تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,766 |
مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آیندهنگر و برنامه تنظیم هیجان برکاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی. | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.10325.5200 | ||
نویسندگان | ||
نغمه نیکبخت1؛ مولود کیخسروانی* 2؛ عزت دیره3؛ علی پولادی ریشهری4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
4استادیار ، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آیندهنگر و برنامه تنظیم هیجان برکاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی است. روشها: این پژوهش از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دچار اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-1398 بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس 45 نفر که ویژگیهای لازم بر اساس پرسشنامه فرم کوتاه و تجدیدنظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین (1960) و ملاکهای ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی را داشتند فهرست شدند و سپس در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. برای سنجش مشکلات رفتاری از آزمون پرسشنامه فرم کوتاه و تجدیدنظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین (1960) استفاده شد. گروه آزمایش توانبخشی شناختی به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) و گروه آزمایش تنظیم هیجان نیز تحت آموزشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان در 18 جلسه 60 دقیقه ای (هر هفته دو جلسه) و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. دادههای حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد برنامه های آموزشی توانبخشی شناختی و تنظیم هیجان موجب بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که این دو برنامه آموزشی آموزش میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ تنظیم هیجان؛ مشکلات رفتاری؛ اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 |