تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,747 |
نقش انتظارات معلم ادراک شده در پیشبینی درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14774.2157 | ||
نویسندگان | ||
محدثه مرتضی پور1؛ حسین جناآبادی* 2؛ افسانه مرزیه3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف تعیین نقش انتظارات معلم ادراک شده در پیش بینی درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام گرفت. مواد و روش ها: روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری پایه چهارم، پنجم و ششم شهرستان بیرجند در سال 1401-1402 بود که براساس جدول مورگان تعداد 103 نفر دانشآموز بهصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انتظارات معلم ادارک شده (بولاچ، 2002)، درگیری شناختی(زرنگ، 1391) و خودکارآمدی تحصیلی (میجلی و همکاران، 2000) بود. جهت تحزیه و تحلیل داده های آماری از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین انتظارات معلم ادراک شده با درگیری شناختی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری رابطه معناداری وجود داشت(01/0P<). همچنین رابطه معناداری بین انتظارات معلم ادراک شده با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری وجود داشت(01/0P<). ابعاد انتظارات معلم ادراک شده توانستند 69 درصد از تغییرات درگیری شناختی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری را پیش بینی نمایند(0/01>P). ابعاد انتظارات معلم ادراک شده نیز 78 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری را پیش بینی کردند(0/001>P). نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی از متغیّرهای مرتبط و اثرگذار با پیوند با مدرسه دانش آموزان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ انتظارات معلم ادراک شده؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ درگیری شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 |