
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,238,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,517 |
فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15066.2168 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رقیه جامعی2؛ محمد جعفری3 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر انجام فرا تحلیل بر روی پژوهشهایی بود که به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری پرداخته بودند. روشها: تکنیک فرا تحلیل بر روی 20 پژوهش انجام شد که از بین آنها 47 اندازه اثر به دست آمد. جامعه آماری شامل همهی پژوهشهای صورت گرفته از سال 1385 تا 1402 بود که تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان را بر اختلالات یادگیری را سنجیده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه تخصصی مجلات نور، کتابخانه ملی ایران، بانک نشریات علمی ایران، springer، science direct، pub med و Google scholar منتشر شدهاند. در این مطالعه از شاخص اندازه اثر g هگز بهعنوان یک مقیاس مشترک استفاده گردید. یافتهها: پس از ارزیابی ملاکهای ورود و خروج، یافتههای پژوهشهای انتخابشده با استفاده از نرمافزارهای CMA و SPSS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری 45/1 و پس از تفکیک به متغیرهای پیامد چندگانه، میزان این اندازه اثر ترکیبی بر اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی به ترتیب 29/1، 12/1 و 03/1 بود که به لحاظ آماری همگی معنادار بودند (001/0p<). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر اختلالات یادگیری پیشنهاد میشود روانشناسان و مشاورانی که در مراکز اختلالات یادگیری فعالیت میکنند، از راهبردهای تنظیم هیجانی برای بهبود اختلالات یادگیری در دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ راهبردهای تنظیم هیجان؛ فرا تحلیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |