
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,425 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,264,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,600,210 |
پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان: درک پیامدهای بلندمدت غفلت از دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 1، آذر 1403، صفحه 51-39 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15469.2181 | ||
نویسندگان | ||
راضیه جماعتی اردکانی* 1؛ مهناز اخوان تفتی2؛ مرتضی منادی3 | ||
1مربی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، یزد، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان و درک پیامدهای بلند مدت آن بود. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل پدیدارشناسی تفسیری بود. جامعه پژوهشی شامل تمام دانش آموزان نارساخوان در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1403-1402 در استان یزد بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد شش نفر از دانش آموزان انتخاب شده و با آنان مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته انجام و داده ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از روش دیکلمن، آلن و تانر (1989)، استفاده شد. همچنین با استفاده از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی معتبر داخلی و بین المللی، قوانین مربوط به آموزش و پرورش استثنایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد تجربه زیسته دانش آموزان نارساخوان دربردارنده سه مضمون اصلی چالشهای تحصیلی (شامل مضمونهای فرعی مشکلات تحصیلی، استراتژی های جبرانی، حمایتها و تسهیلات پس از دوره ابتدایی)، چالشهای اجتماعی (شامل مضمونهای فرعی تجارب اجتماعی مثبت و تجارب اجتماعی منفی) و چالشهای عاطفی (شامل مضمونهای فرعی هیجانات سازنده و هیجانات مخرب) بود. یافته های حاصل از این پژوهش شکافهای مطالعاتی را نشان می دهد که در زمینه چالشهای نوجوانان و بزرگسالان نارساخوان وجود دارد. بنابراین بایسته است سیاست گذاران آموزشی، رویکرد خود را تغییر دهند و گمان نکنند که حمایتهای همه جانبه در دوران طلایی آموزش و پرورش آنها هزینه مازاد برای دولت ایجاد می کند، بلکه واقع بینانه آن است که این حمایت را نوعی سرمایه گذاری برای شکوفا شدن استعدادهای بالقوه آنها بدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیده رهاشدگی؛ دانش آموزان نارساخوان؛ پیامدهای بلندمدت غفلت؛ پدیدارشناسی تفسیری | ||
مراجع | ||
آج، آ.، عین بیگی، ا.، جاهدی، ح. و جعفری، م. (1394). نقش مشاور و کارکنان مدرسه در ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران. 375-361. https://sid.ir/paper/835260/fa
چناری، س.، ادیب، ی. و عابدینی، ز. (1400). بررسی تجربه زیسته مربیان کودکان دارای اختلالات یادگیری ویژه: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی. نشریه ناتوانی های یادگیری، 3(38): 51-33. 10.32598/JLD.10.3.2
حمزهنژاد، ف. و حسنی راد، م. (1398). بررسی رابطه میان باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری. توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(1)، 124-116. [DOI:10.22034/ceciranj.2019.91937]
رودگریان، م.، ضامنی، ف. و رسولی، س. ع. (1400). اثر خودکارآمدی و سرمایه های روانشناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(5)، 4185-4175. [DOI:10.22038/mjms.2021.19958]
سازمان آموزش و پرورش استثنایی. (1401)، اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب مجلس شورای اسلامی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91925
منادی، م. (1388). پژوهش کیفی در حوزه های جامعه شناسی, روانشناسی و تعلیم و تربیت: مبانی, رویکردها و یافتارها. مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام، کارگاه پژوهشی. https://anthropologyandculture.com
References Aj, A., Ain Beigi, A., Jahedi, H. & Jafari, M. (2014). The role of counselors and school staff in improving the academic level of students. Tehran: International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences. 361-375. (Persian). https://sid.ir/paper/835260/fa Aldakhil, A. F., Ebrahim, M. T., & Gadelrab, M. F. (2023). Diagnostic survey of dyslexia and accompanying behavioral indicators in primary school students in Saudi Arabia. Research in Developmental Disabilities, 134. [DOI:org/10.1016/j.ridd.2023.104424] Alexander-Passe, N. (2010). Dyslexia and Depression: The Hidden Sorrow. Nova Science Publishers: New York. Alghamdi, S. A., Aljaffer, M. A., Alahmari, F. S., Alasiri, A. B., Alkahtani, A. H., Alhudayris, F. S., Alhusaini, B. A. (2023). The impact of low self-esteem on academic achievement and the behaviors related to it among medical students in Saudi Arabia. Saudi Med J. 44(6):613-620. [DOI:10.15537/smj.2023.44.6.20230055] Almgren Back, G., Lindeblad, E., Elmqvist, C., & Svensson, I. (2024). Dyslexic students’ experiences in using assistive technology to support written language skills: a five-year follow-up. