تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,138 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,178 |
مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 107-119 اصل مقاله (138.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-7 | ||
نویسندگان | ||
حسن محمودیان* 1؛ هادی صفری2؛ حدیث آقایی3؛ شیرین رضوانیفر4؛ سیدعبدا... میرمحمدتبار5 | ||
1کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
5کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش مقایس هی رفتار کمک طلبی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش آموزان عادی است . در کل تعداد 60 دانش آموز( 30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفر دانش آموز دارای اختلال ریاضی ) در یک طرح علی - مقایس ه ای شرکت کردند. برای تشخیص اختلال ریاضی از دانش آموزان آزمون ریاضی کی مت گرفته شد . همچنین دانش آموز ان عادی به روش نمونه گیری خوش ه ای از سه ناحیه ی آموزش و پرورش شهر کرج انتخا ب شدند . هر دو گروه دانش آموز ان از لحاظ بهره ی هوشی، تحصیلات والدین و سن همتاسازی شدند . یافته ها نشان داد میانگین رفتارهای کمک طلبی در دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت معنا داری دارد . همچنین در رفتارهای اجتناب از کمک طلبی ، دانش آموز ان دارای اختلال ریاضی در مقایسه با دانش آموز ان عادی میانگین بالاتری داشتند . افزون بر این یافته ها بین رفتارهای کمک طلبی در بین دانش آموز ان پسر و دختر تفاوتی نشان نداد . چنان چه یافته ها ی پژوهش نشان داد دانش آموزان دارای اختلال ریاضی از رفتارهای کمک طلبی برای حل مسائل کمتر سود می برند .کمک طلبی یک راهبرد اساسی خودنظم بخشی برای حل مسئله است . تلویحات نظری وکاربردی یافته هامورد بحث قرارگرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
کمک طلبی؛ ناتوان یهای یادگیری و دان شآموز | ||
مراجع | ||
پاکدامن، مجید( 1379 ). تأثیر اهداف پیشرفت و سطح توانایی بر رفتار و نگرش کمک طلبی تحصیل . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. خانزاده، علی و سرمد، زهره ( 1386 ). نقش کمک طلبی در عملکرد حل مسئله ریاضی : یک رفتار .19-25 ،(1) وابستگی یا یک راهبرد یادگیری . فصلنام هی تعلیم و تربیت ، 13 شهیم، شیما ( 1380 ). انطباق و هنجاریابی مقیاس تجدیدنظر شد هی هوشی وکسلر برای کودکان، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. قدم پور، عز تالله ( 1377 ). نقش باورهای انگیزشی در رفتارکمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان پسر سال سوم، پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی. محسنی، نیک چهره( 1383 ). نظری هها در روان شناسی رشد: شناخت اجتماعی، شناخت و عواط . ف تهران: انتشارات پردیس. محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت، تهران : سازمان آموزش و پرورش استثنایی. Butler, R. (1998). Determinants of Help-seeking: Relations BetweenPerceived Reasons for avoidance and Help-seeking Behaviors in anExperimental Context. Journal of Educational Psychology, 90, 630-643. Butler, R. & Neuman, O. (1995). Effects of Task and Ego AchievementGoals on Helpseeking Behaviors and Attituds. Journal of EducationalPsychology, 87, 267-271. Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research and educational implication in: karabenick and k,newman (Eds): Help seeking in academic setting: Goals ,group and context ,Erlbaum. Fuchs, L, S,. & Fuchs, D. (1998). General educator instructional adaption for students learning Disabilities Quarterly, 21, 23-33. Karabenick, S, A., & Neuman, R. S. (2010). Seeking help as an adaptive response to learning Difficulties:person, situation and development influence. Journal of learning and instruction, 3, 653-659. Karabenick, S, A., & Knapp, J, R. (2001). Relationship of academic help seeking to the use of Learning strategies and other instrumental achievement behavior in college students. Journal of Educational psychology, 83(2), 221-230. Lavasani, M., & Khandan, F. (2010). The effect of cooperative learning on mathematics Anxiety and help seeking behavior .Journal Of procedia social and behavioral Science, 15, 271-276. Linnenbrink, E. A.(2005). The Dilemma of Performance Approach Goals:The Use of Multiple Goal Contexts to Promote Students, Motivation and Learning. Journal Of Educational Psychology, 97(2), 197-213. Makitalo, K., Kohnle, C., & Fischer, F. (2011). computer-supported collaborative inquiry learning and classroom script: Effects on help–seeking processes and learning outcomes ,Journal of learning and instruction, 21,257-266. McGregor, H.A., & Gable, S. (1999). Achievement Goals, StudyStrategies , and Exam Performance: A Mediational Analysis. Journal ofEducational Psychology, 91(3), 549- 563. McGuire, J. M., Hall, D., &Litt, V. A. (1991). A field based study of the direct service needs of college students with learning disabilities. Journal of College Student Development, 32, 101- 108. Neuman, R.S.(1998).children relucatance to seek help with school work .Journal of Educational psychology.82, 82-100. Neuman, R.S.(2000).children help seeking during problem solving: Effects of grade ,goal And prior achievement. American Educational Research Journal. (32), 325-375. Reis, S. M., McGuire, J. N., &Neu, T. W. (2000). Compensationstrategies used by high ability students with learning disabilitieswho succeed in college. Gifted Child Quarterly, 44, 123-134. Ryan, A.M., & Pintrich, P. R. (1997). The Role of Motivation and Attitudesin Adolescents Help- seeking in Math Class. Journal of EducationalPsychology, 89, 329-347. Trainin,G., & Swanson, H. L. (2005). Cognition, meta cognition, and achievement of college students. Learning Disability Quarterly, 28, 260-272. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,969 |