تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,689,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,203,056 |
اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 26-42 اصل مقاله (195.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.794 | ||
نویسندگان | ||
کاظم برزگر بفرویی* 1؛ اکرمالسادات هاشمی2؛ حسن زارعیمحمودآبادی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد | ||
3استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بهبود هیجانهای تحصیلی دانشآموزان، با تأکید بر نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی انجام شده است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهایآزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان یزد که در سال تحصیلی 93- 1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد. از این جامعه 60 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران، گوئتز و پری پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری قرار گرفت. در نهایت مجدداً پرسشنامه هیجان تحصیلی توسط هر دو گروه پاسخ داده شد (پسآزمون). نتایج تجزیه وتحلیل دادهها که به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت، نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری سبب ارتقاء هیجانهای مثبت تحصیلی و کاهش هیجانهای منفی تحصیلی گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند زمینهای را برای پویایی فرآیند آموزش و یادگیری و بهبود هیجانهای تحصیلی فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
هیجان تحصیلی؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان و رستماوغلی، زهرا. (1393). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(2)، 6-21. عربزاده، مهدی. (1392). آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر توانمندسازی اجتماعی، اعتماد به نفس و رضایت دانشجویان. رسالهی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران. غفاری، ابوالفضل و ارفعبلوچی، فاطمه. (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 121-136. غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژهای، جواد و داوودی، مریم. (1392). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت های خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. مجلهی روانشناسی، 2(17)، 169-181. کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. نوآوریهای آموزشی، 8(4)، 7-38. محمدی درویش بقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن و احدی، حسن. (1392). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانش آموزان دبیرستان. روانشناسی تربیتی، 9(27)، 49-66. مصطفی سرباز، زهرا؛ ابوالقاسمی، عباس و رستماوغلی، زهرا. (1393). مقایسهی راهبردهای خودتنظیمی، خلاقیت و جه تگیری هدف در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(3)، 68-78. موسوی، افروز؛ پیوستهگر، مهرانگیز و پورشهریاری، مهسیما. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظمبخشی بر شادکامی دانشاموزان دختر اول دبیرستانی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 8(4)، 120-133. نامداران، رقیه. (1390). الگوی روابط ساختاری بین باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر یزد. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران. نریمانی، محمد؛ محمدامینی، زرار؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسهی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. مجلهی روانشناسی مدرسه، 4(1)، 139-155.
Abolgasemi, A., Barzegar, S., & Rostamoghli, Z. (2015). The effectiveness of self-regulation learning training on academic motivation and self-efficacy of students with mathematics disorder, Journal of Learning Disabilities, 4(2), 6-21. (Persian)
Ahmed, W., Vander Werf, G., Kuyper, H., & Minnaert, A. (2013). Emotions, self- regulated learning, and achievement in mathematics: A growth curve Analysis. Journal of Educational Psychology, 5(1),150-161.
Arabzadeh, M. (2013). Educating self-regulation learning strategies on social empowerment, self-efficacy belief and students' satisfaction. PhD in Educational Psychology. Tarbiat Moalem University of Tehran. (Persian)
Argule, M. (1990). The happiness of extraverts. Journal of Personality and Individual differences, 11, 1011-1017.
Cazan,A., M. (2012). Teaching self- regulated learning strategies for psychology students. Social and Behavioral Sciences, 78, 743- 747.
Cheng, E. C. (2011). The role of self-regulated learning in enhancing learning performance. The International Journal of Research Reviw, 1-16.
Darbyshire, D., & Haarms, R. (2015). Student motivation in Asian countries and its Impacton academic success for second languge universitystudents. Asian Journal of Educational Research, 3(3), 11-23.
Ghaffari, A.,& ArfaaBaloochi, F. (2011). The relationship between progressive motivation and self-concept with test anxiety in postgraduate students of Ferdowsi university of Mashhad. Clinical Psychology and Counseling Research, 2(1), 121-136. (Persian)
Gholamali-Lavasani, M., Ezheiy, J., & Davoudi, M. (2013). The effect of self-regulation learning strategies on academic engagement skills and exam anxiety. Journal of Psychology, 2(17), 169-181. (Persian)
Howell. J.A. & Buro, K. (2011). Relations among mindfulness, achievement- related self- regulation, and achievement emotions. Happiness Studies, 12,1007-1022.
Kadivar, P., Farzad, V., Kavosyan, J., & Nikdel, F. (2009). Validity of Pekran excitement inventory. Quarterly Educational Innovations, 8(4), 7-38. (Persian)
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121-131.
Mohammadi Darveyshbaghal, N., Hatami, H. R., Asadzadeh, H., & Ahadi, H. (2013). The effect of self-regulation strategies (cognitive and metacognitive) on motivational beliefs of high school students. Quarterly Journal of Educational Psychology, 9(27), 49-66. (Persian)
Mostafa Sarbaz, Z., Abolghasemi, A., & Rostamoghli, Z. (2014). A comparison of self-regulatory strategies, creative thinking and goal orientation in children with and without mathematical disorder. Journal of Learning Disabilities, 3(3),68-78. (Persian)
Mousavi, S. A., Peivastegar, M., & Poorshahriary, M. (2010). The effectiveness of self-regulatory skills training on the happiness of first high school girl students. Social and psychological Studies of Women, 8(4), 120-133. (Persian)
Namdaran, R. (2015). Patterns of structural relationships between motivational beliefs, self-regulatory strategies and academic performance in high school Girl students in Yazd. Master's thesis, Tarbiat Moalem University. (Persian)
Narimani, M., Mohammadamini, Z., Zahed, A., & Abolghasemi, A. (2015). Comparison of the effectiveness of self-regulatory learning and strategic learning strategies on educator's motivational behavior among students. Journal of School Psychology, 1(4), 139-155. (Persian)
Peklaj, C., & Pecjak, S. (2011). Emotions, motivaion and self- regulation in boy' and girl' learning mathematics. Psiholoskaobzorja/ Hoizons of Psychology, 20(3), 33-58.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievementemotions: assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pekrun, R., Elliot, A., Maier, M. (2009). Achievement Goals and Achievement Emotions: Testing a Model of Their Joint Relations with Academic Performance.Journal of Educational Psychology, 101, 1, (pp 115-135).
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002a). Academic emotions in students’ self- regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitativ. Educational psychologist, 37(2), 91–105.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self- regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407.
Roseman, I. J. (2001). Amodel of appraisal in the emotion system: Integrating theory, research, and applications. In K. R. Scherer, A. Schorr & T. Johnstone (Eds.),Appraisal Processes in Emotion. pp. 68–91.
Schere, K. R., Schorr, A., & Johnstone, T. (Eds). (2001). Appraisalprocesses in emotion. Oxford, UK: Oxford University Press.
You, J., Kang, M., & Pahng, P. (2013). Moderating effects of academic emotions between preceived academic control and self- regulated learning in online courses. E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. 2180-2196.
Zimmerman, B. (2015). Self- regulated learning: Theories, measures, and outcome. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 541-546. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,188 |