., & Hanich, L. B. (2003). Characteristics of children with moderate mathematics deficiencies: A longitudinal perspective. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 213–221 . Mazzocco, M. M. M. (2001). Math learning disability and math LD subtypes: Evidence from studies of Turner syndrome, fragile X syndrome, and neurofibromatosistype1. Journal of Learning Disabilities, 34(6), 520–533. McCloskey, G., Perkins, L., & Divner, B. (2009). Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Rutledge Press . Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press. Montague, M., & Dietz, S. (2009). Evaluating the evidence base for cognitive strategy instruction and mathematical problem solving. Exceptional Children, 75(3), 285–302. Roussell, L., Noel, M.P.,(2006). Basic numerical sklls in children with mathematics learning disabilities: A comparison of symbolic number magnitude processing. Cognition. 102, 361-395 . Seidman, L. J.(2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan . Clinical Psychology Review, 26, 466–485. Silver, C.H., Ruff, R.M., Iverson, G.L., Barth, J.T., Broshek, D.K., BushS.S., Koffler, S.P., Reynolds.,(2007), C. R., Archives of clinical Neurophysiology, 23, 217-219 . Sterr, A. M. (2003). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14, 125-133 . Van der Sluis, S., de Joung, P. F., & Van der Leij, A. (2003). Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading. Journal of Experimental, 16, 327-375. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,621 |