تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,690 |
مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14819.2159 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ نیما صادقزاده بلیل2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت. روش ها: روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 نفر دانش آموز با ناتوانی یادگیری با روش نمونه گیری در دسترس و تعداد 30 نفر از دانشآموزان عادی به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبکهای تفکر و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری در میانگین نمرات سبک تفکر دسته اول (166/10=F)، سبک تفکر دسته دوم (433/1=F)، سبک تفکر دسته سوم (213/14=F)، و متغیر بهزیستی تحصیلی (190/17=F) با گروه عادی تفاوت معناداری (P<0/01) دارند . نتیجه گیری: با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی مبنی بر آموزش راهبردهای سبک تفکر و ایجاد انگیزش و تلاش برای پیشرفت و بهزیستی تحصیلی توسط مشاوران و روانشناسان مدارس توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ بهزیستی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 565 |