تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,765 |
اثربخشی برنامۀ اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر توانمندی تنظیم هیجانی و کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 3، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.13887.2123 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ نازیلا خوش بهار3؛ الهه محمودی4 | ||
1استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه اجتماعی_هیجانی کودکان قوی بر تنظیم هیجان و کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. مواد و روشها: طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در سال تحصیلی 1400-1401 شهر تبریز بودند. نمونه آماری پژوهش تعداد 30 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم تا پنجم بودند که 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر در گروه آزمایش به روش نمونهگیری تصادفی قرار گرفتند. برنامه آموزشی اجتماعی-هیجانی کودکان قوی در 12 جلسه آموزشی برای گروه آزمایشی به اجرا در آمد در حالیکه گروه کنترل مداخله دریافت نکردند. از مقیاسهای تنظیم هیجان شیلد و کیکتی (1997) و کمکطلبی تحصیلی ریان و پینتریچ (1997) برای جمع آوری داده ها در پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. یافتهها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه آموزشی اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر تنظیم هیجان و کمکطلبی تحصیلی تاثیر معنیداری داشته است (0/05>P). نتیجه گیری: به واسطه ی اثربخشی این برنامه، اجرای آن بر روی سایر گروه های نارسایی های تحولی نیز پیشنهاد می شود. همچنین یافتههای حاضر میتواند به لحاظ بالینی در اختیار متخصصان این حوزه و نیز والدین این گروه از کودکان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: اختلال یادگیری ویژه؛ برنامه اجتماعی–هیجانی؛ تنظیم هیجان؛ کمکطلبی تحصیلی؛ کودکان قوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 |