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 19(4), 1217–1227. [DOI:org/10.1080/17483107.2022.2161647] Bliznakov, Z. (2024). Inclusive Education: Adapting Assessments for Dyslexic Learners in the 21st Century Classroom. [DOI:10.13140/RG.2.2.31420.45449] Brewer, G., Urwin, E., & Witham, B. (2023). Disabled student experiences of Higher Education, Disability & Society. [DOI:10.1080/09687599.2023.2263633] Brooks, L. M. (2019). Learning from Experience: The Practice of Teachers with Dyslexia Working with Special Education Students in Massachusetts, PHD Thesis, Columbia University. https://www.doe.mass.edu/sped/dyslexia-guidelines.pdf Brunswick, N., & Bargary, S. (2022). Self-concept, creativity and developmental dyslexia in university students: Effects of age of assessment. Dyslexia, 28(3), 293–308. [DOI:org/10.1002/dys.1722] Cancer, A., Manzoli, S., Antonietti, A., & Besson, M. (2016). The alleged link between creativity and dyslexia: Identifying the specific process in which dyslexic students excel. Cogent Psychology, 3(1). [DOI:org/10.1080/23311908.2016.1190309] Chathurika, K., Jerome, C., Sowmya, P., & Rosie, A. (2018). Not all wander are lost: Examining the character strenghs of dyslexia. Golb J Intellect Dev Disabil, 4(5): 555648. [DOI:10.19080/GJIDD.2018.04.555648] Chen, Z., Sun, Y., & Jia, Z. (2022). A Study of Student-Teachers' Emotional Experiences and Their Development of Professional Identities. Frontiers in psychology, 12, 810146. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2021.810146] Chenari, S., Adib, Y., & Abedini, Z. (2021). Investigation of Lived Experience of Teachers of Children with Special Learning Disabilities: A Phenomenological Qualitative Approach. Journal of Learning Disabilities, 10(3), 316-329. (Persian). [DOI:10.32598/JLD.10.3.2] Clair, K. L., & Hackett, P. M. W. (2012). Academinc challenge: Its meaning for college students and faculty. Journal on Centers for Teaching and Learning, 4, 101-117. file:///C:/Users/AC30/Downloads/admin,+Journal+manager,+127-403-1-CE.pdf Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology/ Psychologie Canadienne, 49(1), 14-23. [DOI:10.1037/0708-5591.49.1.14] Erbeli, F., Rice, M., & Paracchini, S. (2021). Insights into Dyslexia Genetics Research from the Last Two Decades. Brain sciences, 12(1), 27. [DOI:org/10.3390/brainsci12010027] Exceptional Education Organization. (2022). the charter of the Organization of Exceptional Education approved by the Islamic Council. (Persian). https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91925 Franceschini, S., Bertoni, S., Puccio, G., Gori, S., termine, C., & Facoetti, A. (2022). Visuo-spatial attention deficit in children with reading difficulties. Sci Rep, 12: 13930. [DOI:org/10.1038/s41598-022-16646-w] Gearin, B., Petscher, Y., Stanley, C., Nelson, N. J., & Fien, H. (2022). Document Analysis of State Dyslexia Legislation Suggests Likely Heterogeneous Effects on Student and School Outcomes. Learning Disability Quarterly, 45(4): 267–279. [DOI:10.1177/0731948721991549] Georgiou, G. K., Parrila, R., & McArthur, G. (2024). Dyslexia and mental health problems: introduction to the special issue. Ann. of Dyslexia, 74: 1–3. [DOI:org/10.1007/s11881-024-00300-3] Ghisi, M., Bottesi, G., Re, A. M., Cerea, S., & Mammarella, I. C. (2016). Socioemotional Features and Resilience in Italian University Students with and without Dyslexia. Frontiers in psychology, 7, 478. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2016.00478] Gin, L. E., Pais, D., Cooper, K. M., & Brownell, S. E. (2022). Students with Disabilities in Life Science Undergraduate Research Experiences: Challenges and Opportunities. CBE life sciences education, 21(2), ar32. [DOI:org/10.1187/cbe.21-07-0196] Gitlin, L. N., Winter, L., & Stanley, I. H. (2017). Compensatory Strategies: Prevalence of Use and Relationship to Physical Function and Well-Being. Journal of applied gerontology: the official journal of the Southern Gerontological Society, 36(6), 647–666. [DOI:org/10.1177/0733464815581479] Glazzard, J. (2024). Recent Advances in the Study of Dyslexia. IntechOpen. [DOI:10.5772/intechopen.100693] Hafez, D., Shafie, R., Alasiri, R., Bamasag, R., Batwa, Z., Mahsoon, A., Sharif, L., & Alasmee, N. (2023). Relationship between dyslexia awareness and stigma among nursing students in Saudi Arabia: A cross-sectional study. Belitung nursing journal, 9(5), 457–463. [DOI:org/10.33546/bnj.2838] Hamzehnejhad, F., & Hassaniraad, M. (2019). Studying the relationship between intelligence beliefs and academic performance of students with learning difficulties. Empowering Exceptional Children, 10(1), 116-124. (Persian). [DOI:10.22034/ceciranj.2019.91937] Harding, S., Chauhan-Sims, M., Oxley, E., & Nash, H. M. (2023). A Delphi study exploring the barriers to dyslexia diagnosis and support: A parent's perspective. Dyslexia, 29(3), 162-178. [DOI:org/10.1002/dys.1743] Hebert, M., Kearns, D. M., Hayes, J. B., Bazis, P., Cooper, S. (2018). Why Children with Dyslexia Struggle with Writing and How to Help Them. Lang Speech Hear Serv Sch. 49(4): 843-863. [DOI:10.1044/2018_LSHSS-DYSLC-18-0024.] Hettiarachchi, D. (2021). An overview of dyslexia. Sri Lanka Journal of Child Health, 50, 529-534. [DOI:10.4038/sljch.v50i3.9741] Huffman, S., Thompson, A., & Shaw, E. C. (2020). Meeting the Needs of Dyslexic Students: Targeted Library Media & Technology Interventions. Conference: MSERA. http://msera.org/2019/proceedings/_proceedings.html Institute of Medicine and National Research Council. 2015. Transforming the Workforce for Children Birth Through Age 8: A Unifying Foundation. Washington, DC: The National Academies Press. [DOI:10.17226/19401]. International Dyslexia Association (2017). https://dyslexiaida.org/dyslexia-basics/ Jiang, M. M., Gao, K., Wu, Z. Y., & Guo, P. P. (2022). The influence of academic pressure on adolescents' problem behavior: Chain mediating effects of self-control, parent-child conflict, and subjective well-being. Frontiers in psychology, 13, 954330. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2022.954330] Klassen, R., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494-507. [DOI:10.1177/00222194070400060201] Kristjansson, A., & Sigurdardottir, H. M. (2023). The Role of Visual Factors in Dyslexia. Journal of cognition, 6(1), 31. [DOI:org/10.5334/joc.287] Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic phenomenology and phenomenology: A comparison of historical and methodological considerations. International Journal of Qualitative Methods, 2(3), 1-29. [DOI: 10.1177/160940690300200303] Leseyane, M., Mandende, P., Makgato, M., & Cekiso, M. (2018). Dyslexic learners' experiences with their peers and teachers in special and mainstream primary schools in North-West Province. African journal of disability, 7(0), 363. [DOI:org/10.4102/ajod.v7i0.363] Lombardi, E., Traficante, D., Bettoni, R., Offredi, I., Vernice, M., & Sarti, D. (2021). Comparison on Well-Being, Engagement and Perceived School Climate in Secondary School Students with Learning Difficulties and Specific Learning Disorders: An Exploratory Study. Behavioral sciences (Basel, Switzerland), 11(7), 103. [DOI:org/10.3390/bs11070103] Macdonald, S. J. (2010). Towards a social reality of dyslexia. British Journal of Learning Disabilities, 38(4), 271-279. [DOI:org/10.1111/j.1468-3156.2009.00601.x] Madaus, J., Tarconish, E., Langdon, S. W., & Gelbar, N. (2022). High school and transition experiences of twice exceptional students with autism spectrum disorder: Parents' perceptions. Frontiers in psychology, 13, 995356. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2022.995356] Martan, V., Mihic, S. S., & Cepic, R. (2024). Teachers' Knowledge about Students with Dyslexia and Professional Development. European Journal of Contemporary Education, 12(2): 535-552. [DOI:10.13187/ejced.2023.2.535] Miller, F. A., & Katz, J. H. (2002). The inclusion breakthrough: Unleashing the real power of diversity. San Francisco, CA: Berrett-Koehler. Molina Roldan, S., Marauri, J., Aubert, A., & Flecha, R. (2021). How Inclusive Interactive Learning Environments Benefit Students Without Special Needs. Frontiers in psychology, 12, 661427. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2021.661427] Monadi, M. (2009). Qualitative research in the fields of sociology, psychology and education: basics, approaches and findings. Expediency Strategic Research Center, Research Workshop. (Persian). https://anthropologyandculture.com Moore, M. (2011). Vygotsky’s Cognitive Development Theory. In: Goldstein, S., Naglieri, J.A. (eds) Encyclopedia of Child Behavior and Development. Springer, Boston, MA. [DOI:org/10.1007/978-0-387-79061-9_3054] Nalavany, B. A., Carawan, L. W., & Sauber, S. (2013). Adults with dyslexia, an invisible disability: The mediational role of concealment on perceived family support and self-esteem. British Journal of Social Work, 18(1), 58-74. [DOI: 10.1093/bjsw/bct152] Nevill, T., & Forsey, M. (2022). The social impact of schooling on students with dyslexia: A systematic review of the qualitative research on the primary and secondary education of dyslexic students. Educational Research Review, 38(2): 100507. DOI: 10.1016/j.edurev.2022.100507 Njoku, C. (2018). An interpretative phenomenological analysis investigation into the subjective experience of being diagnosed with dyslexia in adulthood, PHD thesis, University of Wolverhampton. http://hdl.handle.net/2436/622201 Novita, S. (2016). Secondary symptoms of dyslexia: a comparison of self-esteem and anxiety profiles of children with and without dyslexia. European Journal of Special Needs Education, 31(2), 279–288. [DOI:10.1080/08856257.2015.1125694] Roudgarian, M., Zamani, F., & Rasouli, S. E. (1400). The effect of self-efficacy and psychological capital on exam anxiety of secondary school students of Babol city. Journal of the Faculty of Medicine of Mashhad University of Medical Sciences, 64(5), 4185-4175. (Persian). [DOI:10.22038/mjms.2021.19958] Sako, E. (2016). The Emotional and Social Effects of Dyslexia. European Journal of Interdisciplinary Studies, 2(2):233. [DOI:10.26417/ejis.v2i2.p233-241] Serafini, G., Parmigiani, B., Amerio, A., Aguglia, A., Sher, L., & Amore, M. (2020). The psychological impact of COVID-19 on the mental health in the general population. QJM: monthly journal of the Association of Physicians, 113(8), 531–537. Advance online publication. [DOI:org/10.1093/qjmed/hcaa201] Smith, J. A., & Osborn, M. (2015). Interpretative phenomenological analysis as a useful methodology for research on the lived experience of pain. Br J Pain. 9(1):41-42. [DOI:10.1177/2049463714541642] Tanner, K. (2009). Adult dyslexia and the conundrum of failure. Disability & Society, 24(6), 785-797. [DOI:org/10.1080/09687590903160274] Taylor, H. & Vestergaard, M. D. (2022). Developmental Dyslexia: Disorder or Specialization in Exploration? Front. Psychol. 13:889245. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.889245] Taylor, H., Zaghi, A., & Rankin, S. (2023). Being Neurodivergent in Academia: Marginalising dyslexic researchers is bad for science eLife 12: e93980. [DOI:org/10.7554/eLife.93980] Thompson, L. S. (2021). The dyslexic student’s experience of education, South African Journal of Higher Education, 35(6): 204-221. [DOI:10.20853/35-6-4337] Tiril, H., & Okumus, S. (2022). Difficulties Encountered by a Dyslexic Secondary School Student in Learning Science and Suggestions for Solutions. Journal of Science Learning, 5(3): 520-530. [DOI:10.17509/jsl.v5i3.44559] Vimochana, M., Bindu, M. R., Lamessa, O., & Manickam, R. (2023). Exploring Challenges of Dyslexic Students Learning English as a Second Language: Reading Drama Script. World Journal of English Language, 13(8): 590. [DOI:10.5430/wjel.v13n8p590] Vojoudi, K., Akhavn tafti, M., & Khademi Ashkzari, M. (2017). The Effectiveness of Educational Package Based on Visual-Spatial Processing in Reading Performance of Dyslexic Students. Avicenna Journal of Neuro Psych Physiology, 4(3): 79-86. DOI:10.32598/ajnpp.4.3.79 Wilmot, A., Hasking, P., Leitao, S., Hill, E., & Boyes, M. (2023a). Understanding Mental Health in Developmental Dyslexia: A Scoping Review. International journal of environmental research and public health, 20(2), 1653. [DOI:org/10.3390/ijerph20021653] Wilmot, A., Pizzey, H., Leitao, S., Hasking, P., & Boyes, M. (2023b). Growing up with dyslexia: Child and parent perspectives on school struggles, self-esteem, and mental health. Dyslexia (Chichester, England), 29(1), 40–54. [DOI:org/10.1002/dys.1729] Yardley, L. (2000). Dilemmas in qualitative health research. Psychology & Health, 15(2), 215–228. [DOI:org/10.1080/08870440008400302] Youman, M., & Mather, N. (2012). Dyslexia laws in the USA. Annals of Dyslexia, 63(2). [DOI:10.1007/s11881-012-0076-2] Zakopoulou, V., Sarris, D., Tagkas, P., & Tsampalas, E. (2018). Learning disabilities and disruptive behavior: Research of observing students in primary school. Int J Sch Cogn Psychol, 5:212. [DOI:10.4172/2469-9837.1000212] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |