تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,401 |
بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، دی 1390، صفحه 109-128 اصل مقاله (179.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-1-90-7-8 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ سوران رجبی2؛ غلامعلی افروز3؛ حسن صمدی خوشخو4 | ||
1استاد روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار روان شناسی دانشگاه خلیج فارس | ||
3استاد ممتاز دانشگاه تهران | ||
4کارشناسی ارشد علوم تربیتی، سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دان شآموزان و شناسایی نقاط ضعف و قوت این مراکز می باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز 89- مشکلات ویژه یادگیری در استان اردبیل در سال تحصیلی 90 می باشند. نمونه مطالعه شامل 248 نفر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بودند که به شیوه نمونه گیری طبق های انتخاب شدند. همچنین کلیه کارشناسان مربوطه ( 25 نفر)، معلمان ( 100 نفر)، و اولیاء این دانش آموزان ( 124 نفر) نیز جهت نظرسنجی انتخاب شدند. در قالب روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل از آزمون هاى خواندن، املاء و ریاضى، مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته های توصیفی نشان داد که از نظر اولیاء و مربیان نقاط قوت این مراکز بیشتر از نقاط (ANCOVA) ضعف آنها می باشد. نتایج تحلیل کوواریانس دوعاملی نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و آموزش ندیده از نظر توانایی خواندن، LD آموزش دیده در مراکز توانایی ریاضی و توانایی نوشتن و معدل نمرات نیمسال تحصیلی تفاوت اما بین دو جنس و در تعامل با گروه .(P<0/ معناداری وجود دارد( 01 تفاوت معنی داری بدست نیامد. این مطالعه نشان داد که برگزاری کلاس های آموزشی مراکز ویژه ناتوانی های یادگیری موجب بهبود علایم و پیشرفت درسی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری م یگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی؛ دان شآموز؛ مرکز آموزش | ||
مراجع | ||
استکی، مهناز؛ عشایری، حسن؛ برجعلی ، احمد؛ تبریزی، مصطفی؛ و دلاور، علی. ( 1386 ). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی .4-7 ،(4) دانش آموزان دختر. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد؛ امانی، ملاحت. ( 1385 ). شیوع اختلال حساب نارسایی در دانش آموزان .917-930 ،(4) دبستانی شهر اردبیل. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 بهراد، بهنام. ( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوان یهای یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران. فصلنامه پژوهش .417-436 ،(4-5) در حیطه کودکان استثنایی، 7 دادستان، پریرخ . ( 1389 ). اختلالهای زبا ن،رو شهای تشخیص و بازپرور ی(روان شناسی مرضی تحولی 3). تهران؛ انتشارات سمت. دهقانی ، مرضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. ( 1386 ). مقایسه اثر بخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش آموزان نارسا خوان دختر. فصلنامه پژوهش در .3-39 ،(4) حیطه کودکان استثنایی، 7 رفاهی، ژاله. ( 1381 ). گزارشی از کار موردی مشاوره در مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر شیراز. نشریه .35- تعلیم و تربیت استثنایی، 43 ،13 .( شفیعی، بیژن؛ توکل، سمیرا؛ علی نیا، لیلا؛ مراثی، محمد رضا؛ صداقتی، لیلا و فروغی، رقیه. ( 1387 طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم .53-60 ،(7) دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. شنوایی سنجی، 2 غباری بناب، باقر و آدم زاده، فاطمه. ( 1386 ). تاثیر به کارگیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود .57-71 ،(1) انشای دانش آموزان با اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی. روانشناسی و علوم تربیتی، 37 غباری بناب، باقر؛ دانشوری، عبدالله؛ خزاعی، محمد مهدی؛ذکایی، مریم. ( 1383 ). درمان اختلال توجه در کودکانی که اختلال یادگیری دارند و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی. تاز ههای رواندرمانی(هیپنوتیزم). .105-123 ،34-33 فلاح چای، رضا. ( 1374 ). بررسی اختلال خواندن و نوشتن در بین دانش آموزان ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس. ماندنی، بتول؛ سازمند، علی حسین؛ فرهبد، مژگان؛ کریملو، مسعود و ماندنی، ماشاءاله. ( 1386 ). تاثیر مداخلات کاردرمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری. فصلنامه .5-9 ،(4) پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 7 نریمانی، محمد و رجبی، سوران. ( 1384 ). بررسى شیوع و علل اختلالات یادگیرى در دانش آموزان دوره .231-252 ،(3) ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5 هونجانی، اسماعیل. ( 1386 ). اثربخشی آموزش دقت بر توانائی دیکته نویسی دانش آموزان دورة ابتدائی دارای اختلال یادگیری در شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی. اصفهان، دانشگاه اصفهان. Altarac, M. (2007). Prevalence of Learning Disability among United States Children with Asthma and Diabetes. Annals of Epidemiology, 17(9), 746-747. Barahmand, U. (2008). Arithmetic Disabilities: Training in Attention and Memory Enhances Arithmetic Ability. Journal of Biological Sciences. 3(11), 1305-1312. Butler, D. L., Elaschuk, C. L., & Poole, S. (2000). Promoting strategic writing by postsecondary students with learning disabilities: A report of three case studies. Learning Disability Quarterly, 23, 196–213. Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th Edition). London: Routledge Falmer Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities: From identification to intervention. NY: Guilford. Grant, P.A., & Grant, P.B. (2010). Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (3), 646-653 Kaufmann.L, Handl.P&Thony.B.(2003). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge:a pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36, 564-575. Lorusso, M.L., Facoetti, A., Toraldo, A., Molteni, M. (2005). Tachistoscopic treatment of dyslexia changes the distribution of visual–spatial attention. Brain and Cognition, 57, 135–142. Lovett, M.W., Ransby, M.J., Hardwick, N., Johns, M.S., and Donaldson, S.A (1989). Can dyslexia be treated? Treatment-specific and generalized treatment effects in dyslexic children's response to remediation. Brain and Language, 37(1), 715-722. Lucangeli, D., Tressoldi, P and Candia, Ch.D. (2005). Education and Treatment of Calculation Abilities of Low-Achieving Students and Students with Dyscalculia: Whole Class and Individual Implementations. Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 18, 199-223. Mangina, C.A and Mangina, J.H.B. (1992). Psychophysiological treatment for learning disabilities: controlled research and evidence. International Journal of Psychophysiology, 12, (3), 243-250 McCurdy, M., Skinner, Ch., Watson, S and Shriver, M (2008). Examining the Effects of a Comprehensive Writing Program on the Writing Performance of Middle School Students with Learning Disabilities in Written Expression. School Psychology Quarterly, 23, (4), 571-586. Obrzut, J.E., & Mahoney, E.B. (2011). Use of the dichotic listening technique with learning disabilities. Brain and Cognition, 76 (2), 323-331 Pottuz, B., Besson, M and Habib, H (2008). Complementing phonological therapy for dyslexia: Visual vs. cross-modal treatment. Brain and Cognition. 67, (1), 24-25. Sadock. B.J, Sadock.V.A. (2007) Kaplan & Sadock's comprehensive textbook of psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins. Eighth Edition. Seo, Y.J., Bryant, D. P. (2009). Analysis of studies of the effects of computer-assisted instruction on the mathematics performance of students with learning disabilities. Computers & Education, 535, 913–928 Shalev, R. S., & Gross-Tsur, V. (1993). Developmental dyscalculia and medical assessment. Journal of Learning Disabilities, 26, 134–137. Shalev.S.R, Manor.O & Gross-Tsur.V.(2005). Developmental dyscalculia: a prospective six-year follow-up. Developmental Medicine and Child Neurology. 47, 121-126. Shechtman, Z and Pastor, R (2005). Cognitive–Behavioral and Humanistic Group Treatment for Children with Learning Disabilities: A Comparison of Outcomes and Process. Journal of Counseling Psychology, 52, (3), 322-336. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,915 |