تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,680 |
مقایسه شایستگی اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 2، بهمن 1400، صفحه 91-103 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.7142.1762 | ||
نویسندگان | ||
مریم عزتی بابی* 1؛ نیلوفر میکائیلی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف این پژوهش مقایسه شایستگی اجتماعی و رفتارقلدری- قربانی در دانش آموزان با وبدون ناتوانی یادگیری خاص بود. مواد و روشها: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی شهرستان گرمی در سال تحصیلی 99-1398 و دانش آموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر(30 نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری و 30 نفر بدون ناتوانی یادگیری) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن و پرسشنامه قلدری– قربانی اولویوس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیره(مانوا) استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در شایستگی اجتماعی و رفتار قلدری- قربانی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/001)؛ بدین ترتیب که شایستگی اجتماعی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری کمتر از دانش آموزان عادی است و همچنین رفتار قلدری-قربانی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانش آموزان عادی است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادکه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری ( قلدری– قربانی) دارند. از این رو ارائه برنامه های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلال های رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است . | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی :شایستگی اجتماعی؛ رفتار قلدری– قربانی؛ ناتوانی یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
اشکانی، ف ،. و حیدری،. ح.(1393). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روان شناختی و سبک های اسنادی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 6-22.http://jld.uma.ac.ir/article_214.html
افروز، غ.، قاسم زاده، س.، تازیکی، ط.، مهاجرانی، م.، و دالوند، م.(1393). اثربخشی مداخلههای حسی -حرکتی بر افزایش دامنهی توجه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 23-37. https://www.magiran.com/paper/1337223
بیرامی، منصور و علائی، پروانه. (1392). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوههای فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده. روانشناسی مدرسه، 2(3)، 56-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_71.html
سلیمانی، ا .، ز اهد بابلان، ع .، فرزانه، ج.، و ستوده، م. (1390). مقایسهی نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلالیادگیری و بهنجار. مجلهی ناتوانی های یادگیری . 1(1) ، 87 – 93. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
شهیم، س.(1382). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه کودکان عادی وکودکان دارای ناتوانیهای یادگیری در مدرسه و خانه. مجله روانشناسی و تربیتی، 33(1)، 121-138. https:/jpsyedu.ut.ac.ir/article_10575.html
صفایی نایینی، ک.، نریمانی، م.، کاظمی، ر.، موسیزاده، ت. (1399). اثر بخشی روشهای مصاحبهی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. روانشناسی مدرسه، 9(1)، 96-69. http://jsp.uma.ac.ir/article_911.html?lang=fa
علامه، ع.، شهنی ییلاق، م .، حاجی یخچالی، ع.، و مهرابی زاده هنرمند، م.(1394). مقایسه خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه وعادی. شناخت اجتماعی، 4(8) ، 102-123.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2241_4.html
گنجی، م.، و گنجی، ح.(1392). روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5.. تهران: انتشارات ساوالان. https://www.adinehbook.com/gp/product/9647609869
گورمن، ج .(2002). اختلالات هیجانی و ناتوانی های یادگیری در کلاس های ایتدایی. ترجمه محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق (1383). چاپ اول، اردبیل، انتشارات نیک آموز. https://www.adinehbook.com/gp/product/9647875266
نریمانی، م.، رجبی، س.، افروز ، غ.، و صمدی خوشخو، ح.(1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 109-128. http://jld.uma.ac.ir/article_93.html
References Afrooz, G. H., Ghasemzadeh, S., Taziki, T., Mohajerani, M & Dalvand, M (2014).Effectiveness of sensorimotor interventions to increase the attention span of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_215_4.html?lang=en Ashkani, F & Heydari, A. (2014). Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_214_0.html?lang=en Bayrami, M., & Alaie, P. (2013). Bullying in female middle schools, the role of parenting styles and perception of family's emotional environment. Journal of school psychology, 2(3), 38-56. (Persian). http://jsp.uma.ac.ir/article_71.html Bear ، G. G.، Mince، K. M. ،& Manning، M. A. (2002). Self– concept of students with learning disabilities: A meta– analysis. School psychology review، 31، 405– 427. [Doi: 10.1080/02796015.2002.12086165] Bryan T, Werner M, Pearl R. (1982). Learning disabled student conformity responses to pro social and antisocial situations. Learn Disabil Q, 5(4), 344-352. [Doi: 10.2307%2F1510916] Coleman، j. M.، & Minuet، A. M. (1992). Learning disabilities and social competence: Asocial ecological perspective. Exceptional children، 59، 234 – 240. [Doi: 10.2307/1510857] Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1996). Social information‐processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child development, 67 (3), 993-1002. [Doi: 10.2307/1131875] Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., & Price, J. M. (2003). Peer rejection and social information-processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child Developemental, 74(2), 374-393. [Doi: 10.1111/1467-8624.7402004] Dodge, K. A., McClaskey, C. L., & Feldman, E. (1985). Situational approach to the assessment of social competence in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53(3), 344–353. [Doi: 10.1037/0022-006X.53.3.344] Fraser, Wike, T. L. (2013). Promoting social competence and preventing childhood aggression: A framework for applying social information processing theory in intervention research, Aggression and Violent Behavior, 18 (2013), 357–364. [Doi: 10.1016/j.avb.2013.01.001] Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 97-105 [Doi: 10.1016/j.aip.2010.02.003] Frey, K. S., Hirschstein, M. K., & Guzzo, B. A. (2000). Second Step: Preventing aggression by promoting social competence. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8(2), 102-112. [Doi: 10.1177/106342660000800206] Ganji, M & Ghanji, H (2012). Exceptional child psychology based DSM-5. Tehran: Savalan Publication. (Persian). https://www.adinehbook.com/gp/product/9647609869 Gerber, P. J, Zinkgraf, S. A. (1985). A comparative study of social-perceptual ability in learning disabled and nonhandicapped students. Learning Disability Quarterly, 5(4), 374–378. [Doi: 10.2307/1510920] Glew, G. M., Fan, M. Y., Katon, W., & Rivara, F. P. (2008). Bullying and school safety. The Journal of pediatrics. 152(1), 123-8. [Doi: 10.1016/j.jpeds.2007.05.045] Gorman, Jane, Cheng. (2002). Emotional Disorders and Learning in Elementary Classes. Translated by Mohammad Narimani and Nasser Degarmandrag, First Edition, Ardabil: Nik Amooz Publications. https://www.adinehbook.com/gp/product/9647875266 Gredler, G. R., & Olweus, D. (2003). Bullying at school: What we know and what we can do. Malden, MA: Blackwell Publishing, Psychology in the Schools, 40(6), 699-700. [Doi: 10.1002/pits.10114] Hughes، W., & Dawson, R. (1995). Memories of school: Adult dyslexics recall their school days. Support for learning، 10(4) ،181-184. [Doi: 10.1111/j.1467-9604.1995.tb00037.x] Kisner, J. A., & Gatlin, D. (1989). Correlates of peer rejection among children with learning disabilities. Learn Disabil Q, 12(2), 133-140. [Doi: 10.2307/1510729] Kohen, M., & Rosman, B. L. (1972). A Social Competence Scale and Symptom Checlist for Preschool Child: factor dimension their crossinstrument generality, and longitudinal persistence. Journal of Developmental Psycology, 6, 430-444. [Doi.org/10.22111/jeps.2014.2146] Kravetz, S., Faust, M., & Shalhav, S. (1999). LD, interpersonal understanding, and social behavior in the classroom. J learn disabil, 32(3), 248-255. [Doi: 10.1177%2F002221949903200306] Leary, M. R., Schrendorfer, L. S., Haupt, A. L. (1995). The role of low self-esteem in emotional and behavioral problems: why is low self-esteem dysfunctional? J Soc Clin Psychol, 14(3), 297-314. [Doi: 10.1186%2Fs13034-017-0207-y] Lee, C. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among Korean middle school students. Journal of interpersonal violence. 25(1), 152-76. [Doi: 10.1177/0886260508329124] Lerner, J. W. (2012). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and Teaching strategies (9th Ed.). Boston: MA: Houghton Mifflin. https://www.amazon.com/Learning-Disabilities-Theories-Diagnosis-Strategies/dp/061822405X Malik, S., Balda, S., & Punia, S. (2006). Socio-emotional behavior and social problem solving skills of 6–8 years old children. Journal of Social Sciences, 12 (1), 55-58. [Doi: 10.1080/09718923.2006.11978340] Mertens, N. B. L. (2010). Social Competence in Bullies, Defenders and Neutrals: A Comparison (Bachelor's thesis). [Doi: 10.22054/jep.2016.7385] Monahan, K. (2008). The development of social competence from early childhood through middle adolescence: continuity and accentuation of individual differences over time, unpublished doctoral Dissertation.[Doi: 10.1001/jama.285.16.2094] Morag, E. G. (1985). Validity of Kohn Social Competence Scale for USE with Elementary School Children. A thesis submitted inpartial fulfillment of of the requirements for the degree of master of education. University of British Colombia. [DOI:10.22111/jeps.2014.2146] Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Jama. 285(16), 2094-100. [DOI: 10.1001/jama.285.16.2094] Narimani, M., Rajabi, S., Afrooz, G. H & Samadi Khoshkho, H. (2011). Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil, Journal of learning disabilities 1(1), 109 -128. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_93.html?lang=en Nation, M.,Vie no, A., Perkins, D. D., & Sentinels, M. (2008). Bullying in school and adolescent sense of empowerment: An analysis of relationships with parents، friends، and teachers. Journal of community & applied social psychology، 18(3) ، 211-232.[DOI: 10.1002/casp.921] Olweus, D. (1996). The revised Olweus Bully/Victim Questionnaire for Students. Bergen, Norway: University of Bergen. [DOI:10.1017/CBO9780511584466.003] Patchin, J. W., Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth and Society. 43(2), 727-51. [DOI: 10.1177/0044118X10366951] Safaeinaeini, K., Narimani, M., Kazemi, R., & Mousazadeh, T. (2020). Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction of Bulling traditional and cyber and Academic Burnout User Virtual Social Networking. Journal of School Psychology, 9(1), 69-96. http://jsp.uma.ac.ir/article_911.html?lang=fa Schafer, T., Tipandjan, A., & Sedlmeier, P. (2012). The functions of music and their relationship to music preference in India and Germany. International Journal of Psychology, 47(5), 370–380. [DOI: 10.1080/00207594.2012.688133] Shahim, S. (2003). Comparison of social skills and behavioral problems in two groups of normal chidren and chidren with learning disabilities in school and home. Journal of Psychology & Educational. 33(1), 121-138. [Persian). [DOI: 10.22098/JLD.2018.684] Sinio, M. (2013) being bullied by same-versus other sex peers: Does it matter for Adolescent victims?Journal of clinical child & Adolescent psychology, 42, 1-13. [DOI: 10.1080/15374416.2013.769172] Soleimani, I., Zahed Bablan, A., Farzaneh, J., & Sotoudeh، M. (2011). Comparison of emotional failure and social skills of students with normal and learning disorders. Journal of learning disabilities, 1 (1).87-93. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html Subornei, E. J. (1994). Social – affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and nondisabled. Learning disabilities Quarterly، 17 (4) ، 268 – 279. [DOI: 10.2307/1511124] Swanson, H. L., & Malone،, S. (1992). Social skills and learning disabilities: A meta– analysis of the literature. Social psychology review، 21، 579 – 582. [DOI: 10.2307/1511051] Volk, A., Camilleri, J., Dane, A., & Marini, Z. (2012). If, when, and why bullying is adaptive. In T. Shackelford & V. Shackelford (Eds.), Oxford handbook of evolutionary perspectives on violence, homicide, and war (270–288). Toronto, ON: Oxford University -Press [DOI: 10.1177%2F1474704915613909] Wight, M. & Chapparo, C. (2008). Social competence and learning difficulties: Teacher Perception. Australian Occupation Therapy Journal, 55(4), 256-265. [DOI: 10.1111/j.1440-1630.2007.00706.x] Yu, J. W., Buka, S. L., Mc Cormick, M. C., Fitzmaurice, G. M., & Indurkhya, A. (2006). Behavioral problems and the effects of early intervention on eight year old children with learning disabilities. Matern Child Health J, 10(4), 329-338. [DOI: 10.1007/s10995-005-0066-7] Zahid, A., Rajabi, S., & Omidi, M. (2012). Comparison of social adjustment، academic emotion and self-regulated learning in students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilities. 2(1), 43-62. http://jld.uma.ac.ir/article_96_f7fc02af454ad636ca1c48a43a3d2a1a.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,211 |