تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,006 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,458 |
مقایسهی اثربخشی یادگیری خودتنظیم و درمان دارویی در کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/بیشفعالی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 7-32 اصل مقاله (269.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.691 | ||
نویسندگان | ||
حسن اسحاقی گرجی1؛ محمد علی محمدی فر* 2؛ علی اکبر امین بیدختی3؛ سیاوش طالع پسند4؛ علی محمد رضایی2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3استاد تمام گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان | ||
4دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی یادگیری خودتنظیم و درمان دارویی بر کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/بیشفعالی است. روش پژوهش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری کلیه کودکان 10 تا 12 ساله که از بهار تا پایان تابستان 1395به یکی از مراکز درمانی شهر ساری مراجعه نموده و تشخیص اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی دریافت کردهاند. تعداد 30 دختر و پسر از این کودکان با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج انتخاب، و به طور تصادفی به سه گروه 10 نفری تقسیم شدهاند. این افراد به تصادف در یکی از گروههای دارودرمانی، یادگیری خودتنظیم و گروه گواه به کارگماری شدهاند. برای جمعآوری دادهها ازآزمون کانرز والدین به صورت پیشآزمون و پسآزمون و از آزمون ریون برای سنجش هوش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کواریانس در SPSS.21 اجرا گردید. یافتهها نشان میدهد مداخله یادگیری خودتنظیم به اندازه دارودرمانی(001/0P<) اثربخش است. اما بین دو روش مداخله تفاوت معنیداری(05/0P>) وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت به کارگیری فنون و تکنیکهای یادگیری خودتنظیم به اندازه دارو درمانی(داروی میتلفینیدیت) در کاهش علائم اختلال کاستی توجه/بیش فعالی اثر بخش است و میتوان از آن برای درمان استفاده کرد. ضمن آنکه این درمان روانشناختی، اثرات جانبی دارودرمانی را ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال کاستی توجه/بیش فعالی؛ یادگیری خودتنظیم؛ دارودرمانی | ||
مراجع | ||
امامی، رویا، طالع پسند، سیاوس و رضایی، علی محمد (1393). تأثیر آموزش راهبرد یادگیری خود تنظیمی بر انشا نویسی در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. انجمن روانپزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ویراست پنجم، مترجم یحیی سیدمحمدی (1393)، تهران، نشر روان، 183-173. جعفری ندوشن، علی، احمدی، نسترن، محمدی، ناصر و برفه، طیبه (1392). مقایسه وبه اثر بخشی خودنظم دهی و تمرین تمرکزی برپیشرفت تحصیلی و کاهش شدت علائم کودکان 11 تا 14 ساله مبتلا به اختلال بش فعالی کمبود توجه ناحیه 1 شهر یزد. ششمین کنگره بین المللی روانپزشکی کودک و بزرگسال، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، 117-112. حکیمی راد، الهام، افروز، غلامعلی، به پژوه، احمد، غباری بناب، باقر و ارجمندنیا، علی اکبر (1392). اثربخشی برنامههای آموزش بازداری پاسخ و حافظة فعال بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. فصلنامه مطالعات روانشناختی، دانشگاه الزهراء ، 9(4)، 29-9. حکیمی راد، الهام، افروز، غلامعلی، به پژوه، احمد، غباری بناب، باقر و ارجمندنیا، علی اکبر (1393). طراحی برنامه مداخلهای مبتنی بر آموزش بازداری پاسخ و بررسی اثربخشی آن بر اختلال نارسایی توجه–بیش فعالی. فصلنامه مطالعات روانشناختی ،دانشگاه الزهراء، 9(4)، 94-75. دودانگی، شیرین و حبیبی، نسترن (1395). مقایسه اثربخشی داروی دولوکستین با متیلفنیدیت در درمان اختلال بیشفعالی کمتوجهی کودکان. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزژشکی تهران، 74(3)، 198 -190. سادوک، بنیامینجیمز، سادوک، ویرجینیاآلکوت و رونیز، پدرو (2015). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. مترجم فرزین رضاعی. ناشر ارجمند، تهران، 443-461. شانک، دیل اچ (2008). نظریههای یادگیری (چشم اندازی تعلیم و تربیتی). ترجمه یوسف کریمی 1393 ، انتشارات ویرایش تهران. شهائیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا و یوسفی، فریده (1386) هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. فصلنامه مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 3 (3)، 120-97. شهیم، سیما، یوسفی، فریده و شهائیان، آمنه (1386). هنجاریابی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی کانرز-فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 14(1و2)، 26-1. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا (1391). اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(3)، 13-1. کسائیان، کوثر؛ کیامنش، علیرضا و بهرامی، هادی (1393). مقایسه ی عملکرد حافظه ی فعال و نگهداری توجه دانشآموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 123-112. کیانی، بهناز و هادیان فرد، حبیب (1395). تأثیر درمان مبتنی بر آموزش مراقبه ذهن آگاهی بر بی نظمی هیجانی در نوجوانان ADHD غیر بالینی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 138-118. عابدی، احمد؛ پیروزیجردی، معصومه؛ یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 1(2)، 106-92. عابدی، احمد، جمالی، سمیه، فرامرزی، سالار، آقایی، الهام و بهروز، منیر (1391). فراتحلیل جامع مداخلات رایج در مورد اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. روانشناسی معاصر، 7(1)، 34-17. ﻋﻠﻴﺰاده، حمید (1384). تبیین ﻧﻈﺮی اﺧﺘﻼل ﻧﺎرﺳﺎﻳﻲ ﺗﻮﺟﻪ/ ﺑﻴﺶﻓﻌﺎﻟﻲ: اﻟﮕﻮی ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﭘﮋوﻫﺶ درﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ، 5(3)، ۳۸۴-۳۲۳. مفتاق، سیدداوود، محمدی، نوراله، غنیزاده، احمد، رحیمی، چنگیز و نجیمی، آرش. (1390). مقایسه اثربخشی روشهای مختلف درمان در اختلال نقصتوجه / بیشفعالی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29(148)، 976-965. موحدی، یزدان؛ علیزاده گورادل، جابر و محمودعلیلو، مجید (1392). مقایسه ی بی حوصلگی در افراد مبتلا به اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(2)، 90-73. محمداسماعیل، الهه و علی پور، احمد (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (CSI-4) . فصلنامه پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی، 2(3)، 254-239. نریمانی، محمد؛ شاهعلی، اعظم و کیامرثی، آذر (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی . مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 128-142. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس (1394). بررسی تاثیر توانبخشی بر بهبود توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4 (2)، 134-118. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل(1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91. مرادی، علی رضا، هاشمی نصرت آبادی، تورج، فرزاد، ولی الله، کرامتی، هادی، بیرامی، منصور و کاوسیان، جواد (1387). مقایسه اثر بخشی آموزش خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خودتنظیمی کلامی بر عملکرد ریاضی و خود کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیش فعال. فصلنامه پژوهش سلامت روانشناختی، 2 (1)، 5-15. Abedi, A., Jamali, S., Faramarzi, S., Aghaie, E., & Behruz, M. (2012). A comprehensive meta-analysis of the common interventions in ADHD. Journal of contemporary Psychology, 7(1), 17-34. (Persian)
Abedi, A., Pirooz Zijerdi, M. & Yarmohammadian, A. (2012). The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 92-106. (Persian).
Alizadeh, H. (2005). Theoretical Explanation Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: Behavioral inhibition pattern and the nature of self-control. Journal of research in the field of exceptional children, 5(3), 323-384. (Persian)
Allen, R. G. (2013). A Self-Regulated Learning Approach for the Remediation of Behavioral Issues in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Philadelphia College of Osteopathic Medicine, Psychology Dissertations. P, 275. http://digitalcommons.pcom.edu/psychology_dissertations
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder. 5th edit. Translators Avadisyans, H., Hashemyminabad, H., & Arabghahstani, D. Tehran: roshd Publishing, 2015. (Persian)
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, Inc.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Applied Psychology: an International Review, 54, 245-254.
