تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,132 |
رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری: نقش میانجی تنظیم هیجان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 1، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15786.2195 | ||
نویسندگان | ||
بهاره رضائی1؛ ساناز عینی* 2؛ مهدی زمستانی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: ناتوانی یادگیری میتواند موفقیت و پیشرفت تحصیلی را در هر سنی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هـدف تعیین رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری با نقش میانجی تنظیم هیجان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق) از پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز اختلال یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. تعداد 282 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مشکلات رفتاری عاطفی راتر (1975)، حساسیت به طرد داونی، فلدمن (1996) و تنظیم هیجان گراس (2003) استفاده شد. تمام تحلیلها با استفاده از نرمافزارهای SPSS27 و نرمافزار Lisrel 8.8 انجام شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که حساسیت به طرد، ارزیابی مجدد و سرکوبی بر مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری به ترتیب اثر مثبت و منفی معنادار دارند. همچنین ارزیابی مجدد و سرکوبی توانست میانجی روابط بین متغیرهای پژوهش باشد؛ بنابراین متغیر حساسیت به طرد علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیر مستقیم و از طریق ارزایبی مجدد و سرکوبی نیز بر مشکلات رفتاری عاطفی تاثیر میگذارند. (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، در مراکز مشاوره و کلینیکهای روانشناسی میتوان در مورد تنظیم و کنترل هیجانات و آگاهی درزمینه حساسیت به طرد باهدف برقراری تعاملات سازنده با دیگران در کودکان با ناتوانی یادگیری به والدین و معلمان آموزشهای لازم ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات رفتاری عاطفی؛ حساسیت به طرد؛ تنظیم هیجان؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |