تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,682 |
نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 1، آبان 1392، صفحه 109-127 اصل مقاله (222.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-1-92-7-7 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ بهنام خشنودنیای چماچائی2؛ عادل زاهد3؛ عباس ابوالقاسمی4 | ||
1استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی نقش درک حمایت معلم در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونهی این پژوهش 45 نفر از دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری دورهی راهنمایی شهرستان رشت بودند که از میان دانش آموزان شهرستان رشت به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای محقق ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات، مقیاس درک حمایت معلم، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که درک حمایت معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری رابطهی معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که درک حمایت معلم توان پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری را داراست. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درک حمایت معلم؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا ( 1389 ). اختلال های یادگیری (از نظریه تا عمل ) به همراه راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادگیری. تهران: انتشارات ارسباران. انجمن روان شناسی امریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. ترجمه ی هامایاک آوادیس یانس محمد رضا نیکخوه ( 1388 ). چاپ اول، تهران، نشر سخن. بختیار پور، سعید؛ حافظی، فریبا و بهزادی شینی، فاطمه ( 1389 ). رابطهی بین جایگاه مهار، کمال گرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان . مجل هی یافت هه ای نو در روان .35-52 ، شناسی، 3 داوودی، محمد ( 1386 ). نقش معلم در تربیت دینی. تهران: انتشارات حوزه و دانشگاه. دلاور، علی ( 1380 ). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش. زاهد، عادل ( 1391 ). میزان همخوانی روابط کلامی و غیر کلامی معلمان در جریان تدریس و ارتباط آن با .41-61 ،(1) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجلهی روا نشناسی مدرسه، 1 خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم و رجبی، سعید ( 1390 ). مقایسه ی کمال گرایی و تعلل ورزی در مادران .60-77 ،(1) دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوان یهای یادگیری، 1 سید عباس زاده، میر محمد؛ گنجی، م سعود و شیرزاد، علی ( 1382 ). بررسی رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان پای هی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبی ل، پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. سیف، علی اکبر ( 1387 ). روان شناسی پرورشی نوین (روان شن اسی یادگیری و آموزش ). تهران : نشر دوران. علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی خرایم، سارا ( 1391 ). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری . مجل هی ناتوان یهای یادگیر ی، .85-104 ،(3)1 غلامی، سمیه و حسین چاری، مسعود ( 1390 ). پیشبینی شادمانی دانش آموزان با توجه به ادراک آن ها از ،(1) انتظارات معلم، نحوه ی تعامل معلم و خودکارآمدی . مجل هی مطالعات آموزش و یادگیر ی، 3 .83-109 لواسانی، مسعود غلامعلی؛ اژه ای، جواد و افشاری، محسن ( 1388 ). رابطه خودکارآمدی تحصیلی و .289-305 ،(3) درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. مجل هی روا نشناسی، 13 نریمانی، محمد و رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی . .221-252 ،(3) پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، 5 .32-34 ، نوابینژاد، شکوه ( 1365 ). معلم در نقش یک راهنما. مجلهی روا نشناسی و علوم تربیتی، 30 Akin, A. (2008). Self-efficacy, achievement goals and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. World Applied Sciences Journal, 3(5), 725-732. Aultman, L. P., William- Johnson. M. R. & Schutz, P. A. (2009). Boundary dilemamas in teacher-student relationships: Struggling with "the line". Teaching and Teacher Education, 25, 636-646. Baker, J. A. (1999). Teacher-student interaction in urban at-risk classrooms: Differential behavior, relationship quality, and student satisfaction with school. The Elementary School Journal, 100, 57-70. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy incognitive development and functional. Journal Educational Psychologist, 28, 117-148. Bandura, A., & Adams, N. E.(2002). Analysis of self-efficacy theory in behavior change, cognitive theory. Journal Theories & Research, 23(1), 287- 310. Bandura, A., & Schuk, D. H. (2005). Cultiving competence, self-efficacy and intrinsic interest through proximal self motivation. Journal Personality & Phyciology, 41(3), 586- 598. Benson, J., & El-Zahhar, N. (1994). Further refinement and validation of the Revised Test Anxiety Scale. Structural Equation Modelling, 1(3), 203–221. Bolger, N., Delongis, A., Kessler, R. C. & Schiling, E. A. (1989). Effects of stress on negative mood. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 808-818. Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student– teacher relationships on children's social and cognitive development, Educational Psychologist, 38 (4), 207–234. Elias, M. J. & Haynes, N. M. (2008). Social competence, social support, and academic achievement in minority, low-income, urban elementary school children. School Psychology Quarterly, 23, 474-495. Farmer, H. (1985). Model of career and achievement motivation for women and men. Journal of Counseling Psychology, 32, 363-390. Fletcher, J. M., Morris, R. D. & Lyon, G. R. (2003). Classification and definition of learning disabilities: An intergrative perspective. In H.L. Swanson, K. R. Fletcher, J. M., Reid Lyon, G., Fuchs, L. S. & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities: from identification to intervention. 1st ed. New York: Guilford Press. Fox, C. L. (1989). Peer perceptions of learning disabled children in the regular classroom. Exceptional Children, 56, 50-59. Frenzal, A. C., Pekrun, R. & Goetz, T. (2007). Girls and Mathematics-a Hopless Issue? A Control-value Approach to Gender Differences in Emotions toward Mathematics, Eurapean Journal of Education, 22(4), 497-514. Gayle, B. M., Preiss, R. W., Burrell, N. & Allen, M. (2006). Classroom communication and instructional: Advances through Meta-Analysis processes. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Grant, P.A. & Grant, P.B. (2010). Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (3), 646-653. Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grades. Child Development, 72, 625-638. Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record 103(6), 1056–1080. Heiman, T. & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29, 289–300. Kyle, P. B. (1991). Developing cooperative interaction in schools for teachers and administrators. Individual Psychiatric Journal of Adlerian Theory – Research on Patricie, 42(2), 261-265. Malecki, C. K. & Demaray, M. K. (2003). What type of support so they need? Investigating student adjustment as related to emotional, informational, appraisal, and instrumental support. School Psychology Quarterly, 18(3), 231-252. Malecki, C. K. & Demaray, M. K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 21, 375-395. McIlroy, D. & Bunting, B. (2002). Personality, behavior, and academic achievement: Principles for educators to inculcate and students to model. Journal Contemporary Educational Psychology, 27, 226-237. Metheny, J., McWhirter, E. H. & O’Neil, M. E. (2008). Measuring perceived teacher support and its influence on adolescent career development. Journal of Career Assessment, 16(2), 218-237. Muller, C., Katz, S. R. & Dance, L. J. (1999). Investing in teaching and learning: dynamics of the teacher–student relationship from each actor's perspective. Urban Education, 34 (3), 292–337. Nieto, S. (1996). Affirming diversity (2nd ed.), Longman, New York. Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self- Concept, and School Achievement. In R. Riding & S. Rayner (Eds.), Perception, 239- 266. London: Ablex Publishing. Roberts, C. & Zubrick, S. (1993). Factors influencing the social status of children with mild academic disabilities in regular classrooms. Exceptional Children, 59(3), 192-202. Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G. & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765-781. Schunk, D.H.(2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review, 20, 463-467. Sutton, R. E. (2004). Emotional regulation goals and strategies of teachers. Social Psychology of Education, 7, 379–398. Trouilloud, D., Bressoux, P., Bois, J. & Sarrazin, P. (2006). Relation between teachers' early expectations and students' later perceived competence in physical education classes: Autonomy-supportive climate as a moderator. Journal of Educational Psychology, 98(1), 75-86. Turner, J. C., Meyer, D., Anderman, E., Midgley, C., Green. M. & Kang, Y. (2002). The classroom environment and students’ reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94, 88–106. Vernille Blocklin, K. M. (2008). The impact of teacher interaction on the achievement and self – efficacy of students within a computer-based, developmental mathematics course. UMD Dissertations University of Maryland. Witcher, A.E., Onwuegbuzie, A.J., Collins, K. M. T., Filer, J. D., Wiedmaier, C. D. & Moore, C. (2003). Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers. Teaching and Teacher Education, 19, 137-148. Zembylas, M. (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A poststructuralist view on emotion and identity in teaching. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, April 2005, Montreal, Canada. Zimmerman, B. J. (2000). An essential motive to learn. Journal Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82-91. Zimmerman, B. J. & Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skill. Edited by Frank Pajares and Tim Urdan. Published by Information Age Publishing, Greenwich, CT. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,052 |