تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,584 |
مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، دی 1390، صفحه 93-78 اصل مقاله (197.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-1-90-7-6 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سلیمانی* 1؛ عادل زاهد بابلان2؛ جبرائیل فرزانه3؛ محمدباقر ستوده4 | ||
1دانشجوی دکتری،عضو باشگاه پژوهشگران جوان اردبیل | ||
2استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور واحد اردبیل | ||
4استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار می باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدرسه ویژه اختلالات 36 ،(N= 90 بود ( 157 - یادگیری شهر ستان اردبیل در سال تحصیلی 91 دانش آموز( 18 پسر و 18 دختر) دارای اختلال یادگیری بعنوان نمونه پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گ یری تصادفی ساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بر روی آزمودنی ها اجرا شد. روش مطالعه عل ی – مقایسه ای بود . داده های پژوهشی با تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شناسایی، توصیف و تفکر عینی در مقایسه با دانش آموزان بهنجار به طور معنی داری ضعیف هستند . هم چنین دانش آموزان دارای اختلال در روابط اجتماعی ضعیف بوده و در روابط اجتماعی شان رفتارهایی چون جسارت نابجا، عمل تکانشی، پرخاشگری، خوداعتمادی افراطی وحسادت و گوشه گیری از خود نشان می دهند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان ناتوان یادگیری در تعاملات اجتماعی و توانایی های هیجانی است. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی ترکیبی موثر بر قابلیت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی هیجانی؛ مهار تهای اجتماعی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
دلاور، علی.( 1387 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماع . ی چاپ ششم، تهران، انتشارات رشد. شهیم، سیما.( 1373 ). مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسل ر برا ی کودکا ن. انطبا ق وهنجاریاب . ی شیراز . انتشارات دانشگاه شیراز. کاشانی موحد، آمنه .( 1384 ). رابطه حافظه فعال و پایداری هیجانی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طبا طبایی . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. یوسفی، فریده، خیر، محمد .( 1381 ). بررسی پا یایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس . مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه .21-28،(2) شیراز، ویژه نامه علوم تربیت . ی 18 Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19, 12–19. Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273. Agaliotis, I., & Goudiras, D. (2004). A profile of interpersonal conflict resolution of children with learning disabilities. Learning Disabilities. A Contemporary. Journal., 2, 15–29. Asher, S., Taylor, A .(2001). the social outcomes of mainstreaming: sociometric assessment and beyond., Exceptional children quarterly, 12, 12-39. Bagby, R.M., Parker, J.D., Taylor, G.J. (1994). The Twenty-item Toronto Alexithymia Scale: Iitem Selection and Cross-validation of the Factor Structure. Journal Psychosom Res;38 (1); 23-32. Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332. Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. J. Learn. Disabil., 38, 45–61. Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101, 209-220. Crick , N & Dodge, K. (1999). Reformulation in judgment about children, Psychological social bulletin, 115, 74-80. Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker, R., Farmer, T. W.,&Rodkin, P. R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 5–14. Fessler, M. A., Rosenberg, M. S., & Rosenberg, L. A. (1991). Concomitant learning disabilities and learning problems among students with behavioral/emotional disorders: A conceptual model. Behavioral Disorders, 16, 97–106. Fristad, M. A., Topolosky, S., Weller, E. B., & Weller, R. A. (1992). Depression and learning disabilities in children. Journal of Affective Disorders, 26, 53–58. Greshman. F., Elliott, S. (1999). The social skills rating system. Criclepines MN: American Guidance services. Fletcher, J. M., Morris, R. D., & Lyon, G. R. (2003). Classification and definition of learning disabilities: An integrative perspective. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham (Eds). Handbook of learning disabilities (pp. 30-56). New York: The Guilford Press. Girod CM. (2001). Learning disabilities. Illustrated ed. San Diego: Lucent books. Holder, H. B., & Kirkpatrick, S.W. (1991). Interpretation of emotion from facial expressions in children with and without learning disabilities. J. Learn. Disabil. 24, 170–177. Kaplan S. (2003). Synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry. Poorafkary N. (Persian translator). Tehran. Mad. Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494–507. Kupersmidt, J. B., Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1990). The role of poor peer relationships in the development of disorder. In S. R. Asher, & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood (pp. 274–308). Cambridge: Cambridge University Press. Ladd, G. W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74, 1344–1367. Newcomb, A. F., Bukowski, W. M., & Pattee, L. (1993). Children’s peer relations: a metaanalytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status. Psychol. Bull., 113, 99–128. Rieffe, C., Oosterveld, P., Meerum, M. (2006). An Alexithymia Questionnaire for Children: Factorial and Concurrent Validation Results. Personality and Individual Differences, 40,123-133. Sale, P., & Carey, D. (1995). The sociometric status of students with disabilities in a fullinclusion school. Exceptional Chil,. 62, 6–19. Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or more different. Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215. Slawmouski., L & Dann , P (1996) Training blind adolescents in sociall skills, Journal of Visual Impairment and Blindness, 19, 199 – 204. Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary school. Students with learning disabilities and their non-learning disabled peers. Learning Disability Quarterly, 27, 127–140. Stone,W. L., & LaGreca, A. M. (1990). The social status of children with learning disabilities: a re-examination. J. Learn. Disabil., 23, 32–37. Tull, MT., Medaglia, E., Roemer, L. (2005). An Investigation of The Construct Validity of the 20-item Toronto Alexithymia Scale Through The use of a Verbalization Task. Journal of Psychosomatic Research, 59(2), 77-84. Taylor, G.J., Bagby, M. (2000). An Overview of The Alexithymia Construct. In: Bar-On R, Parker JD. (editors). The Handbook of Emotional Intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass; 263-76. Tur-Kaspa, H., & Bryan, T. (1994). Social information-processing skills of students with learning disabilities. Learn. Disabil. Res. Pract., 9, 12–23. Walker, D& Hopes, j. (2003). Maston evaluation of social skills with youngesters, McGrow- Hill. Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30. Wiener, J., & Schneider, B. H. (2002). A multisource exploration of the friendship patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,097 |