Barkley, R. (1990). Attention deficit/hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (1990). A critique of current diagnostic criteria for Attention Deficit-Hyperactivity Disorder: clinical and research Implication. Journal of Development and Behavioral Pediatrics, 11, 352-373.
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the Nature of Self- Control. New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (1998). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment (2nd ed.). New York: Guilford.
Barkley, R. A. (2006). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment (3rd edition). New York: Guilford Press, 72 Spring St., New York, NY 10012 (800-365-7006 or info@guilford.com).
Barkley, R. A. (2014). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. Fourth Edition, New York, NY: Guilford Press.
Behrouzmanesh, P., Keshavarzi Arshadi, F. & Sadat Moeeni, Z. (2015). The Relationship between Working Memory Related Behaviors and Self-Regulation and the Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, J. Appl. Environ. Biol. Sci., 4(12S), 111-117.
Bloomfield, V. (2010). Teaching self-management to children with ADHD: Improving academic success. A Project Submitted to the Faculty of The Evergreen State College in Partial Fulfillment of the Requirements For the degree Master in Teaching, The Evergreen State College. doi=10.1.1.428.371&rep= rep1&type=pdf
Calkins, S. D. (2007). The emergence of self-regulation: Biological and behavioral control mechanisms supporting toddler competencies. In: C. Brownell & C. Kopp (Eds.), Socioemotional development in the toddler years (pp. 261 – 284). New York: The Guilford Press.
Conners, C., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J.N. (1998). The revised Conners Parent Rating Scale (CPRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 257-268.
Denckla, M. B. (2007). Executive function: Building together the definitions of attention deficit/hyperactivity disorder and learning disabilities. In L. Meltzer (Ed.), Executive function in education (pp. 5–18). New York: Guilford Press. (2nd ed.). Oxford, England: Blackwell.
Dodangi, N., & Habibi, N. (2016). Comparison of duloxetine and methylphenidate in the treatment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Tehran University Medical Journal, June 2016; Vol. 74(3), 190-198. (Persian)
Emami, R., Talepasand, S., & Rezaei, A. M. (2014). Effect of Instructing Self-regulated Strategy on writing essay of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Master's Thesis, University of Semnan, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian)
Faraone S., Asherson P., Banaschewski T., Biederman J., Buitelaar J., Ramos-Quiroga J.,… Franke, B. (2015) Attention-deficit/hyperactivity disorder. US National Library of Medicine National Institutes of Health, 1: 15020. doi: 10.1038/nrdp.2015.20.
Ghamari Givi, H., Narimani, M . & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian).
Gilmore, L., Cuskelly, M. & Hayes, A. (2003). Self-regulatory behaviors in children with Down syndrome and typically developing children measured using the Goodman Lock Box. Research in Developmental Disabilities, 24, 95-108. doi: 10.1016/S0891-4222(03)00012-X.
Gray, C. & Climie, EA. (2016). Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Reading Disability: A Review of the Efficacy of Medication Treatments.Educational Psychology, 7: 988. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00988.
Graziano, P., Calkins, S. D. & Keane, S. P. (2010). Toddler self-regulation skills predict risk for pediatric obesity. Journal of International Obesity, 34, 633-641.
Hakimirad, E., Afrooz, G. Behpaju, A., Ghobaribonab, B., & Arjmandnya, A. A. (2014). Effectiveness of Inhibition of response Programs and active memory on Improvement children's social skills with attention deficit / hyperactivity disorder. Psychological studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, 9(4), 9-29. (Persian)
Hakimirad, E., Afrooz, G. Behpaju, A., Ghobaribonab, B., & Arjmandnya, A. A. (2015). Designing interventionist program of Inhibition Programs and checking its effectiveness at syndromes attention deficit / hyperactivity disorder. Quarterly Exceptional Persons, 4(16), 75-94. (Persian)
Harvey, E. A. (2000). Parenting Similarity in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Child and Family Behavior Therapy, 22(3), 39-54.
Herbert, A. & Esparham, A. (2017). Mind–Body Therapy for Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health, 4(5), 31. doi: 10.3390/children4050031
Jafarinodoushan, A., Ahmadi, N., Mohammadi, N., & Barfa, T. (2013).Comparison and effectiveness of self-regulation and Focus exercises On academic achievement And reduce the severity of the symptoms of children ages 11 to 14 with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder area 1 in Yazd. 6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry, Tabriz University of Medical Sciences and Health Services, 112-117. (Persian)
Kasaeian, K., Kiamanesh, A., & Bahrami, H. (2014). A comparison of active memory performance and sustained attention among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(3), 112-118. (Persian).
Kamps, D., Conklin, C., & Wills, H. (2015). Use of Self-Management with the CW-FIT Group Contingency Program. Education and Treatment of Children, 38(1), 1-32
Karch, S., Thalmeier, T., Lutz, J., Cerovecki, A., Opgen-Rhein, M., Hock, B.,…Pogarell, O. (2010). Neural correlates (ERP/fMRI) of voluntary selection in adult ADHD patients. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 260(5), 427–440. doi: 10.1007/s00406-009-0089-y. Epub 2009 Nov 12.
Kiani, B. & Hadian Fard, H (2016). The Effect of Meditation Education Based on Mental Awareness on Emotional Disorders in Non-Clinical ADHD Adolescents. Journal of Learning Disabilities, 5 (1), 138-118. (Persian)
Karimi, M., Abedi, A. & Farahbakhsh, K. (2014). The Effect of Self-Regulatory Learning Strategies for the Academic Resiliency of Female High School Shahed Students in the City of Esfahan (2013-2014). International Journal of Basic Sciences and Applied Research, 3, 83-89.
Klora, M., Zeidler, J. & Greiner, W. (2016). Cost-Effectiveness of Treatment Options for ADHD: A Systematic Literature Review. Austin Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 3(1), 1048.
Meftagh, S. D., Mohammadi, N., Ghanizadeh, A., Rahimi, C., & Najimi, A. (2011). Comparison of the Effectiveness of different Treatment Methods in Children’s Attention Deficit-Hyperactivity Disorders. Journal of Isfahan Medical School, 29(148), 965-976. (Persian)
Meftagh, S. D., Najimi, A., Mohammadi, N., Ghanizadeh,A., Rahimi, C., & Amini, M. M. (2014). The most effective intervention for Attention Deficit-Hyperactivity Disorder: Using continuous performance test. Journal Psychiatric Danubina, 26(2), 165-171.
Mhammadismaeil, A., & Alipoor, A. (2003). Preliminary Validity and Validity Study determine the cutting points of disturbances Child Symptom Inventory-4(CSI-4). Quarterly journal of research in exceptional children, 2(3), 239-254. (Persian)
Miller, M. & Hinshaw, S. P. (2010). Does childhood executive function predict adolescent functional outcomes in girls with ADHD? Journal of Abnormal Child Psychology, 38(3), 315-26.
Mitchnick, D., Clemens, C., Kagereki, J., Kumar, V., Kinshuk, & Fraser, S. (2017). Measuring the Written Language Disorder among Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Writing Analytics, 1, ISSN: 2474-7491.
Movahedi, Y., Alizadeh Goradel, J. & Mahmoud Allilo, M (2015). A comparison of boredom in people with maldical dysfunction, attention deficit disorder / hyperactivity disorder and normal people. Journal of Learning Disabilities, 3 (2), 90-73. (Persian).
Moradi, A. R., HashaminosratAbadi, T., Farzad, V. A., Karamati, H., Birami, M., & Kavoosiyan, J. (2008). Compare effectiveness Self-Regulatory training attention behavior, Self-regulation of motivational behavior, Verbal self-regulation on math performance and self, children with attention deficit / hyperactivity disorder. Quarterly journal of psychological health, 2(1), 5-14. (Persian)
Narimani, M., Shahali, A. & Kiamrasi, A (2014). The Effectiveness of Parent Management Training on Educational Motivation of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Learning Disabilities, 3 (4), 142-128. (Persian)
Narimani, M. & Soleymani, E. (2013). The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 91-115. (Persian).
Narimani, M., Soleymani, E., & Tabrizchi, N. (2015).The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of school Psychology, 4(2), 135-142. (Persian).
Najafi Marboyeh, A., & Razmjoo, S. A. (2017). The Impact of Self-Regulatory Strategies on the Essay Writing of EFL Students with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Research on English Language, 6(3). doi: 10.22108/ARE.2017. 103735.1097
Nigg J. T. & Barkley R. A. (2014). Attention-deficit/hyperactivity disorder, in Child Psychopathology. Mash E. J., Barkley R. A., editors. (New York, NY: Guilford Press), 75–144.
Norris. L. (2016). Self-Regulation Strategies for Students with Disruptive Behavior Disorders. for the Degree Master of Science. St. Cloud State University. http://repository.stcloudstate.edu/sped_etds
Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385–407.
Reid, R, Hagaman, J, L & Graham, S. (2014). Using Self-Regulated Strategy Development for Written Expression with Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Learning Disabilities: A Contemporary Journal 12(1), 21-42.
Reid, R., Trout, A. L. & Schartz, M. (2005). Self-regulation of interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children, 71(4), 361-377.
Romal, K. (2017). Self-Regulated Strategy Development and its Influence on a Student with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Master of Science in Education. The College at Brockport: State University of New York Education and Human Development Master's Theses. 757. http://digitalcommons.brockport.edu/ehd_theses/757
Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Ruiz, P. (2014). Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry 11th edit. Arjomand Publisher, Tehran, 443-461. (Persian)
Schunk, D. H. (2008). Learning theories: an educational perspective. 6th ed. Translator Karimi, U. 2014, Tehran Virayesh Publishing House. (Persian)
Schwark, B. R. (2017). Self-Regulated Strategy Development for High School Students with Emotional/Behavioral Disorders. St. Cloud State University, the Repository at St. Cloud State, Culminating Projects in Special Education, 36.http://repository.stcloudstate.edu/sped_etds/36
Shahaieyn, A., shahim, S. Bashash, L., & Yousefi, F. (2007). Standardization, Factor Analysis and Reliability Conners Parent Short Form Rating Scale for children ages 6 to 11 In the city of shiraz. Journal of Psychological Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, 3(3), 97-120. (Persian)
Shahim, S., Yousefi, F. & Shahaieyn, A. (2007). Standardization and psychometric properties Conners Grading Scale-Teacher Form. Journal of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, 14(1&2), 1-26. (Persian)
Shelton, C. R., Addison, W. E. & Hartung, C. M. (2017). ADHD and SCT Symptomatology in Relation to College Students’ Use of Self-Regulated Learning Strategies. The American professional society of ADHD related disorders. https://doi.org/10.1177/1087054717691134
Shiels, K & Hawk, L.W. (2010). Self-Regulation in ADHD The Role of Error Processing. National Institutes of Health (NIH), Published in final edited form as: Clinical Psychology Review, 30(8), 951–961. doi:10.1016/j.cpr.2010.06.010.
Swanson, J. (2002). Role of executive function in ADHD. Journal of Clinical Psychiatry, 64, 114, 35-39.
Travis, F., Grosswald, S. & Stixrud, W. (2011). ADHD, brain functioning, and transcendental meditation practice. Mind Brain, The Journal of psychiatry, 2, 73-81.
Yildizli, H. & Saban, A. (2016). The effect of self-regulated learning on sixth-grade Turkish students’ mathematics achievements and motivational beliefs. Cogent Education, 3: 1212456. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2016.1212456
Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17.
Zimmerman, B.J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70. doi: 10.1207/s15430421tip4102_2
Zimmerman, B.J. & & Schunk, D.H. (2004). Self-regulating intellectual processes and outcomes: Social cognitive perspective. In D.Y. Dai, & R.J. Stenberg (Eds.), Motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functioning and development (pp. 323-350). Mahwah, NJ: Erlbaum.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,372 |