تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,943 |
بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 23، شهریور 1396، صفحه 104-125 اصل مقاله (253.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.561 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا کیانی* 1؛ مسعود اسدی2؛ علی محمدی3 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی | ||
3رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان دوره ابتدایی استان قزوین انجام شد. کلیهی دانش آموزان دختر و پسر پایههای سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون های بندر گشتالت، هوش کتل، آندره ری، آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضی و پرسشنامه محقق ساختهی تاریخچه رشدی بود. نتایج آزمون خیدو نشان داد که رابطهی معنادار بین آسیب مغزی و ابتلا به اختلال یادگیری وجود دارد. هم چنین آزمون خیدو نشان داد که بین ابتلاء مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری، سطح تحصیلات والدین، نسبت فامیلی والدین آزمودنیها و ابتلاء به اختلال یادگیری رابطهی معناداری وجود ندارد. آزمون tگروههای مستقل نشان داد که بین آسیب مغزی، برتری جانبی، ادراک بینایی و حافظه دیداری دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که آسیب مغزی، ادراک دیداری، تأخیر در تنفس و استفاده از فورسپس توانستند در 4 گام حدود 57 درصد واریانس مربوط به اختلال یادگیری را تبیین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ دانش آموزان مقطع ابتدایی؛ استان قزوین | ||
مراجع | ||
لوئیز، مارلی (1982). آسیبشناسی عضوی مغز و ازمون بندر – گشتالت. ترجمهی حبیب الله قاسم زاده و اکرم خمسه. (1377). تهران: رشد. احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1382.) اختلال یادگیری. تهران: نشر ارسباران. اسدالهی، قربانعلی(1372). بررسی نارسانویسی در دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی مدارس شهر اصفهان. مجلهپژوهشدرعلومپزشکی، 1، 15-10. باباپور خیرالدین، جلیل و صبحی قراملکی، ناصر (1380). اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی، تهران: نشرسروش. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله (1389) اختلالات یادگیری، تهران: انتشارات ارسباران. شهیم، سیما و رشیدی، همایون.(1386). مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیر کلامی در مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 32، 90-61. عزیزیان، مرضیه (1380). بررسی عوامل مؤثر بر اختلالهای یادگیری در دانشآموزان دورة ابتدایی شهر اصفهان. دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی. 1 (4)، 121-101. علیزاده، حمید (1383) اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی، تهران: انتشارات رشد. فتحی آشتیانی، علی و زندیه، آنیتا. (1380). مقایسهی هوشکلامی و غیرکلامی دانشآموزان نارساخوان-نارسانویس با دانشآموزان عادی. مجله یروانشناسی، 8 (2)، 59-55. فلاح چای، رضا (1374). بررسی اختلال خواندن و نوشتن در بین دانشآموزان ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس. صدیقی ارفعی، فریبرز؛ تمنایی فر، محمد رضا و دشتبان زاده، سمیه (1391). مقایسهی عملکرد کودکان با و بدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری- حرکتی بندرگشتالت. مجله ناتوانی یادگیری. 2(1)، 91-78. نریمانی، محمد (1381) بررسی اختلالات خاص یادگیری در دوره ابتدایی و عوامل مؤثر بر آن در استان اردبیل. طرح پژوهشی. دانشگاه محقق اردبیلی. نریمانی، محمد و رجبی، سوران(1384). بررسی شیوع و علل اختلالالات یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان اردبیل، پژوهش در حیطه کودکان، 5(3)،252-231. نیکخو، محمدرضا و هامایاک آویدانس یانس (1381). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، انجمن روان پزشکی آمریکا، تجدید نظر شده 2000، تهران: انتشارات سخن. نوربخش، مرتضی؛ خانزاده، علی و یوسفی لویه، مجید (1382). مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان، 3(2)، 194-177. Ackermann, H., & Hertrich, I. (2000). The contribution of the cerebellum to speech processing. Journal of Neurolinguistics, 13(2-3), 95-116.
Berteletti, I., Prado, J., & Booth, J. (2014). Children with mathematical learning disability fail in recruiting verbal and numerical brain regions when solving simple multiplication problems. Journal of cortex. 20, 1-13.
Fabbro, F., Moretti, R.., & Bava, A. (2000). Language impairments in patients with cerebellar lesions. Journal of Neurolinguistics.13(2-3), 173-188.
Frost, S. J., Skudlarski, P., Constable, R. T., Lacadie, C. M., Marchione, K. E., & Gore, J. C. (1999). The cerebellum's role in reading: A functional MR imaging study.American Journal of Neuroradiology, 20, 1925-1930.
Fulbright, R. K., Jenner, A. R., Mencl, W. E., Pugh, K. R., Shaywitz, B. A., Shaywitz, S. E., Jack, M. Fletcher., Lynn, S. Fuchs., and Marcia, A. Barnes. (2007). Learning Disabilities From Identification to Intervention. New York:.A Division of Guilford.
Jakobson, A; Kikas, E. (2007). Cognitive functioning in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder with and without comorbid learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. [On line].
Kitty, K, Wu, V., Anderson, F., & Castiello, U. (2002). Neuropsychological Evaluation of Deficits in Executive Functioning for ADHD Children with or without learning disabilities. Neuropsychology. 22, 501–531.
Malm J., Kristensen B., Karlsson, T., Carlberg, B., Fagerlund, M., & Olsson, T. (1998). .Cognitive impairment in young adults with infratentorial infarcts. Neurology, 51: 433-440.
Martin, M. (1978). Hemispheric specialization for local and global processing. Neuropsychologia, 17, 22- 40.
Mathiak, K., Hetrich, I., Grodd W., & Ackermann, H. (2002). .Cerebellum and speech perception: a functional magnetic resonance imaging study. Journal of Cognitive Neuroscience. 14, 902-912.
Mati, Z. (1998). .Drawing performance in children With learning difficulties. perceptual and motor skill, 87(2),487-497.
Moretti, R., Bava, A., Torre, P., Antonello, R. M., & Cazzato, G. (2002). Reading errors in patients with cerebellar vertnis lesions. Journal of Neurology, 249(4), 461-468.
Narimani, M. & Rajabi, S.(2005). A study of the Prevalence and Causes of Learning Disorders among Elementary Students of Ardebil Province, Journal of exceptional children,5 (3);231-252
Nicolson, RI., Fawcett, AJ., & Dean, P. (2001). Developmental dyslexia: the cerebellar deficit hypothesis. Trends in Neurosciences. 24(9),508-511.
Paquette, C., Tosonic, C., Lassonde, M., & Peretez, L. (1996). Atypical hemispheric specialization in intellectual deficiency.Brain Language,52, 474-483.
Pipe, M. E., & Beale, I.L. (1983). Hemispheric specialization for speech in retarded children. Neuropsychologica, 21, 91-98.
Richardson, S ,(1992),"Historical Perspectives on dyslexia .Journal of learning disabilities,25(1),40-47.
Rourke. B. P, Finlayson.M. A. J. (1978). Neuropsychological significance of variations in patterns of academic performance: verbal and visual –spatial abilities. Journal of Abnormal Child Psychology ; 6,121-123.
Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (1988). Attention deficit disorder: current perspectives. In J. F. Kavanagh & T. J.Truss, Jr. (Eds.), Learning disabilities: Proceedings of the national conference. (pp. 369-567). New York: Parkton, MD.
Silveri, M. C., & Misciagna, S. (2000). Language, memory, and the cerebellum. Journal of Neurolinguistics, 13(2-3), 129-143.
Stokard, jean.(2010). Promoting Reading Achievement and Countering the Fourth-Grade Slump: The Impact of Direct Instruction on Reading Achievement in Fifth Grade. Journal of Education for Students Placed at Risk. 15(3), 218-225.
Thornton., K, (2000). Rehabilitation of memory functioning in brain injured subjects with EEG bio- feedback. J Head Trauma Rehabil, 15(6) :1285– 96. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,105 |