تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,315 |
اثربخشی آموزش راهبردهای خود نظم دهی بر روانخوانی دانش آموزان دارای اختلال خواندن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 3، خرداد 1402، صفحه 106-92 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.12287.2069 | ||
نویسندگان | ||
سعید یوسفی* 1؛ پرویز شریفی درآمدی2؛ مهدی دستجردی کاظمی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد تمام گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: نارسا خوانی بهعنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی میتواند مشکلات قابلتوجهی را درزمینه عملکرد و فرایند تحصیلی برای دانش آموزان به وجود آورد. بر اساس مطالعات و پیشینه تحقیق برنامه آموزش راهبردهای خود نظم دهی میتواند به حل برخی از مشکلات این دانش آموزان کمک کند. بدین ترتیب مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر اموزش برنامه راهبردهای خود نظم دهی بر روانخوانی دانش آموزان دارای اختلال خواندن انجام شد. روش ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه شامل دانش آموزان پسر ۱۰ تا ۱۲ سال با اختلال نارسا خوانی مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری ناحیه ۴ شهر مشهد در سال ۱۴۰۰ بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری در دسترس با شیوه داوطلبانه و برحسب شرایط ورود و خروج، انتخابشده و بهصورت تصادفی در دو گروه (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) جایدهی شدند. ابزار گرداوری دادههای این پژوهش شامل آزمون تشخیص خواندن (کرمی و نیلیتر،۱۳۹۰) بود. گروه مداخله شامل ۱۰ جلسه مداخله ۴۵ دقیقه ایی آموزش برنامه راهبر د های خود نظم دهی قرار گرفت، در حالی گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط spss-24 انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه راهبردهای خود نظم دهی؛ روانخوانی؛ اختلال خواندن | ||
مراجع | ||
سیف، ع. (۱۳۹۳). روشهای یادگیری و مطالعه، چاپ دوم. تهران: دوران. https://uniketab.com/product
باغبانی، م و رادمنش، ع. (1400). بررسی و مقایسه اثربخشی تمرین شبیه سازی ذهنی فرایندی و فراوردهای بر خودتنظیمی و خودپنداره تحصیلی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 32-45. https://jsp.uma.ac.ir/article_1131.html
رعیتی، ز.، صالحی، ا.، کافی، م و رضایی، س. (۱۳۹۴). مطالعه اثرهای حالتهای فراشناختی، راهبردهای پردازش و نظم دهی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، ۵ (۱)، ۵۱-۶۵. https://sid.ir/paper/237546/fa
سلطانی، م.، نریمانی، م و موسی زاده، ت. (۱۴۰۱). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری.۱۲ (۲)، ۳۴- ۴۵. https://jld.uma.ac.ir/article_1981.html
شیزازی، س و نیلیپور، ر. (1390). طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن. توانبخشی، 5(2)، 7-11. https://www.sid.ir/paper/43117/fa
نعمتی، ش و اسد الهی، م. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. ناتوانیهای یادگیری، ۸ (۳)، ۷-۲۵. https://jld.uma.ac.ir/article_786.html
References Al-Hawamleh, M. S., Alazemi, A. F., Al-Jamal, D. A., Al Shdaifat, S., & Rezaei Gashti, Z. (2022). Online Learning and Self-Regulation Strategies: Learning Guides Matter. Education Research International, 2022. [DOI.org/10.1155/2022/4175854] Austin, C. R., Vaughn, S., Clemens, N. H., Pustejovsky, J. E., & Boucher, A. N. (2022). The relative effects of instruction linking word reading and word meaning compared to word reading instruction alone on the accuracy, fluency, and word meaning knowledge of 4th-5th grade students with dyslexia. Scientific Studies of Reading, 26(3), 204-222. [DOI:org/10.1080/10888438.2021.1947294] Alkasir, E. (2022). The Comparison of Self-Regulation, Planning, And Verbal Memory in Students with and without Learning Disorders. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 7722-7734. https://www.journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/11133 Baghbani, M., & Radmanesh, E. (2021). Review and comparison of effectiveness of process and mental simulation on self-regulation and academic self-concept. School Psychology, 10(1), 32-45. https://jsp.uma.ac.ir/article_1131.html Broadbent, J. (2017). Comparing online and blended learner's self-regulated learning strategies and academic performance. The Internet and Higher Education, 33, 24-32. [DOI: org/10.1016/j.iheduc.2017.01.004] Bansal, G., & Singh, A. P. (2021). Computer-Assisted Cognitive Re-Training as an Intervention for Children with Specific Learning Disability: A Review. [DOI: 10.25215/0904.099] Capodieci, A., Romano, M., Castro, E., Di Lieto, M. C., Bonetti, S., Spoglianti, S., & Pecini, C. (2022). Executive Functions and Rapid Automatized Naming: A New Tele-Rehabilitation Approach in Children with Language and Learning Disorders. Children, 9(6), 822. [DOI:.org/10.3390/children9060822] Capin, P., Stevens, E. A., & Vaughn, S. (2023). Self‐Regulation and Reading Comprehension: Integrating and Aligning to Improve Reading Outcomes. Mind, Brain, and Education. [DOI: doi.org/10.1111/mbe.12353] Denton, C. A., Montroy, J. J., Zucker, T. A., & Cannon, G. (2021). Designing an intervention in reading and self-regulation for students with significant reading difficulties, including dyslexia. Learning Disability Quarterly, 44(3), 170-182. [DOI:org/10.1177/0731948719899479] Elhusseini, S. A., Tischner, C. M., Aspiranti, K. B., & Fedewa, A. L. (2022). A quantitative review of the effects of self-regulation interventions on primary and secondary student academic achievement. Metacognition and Learning, 17(3), 1117-1139. [DOI: org/10.1007/s11409-022-09311-0] Fang, J. W., He, L. Y., Hwang, G. J., Zhu, X. W., Bian, C. N., & Fu, Q. K. (2022). A concept mapping-based self-regulated learning approach to promoting students’ learning achievement and self-regulation in STEM activities. Interactive Learning Environments, 1-23. [DOI:org/10.1080/10494820.2022.2061013] Gialluisi, A., Andlauer, T. F., Mirza-Schreiber, N., Moll, K., Becker, J., Hoffmann, P., & Schulte-Körne, G. (2021). Genome-wide association study reveals new insights into the heritability and genetic correlates of developmental dyslexia. Molecular psychiatry, 26(7), 3004-3017. [DOI:org/10.1038/s41380-020-00898-x] Goodrich, J. M., Fitton, L., Chan, J., & Davis, C. J. (2023). Assessing oral language when screening multilingual children for learning disabilities in reading. Intervention in School and Clinic, 58(3), 164-172. [DOI:org/10.1177/10534512221081264] Gehle, M., Trautner, M., & Schwinger, M. (2023). Motivational self-regulation in children with mild learning difficulties during middle childhood: Do they use motivational regulation strategies effectively? Journal of Applied Developmental Psychology, 84, 101487. [DOI:org/10.1016/j.appdev.2022.101487] Ghanaat Pisheh, E. A., Sadeghpour, N., Nejatyjahromy, Y., & Mir Nasab, M. M. (2017). The effect of cooperative teaching on the development of reading skills among students with reading disorders. Support for learning, 32(3), 245-266.] DOI:org/10.1111/1467-9604.12168 [ Kishore, M. T., Maru, R., Seshadri, S. P., Kumar, D., Sagar, J. K. V., Jacob, P., & Murugappan, N. P. (2021). Specific learning disability in the context of current diagnostic systems and policies in India: Implications for assessment and certification. Asian Journal of Psychiatry, 55, 102506. [DOI:org/10.1016/j.ajp.2020.102506] Kampylafka, C., Polychroni, F., & Antoniou, A. S. (2023). Primary School Students with Reading Comprehension Difficulties and Students with Learning Disabilities: Exploring Their Goal Orientations, Classroom Goal Structures, and Self-Regulated Learning Strategies. Behavioral Sciences, 13(2), 78. [DOI.org/10.3390/bs13020078] Lin, P. H., Su, Y. N., & Huang, Y. M. (2019). Evaluating reading fluency behavior via reading rates of elementary school students reading e-books. Computers in Human Behavior, 100, 258-265. [DOI:org/10.1016/j.chb.2018.10.004] Li, J., Ye, H., Tang, Y., Zhou, Z., & Hu, X. (2018). What are the effects of self-regulation phases and strategies for Chinese students? A meta-analysis of two decades research of the association between self-regulation and academic performance. Frontiers in Psychology, 9, 2434. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2018.02434] Lohvansuu, K., Torppa, M., Ahonen, T., Eklund, K., Hämäläinen, J. A., Leppänen, P. H., & Lyytinen, H. (2021). Unveiling the mysteries of dyslexia—Lessons learned from the prospective Jyväskylä longitudinal study of dyslexia. Brain sciences, 11(4), 427. [DOI:org/10.3390/brainsci11040427] Matteucci, M. C., & Soncini, A. (2021). Self-efficacy and psychological well-being in a sample of Italian university students with and without Specific Learning Disorder. Research in Developmental Disabilities, 110, 103858. [DOI:org/10.1016/j.ridd.2021.103858] Mastrothanais, K., Kalianou, M., Katsifi, S., & Zouganali, A. (2018). The use of metacognitive knowledge and regulation strategies of students with and without special learning difficulties. International Journal of special education, 33(1), 184-200. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1184100.pdf Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31(1), 37-44. [DOI:org/10.2307/30035524] McDaniel, M. A., & Einstein, G. O. (2020). Training learning strategies to promote self-regulation and transfer: The knowledge, belief, commitment, and planning framework. Perspectives on Psychological Science, 15(6), 1363-1381. [DOI:org/10.1177/1745691620920723] Mahfouz, M. A. S., & Mohamed, A. H. H. (2023). Using Word Reading Fluency Curriculum-Based Measurements to Monitor Students’ Reading Progress in Grade 2. Education Sciences, 13(2), 217. [DOI:org/10.3390/educsci13020217] Mohammadi, R. R., Saeidi, M., & Ahangari, S. (2020). Self-regulated learning instruction and the relationships among self-regulation, reading comprehension and reading problem solving: PLS-SEM approach. Cogent Education, 7(1), 1746105. [DOI:org/10.1080/2331186X.2020.1746105] Miller, C. J., & Bernacki, M. L. (2019). Training preparatory mathematics students to be high ability self-regulators: Comparative and case-study analyses of impact on learning behavior and achievement. High Ability Studies, 30(1-2), 167-197. [DOI: org/10.1080/13598139.2019.1568829] Núñez, J. C., Tuero, E., Fernández, E., Añón, F. J., Manalo, E., & Rosário, P. (2022). Effect of an intervention in self-regulation strategies on academic achievement in elementary school: a study of the mediating effect of self-regulatory activity. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 27(1), 9-20. [DOI:org/10.1016/j.psicoe.2021.09.001] Nemati, S., & Asad Elahi, M. (2018). The effectiveness of teaching self-regulation strategies on the attitude towards school in students with special learning disabilities. Learning Disabilities, 8(3), 25-7. https://jld.uma.ac.ir/article_786.html Rosendo, D., Pereira, A., Moreira, T., Núñez, J. C., Martins, J., Fróis, S., & Rosário, P. (2023). Reading in COVID-19 Pandemic Times: A Snapshot of Reading Fluency of Portuguese Elementary School Students. Children, 10(1), 143. [DOI:org/10.3390/children10010143]
Raiti, Z., Salehi, A., Kafi, M. and Rezaei, S. (2016). Studying the effects of metacognitive states, processing and organizing strategies on students' academic performance. Cognitive and Behavioral Sciences Research, 5 (1), 51-65. https://sid.ir/paper/237546/fa Shirazi, S., & Nilipoor, R. (2004). Design and scaling diagnostic reading rest. Journal of Rehabilitation, 5(1, 2), 7-11. (Persian). https://www.sid.ir/paper/43117/fa Schmidt, B. M., Breuer-Küppers, P., Vahlhaus-Aretz, D., Obergfell, A. L., & Schabmann, A. (2023). Prosodic sensitivity and phoneme awareness as predictors of reading fluency in German. Reading and Writing, 36(1), 223-239. [DOI:org/10.1007/s11145-022-10313-2] Soltani, M., Narimani, M. and Mouszadeh, T. (2023). Investigating the teaching of self-regulation strategies on social adaptation and visual-motor coordination of students with learning disabilities. Learning disabilities. 12 (2), 34-45. [DOI:org/10.22098/jld.2023.12017.2055] Saif, A. (2014). Methods of learning and studying, second edition. Tehran: Duran Wei, X., Saab, N., & Admiraal, W. (2023). Do learners share the same perceived learning outcomes in MOOCs? Identifying the role of motivation, perceived learning support, learning engagement, and self-regulated learning strategies. The Internet and Higher Education, 56, 100880. [DOI:org/10.1016/j.iheduc.2022.100880] Xu, Z., Zhao, Y., Liew, J., Zhou, X., & Kogut, A. (2023). Synthesizing research evidence on self-regulated learning and academic achievement in online and blended learning environments: A scoping review. Educational Research Review, 100510. [DOI:org/10.1016/j.edurev.2023.100510] Zakaria, N. A., & Malek, M. N. A. (2022). iTherapy: An Automated Web-Based Therapy Plan for Learning Disability Children. International Journal on Perceptive and Cognitive Computing, 8(1), 80-85 https://journals.iium.edu.my/kict/index.php/IJPCC/article/view/271 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,063 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 697 |