تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,114 |
مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 1، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15394.2173 | ||
نویسندگان | ||
شهناز احمدی1؛ علی شیخ الاسلامی* 2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری انجام گرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در درسترس، 45 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). به یکی از گروههای آزمایشی مهارتهای ابراز وجود و به گروه آزمایشی دیگر راهبردهای خودنظارتی هر کدام به مدّت 10 جلسهی یک ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تکمتغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که هر دو برنامهی آموزشی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذار بودهاند و بین دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت و برنامهی آموزشی مهارتهای ابراز وجود نسبت به برنامهی آموزشی راهبردهای خودنظارتی بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری تاثیرگذاری بیشتری داشت نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که هر دو برنامهی آموزشی مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی (با اولویت مهارتهای ابراز وجود) رویکردهای مؤثری برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ابراز وجود؛ راهبردهای خودنظارتی؛ اشتیاق تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 |