تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,409,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,002,132 |
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 4، تیر 1392، صفحه 154-176 اصل مقاله (256.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-4-92-5-9 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ مسلم عباسی2؛ عباس ابوالقاسمی3؛ بتول احدی4 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلال ریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این 91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 92 57 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N= تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه ها و آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری آزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان نتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01 پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد را دریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه به اثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری؛ اختلال ریاضی؛ پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل ( 1390 ). مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت .6-23 ،(1) تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجل هی ناتوانیهای یادگیری، 1 اسماعیلی، محمد و هومن، حیدرعلی ( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایرانی کیمت. مجل هی .332-323 ،(6) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 اشرف، مریم؛ استکی، مهناز و عشایری، حسن ( 1390 ). تأثیر آموزش صفحه مفهوم اعداد بر پیشرفت ریاضی .6-14 ، دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری ریاضی. تعلیم و تربیت استثنایی، 107 پور فرج عمران، مجید ( 1390 ). اثر بخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان. .1-5 ،(2) فص لنام هی دانش و تندرستی، 6 خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتش پور، حمید ( 1389 ). اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی، بر بهبود .63-77 ،(17) عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. یافتههای نو در روا نشناسی، 5 سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل؛ ستوده، محمد باقر ( 1390 ). مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجل هی ناتوانیهای .78-93 ،(1) یادگیری، 1 Journal of Learning Disabilities, Summer 2013 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1392 Vol.2, No.4/154-176 154 -176/ دوره ی 2، شماره ی 4 173 سیدعباس زاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی ( 1382 ). بررسی رابط هی هوش، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبی . ل پایان نامه ی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. فولادچنگ، محبوبه ( 1385 ). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فص لنام هی خانواده .209-221 ،(1) پژوهی، 1 فولادی، عزت الله ( 1383 ). مشاوره ی همتایان: چشم اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهار تها، چاپ سوم، تهران: انتشارات طلوع دانش. لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملکپور، مختار و مولوی، حسین ( 1388 ). اثر بخشی آموزش حل مسئله ی شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی .70-84 ،(3) دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازههای علوم شناختی، 11 Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19(4), 12–19. Auerbach, J. G. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and non-persistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41(4), 263–273. Bach P, Hayes SC. (2002). The use of acceptance and commitment therapy to prevent the rehospitalization of psychotic patients: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(5):1129-1139. Bakker, J.T.A., Denessen, E., Bosman, A.M.T., Krijger, E., & Bouts, L. (2007). Socio-Metric status and self-image of children with specific and general learning Difficulties in Dutch general and special education classes. Learning Disability Quarterly, 30(5), 47–62. Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(6), 315–332. Brown, K.W., Ryan and R.M.(2003). The benefits of being present: Acceptance and Commitment Training and Its role in psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 84(22), 822-848. Cicchetti, D., Ackerman, B. P. & Izard, C. E. (1995). "Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology". Development and Psychopathology, 7(3), 1-10. Cowen, E.L. (1973). Long- term follow up of earth detected vulnerable children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 41(3), 438- 446. Diefendorff JM, Richard EM, Yang, J. (2008). Linking emotion regulation strategies to affective events and negative emotions at work. J Vocat Behav, 73(20), 498–508. Elias, M., & Arnold, H. (2006).The educator’s guide to emotional intelligence and Academic achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Estell, D.B., Jones, M.H., Pearl, R.A., Van Acker, R., Farmer, T.W., & Rodkin, P.R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(19), 5–14. Feldman-Barrett, L., Gross, J., Christensen, T.C., & Benvenuto, M. (2001) Knowing what you're feeling and knowing what to do about it: mapping the relation between emotion differentiation and emothion regulation. Cognition and Emotion. 15(5), 713-724. Forman EM, Herbert JD. New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based therapies, chapter to appear in w .o’donohue, je. fisher, (eds), cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice, 2nd ed. Hoboken , NJ: Wiley, 3(1), 263-265. Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 7(3), 97–105. Gartland, D., & Strosnider, R. (2007). Learning disabilities and young children: Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72. Gifford EV, Kohlenberg BS, Hayes SC, Antonuccio DO, Piasecki MM, Rasmussen-Hall ML. (2004). Acceptance-Based Treatment for Smoking Cessation. Behavior Therapy, 35(3), 689-705. Gratz KL, Gunderson JG. (2006). Preliminary Data on an Acceptance-Based Emotion Regulation Group Intervention for Deliberate Self-Harm Among Women With Borderline Personality Disorder. Behav Ther, 37(1): 25–35. Gross, J.J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of General Psychology, 2(1), 271-299. Gross, J.J. (2002). Wise emotion regulation. In: L. Feldma-Barrett & P. Salovey (Eds.), the wisdom in feeling. New York: The Guilford Press. 3(1), 297-318. Gross, J.J.(2001). Emotion regulation in adulthood: timing is everything. Current Directions in Psychological Science. 10(2), 214-219. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An Experiential Approach to Behavior Change. 3rd ed. New York, NY: Guilford, 3(1), 165-171. Hayes SC. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4), 639-665. Heath, N.L., & Ross, S. (2000). Prevalence and expression of depressive symptomatology in students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23(3), 24–36. Jill, P. (2002). Group activity therapy with learningdisabled preadolescents exhibiting behavior problems.Unpublished doctoral dissertation, University of NorthTexas. Junkin, S.E.(2007). Yoga and self-esteem: exploring change in middle-age women. A Thesis Submitted to the College of Graduate Studies and Research in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in the College of Kinesiology University of Saskatchewan Saskatoon August, (1),72-76. Kabat-Zinn J, Massion AO, Kristeller J, Peterson LG, Fletcher KE, Pbert L, Lenderking WR, Santorelli SF. (2007). Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders. Am J Psychiatry, 149(7): 936-43. Kanter JW, Baruch DE, Gaynor ST. (2009). Acceptance and Commitment Therapy and Behavioral Activation for the Treatment of Depression: Description and Comparison. The Behavior Analyst, 29,161–185. Karami, A. (1998). Normalization of adjustment inventory for high school students.Tehran: Sina psycho- ogical institute press. Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40(3), 494–507. Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74(3), 1344 –1367. Lerner, J. (1997). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghtom Mifflin. Ossman WA, Wilson KG, Storaasli RD & McNeill JW. (2006). A Preliminary Investigation of the Use of Acceptance and Commitment Therapy in Group Treatment for Social Phobia [Investigación Preliminar del Uso de la Terapia de Aceptación y Compromiso en el Tratamiento Grupal de la Fobia Social]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 6(3), 397-416. Ostafin, B.D.( 2006). Acceptance and Commitment Training and the Reduction of Psychological Distress: A Preliminary Study. Cognitive and Behavioral Practice, 13, 191-197. Plata, M.,Trusty, J.,& Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities:Are they allowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98(4), 136-143. Poor Afkari, N. (2006). Psychological-Psychiatric comprehensive dictionary. Tehran: farhange moaser publication. Saarni, C. (1990). Emotional competence: how emotions and relationships become integrated. In: Thompson, R. A. (Ed.). Nebraska symposium on motivation. Socioemotional development. Lincoln: The University of Nebraska Press. 36(6), 115- 182. Schnitzer, C., Andries, C., & lebeer. J. (2007). Usefulness of cognitive intervention programmes for socio–emotional and behavior problems in children with learning disabilities. Journal of Research in special Education Needs, 7(3), 161-171. Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary school. Students with learning disabilities and their non-learning disabled peers. Learning Disability Quarterly, 27(3), 127–140. Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or more different. Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215. Sideridis, G.D. (2005). Classroom goal structures and hopelessness as Predictors of day-today experience at school: Differences between students with and without Learning disabilities. International Journal of Educational Research, 43, 308–328. Sideridis, G.D. (2006). Understanding low achievement and depression in children with learning disabilities: A goal orientation approach. International Review of Research in Mental Retardation, 31(3), 163–203. Thompson, R. A. (1991). "Emotional regulation and emotional development". Educational Psychology Review, 3, 269-307 Tugade, M.M., Frederickson, B.L.(2002). Positive emotions and emotional intelligence. In: L. Feldman-Barrett & P. Salovey (Eds.), the wisdom in feeling. New York: The Guilford Press. Pp. 319-340. Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30. Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142. Yoo SH, Matsumoto D, LeRoux JA. (2006). The influence of emotion recognition and emotion regulation on intercultural adjustment. Int J Intercult Relat, 30(5), 345–363. Zeidan F, Johnson SK, Diamond BJ, David Z, Goolkasian P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conscious Cogn, 19(2): 597-605. Zettle, R. D. (2008). ACT with affective disorders. In Hayes, S. C., and Strosahl, K. D., (Eds.), A practical guide to acceptance and commitment therapy. New York, NY: Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,674 |