تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,885 |
مقایسه ناگویی خلقی، شفقت به خود و کمکطلبی تحصیلی در بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 101-115 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.7584.1811 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ زهرا ارکانی3 | ||
1دانشیار. گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد. گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مطالعه مقایسهای ناگویی خلقی، شفقت به خود و کمک طلبی تحصیلی در بین دانشآموزان اختلال یادگیری ویژه و عادی بود. طرح پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود و جامعه پژوهش شامل دانشآموزان اختلال یادگیری ویژه و عادی آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1398-1399 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 102 نفر (52 اختلال یادگیری ویژه و 57 نفر عادی) انتخاب شدند و از ابزارهای شفقت به خود نف، ناگویی خلقی تورنتو و کمکطلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ برای جمعآوری دادهها استفاده شد . تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در هر سه متغیر ناگویی خلقی، شفقت به خود و کمک طلبی تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان عادی و اختلال یادگیری ویژه وجود دارد. کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه شفقت به خود و رفتار کمک طلبی کمتر و ناگویی هیجانی بیشتری داشتند. نتایج نشان داد که ویژگی هایی مانند نارسائیهای شناختی هیجانی، دشواری در تشخیص احساسات و توصیف آن و تفکر با جهت گیری خارجی به همراه سازگاری هیجانی اجتماعی پایین شرایط شفقت برخود، ناگویی هیجانی و کمک طلبی را در افراد دارای اختلال یادگیری ویژه چالش برانگیز می کند. طراحی و اجرای برنامه های مهارتی شفقت برخود، مهارتهای هیجانی و کمک طلبی ضروری به نظر می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناگویی خلقی؛ شفقت خود؛ کمک طلبی تحصیلی؛ اختلال یادگیری ویژه | ||
مراجع | ||
بشرپور، س.، طلوعی مهماندوست، ا.، نریمانی، م و عطادخت، ا. (1393). ارتباط سبکهای پردازش هیجان و ناگویی خلقی با علائم اختلال شخصیت مرزی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 16(7)، 62-55.
بگیان کوله مرز، م.ج.، درتاج، ف و محمدامینی، م. (2005). مقایسه ناگویی خلقی وکنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 2(2)، 24-6. https://jld.uma.ac.ir/article_117.html
پورعبدل، س. (1398). تأثیر درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری، 1(9)، 52-32. [DOI.org.10.22098/JLD.2019.832]
حسینی، ل و داوری، ر. (1400). بررسی نقش سبک های فرزندپروری در پیش بینی ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 57-46. https://jsp.uma.ac.ir/article_1140.html
جمشیدی، ا. (1383) . مقایسه مهارت های اجتماعی بین دانش آموزان با مشکلات یادگیری خاص و دانش آموزان نرمال 12-8 ساله. مجله آموزش استثنایی، 2(12)، 22-31
حجازی، ا و پاکدامن، م. (1380). تاثیر اهداف پیشرفت و سطح توانایی بر رفتار و نگرش کمک طلبی تحصیلی. مجله روانشناسی،2(5)، 117-99.
خانزاده، ع و سرمد، ز. (1386 ). نقش کمک طلبی در عملکرد حل مسئله ریاضی : یک رفتار وابستگی یا یک راهبرد یادگیری. فصلنامه ی تعلیم وتربیت، 13 (1) ، 25-19.
خانکشی زاده، ط و رضایی، ا. (1391). رابطه دانش فراشناخت، نظریه های ضمنی هوش و نگرش به رفتارهای کمکطلبی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 5(18), 89-108.
روشنی، ف.، نجفی، م.، نقش بندی، ش و ملک زاده، پ. (1396). مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. روانشناسی بالینی، 9(2 (پیاپی 34) )، 82-73. https://jcp.semnan.ac.ir/article_2720.html
زاهد، ع.، رجبی، س و امیدی، م. (1391 ). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری،1 (2)، 43-62[DOI.org.JLD-1-2-91-1-3] .
سلیمانی، ا.، زاهد بابلان، ع.، فرزانه، ج و ستوده، م.ب. (1390) . مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله ناتوانی های یادگیری،1(1)، 93-78.
شهیم، س. (1382).مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گـروه از کودکـان عـادی و مبـتلا بـه اخـتلالات یادگیری در خانه و مدرسه. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 33(1)، 138-121.
غلامعلی لواسانی، م.، حجازی، ا و خندان، ف. (1390). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمکطلبی. مجله روانشناسی، 15(4 (پیاپی 60))، 411-397.
قدم پور، ع.ا و سرمد، ز. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمکطلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی، 7(2 (پیاپی 26))، 126-112.
کیانی، ق.، مکتبی، غ.، بهروزی، ن و مروتی، ذ.ا. (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی, عملکرد در تکالیف نظریه ذهن و کمکطلبی دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی دارای ناتوانایی های یادگیری. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 22(1)، 186-173.
محمودیان، ح.، صفری، ه.، آقایی، ح.، رضوانی فر، ش و میرمحمدتبار، س. ع. (1391). مقایسه رفتارهای کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 2(1)، 119-107. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=173803
نریمانی، م.، پرزور، پ و بشرپور، س. (1394). مقایسه تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. پژوهش در نظام های آموزشی، 9(31)، 90-69.
ناصری نیا، س و سهرابی فرد، م.م. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خود مهارگری بر شفقت خود و نظم جویی هیجان بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی. یافته، 21(3 (پیاپی 81) )، 108-105.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=488215
References American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. https://www.psychiatry.org/home/page-not-found Alicke, M. D., & Sedikides, C. (2009). Self-enhancement and self-protection: What they are and what they do. European Review of Social Psychology, 20(1), 1-48. [DOI.org/10.1080/10463280802613866] Bagby, R. M., Parker, J. D., & Taylor, G. J. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia Scale—I. Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of psychosomatic research, 38(1), 23-32. [DOI.org/10.1016/0022-3999(94)90005-1] Butler, R. (1998). Determinants of help seeking: Relations between perceived reasons for classroom help-avoidance and help-seeking behaviors in an experimental context. Journal of Educational Psychology, 90(4), 630. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.90.4.630 Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. Help seeking in academic settings: Goals, groups, and contexts, 15-44. Baynton, D. C. (2013). Disability and the justification of inequality in American history. The disability studies reader, 17(33), 57-5. http://hdl.handle.net/1803/9918 Bagiankoulemarze. M., Dortaj, F., & Amini, M. M. (2013). A comparative study of alexithymia and emotion control in mothers of students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilities, 2(2), 6-24. https://jld.uma.ac.ir/article_117.html?lang=en Basharpoor, S., Toloi Mehmandoostolya, A., & Narimani, M., & Atadokht, A. (2014). Relation of Emotion Processing Styles and Alexithymia with Symptoms of Borderline Personality Disorder. J Babol Univ Med Sci, 16 (7), 55-62. http://jbums.org/article-1-4830-fa.html Besharat, M. A. (2008). Relation of alexithymia with ego defense styles. Bauminger, N., & Kimhi -Kind, I. (2008). Social i nformat ion processing, securi t y of attach ment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332. Acton, R. G., & During, S. M. (1992). Preliminary results of aggression management training for aggressive parents. Journal of Interpersonal Violence, 7(3), 410-417. [DOI.org/10.1177%2F088626092007003009] Chung, M. C., & Chen, Z. S. (2020). The interrelationship between child abuse, emotional processing difficulties, alexithymia and psychological symptoms among chineese adolescents. Journal of Trauma & Dissociation, 1-15. [DOI.org/10.1080/15299732.2020.1788689] Choi, Y. M., Lee, D. G., & Lee, H. K. (2014). The effect of self-compassion on emotions when experiencing a sense of inferiority across comparison situations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 949-953. [DOI.