تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,947 |
مدلیابی تاثیر خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانشآموزان دوره دوم متوسطه با میانجیگری خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2، تیر 1401، صفحه 62-70 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1717 | ||
نویسندگان | ||
اعظم زارع* 1؛ حسن حیدری2؛ حسین داوودی3؛ مهدی معینی کیا4 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
3استادیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مدلیابی تاثیر خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی با میانجیگری خودتنظیمی و خودکارآمدی بود. روش ها: روش این پژوهش از نوع همبستگی – معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری آن تمامی دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه نیمسال اول تحصیلی 98-1397 در استان قم بودند که 278 دانش آموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. داده ها از پرسشنامه های خودارزیابی (جاج، ارز، بونو و تئورسن)، خودتنظیمی(بوفارد، بویسورت، ویز و لراچ) و خودکارآمدی (پاتریک، هیکس و راین) و نمره ی ریاضی نوبت اول و نمره ی آزمون هماهنگ جمع آوری و با کمک نرم افزار SPSS 25 و AMOSو با استفاده از تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد همبستگی بین خودارزیابی و پیشرفت درس ریاضی(r=0/42)، خودتنظیمی و پیشرفت درس ریاضی(r=0/40) و خودکارآمدی ریاضی و پیشرفت درس ریاضی(r=0/50) است که همه روابط در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار هستند. شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد مدل تئوریکی طراحی شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان با میانجیگری خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودارزیابی؛ خودتنظیمی؛ خودکارآمدی؛ پیشرفت درس ریاضی | ||
مراجع | ||
برزگر بفرویی، ک.، هاشمی، ا.، و زارعی محمودآبادی، ح. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری بر هیجانهای دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 8(1)، 26-42. http://jsp.uma.ac.ir/article_794.html حیدری، ح.، زارع، ا.، و محمدی، م. (1397). اثربخشی بازی درمانی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتواناییهای یادگیری، 7(3)، 57-76. 10.22098/jld.2018.627] [Doi: عالی پور بیرگانی، س.، صداقت، ف.، و سحاقی، ح. ( 1395). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و هوش معنوی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان جندیشاپور شیراز. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 1(1)، 14-21. https://ijndibs.com/article-1-25-fa.html عرب زاده، م.، کاووسیان، ج.، و کریمی، ک. (1397). بررسی رابطه خودکارآمدی و امیدواری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان. مجله رویش روانشناسی، 7(4)، 137-150.https://frooyesh.ir/article-1-336-fa.html کاردان، ع. (1395). علوم تربیتی: ماهیت و قلمرو آن. چاپ نهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. گرشاسبی، ا.، فتحی واجارگاه، ک.، و عارفی، م. (1398). تأثیر یادگیری مشارکتی همیار دبیر و خودارزیابی بر انگیزش خود در دانشآموزان سوم دبیرستان با رویکرد مدل جسیکاو. مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(1)، 45-68.http://jedu.marvdasht.iau.ir/article_3458.html نصری، ص.، و بیاناتی، م. (1394). مدلیابی روابط ساختاری کسبهای انگیزشی، خودکارآمدی با خودتنظیم تحصیلی در دانشآموزان. مجله پژوهش در آموزش، 1( 5)، 13-31. https://journals.sru.ac.ir/article_452_872b0e36484abde7da3ff771dbe3d334.pdf نعمت طاووسی، م.، و قهری صارمی، ز. (1396). هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی، نقش واسطهای سبکهای مقابلهای. مجله پژوهش در نظام آموزشی، 11(38)، 81-101.http://www.jiera.ir/article_59729.html Alipour Birgani, S., Sadaqat, F., & Sahaqi, H. (2015). Investigating the relationship between academic self-efficacy and spiritual intelligence with the psychological well-being of Jundi-Shapoor Shiraz students. Journal of New Advances in Behavioral Sciences, 1(1), 14-21. https://ijndibs.com/article-1-25-fa.html Arabzadeh, M., Kavossian, J., & Karimi, K. (2017). Investigate the relationship between self-efficacy and hope with academic achievement in students. Rooyesh, 7(4), 137-150. [In Persian] [Doi: 20.1001.1.2383353.1397.7.4.8.3] Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychology, 28(2), 117-148. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep2802_3 Barzegar bafrooei, K., Hashemi, H., & Zareei Mahmoodabadi, H. (2019). The Effectiveness of Training Self-Regulatory Learning Strategies on the Academic Emotion of High School Students. Journal of School Psychology and Institutions, 8(1), 26-42. [In Persian][Doi: 10.22098/jsp.2019.794] Blair, C., & Raver, C. (2015). School readiness and self-regulation: A developmental psycholobiological approach. Annual Review of Psychology, 66, 711-731. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4682347/ Busato, V., Prins, F., Elshout, J., & Hanaker C. (2000). Intellectual ability, learning style achievent motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, (22), 1057-1068. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886999002536 Dzinovic, V., Devic, R., & Deric, I. (2019). The role of self-control, self-efficacy, metacognition, and motivation in predicting school achievement. PsychologijA, 52(1), 35- 52. [Doi:10.2298/PSI180202027D] Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T., Fabes, R., & Shepard, S. (2003). The relations of regulation and emotionality to children’s externalizing and inter analizing problem behavior. Child Development,72 (4), 1112-1134. [Doi:10.1111/1467-8624.00337] Fauzi, A., & Widjajanti, D. (2018). Self-regulated learning: The effect on student’s mathematics achievement. Journal of physics, 1097.012139. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1097/1/012139 Garshasbi, A., Fathi Vajargah, K., & Arefi, M. (2018). The effect of teacher's assistant cooperative learning and self-evaluation on self-motivation in third high school students with Jessica's model approach. Journal of New Approaches in Educational Management, 10(1), 45-68. [In Persian] http://jedu.marvdasht.iau.ir/article_3458.html Heidari, H., Zare, A., & Mohammadi, M. (2018). The effectiveness of game therapy on improvement of math concept learning and ability of problem-solving in students with learning disability in math. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 57-76. [In Persian] [Doi: 10.22098/jld.2018.627] Kardan, A. (2015). Educational sciences: its nature and scope. Ninth edition. Tehran: Organization for the study and compilation of university humanities books. [In Persian] Lawrence, A., & Saileela, K. (2019). Self-regulation of higher secondary students in relation to achievement in mathematics. Journal of multi discriplinary Research, 9(1), 258-265. http://zenithresearch.org.in/images/stories/pdf/2019/ZIJMR/29_ZIJMR_VOL9_ISSUE_1_JANUARY_2019.pdf Nasri, S., and Bayanati, M. (2014). Modeling the structural relationships of motivational acquisitions, self-efficacy with academic self-regulation in students. Journal of Research in Education, 1(5), 13-31. [In Persian] Nemat tavousi, M., & Ghahri saremi, Z. (2017). Core self-evaluations and academic burnout: The mediating role of coping styles. Journal of Research in Educational Systems, 11(38), 81-101. [In Persian] [Doi: 10.22034/jiera.2017.59729] Panadero, E., Jonsson, A., & Botella, J. (2017). Effects of self-assessment on self-regulated learning and self-efficacy: Four meta-analyses. Educational Researech Review, 22(2017), 74- 98. Papanthymon, A., & Darra, M. (2018). Student self-assessment in higher education: The international experience and the Greek example. Journal of Education, 8(6), 130-147. https://eric.ed.gov/?id=EJ1201389 Salami, S. (2010). Emotional intelligence, self-efficacy, psychological well-bing and students attitudes: Implications for quality education. European Journal of Educational Studies, 2(3), 247-257. [Doi:10.18767/EJES.71026] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 822 |