تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,135 |
پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان: درک پیامدهای بلندمدت غفلت از دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 1، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15469.2181 | ||
نویسندگان | ||
راضیه جماعتی اردکانی* 1؛ مهناز اخوان تفتی2؛ مرتضی منادی3 | ||
1مربی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، یزد، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان و درک پیامدهای بلند مدت آن بود. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل پدیدارشناسی تفسیری بود. جامعه پژوهشی شامل تمام دانش آموزان نارساخوان در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1403-1402 در استان یزد بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد شش نفر از دانش آموزان انتخاب شده و با آنان مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته انجام و داده ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از روش دیکلمن، آلن و تانر (1989)، استفاده شد. همچنین با استفاده از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی معتبر داخلی و بین المللی، قوانین مربوط به آموزش و پرورش استثنایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد تجربه زیسته دانش آموزان نارساخوان دربردارنده سه مضمون اصلی چالشهای تحصیلی (شامل مضمونهای فرعی مشکلات تحصیلی، استراتژی های جبرانی، حمایتها و تسهیلات پس از دوره ابتدایی)، چالشهای اجتماعی (شامل مضمونهای فرعی تجارب اجتماعی مثبت و تجارب اجتماعی منفی) و چالشهای عاطفی (شامل مضمونهای فرعی هیجانات سازنده و هیجانات مخرب) بود. یافته های حاصل از این پژوهش شکافهای مطالعاتی را نشان می دهد که در زمینه چالشهای نوجوانان و بزرگسالان نارساخوان وجود دارد. بنابراین بایسته است سیاست گذاران آموزشی، رویکرد خود را تغییر دهند و گمان نکنند که حمایتهای همه جانبه در دوران طلایی آموزش و پرورش آنها هزینه مازاد برای دولت ایجاد می کند، بلکه واقع بینانه آن است که این حمایت را نوعی سرمایه گذاری برای شکوفا شدن استعدادهای بالقوه آنها بدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیده رهاشدگی؛ دانش آموزان نارساخوان؛ پیامدهای بلندمدت غفلت؛ پدیدارشناسی تفسیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |