تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,409 |
اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 30، خرداد 1398، صفحه 7-25 اصل مقاله (218.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.786 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ مریم اسدالهی2 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. در این راستا، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97 – 1396 بود. نمونه پژوهش 30 نفر (15 نفرگروه آزمایش و 15 نفرگروه کنترل) دارای اختلال یادگیری ویژه بود که از میان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دوره ابتدایی شهر تبریز انتخاب شدند. آموزش راهبردهای خودتنظیمی برای گروه آزمایش در 8 جلسه یک ساعته به مدت 2 ماه ارائه گردید. ابزار مورد استفاده برای متغیر نگرش نسبت به مدرسه پرسشنامه نگرش به مدرسه میباشد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی نگرش نسبت به مدرسه را در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه به طور معنیداری بهبود میبخشد. این یافتهها حاکی از آن است که آموزش راهبردهای خودتنظیمی به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه روش موثری برای بهبود نگرش این دانشآموزان نسبت به مدرسه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ویژه؛ آموزش راهبردهای خودتنظیمی؛ نگرش نسبت به مدرسه | ||
مراجع | ||
البرزی، شهلا و سیف، دیبا (1381). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 19 (2)، 82 – 73. جلوهگر، افسانه؛ کارشکی، حسن و اصغری نکاح، محسن (1392). تاثیرآموزش خودتنظیمی بر حل مسأله اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر. مجله علمی – پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، دانشگاه فردوسی مشهد،22 (2)، 148 – 132. دهقانی، مرضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1386). مقایسه اثربخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی – اسنادی بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان دختر. کودکان استثنایی، 17، 424 – 407 . رزی، جمال (1389). تاثیر ارزشیابی توصیفی بر میزان پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر پیرانشهر در سال تحصیلی 89-88. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز. زاهد بابلان، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 1 (2)، 45-60. سبحانینژاد، مهدی؛ عابدی، احمد (1385). بررسی رابطهی بین راهبردهای یادگیری خود – تنظیم و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی. فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، سال 1(1)، 45-61. شکوهی، محسن و پرند، اکرم (1385). ناتوانایی های یادگیری. تهران: نشر طیب. صالح صدق پور، بهرام و عظیمی، سید نصرت. (1393). مدلیابی ساختاری رابطه خود-تنظیمی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 3(4)، 73-91. خجسته مهر، رضا؛ عباسپور، ذبیح اله؛ کرایی، امین و کوچکی، رحیم. (1391). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خود پنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان. مجله ی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 27-45. مصطفی سرباز، زهرا؛ ابوالقاسمی، عباس و رستم اوغلی، سهیلا (1393). مقایسهی راهبردهای خودتنظیمی، خلاقیت و جهتگیری هدف در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی. مجله ی ناتوانیهای یادگیری. (16)، 424 – 312. موسوی، فرانک و بدری، عمران (1393). رابطه آگاهیهای فراشناختی با خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه علمی _ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،7 (25)، 34-45. نریمانی، محمد؛ محمدامینی، زرار؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسهی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4(1)، 139-155. نیک پی، ایرج؛ فرحبخش، سعید و یوسف وند، لیلا. (1396). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی دانشآموزان. مجله ی روان شناسی مدرسه، 6(3)، 116-135. Alborzai, S. & Seif, D (2001). Study of the relationship between motivational beliefs, learning strategies and some demographic factors with the academic achievement of a group of humanities students in the lesson of statistics. Journal of Social and Human Sciences, Shiraz University, 19 (1), 73-82. (Persian).
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth edition, (DSM-5tm). Washington, DC: American psychiatric Publishing.
Association, A. P .(2013). DSM 5. American Psychiatric Association.
Borkowski, J. G. & Thorpe, P. K. (1994). Self – regulation and motivation : A lifespan perspective on underachievement. In D.H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Selfregulated Learning: From teaching to self – reflective practice (pp. 45–73). New York: Guilfor.
Choi. J. Chung. K. (2011). Effectiveness of a College-level self- management course on successful behavior change. Journal Behavioral modification .(36). 18 -36.
Dehghani, M., Amiri, S. & Molavi, H (2007). Comparison of the Effectiveness of Documentary Training and the Training of Metacognitive - Legitimate Strategies on the Content of Students in Dyslexic Girl. Exceptional Children, 17, 424 - 407. (Persian).
Jelvegar, A., Karashki, H., Asghari nekah, M. (2013). The effect of self-regulation training on the social problem of pre-school preschool children. Journal of Cognitive Sciences Research, Ferdowsi University of Mashhad. (Persia).
Graham, S., & Harris, K.R. (2005). Improving the writing performance of young struggling writers: Theoretical and programmatic research from the center on accelerating student learning. The Journal of Special Education, 39, 19-33.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: An introduction to special education. Pearson Higher Ed.
Khojasteh Mehr1, R., Abbaspour, Z., Koraei, A., Kochaki, R. (2012). The effect of a "Succeeding in School" program on the academic performance, academic self-concept, attitude towards school, learning how to succeed in school and social adjustment of school students. Journal of School Psychology, 1(1), 27-45. (Persian).
Klassen, R.B., Krawchunk, L. L., & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self – efficacy to self – regulate predicts higher levels of procrastination.Contemporary Educational Psychology ,33,915–931.
Kauffman , D. (2004). Self- regulated learning in web- based environments ,Educational computing Research, 30, 139 – 161.
Lackaye, T., Margalit, M., O.(2006). Gomparisons of self- efficacy, mood, effort , and hipe between students with learning disabilities and their non LDmatched peers. Learning Disabilities Research and Practice, 21, 111- 121.
Lemos, S.L. (1999). Student's goals and self-regulation in the classroom. International Journal of Educational Research, 31,471-485.
Lerner, J.(1990). Phonological awareness: A critical element in Learning to read. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 1. 50 – 54.
Lerner, J.W.(1997). Children whit learning disabilities, theories, diagnosis and teaching strategies. Boston:Houghton Mifflin.
Leung, J.P., & Leung, K. (1992). Life satisfaction, self – concept and relationship with parents in adolescence. Jouanal of Youth and Adolescence, 21, 653 – 665.
Levin. M., Daniel. et, al .(2004). How does atecher scuffold in students self – regulated learning acollaborative seince inquiry investigation in genscope, Paper presented at the annual meeting of the American educational research association , Sandiego 12 – 16.
Maag, J. w., Reid, R. & Digangi, S. A. (1993). Differential effects of self - monitoring, attention, accuracy, and productivity . Journal of Applied Behavior Analysis, 26 , 329 – 344.
McCall, R.B., Evahn, C.,& Kratzer, L., (1992). High school understanding: What do they achieve as adults? Newbury: Sage.
McCoach, D .B . & Siegle, D., (2003). The school attitude assessment survey – revised: A new instrument to identify academically able students who underachieve. Educational and Psychological Measurement,63(3),414-429.
McCoach, D .B . & Siegle, D., (2001). A compareson of high achievers and low achievers attitudes, perceptions, and motivations. Academic Exchange, 5(2) 71 – 76.
Meltzer, L. (2004). Executive Function in the Classroom: Metacognitive Strategies for Fostering Academic Success and Resilience, PaperPresented at the Learning Differences Conference, Cambridge, MA.
MesrAbadi, Javad. (2010) Standardization and exploratory factor analysis of a revised questionnaire on attitude toward school, Journal of Educational Sciences, 3 (12), pp. 120 - 107. (Persian).
Montague, M. (2007). Self – regulation and mathematics instruction. Learning Disabilities Reseaech& Practice, 22 , 75 – 83 .
Murray, C., Goldstein, D. E., & Edgar, E. (1997). The employment and engagement ststus of high school graduates with learning disabilities through the first decade after graduation. Learning Disabilities Research and Practice, 12 ,151 – 160 .
Mustafa Sarbaz, Z., Abolghasemi, A., Rostam Oghli, S. (2012). Comparison of self-regulation strategies, creativity and target orientation in students with and without mathematical disorder. Quarterly Journal of Learning Disabilities. (Persian).
Mousavi, F., Badri, I. (2012). The relationship between metacognitive knowledge with academic self-concept, attitude towards school and social adjustment of students. Journal of Research in New Approach in Educational Management, 7 (1), 25. (Persian).
Narimani, M., Mohammad Amini, Z., Zahed, A., Abolghasemi, A. (2015). A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastination. Journal of School Psychology, 4(1), 139-155. (Persian).
NikPay, E., Farahbakhshs, S., Yousefvand, L. (2017). The effect of training self-regulated learning strategies on critical thinking of students. Journal of School Psychology, 6(3), 116-135. (Persian).
Pintrich, P. R. (2000).The Role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (eds), Handbook of self-regulation (pp.452-501). San Diego, CA: Academic Press.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self – regulating learning in college students. Educational Psychology Review, 16, 385 – 407 .
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivational Psychology Review, 16(4), 385 – 497 .
Razi, J. (2012). The Effect of Descriptive Evaluation on Academic Achievement and Attitude toward School in Primary 4th Students in Piranshahr City in the Years 89-88. Thesis Master of General Psychology, Tabriz University. (Persian).
Santrock, J.W.(2002). Educational Psychology. McGraw- Hill, Higher Education.
Scanlon, D. (2013). Specific Learning Disability and Its Newest Definition Which Is Comprehensive? and Which Is Insufficient? Journal of Learning Disabilities, 46(1), 26–33.
Saleh Sedghpour, B., Azimi, S. (2015). Structural equation modeling of the relationship self – regulation and emotional intelligence on academic achievement in mathematics with mediation of self-efficiency. Journal of School Psychology, 3(4), 73-91. . (Persian).
Shokouhi, Mohsen; Parand, Akram. (1385). Learning disabilities. Tehran: Tayeb Publishing. (Persian).
Smedt, B. D., Swillen, A., Deviendt, J. P., Fryns, L. V., Ghesquieve, P .(2007). Mathema tical disabilities in children with velo – cardio – facia Syndrome. Neuropsychologia, 45, 885 – 895.
Sobhani Nejad, M .& Abedi, A. (2006). The Study of the Relationship between Self - Regulation Learning Strategies and Learning Achievement among Students of Secondary Schools in Isfahan and Their Performance in Mathematical Problems. Quarterly Journal of Psychology, University of Tabriz, 1 (1), 44-61. (Persian).
Swanson, H. L., & Jerman, O. (2006). Mathdisabilites: A selective meta – analysis of the literature. Review of Educational Research, 76 ,249 – 274.
Wood, D. A., & Rosenberg, M.S., Carran, D.T.(1993). The effects of tape – recorded self instruction cues on the mathematics performance of student with learning disabilities. MathEduc database,4,250– 258.
Zahed Babolan, Adel; Rajabi, Saeed, Omidi, Masoud (2012). Comparison of social, emotional and educational adjustment of self-regulation in both learners with and without learning disabilities. Quarterly Journal of Learning Disabilities(Persian). .
Zeidner, M. & Schleyer , E.J. (1995). Evaluating the effects of full – time vs part- time educational programs for the gifted: Affective outcomes and Policy considerations. Evaluation and Program Planning, 22 , 413 – 427.
Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329-339.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self–regulation and motivation: Historical background, methodological developments and future prospects. American Educational Research Journal,45(1),166– 183.
Zimmerman, B. J. (1990). self regulatedlearning and academic achievement: Anoverview. Educational Psychologist, 25(1), 3 -17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,496 |