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.813] Cerutti, R., Spensieri, V., Presaghi, F., Renzi, A., Palumbo, N., Simone, A., & Di Trani, M. (2020). Alexithymic traits and somatic symptoms in children and adolescents: A screening approach to explore the mediation role of depression. Psychiatric Quarterly, 1-12. [DOI.org/10.1007/s11126-020-09715-8] Ciarrochi, J., Chan, A. Y., & Bajgar, J. (2001). Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and individual differences, 31(7), 1105-1119. [DOI.org/10.1016/S0191-8869(00)00207-5] Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (1998). General educators' instructional adaptation for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 21(1), 23-33. [DOI.org/10.2307%2F1511370] Gholamali Lavasani, M., Hejazi, E., & Khandan, F. (2012).The Effect of Cooperative Learning on Mathematics Anxiety and Help Seeking Behavior. Journal of Psychology, 15(4), 397-411. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208860 Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1989). Social skills deficits as a primary learning disability. Journal of Learning Disabilities, 22(2), 120-124. [DOI.org/10.1177%2F002221948902200207] Garwood, J. D., Ciullo, S., Wissinger, D. R., & McKenna, J. W. (2020). Civics Education for Students with Learning Disabilities and Emotional and Behavioral Disorders. Intervention in School and Clinic, 1053451220944143. [DOI.i.org/10.1177%2F1053451220944143] Haddadian, F., Majidi, A., & Maleki, H. (2012). The effectiveness of self-instruction technique on improvement of reading performance and reduction of anxiety in primary school students with dyslexia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5366-5370. (Persian) [DOI.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.440] Hejazi, A., & Pakdaman, M. (2001). The Effect of Achievement Goals and Ability Level on Behavior and Attitude of Academic Aid. Journal of Psychology, 2(5), 99-117. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=39380 Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in developmental disabilities, 29(4), 289-300. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2007.05.005] Hosseini, L., & Davari, R. (2021). School High in Strategies Regulation tionalEmo and Alexithymia Predicting in Styles Parenting of Role the Investigating. Journal of School Psychology and Institutions, 10(1), 46-57. https://jsp.uma.ac.ir/article_1140.html?lang=en Jonason, P. K., & Krause, L. (2013). The emotional deficits associated with the Dark Triad traits: Cognitive empathy, affective empathy, and alexithymia. Personality and Individual Differences, 55(5), 532-537. [DOI.org/10.1016/j.paid.2013.04.027] Khankeshi Zadeh, T., & Rezai, A. (2000). The relationship between the meta-cognitive knowledge, implicit intelligence theories and attitude to the help-seeking behaviors with third grade mathematic students’ performance in guidance school of Tabriz. Educational Sciences Quarterly, 5(18), 89-108. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202961 Khanzade, A., & Sarmad, Z. (2007). The role of help in the performance of mathematical problem solving: a dependency behavior or a learning strategy. Quarterly Journal of Education, 13(1), 19-25. (Persian) http://jinev.iaut.ac.ir/article_521445_dda6b181490df27b0f397eefacde0d0a.pdf Ladd, G. W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the development of chi l dren’s psychological adjustment problems. Child Development, 74, 1344–1367. Lumley, M. A., Neely, L. C., & Burger, A. J. (2007). The assessment of alexithymia in medical settings: implications for understanding and treating health problems. Journal of personality assessment, 89(3), 230-246. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00223890701629698?scroll=top&needAccess=true Luminet, O., Rimé, B., Bagby, R. M., & Taylor, G. (2004). A multimodal investigation of emotional responding in alexithymia. Cognition and emotion, 18(6), 741-766. [DOI.org/10.1080/02699930341000275] Lufi, D., & Parish‐Plass, J. (1995). Personality assessment of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology, 51(1), 94-99. [DOI.org/10.1002/1097-4679(199501)51:1%3C94::AID-JCLP2270510115%3E3.0.CO;2-W] Linley, P. A., Joseph, S., Maltby, J., Harrington, S., & Wood, A. M. (2009). Positive psychology applications. https://psycnet.apa.org/doi/10.1093/oxfordhb/9780195335446.001.0001 Lavoie, R. (2006). It's so much work to be your friend: Helping the child with learning disabilities find social success. Simon and Schuster. Lackaye, T. D., & Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement effort, and self–perceptions among student with learning disabilities and their peers from different achievement groups. Journal of Learning Disabilities, 39, 432-446. Maag, J. W., & Reid, R. (2006). Depression among students with learning disabilities: Assessing the risk. Journal of Learning Disabilities, 39, 3-10. Mahmoudian, H., Safari, H., Aghaie, H., Rezvanifar, S. H., & Mirmohammadtabar, S. A. (2012). A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students. Journal of learning disabilities, 2(1), 107-119. https://jld.uma.ac.ir/article_114.html Mattila, A. K., Kronholm, E., Jula, A., Salminen, J. K., Koivisto, A. M., Mielonen, R. L., & Joukamaa, M. (2008). Alexithymia and somatization in general population. Psychosomatic medicine, 70(6), 716-722. [DOI.org/10.1097/psy.0b013e31816ffc39] Motan, İ., & Gençöz, T. (2007). The Relationship between the Dimensions of Alexithymia and the Intensity of Depression and Anxiety. Turkish Journal of Psychiatry, 18(4). [DOI.org/10.1007/s11469-018-9998-1] Mellor, K., & Dagnan, D. (2005). Exploring the concept of alexithymia in the lives of people with learning disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, 9(3), 229-239. [DOI.org/10.1177%2F1744629505056696] Mafra, H. (2015). Development of learning and social skills in children with learning disabilities: an educational intervention program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 221-228. [DOI.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.220] Mamas, C., Bjorklund Jr, P., Daly, A. J., & Moukarzel, S. (2020). Friendship and support networks among students with disabilities in middle school. International Journal of Educational Research, 103, 101608. [DOI.org/10.1016/j.ijer.2020.101608] Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250. [DOI.org/10.1080/15298860309027] Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287. [DOI.org/10.1080/13576500444000317] Neff, K. D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human development, 52(4), 211-214. [DOI.org/10.1159/000215071] Neff, K. D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7(1), 264-274. [DOI.org/10.1007/s12671-015-0479-3] Newman, R. S. (1998). Students' help seeking during problem solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of educational psychology, 90(4), 644. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.90.4.644 Narimani, m., Porzoor, P., & Basharpoor, S. (2016). Comparison of negative mood and emotional expression in students with and without specific learning disorder. Journal of Research in Educational Systems, 9(31), 69-90. http://www.jiera.ir/article_49444.html?lang=en Naserinia, S., & Sohrabi Fard, M. M. (2019). The effectiveness of self-control strategies training on self-compassion and emotion regulation in adults suffering from attention deficit hyperactivity disorder. Yafte, 21 (3), 105-118. http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html Narimani, M., Porzoor, P., & Basharpoor, B. (2015). Comparison of negative mood regulation and emotional expression in students with and without specific learning disabilities. Research in educational systems, 9(31), 69-90. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831324.1394.9.31.3.1 Ouherrou, N., Elhammoumi, O., Benmarrakchi, F., & El Kafi, J. (2019). Comparative study on emotions analysis from facial expressions in children with and without learning disabilities in virtual learning environment. Education and Information Technologies, 24(2), 1777-1792. [DOI.org/10.1007/s10639-018-09852-5] Porcelli, P., Bagby, R. M., Taylor, G. J., De Carne, M., Leandro, G., & Todarello, O. (2003). Alexithymia as predictor of treatment outcome in patients with functional gastrointestinal disorders. Psychosomatic Medicine, 65(5), 