تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,450 |
مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی, آموزش مادران به روش بارکلی و دارو درمانی بر ادراک زمان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه 9 تا 12 سال | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4، 1402، صفحه 22-35 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.12817.5555 | ||
نویسندگان | ||
اکرم باقری1؛ داود کردستانی* 2؛ کوروش گودرزی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال بیش فعالی نقص توجه اختلالاتی روانشناختی ست که بر جنبه های زیادی از زندگی دانش آموزان اثرگذار است. اثرات دارودرمانی به عنوان خط اول درمان کوتاه مدت است توانبخشی شناختی و آموزش مادران به روش بارکلی درمانهای غیردارویی اثرگذاری هستنند. پژوهش باهدف مقایسه اثر توانبخشی شناختی،آموزش مادران به روش بارکلی و دارودرمانی بر ادراک زمان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه ۹-۱۲ سال انجام شد. روشها: پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون ، پسآزمون و پیگیری بود.جامعه آماری پژوهش عبارت بود از: کلیهی دانش آموزان ۹-۱۲ سال که در سال تحصیلی 1398 در مدارس ابتدایی شهر خرمآباد مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری تصادفی، 45 نفر از دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی در سه گروه آزمایشی توانبخشی شناختی (۱۵ نفر) ،آموزش مادران به روش بارکلی(۱۵ نفر) و دارودرمانی (۱۵ نفر) قرار گرفتند. در جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز (کیت کانرز، 1960) و آزمون ادراک زمان (نظری، میرلو و اسد زاده، 1390) استفاده شد. به گروه توانبخشی شناختی 14 جلسه آموزش ،گروه آموزش به مادران به روش بارکلی 9 جلسه آموزش و گروه دارودرمانی دارو دریافت کرد. دادهها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: بین دارودرمانی و توانبخشی شناختی و آموزش مادران به روش بارکلی بر ادراک زمان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه –بیش فعالی تفاوت وجود دارد. (p=0/05) نتیجهگیری: توانبخشی شناختی و آموزش مادران به روش بارکلی میتوانند بهعنوان درمانهای مکمل در کاهش علائم بالینی کودکان مبتلابه ADHD استفاده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقص توجه –بیش فعالی؛ توانبخشی شناختی؛ آموزش مادران به روش بارکلی؛ دارودرمانی؛ ادراک زمان | ||
مراجع | ||
اداوی، حمیده؛ قدمپور، عزتاله و عباسی، محمد. (1401). تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان کارکرد اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 1-14. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7629.1819
دارائی فرد، نگین؛ عزیزی، مهدیه و دمهری، فرنگیس. (1400). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال بر درک زمان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی. عصب روانشناسی، 7(3)، 99-114. [Doi:10.30473/clpsy.2021.57462.1589]
رنجبر، مریم؛ حسن زاده؛ سعید و ارجمندنیا، علی اکبر. (1399). بررسی تاثیر تکالیف توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (رحا) بر فرآیندهای شناختی کودکان با اختلال کارکردهای اجرایی. عصب روانشناسی، 6(4)، 27-42. [Doi:10.30473/clpsy.2020.54973.1568]
حسینزاده کلسری، بنفشه؛ کافی، سید موسی و ابوالقاسمی، عباس. (1401). مقایسه سبکهای یادگیری در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، نقص توجه/ بیشفعالی و بهنجار. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 45-61. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7471.1801
مقصودلو، مهدیس؛ نجاتی، وحید و فتح آبادی، جلیل. (1398). اثربخشی بسته توانبخشی شناختی آرام بر بهبود کارکردهای اجرایی بر اساس ارزیابیهای رفتاری کودکان دارای نشانههای نارسایی توجه/بیش فعالی پیش از سن مدرسه. روانشناسی افراد استثنایی، 9(33)، 23-43. [Doi:10.22054/jpe.2019.31691.1769]
ناجیان؛ عسل و نجاتی، وحید. (1396). تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. طب توانبخشی، 6(4)، 1-12. http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100350.html?lang=fa
نریمانی، محمد؛ تقیزاده، سارا و نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
References Adavi, H., Ghadampour, E., & Abbasi, M. (2022). The effect of teaching phono-graphix method on the level of executive function and reading performance of students with reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 1-14. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7629.1819 American Psychiatric Association D, Association AP. (2013).Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5: American psychiatric association Washington, DC. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm August, D., Shanahan, T. (2017). Developing literacy in second-language learners: Report of the National Literacy Panel on Language-Minority Children and Youth: Routledg. [Doi:10.4324/9781315094922] Azami, S., Moghadas, A., Sohrabi‐Esmrood, F., Nazifi, M., Mirmohamad, M., Hemmati, F., et al. (2016). A pilot randomized controlled trial comparing computer‐assisted cognitive rehabilitation, stimulant medication, and an active control in the treatment of ADHD. Child and Adolescent Mental Health, 21(4):217-24. [Doi:10.1111/camh.12157] Azami, S., Talepasand, S., Nazifi, M., & Rahimian Boogar, E. (2017). Response Inhibition, planning skills and speed Processing Training for Children with ADHD: Comparison between Cognitive-Motor Rehabilitation and Drug Therapy Approaches. Clinical Psychology Studies, 7(25), 31-55. [Doi:10.22054/jcps.2017.7131] Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65–94. [Doi:10.1037/0033-2909.121.1.65] Binz, T.M., Williner, E., Strajhar, P., Dolder, P.C., Liechti, M.E., Baumgartner, M.R., et al. (2018). Chiral analysis of amphetamines in hair by liquid chromatography–tandem mass spectrometry: compliance‐monitoring of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) patients under Elvanse® therapy and identification after controlled low‐dose application. Drug testing and analysis;10(2):254-61. [Doi:10.1002/dta.2208] Cortese, S., Coghill, D., Santosh, P., Hollis, C., Simonoff, E. (2020). Starting ADHD medications during the Covid-19 pandemic. Recommendations from the European ADHD Guidelines Group (EAGG). The Lancet Child & Adolescent Health. [Doi:10.1016%2FS2352-4642(20)30144-9] Daraeifard, N., Azizi, M., & demehri, F. (2021). The effectiveness of cognitive Rehabilitation based on Active memory- program on perception of time in children with ADHD. Neuropsychology, 7(3), 99-114. [Doi:10.30473/clpsy.2021.57462.1589] Dodangi, N., & Habibi, N. (2016).Comparison of duloxetine and methylphenidate in the treatment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Tehran University Medical Journal; 74(3):190-8. http://tumj.tums.ac.ir/article-1-7462-en.html Graham, J., Coghill, D. (2008). Adverse effects of pharmacotherapies for attention-deficit hyperactivity disorder. CNS drugs, 22(3):213-37. [Doi:10.2165/00023210-200822030-00003] Hosseinzadeh kolesari, B., Kafi, S. M., Abolghasemi, A. (2022). Comparison of Learning Styles in Students with Learning Disorder, Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Normal. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 45-61. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7471.1801 Jalilvand , M., Nikmanesh, Z., & Bagheri , F. (2022). Cognitive rehabilitation training in improving executive function, antisocial behaviors, and egal problems in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. International Journal of Medical Toxicology and Forensic Medicine, 12(2), 36951. [Doi:10.32598/ijmtfm.v12i2.36951] Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences;14(7):317-24. [Doi:10.1016/j.tics.2010.05.002] Maguire, E.A., Woollett, K., & Spiers, H.J. (2006). London taxi drivers and bus drivers: a structural MRI and neuropsychological analysis. Hippocampus, 16(12):1091-101. [Doi:10.1002/hipo.20233] Maghsudloo, M., Nejati, V., & Fathabadi, J. (2019). Effectiveness of ARAM cognitive rehabilitation package on improvement of executive function based on behavioral rating in preschool children with ADHD symptoms. Psychology of Exceptional Individuals, 9(33), 23-43. [Doi:10.22054/jpe.2019.31691.1769] McCloskey, G., Perkins, L.A. (2012). Essentials of executive functions assessment: John Wiley & Sons. Mosaiebi, N., & Mirmahdi, R. (2017).The effectiveness of cognitive rehabilitation Computer (CRT) in the improvement of working memory in children with attention deficit reduction, continuous attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Psychological Methods and Models;8(29):105-24. [Doi:20.1001.1.22285516.1396.8.29.6.5] Münte, T.F., Altenmüller, E., Jäncke, L. (2002). The musician's brain as a model of neuroplasticity. Nature Reviews Neuroscience, 3(6):473-8. [Doi:10.1038/nrn843] Najian, A., Nejati, V. (2017). Effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on improvement of sustained attention and cognitive flexibility of children with ADHD. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 6(4):1-12. http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100350.html?lang=en Narimani, M., Taghizadeh, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM cognitive rehabilitation package on Improvement of working memory and attention in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1),85-97. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046 Narimani, M. Sahebgharan fard, M., & Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (in Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095 Nazari, M.A., Mirloo, M.M., Soltanlou, M., Rezaee, M., Roshani, A., Asadzadeh, S. (2013). Design and development ofthe time discriminationthreshold computerized task. Adv Cogn Sci, 15(1):68-76. Nejati, V. (2018). Comprehensive textbook of cognitive rehabilitation in deve lopmental disorders. Tehran: Culture Growth Publications. Ranjbar, M., Hassanzadeh, S., Arjmandniya, A. (2021). The effect of computerized cognitive rehabilitation tasks (RAHA) on cognitive processes in children with executive dysfunction. Neuropsychology;6(4):21-32. [Doi:10.30473/clpsy.2020.54973.1568] Robatmili, S. (2019).The effect of computer-assisted cognitive rehabilitation on working memory in children with ADHD. ijpb; 13 (1) :183-205. [Doi:10.24200/ijpb.2018.115071] Shahim, S., Yousefi, F., Shahaeian, A. (2007). Standardization and psycbometric characteristics of the conners teacher rating scale. https://www.sid.ir/paper/8822/en Saduk, B., Saduk, V., Roe, P. (2015). Summary Kaplan and Sadukh Psychiatry. Translation: Ganji M 11th ed Tehran: Peacemaker Savalan. Scholz, C., Chan, H.Y., Poldrack, R.A., De Ridder, D.T., Smidts, A., Van Der Laan, L.N. (2022). Can we have a second helping? A preregistered direct replication study on the neurobiological mechanisms underlying self‐control. Human brain mapping;43(16):4995-5016. [Doi:10.1002/hbm.26065] Weissenberger, S., Děchtěrenko, F., Klicperova-Baker, M., Vňuková, M., Zimbardo, P., Raboch, J., et al. (2020). ADHD symptoms in adults and time perspectives–findings from a Czech national sample. Frontiers in Psychology:950. [Doi:10.3389/fpsyg.2020.00950] Weissenberger, S., Schonova, K., Büttiker, P., Fazio, R., Vnukova, M., Stefano, G.B., et al. (2021). Time perception is a focal symptom of attention-deficit/hyperactivity disorder in adults. Medical Science Monitor: International Medical Journal of Experimental and Clinical Research, 27:e933766-1. [Doi:10.12659/msm.933766] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |