تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,651 |
نقش انتظارات معلم ادراک شده در پیشبینی درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3، 1403، صفحه 58-69 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14774.2157 | ||
نویسندگان | ||
محدثه مرتضی پور1؛ حسین جناآبادی* 2؛ افسانه مرزیه3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف تعیین نقش انتظارات معلم ادراک شده در پیش بینی درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام گرفت. مواد و روش ها: روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری پایه چهارم، پنجم و ششم شهرستان بیرجند در سال 1401-1402 بود که براساس جدول مورگان تعداد 103 نفر دانشآموز بهصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انتظارات معلم ادارک شده (بولاچ، 2002)، درگیری شناختی(زرنگ، 1391) و خودکارآمدی تحصیلی (میجلی و همکاران، 2000) بود. جهت تحزیه و تحلیل داده های آماری از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین انتظارات معلم ادراک شده با درگیری شناختی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری رابطه معناداری وجود داشت(01/0P<). همچنین رابطه معناداری بین انتظارات معلم ادراک شده با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری وجود داشت(01/0P<). ابعاد انتظارات معلم ادراک شده توانستند 69 درصد از تغییرات درگیری شناختی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری را پیش بینی نمایند(0/01>P). ابعاد انتظارات معلم ادراک شده نیز 78 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری را پیش بینی کردند(0/001>P). نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی از متغیّرهای مرتبط و اثرگذار با پیوند با مدرسه دانش آموزان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ انتظارات معلم ادراک شده؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ درگیری شناختی | ||
مراجع | ||
آرین فر، ع.، سرمدی،م.، صیف م.، ضرابیان ف. (1398). ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۹، ۱۶۹-۱۷۹. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4905-fa.html
اسلامی، ن .، امیر احمدی آهنگ، م. (1396). بررسی رابطه انتظار معلم و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بیرجند. فصل نامه مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی،2(2)، 141-155. https://civilica.com/doc/1501412
افروز، ح.، اژهای، ج.، حجازی، ا.، مقدمزاده، ع. (1398). درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 23(4)، 354-371. http://www.iranapsy.ir/Article/21660/FullText
اوضاعی، ن.، احمدی،غ.، عظیم پور، ا. (1400). تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره ی دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 پیاپی 83)، 168-181. https://sanad.iau.ir/journal/jsrparticle_682114.html
تمناییفر، م.، و اربابی قهرودی، ف. (1401). رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان: نقش واسطه ای تابآوری تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 19(48)، 61-39. https://jeps.usb.ac.ir/article_7168.html
ثمره، س.، و خضری مقدم، ن. (1394). رابطه بین اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی، نقش میانجی درگیری تحصیلی. مجله راهبردهای آموزشی، 8(6)،20-12. http://edcbmj.ir/article-1-917-fa.html
حسنی، م. (1402). نقش سازگاری اجتماعی و اهداف پیشرفت در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری، ایده های نوین روانشناسی، 16(20)، 27-20. http://jnip.ir/article-1-879-fa.html
حریریزاده، ف.، برزگر بفرویی،ک.، و زندوانیان، ا. (1402). بررسی رابطه بین چشمانداز زمان و درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان. مجله تازه های علوم شناختی، 25(1)، 59-46. https://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html
حیدری، م.، خلیلی، ف.،جعفری، ع.،گل محمدی، م.، نعمتی، آ. (1401). بررسی اثربخشی و رابطه متقابل انتظارات معلم با خلاقیت در دانشآموزان. همایش ملی علمی پژوهشی روان شناسی و علوم تربیتی، 2-9. https://civilica.com/doc/1575066/
خوشبخت، ف. (1387). بررسی اثرات مدرسه، کلاس و ویژگی های دانشآموزان در تبیین عملکرد ریاضی و نگرش نسبت به تحصیل در مدارس ابتدایی: شوهد تجربی مدل اثربخشی. پایان نامه دکتری. شیراز: دانشگاه شیراز
داوودی، س. (1393). ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تأکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 1(4)، 76-70. https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1190.html
دهقانی،ی.، حکمتیان فرد، ص،. و پاسالاری،م. (1397). مقایسه امیدتحصیلی, سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(31 )، 215-236. https://jpe.atu.ac.ir/article_9587.html
رمضانی،م.، خامسان،ا.، راستگومقدم، م. (1397).رابطة بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم و درگیری تحصیلی: نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی. نوآوری آموزشی.17(4(68))، 124-107. https://noavaryedu.oerp.ir/article_84342.html
زارع، ا.، حیدری، ح.، داوودی، ح.، و معینی کیا، م. (1401). مدلیابی تأثیر خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با میانجیگری خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(2)، 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717]
صفری، ز.، و جعفری زاده،ف. (1402). تأثیر ذهنی سازی بر ادراک و فهم دانشآموزان ابتدایی دارای مشکل یادگیری. پنجمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در روانشناسی، حقوق و مدیریت فرهنگی، تهران. https://civilica.com/doc/1751437
غلامی، س.، و حسین چاری، م. (1390). پیش بینی شادمانی دانشآموزان با توجه به اراک آنها از انتظارات معلم، و خودکارآمدی، مجله مطالعات آموزش و پرورش، 3(1)، 85-109. https://doi.org/10.22099/jsli.2011.217
قدم پور، ع.، و بیرانوند، ک. (1396). اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. مجله تازه های علوم شناختی، 19(4)، 43-56 . http://icssjournal.ir/article-1-752-fa.html
کوکبی رحمان، ا.، تقوایی، د.، پیرانی، ذ. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص شهر همدان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۷، 62-54. https://islamiclifej.com/article-1-1857-fa.html
مرادی، ج.، یار احمدی، ی.، گودرزی، م.، مردای، ا. (1401). بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفت شناختی، نیازهای اساسی روانشناختی با انگیزش پیشرفت دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 86-97. https://jsp.uma.ac.ir/article_1810.html?lang=en
ملتفت،ق.، تقوایی نیا،ع.، و ایول،ا. (1398). بررسی رابطه ادراک از کلاس و درگیری تحصیلی به واسطه انگیزش تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز).11(2)، 115-134. [DOI.org/10.22099/jsli.2020.5569]
نریمانی، م.، خشنودنیای چماچایی، ب.، زاهد،ع.، و ابوالقاسمی،ع. (1392). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری. 3(1)، 110-128. https://jld.uma.ac.ir/article_146.html
References Arin Far, A., Sarmadi, M., Seif, M., & Zarabian, F. (2018). Presenting a causal model of factors affecting self-regulation learning among paramedical master's students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 19, 169-179. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4905-fa.html Afrooz, H., Aje-ay, J., Hejazi, E., Moghadam-zadeh, A. (2018). Academic involvement in Iranian high school students: a qualitative study. Journal of School Psychology, (23) 4, (92), 354-371. http://www.iranapsy.ir/Article/21660/FullText Burns, E.C., Martin, A.J., Collie, R.J. (2021). A future time perspective of secondary school students' academic engagement and disengagement: A longitudinal investigation. Journal of School Psychology, 84: 109-123. [DOI: 10.1016/j.jsp.2020.12.003] Bulach, C. R. (2001). A four step process for identifying and reshaping school culture. Principal Leadership, 1(8), 48-51.https://www.researchgate.net/publication/234755546_A_4-Step_Process_for_Identifying_and_Reshaping_School_Culture Davoudi, S. (2013). Presenting a model for predicting academic progress in English, emphasizing the role of academic self-efficacy, cognitive engagement, motivation and behavior. Quarterly journal of research in school learning. 1(4):76-70. https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1190.html Dehghani, Y., Hekmatian Fard, S., & Pasalari, M. (2017). Comparison of educational hope, academic vitality and academic involvement in students with learning disabilities and normal students. Psychology of exceptional people, 8(31), 215-236. https://jpe.atu.ac.ir/article_9587.html Gholami, S., & Hossein Chari, M. (2018). Predicting students' happiness according to their perception of teacher's expectations, and self-efficacy. Journal of Education Studies, 3(1), 85-109. https://doi.org/10.22099/jsli.2011.217 Gremmen, M.C., Vanden Berg, Y. H. M., Steglich, C., & Dijkstra, J. K. (2018). The importance of near-seated peers for elementary students' academic engagement and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 57: 42-52. [Doi: 10.1016/j.appdev.2018.04.004] Grøtan, K., Sund, E. R., & Bjerkeset, O. (2019). Mental Health, Academic Self-Efficacy and Study Progress among College Students. Frontiers in Psychology, 10, 1-11 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00045 Guo, Q., Samsudin, S., Yang, X., Gao, J., Ramlan, M. A., Abdullah, B., Farizan, N. H. (2023). Relationship between Perceived Teacher Support and Student Engagement in Physical Education: A Systematic Review. Sustainability, 15(7), 6039. [Doi: 10.3390/su15076039] Hasani, M. (2023). The role of social compatibility and achievement goals in predicting academic engagement of students with learning disabilities. New Ideas of Psychology, 16(20), 20-27. http://jnip.ir/article-1-879-fa.html Haririzadeh, F., Barzegar Bafroei, K., & Zandavanian, A. (2023). Investigating the relationship between time perspective and academic involvement with the mediating role of self-efficacy in students. New Journal of Cognitive Sciences. https://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html Heydari, M., Khalili, F., Jafari, A., Gul Mohammadi, M., Nemati, A. (2022). Investigating the effectiveness and mutual relationship between teacher expectations and creativity in students, National Scientific Research Conference of Psychology and Educational Sciences, 9-2. . https://civilica.com/doc/1575066/ Islami, N., & Amir Ahmadi, M. (2016). Examining the relationship between teacher expectation and self-efficacy with the academic achievement of middle school students in Birjand city. Psychology and Educational Sciences Quarterly, 2(2), 141-155. https://civilica.com/doc/1501412 Jarsozeh, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H. & Akbari, M. (2023). Casual modeling of academic well-being based on motivational self-regulation and emotional self-efficacy by mediating role of academic hardiness in students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 59-74. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.6956.4131] Kadampour, E., & Biranvand, K. (2016). The effect of semantic therapy education on the happiness and academic vitality of students. New Journal of Cognitive Sciences, 19(4), 43-56. http://icssjournal.ir/article-1-752-fa.html Khoshbakht, F. (2010). Investigating the effects of school, class and students' characteristics in explaining math performance and attitude towards education in primary schools: the empirical evidence of the effectiveness model, Decneri's Thesis. Shiraz: Shiraz University Kokbi Rahman, I., Taqvai, D., & Pirani, Z (2022). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive strategies on academic motivation and academic engagement of students with specific learning disorders in Hamadan city. Islamic lifestyle with a focus on health. 7, 62-54. https://islamiclifej.com/article-1-1857-fa.html Megan, L., Kelly Tony, Y., Suzanne H., Royce W., & Megan L. (2023). Secondary teachers’ perceptions of the importance of pedagogical approaches to support students’ behavioural, emotional and cognitive engagement. The Australian Educational Researcher, 2(3), 1025-1047. [Doi: 10.1007/s13384-022-00540-5] Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., & Urdan, T. (2000). Manual for the patterns of adaptive learning scales. Ann Arbor: University of Michigan. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2013.47083 Moltafet, Q., Taqwai Niya, A., & Eyol, A. (2018). Investigating the relationship between class perception and academic engagement through academic motivation. Teaching and Learning Studies, 11(2 (77-2)), 115-134. https://doi.org/10.22099/jsli.2020.5569 Moradi, J., Yarahmadi, Y., Goodarzi, M & Moradi, O. (2022). Investigating the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between successful academic identity, epistemological beliefs, basic psychological needs, and students' achievement motivation. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 86-97. https://jsp.uma.ac.ir/article_1810.html?lang=en Muthusamy, K., & Sahu, J. K. (2020). Specific learning disability in India: Challenges and opportunities. The Indian Journal of Pediatrics, 87(2), 91-92. [Doi: 10.1007/s13384-022-00540-5] Narimani, M., Khushnodunya Chamachai, B., Zahid, A., & Abul Qasimi, A. (2012). The role of perceived teacher support in predicting academic self-efficacy of students with learning disabilities. Learning disabilities, 3(1 (serial 8)), 110-128. https://jld.uma.ac.ir/article_146.html Ozayi, N., Ahmadi, G., & Azimpour, E. (2021). The effect of perception of the learning environment and academic involvement on the academic performance of male students of the second year of high school: the mediating role of academic self-efficacy. Knowledge and research in applied psychology, 22(1). https://sanad.iau.ir/journal/jsrparticle_682114.html Pendrill, A. M. (2022). Teacher interventions and student strategies for circular motion problems: a matrix representation. Physics Education, 57(3), 1-10. [DOI: 10.1088/1361-6552/ac4987] Pintrich, P., Roeser, R., & DeGroot, E. (1994). Classroom and individual differences in early adolescent motivation and self-regulated learning. Journal of Early Adolescence, 14(2), 139-162. http://dx.doi.org/10.1177/027243169401400204 Ramezani, M., Khamsan, A., & Rastgomghadam, M. (2017). The relationship between perceived social support from the teacher and academic engagement: the mediating role of academic self-regulation. Educational Innovation, 17(4(68)), 124-107. https://noavaryedu.oerp.ir/article_84342.html Ren, X., Jing, B., Li, H., & Wu, C. (2022). The impact of perceived teacher support on Chinese junior high school students’ academic self-efficacy: The mediating roles of achievement goals and academic emotions. Front. Psychol, 13:1028722. [Doi: 10.3389/fpsyg.2022.1028722] Safari, Z., & Jafarizadeh, F. (2023). The effect of mentalization on the perception and understanding of elementary school students with learning difficulties. The fifth national conference on innovation and research in psychology, law and cultural management, Tehran. https://civilica.com/doc/1751437 Samre, S., & Khazri Moghadam, N. (2014). The relationship between achievement goals and academic self-efficacy, the mediating role of academic engagement, Journal of Educational Strategies, 8(6), 13-20 http://edcbmj.ir/article-1-917-fa.html Tamnai Far, M., & Arbabi Kahrodi, F. (2022). The relationship between self-regulation and self-efficacy with students' academic vitality: the mediating role of academic resilience. Journal of Educational Psychology Studies, 19(48), 61-39. https://jeps.usb.ac.ir/article_7168.html Waber, D. P., Boiselle, E. C., Forbes, P. W., Girard, J. M., Sideridis, G. D. (2019). “Quality of Life in Children and Adolescents with Learning Problems: Development and Validation of the LD/QOL15 Scale”. Journal of learning disabilities, 52(2), 146-157. [Doi: 10.1177/0022219418775119] Zare, A., Heidari, H., Davoodi, H. & Moeini Kia, M. (2022). Modeling self-assessment impact on math achievement with mediated by self-regulation and self-efficacy of high school students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |