تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,140 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,431 |
مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2، دی 1391، صفحه 76-100 اصل مقاله (265.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-2-91-11-5 | ||
نویسندگان | ||
عبداالله معتمدی1؛ زیبا برقی ایرانی* 2؛ بهروز کریمی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2مربی و دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در مقاطع سوم و چهارم دبستان است. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم و چهارم دبستان شهر تهران است که دارای اختلال یادگیری 90 مشغول به - ریاضی هستند و به مراکز توانبخشی اختلال های یادگیری ارجاع داده شده اند و در سال تحصیلی 91 تحصیل بودهاند. تعداد 20 نفر از دانشآموزانی که از طریق مصاحب هی بالینی، آزمون هوش وکسلر و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس این دانشآموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفری جایگزین شدند. سه گروه آزمایش هر کدام به مدت 12 جلسه درهر هفته سه جلسه 45 دقیقه آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل نیز همان آموزش مرسوم در مرکز درمان اختلالات یادگیری ویژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و سپس داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم، آموزش در کاهش مشکلات اختلالات ریاضی دانشآموزان مؤثر ( p=0/ به کمک کامپیوتر و برنامه ترکیبی در سطح( 05 بودهاند. بر این اساس نتیجهگیری می شود که استفاده از روشهای آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و روش ترکیبی میتواند در کاهش مشکلات دانشآموزان دارای اختلال ریاضی از روشهای سنتی مرسوم مؤثرتر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال ریاضی؛ آموزش مستقیم؛ آموزش به کمک کامپیوتر؛ آموزش ترکیبی | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی( 1390 ). ناتوانی های یادگیری.تهران:دانشگاه پیام نور. امانی، ملاحت؛ برهمند،اوشا و نریمانی، محمد ( 1390 ). بررسی اثربخشی روشهای نوروسایکولوژیک و .21-6،(2) تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی .ناتوانی های یادگیری، 1 آناستازی، آن ( 2001 ). روان آزمایی. ترجمه ی محمد نقی براهنی( 1379 ). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. باری ای. مک. نامارا؛ فرانسیس، جی و مک، نامارا ( 1385 ). کلیدهای برخورد با ناتوانی در یادگیری. ترجمه ترانه بهبهانی. تهران: انتشارات صابرین. برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد و امانی، ملاحت.( 1385 ). شیوع اختلال حساب نارسایی در دانش آموزان .930-917 ،(4) دبستانی اردبیل. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 بهراد، بهنام( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در .436-417،(4) حیط هی کودکان استثنایی، 5 تبریزی مصطفی ( 1389 ). درمان اختلالات دیکته نویسی، چاپ نهم، تهران، انتشارات فراروان. جانه، ثمره؛ ابراهیمی قوام، صغری و علیزاده، حمید( 1391 ). بررسی کارکردهای اجرایی، استدلال، برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی .42-22،(2) استان تهران. روا نشناسی افراد استثنایی، 5 جرالد، والاس و جیمز، مک. لافلین. ( 1987 ). ناتوانی های یادگیری، مفاهیم و ویژگی ها. ترجمه ی محمد تقی منشی طوسی ( 1369 )، مشهد: انتشارات قدس رضوی. حمید، نجمه ( 1385 ). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری .119-136 ،(2) ریاضی. مجله علوم تربیتی و روا نشناسی اهواز، 13 شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه( 1387 ). شیوع اختلالات خواندن در دانشآموزان پایهی سوم و چهارم .41-18 ،(4) ابتدایی شهر کرد. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 مقایسه ی اثربخشی سه شیو هی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ... 98 شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه( 1391 ). شیوع ناتوانی های یادگیری در دانشآموزان پایهی اول و دوم .41-18 ،(4) ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 در ایران. مجل هی پژوه شهای (WISC-R) شهیم، سیما ( 1371 ). کاربرد مقیاس هوش وکسلر کودکان .17-22 ( 3 و 4 ) روا نشناس . ی 1 نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن( 1390 ). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانشآموزان، فصلنام هی .109-128 ،(1) ناتوان یهای یادگیری، 1 کاظمی، رضا؛ مؤمنی، سویل و کیامرثی، آذر( 1390 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر .108-94 ،(1) کفایت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی، ناتوان یهای یادگیری، 1 کریمی، بهروز، علیزاده، حمید، فرخی، نورعلی و سعدی پور، اسماعیل. ( 1389 ). مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آگاهی واجشناسی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی و تدوین برنامه بر آن. پایان نامه دکتری. دانشکده ی روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. کله، پیتر و لورنا، چان( 1993 ). روش ها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنائی. ترجمه فرهاد ماهر( 1372 ). تهران: نشر قومس. در آموزش. چاپ پنجم، تهران: انتشارات هوشمند. ICT .( فتاحیان، حسامالدین( 1383 عچرش، هادی( 1389 ). تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم. نشری هی .39-35،(5) علمی پژوهشی فناوری آموزشی، 1 Adams, G., & Carnine, D. (2003). Direct instruction. InH. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 403–416). New York: Guilford Press. Adams, G., & Engelmann, S. (1996). Research on direct instruction: 20 years beyond DISTAR. Seattle, WA: Educational Achievement Systems. Allbritten, D., Mainzer, R., and Ziegler, D. (2004). Will students with disabilities be scapegoats for school failures? Educational Horizons, 82(2), 153–60. Anna-Lind P., Kristen M.M., Jennifer J. M., Tracy B., Viveca B., Julie Koch-McD., Roxana R., Haley S., (2009). Brief experimental analysis of early reading interventions. Journal of School Psychology 47(17) 215–243. Akerman,P.T.,Elardo,P.T.,Dvhman.R,A. (1979). A Psychosocial study of hyperactive and chils psychology,7(1),91-99. Bereiter, C., & Engelmann, S. (1966). Teaching disadvantaged children in the preschool. Upper Saddle River,NJ: Prentice Hall. Berger, A., Jones, L., Rothbart, M. K., & Posner, M.I. (2000). Computerized games to study the development of attention in childhood. Behavior Research Methods, Instruments, and Computers, 32(3), 297-303. Brigham R., & Brigham, M. (2001). Current practice alerts: Mnemonic instruction. Reston, VA: Division for Learning disabilities and Division for Research of the Council for Exceptional Children. Butterworth, B., Varma, S., & Laurillard, D. (2011). Dyscalculia: from brain to education.sience, 332(60),1049-53. Bulgren, J. A., Deshler, D. D., Schumaker, J. B., & Lenz, B. K. (2000). The use and effectiveness of analogical instruction in diverse secondary content classrooms. Journal of Educational Psychology, 16(3), 426–441. Cowen,E.L.,Pederson. A.,Babigtan.H., LZZO L.D., Trost M.A .(1973). Long-term follow up of earth detected vulnerable children. Journal of consulting and clinical psychology, 41(3),438-446. Kavanagh, J.F. & Truss,T.J. (1988). Learning disabilities: Proceedings of the nationalconference. Parkton, MD:York.P.546. Kronenberger, W.G., and Meyer, R.G., (2001). The child clinicians handbook (2ndEd.). Boston:AllynandBacon. Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S. & Barnes, M. A. (2007). Learning Disabilities, from Identification to Intervention. New York: The Guilford Press. Jack, M. Fletcher., Lynn, S. Fuchs., and Marcia, A. Barnes. (2007). Learning Disabilities From Identification to Intervention. New York:.A Division of Guilford. Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2000). Models ofteaching. (6th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Mark, C. S., Sara, G. T., and Richard, D. W., (2001). Direct instruction and The teaching of early Reading, Wisconsin's teacher-led insurgency, 14(3), 1-29. Margaret, M., Flores; M., and Kaylor., (2007). The Effects of a Direct Instruction Program on the Fraction Performance of Middle school students At – risk for failure in mathematics. ,Journal of Instructional Psychology, 84(2), 373-385. Mogasale,V.V.,Patil,V.D.,Patil,N.M., & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City I.ndian Journal of Pediatrics,79(3),1-6. Mccullough, C. Sue. (2000). Using computer technology to monitor student progress and remidate reading and spelling problem. School psychology review, 195, 37-40. McCloskey,M.,Caranazza,A., & Basili,A. (1985). Cognitive mechanisms in number processing and calculation:Evidence from dyscalculia. Brain Cognition, 4(3),171-196. National Center for Learning Disabilities. (2006). Dyscalculia:A Quick Look Center for Learning Disabilities, Inc.WWW.Idoline. org.mht. Oshpitz, J. D., Harrison, S. I., & Spencer, F.C. (1998). Basic handbook of child psychiatry.New York: Basic Books. Sadoc k. B. J. & Sadock, V. A.(2005). Kaplan & Sadok s comprehensive textbook of psychiatry.Eighth Edition, Lippincott Williams and Wilkins. Shalv,S.R., & Gross-Tsur,V. (2000). Developmental dyscalulia. Pediatric Nerology, 24(3),337-342. Schumaker, J. B. & Deshler, D. D. (2009). Adolescents with learning disabilities as writers: Are we selling them short? Learning Disabilities Research Practice, 24(2), 81-92. Sharp, V. (2006). Computer Education for Teachers: Integrating Teachnology into classroom Teaching. Swanson, H. L., Harris, K. R. & Graham, S. (2003). Overview of foundations, causes, instruction, and methodology in the filed of learning disabilities. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 3–15). New york: Guilford Press. Stanovich, K. E., Siegel, L. S. & Gottardo, A. (1997). Converging evidence for phonological & Surface surface surface subtypes of reading disability. Journal of Educational Psychology, 89(1), 114-127. Stokard, jean.(2010). Promoting Reading Achievement and Countering the "Fourth-Grade Slump": The Impact of Direct Instruction on Reading Achievement in Fifth Grade. Journal of Education for Students Placed at Risk. Philadelphia: 15(3), 218-225. Susan, G. Magliaro, B. Lockee. & Burton. K. (2005). Direct Instruction Revisited: A Key Model for Instructional Technology, ETR&D, 53(4), 41-50. Wong, B. Y. L., Butler, D. L., Ficzere, S. A., & Kuperis, S. (2006). Teaching adolescents with learning disabilities and low achievers to plan, write and revise opinion essays produced on a word processor computer based teaching. Journal of learning disabilities, 29(2): 197-212. Wiznitzer, M. & Scheffel, D. L. (2010). Learning disabilities. In R. B. David, J. B. Bodensteiner, D. E. Mandelbaum, & B. Olson (Eds.), C;inical pediatric neurology (pp. 479-492). New York: Demos Medical Publishing. Watkins ,c.L. (2003). the components of direct instruction. Jurnal of Direct Instruction, 3(2),75-110. Roft M. S. B. & Golden.M M (1972). Social adjustment and personal development in children. Minneapolse Unmersn of Mimeota. Ulman. C.A.(1957) Teachers, peers, and test, as predictor of adjustment. Journal of Educational psychology,48(2),257-57. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,040 |