911-918. [DOI.org/10.1097/01.psy.0000089064.13681.3b] Pellitteri, J. (2002). The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanisms. The Journal of psychology, 136(2), 182-194. [DOI.org/10.1080/00223980209604149] Pedersen, A., Haslund-Thomsen, H., Curtis, T., & Grønkjær, M. (2020). Talk to Me, Not at Me: An Ethnographic Study on Health-Related Help-Seeking Behavior Among Socially Marginalized Danish Men. Qualitative Health Research, 30(4), 598-609. [DOI.org/10.1177%2F1049732319868966] Pourabdol, S. (2019). The effect of compassion-focused therapy on improving social well-being students with specific learning disorder. Journal of learning disabilities, 9(32), 32-52. https://jld.uma.ac.ir/article_832.html?lang=en Rojahn, J., Lederer, M., & Tassé, M. J. (1995). Facial emotion recognition by persons with mental retardation: A review of the experimental literature. Research in Developmental Disabilities, 16(5), 393-414. [DOI.org/10.1016/0891-4222(95)00019-J] Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). "Should I ask for help?" The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of educational psychology, 89(2), 329. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.89.2.329 Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(6), 757-761. [DOI.org/10.1016/j.paid.2010.01.023] Robinson, S., Hastings, R. P., Weiss, J. A., Pagavathsing, J., & Lunsky, Y. (2018). Self‐compassion and psychological distress in parents of young people and adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(3), 454-458. [DOI.org/10.1111/jar.12423] Roshani, F., Najafi, M., Naqshbandi, S. H., & Malekzade, P. (2017). Comparison of Alexithymia in Individuals with and without Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal of Clinical Psychology, 9(2), 73-82. https://jcp.semnan.ac.ir/journal/aim_scope?lang=en Scanlon, D. (2013). Specific learning disability and its newest definition: Which is comprehensive? And which is insufficient? Journal of learning disabilities, 46(1), 26-33. [DOI.org/10.1177%2F0022219412464342] Schulte-Koerne, G. (2014). Specific learning disabilities-from DSM-IV to DSM-5. Zeitschrift fur Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 42 (5), 369-72. [DOI.org/10.1024/1422-4917/a000312] Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or more different. Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215. Stuntzner, S., & Hartley, M. (2015). Balancing Self-compassion with Self-advocacy: A New Approach for Persons with Disabilities Learning to Self-advocate. Annals of Psychotherapy & Integrative Health, 12. https://scholarworks.utrgv.edu/coun_fac/10 Soleymani, E., Zahed Babolan, A., Farzaneh, J., & Setoudeh, MB. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 78-93. (Persian) [DOI.org/:JLD-1-1-90-7-6] Trammell, J., & Hathaway, M. (2007). Help-seeking patterns in college students with disabilities. Journal of Postsecondary Education and Disability, 20(1), 5-15. http://www.ahead.org/jped/summer-2007#1 Van Dam, N. T., Sheppard, S. C., Forsyth, J. P., & Earleywine, M. (2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression. Journal of anxiety disorders, 25(1), 123-130. [DOI.org/10.1016/j.janxdis.2010.08.011] Walker, S., O’Connor, D. B., & Schaefer, A. (2011). Brain potentials to emotional pictures are modulated by alexithymia during emotion regulation. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 11(4), 463-475. [DOI.org/10.3758/s13415-011-0042-1] Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142. Wood, P. M., & Kroese, B. S. (2007). Enhancing the emotion recognition skills of individuals with learning disabilities: A review of the literature. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20(6), 576-579. [DOI.org/10.1111/j.1468-3148.2006.00355.x] Williams, K. E., Chambless, D. L., & Ahrens, A. (1997). Are emotions frightening? An extension of the fear of fear construct. Behaviour research and therapy, 35(3), 239-248. [DOI.org/10.1016/S0005-7967(96)00098-8] Zahed, A., Ranabi, S., & Omidi, M. (2012). Comparison of social, emotional, academic and self-regulated learning adjustment in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 43-62. (Persian) [DOI.org/:JLD-1-2-91-1-3] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,127 |