تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,781 |
مقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 36، آذر 1399، صفحه 187-199 اصل مقاله (172.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2020.1051 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ سیف اله آقاجانی* 2؛ زینب محسن پور3 | ||
1استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری بود. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 30 نفر دانشآموز دارای اختلال یادگیری و 30 نفر بدون اختلال یادگیری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق آزمونهای مشارکت گروهی و حساسیت به طرد صورت گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد حساسیت به طرد در بین دو گروه تفاوت معناداری دارد (001/0P<). همچنین مشارکت گروهی در بین افراد عادی بطور معناداری بالاتر از افراد دارای اختلال یادگیری بود. با توجه به این نتایج میتوان محتوای برنامههای آموزشی و روانشناختی ویژهای را برای بهبود مشکلات دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، طرح ریزی و اجرا کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت گروهی؛ حساسیت به طرد؛ اختلال یادگیری؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
پلنگی، ابوافضل؛ حبیبی، یاسر و قاسمی نژاد، محمد علی (1395). مقایسه فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون لکنت زبان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 5(3)، 38-24. دلاور، علی (1387). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد. شهیم، سیما (1383). مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسلر برای کودکان. انطباق وهنجاریابی شیراز. انتشارات دانشگاه شیراز. نوابخش، مهرداد و اسمی جوشقانی، زهرا. (1391). عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای دانشآموزی. مطالات توسعه اجتماعی ایران، 4(4)، 121-105. علاقه بند، علی (1384). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران، انتشارات فروردین. کاشانی موحد، آمنه (1384). رابطه حافظه فعال و پایداری هیجانی دانشآموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. Asher, S. Taylor, A. (2011). The social outcomes of mainstreaming: sociometric assessment and beyond. Exceptional children quarterly, 12, 12-39.
Alaqheband, A. (2005). Sociology of Education. Tehran, Farvardin Publications. (Persian).
Bauminger, N. & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332.
Bauminger, N. Edelsztein, H. S. Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 45–61.
Delavar, A. (2005). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences, sixth edition, Tehran, Roshd Publications. (Persian).
Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101, 209-220.
Brennan, M. L. Bradshaw, C. P. Sawyer, A. L. (2009). Examining developmental deferences in the social-emotional problems among frequent bullienes, victims, and bully/victims. Journal of psychology in the schools, 46(2), 100-115.
Downey, G. & Feldman, S.I. (1996). Implications of rejection sensitivity for intimate relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1327–1343.
Crick, N. & Dodge, K. (2009). Reformulation in judgment about children, Psychological social bulletin, 115, 74-80.
Kronenberger, W. G. & Dunn, D.W. (2020). Learning Disability. Neurologic clinics, 21(4), 941-952.
Fletcher, J. M. Morris, R. D. & Lyon, G. R. (2013). Classification and definition of learning disabilities: An integrative perspective. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham (Eds). Handbook of learning disabilities. New York: The Guilford Press. 30–56
Klassen, R. M. & Lynch, S. L. (2010). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494–507.
Kashani Movahed, A. (2005). Relationship between working memory and students' emotional stability with and without attention deficit / hyperactivity disorder, Master Thesis of Allameh Tabatabaei University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian).
Lemmens, J. S. Valkenburg, P. M. Goodman, P. R. Ford, T. & Beveridge, M. (2011). ADHD and conduct disorders and involvement in different bulling roles in a british community sample. University of Bristol: AvonLongtitudinal Study of Parents and Children. Department of Social Medicine.
Mikhailitchenko, A. & William J. (2006). Inter- organizational relationship strategies and management style in SMEs, The Leadership and Organization Development Journal, 27(6): 428-448.
Navabakhsh,M. & Esmi Josheghani, Z. (2012). The Survey of Social and Cultural Factors Affecting the Student Participation Rates in Students’ Activities. Iranian Social Development Studies, 4(4), 105-122. (Persian).
Palangi, A. Habibi, Y. & Ghasemi nejad, M.A. (2016). Comparing social stress and sensitivity to rejection in children with and without stuttering. Journal of school psychology, 3(19), 24-38. (Persian).
Shahim, S. (2004). Revised Wechsler IQ Scale for Children. Shiraz University Adaptation and Standardization, Shiraz University Publications. (Persian).
Walker, D. & Hopes, J. (2013). Maston evaluation of social skills with youngesters, McGrow- Hill.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 890 |