تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,858 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,743 |
مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15394.2173 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ شهناز احمدی2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود. از این میان، تعداد 45 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل، مورد مطالعه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی استفاده شد. مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی به مدّت 10 جلسهی یک ساعته به گروههای آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در نمرهی کل متغیر اشتیاق تحصیلی وجود دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی رویکردهای مؤثری برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ابراز وجود؛ راهبردهای خودنظارتی؛ اشتیاق تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |