تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,761 |
مقایسة عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادرانِ کودک ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 35، شهریور 1399، صفحه 34-51 اصل مقاله (204.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2020.953 | ||
نویسندگان | ||
یاسر رضاپور میرصالح1؛ منیره اسماعیل بیگی* 2 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه اردکان | ||
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اردکان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدفمقایسه عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادرانِ کودکان ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای بود. کلّیه مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و عادی مدارس شهرستانهای اردکان و میبد در سال تحصیلی 96-1395، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 140 مادر (70 مادرِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و 70 مادرِ دارای فرزند عادی) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای آپگار خانواده اسمیلکستین، رضایت زناشویی انریچ اولسون، فورنیر و درانکمن و سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان دادکه مادران دارای کودک ناتوان در یادگیری عملکرد خانوادگی و رضایت زناشویی پایینتری نسبت به مادارن دارای کودک عادی برخوردارند. همچنین هر سه سبک تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر در مادرانِ دارای کودک عادی از مادارنِ دارای کودک ناتوان در یادگیری بالاتر بود (05/0>p)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت بهبود سبکهای تفکر، رضایت زناشویی و عملکرد خانواده مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری ممکن است بتواند شرایط بهتری را برای بهبود عملکرد فرزند آنها به وجود آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد خانواده؛ رضایت زناشویی؛ سبکهای تفکر؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
امامیپور، سوزان و سیف، علی اکبر (1382). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانشآموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. نوآوری های آموزشی، 2(3)، 56-35. پیرمحمدی، غلامرضا؛ خدایی، علی؛ یوسفی، هادی؛ شریعتی، فرهاد و دستا، مهدی (1389). رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر. مطالعات آموزش و یادگیری، 2(1)، 94-69. پور افقی، فرشاد. (1395). نقش سبکهای زندگی، درک اجتماعی و روابط خانوادگی در پیشبینی رضایت زناشویی معلمان جوان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 5(2)، 38-20. ثنایی، باقر (1379). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. چاپ اول، تهران: انتشارات بعثت. شیخ الاسلامی، علی؛ محمّدی، نسیم و سیداسماعیلی قمی، نسترن (1395). مقایسة استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی و ناتوان یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5 (4)، 42-25. عباسی، مسلم (1394). مقایسة بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 91-74. کهرازئی، فرهاد (1396). رابطه میزان عملکرد خانواده با میزان خود نظم دهی تحصیلی و خود بازداری در میان دانشآموزان دبیرستانی. نشریه رویش روانشناسی، 6(2)، 148- 121. محمدی فر، محمد علی؛ کاظمی، سکینه و زارعی مته کلایی، الهه. (1395). نقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 5(4)، 117-131. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و ابوالقاسمی، عباس. (1391). مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبکهای تفکر دانش آموزان نابینا و بینا. مجلهی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 108-118. نعمتی فردی، تابان؛ دالوندی، اصغر؛ ساجدی فیروزه و نوروزی، کیان (1398). بررسی تأثیر آموزش برنامه خودمدیریتی پنج آ بر آپگار خانوادههای دارای کودکان فلج مغزی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 6 (1)، 1-9. یوسفی، ناصر؛ امانی، احمد و حسینی، صالح. (1395). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان، با نقش واسطهای تمایز یافتگی در دانش آموزان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 5(4)، 52-74. Abbasi, M. (2016). Comparison of social welfare and social anxiety in children with and without specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 129-35. (Persian).
Alazemi, S. S., Hadadian, A., Merbler, J. B., & Wang, C. (2015). Stress Levels of Kuwaiti Mothers of Children with SLD: Does Work and Educational Status Matter? International Journal of Special Education, 30(1), 120-131.
Barkauskiene, R. (2009). The role of parenting for adjustment of children with and without learning disabilities: a person-oriented approach. Learning Disabilities: a Contemporary Journal, 7(2), 1-17.
Bodovski, K., & Youn, M. J. (2010). Love, discipline and elementary school achievement: The role of family emotional climate. Social Science Research, 39(4), 585-595. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.03.008
Diaz-Morales, J. F., & Escribano, C. (2013). Circadian preference and thinking styles: Implications for school achievement. Chronobiology international, 30(10), 1231-1239. https://doi.org/10.3109/07420528.2013.813854
Dyson, L. (2010). Unanticipated effects of children with learning disabilities on their families. Learning Disability Quarterly, 33(1), 43-55. https://doi.org/10.1177/073194871003300104
Emami Pour S, Seif A. A. (2003). Developmental study of thinking styles in students and its relation to creativity and academic achievement. Educational innovations, 2(3), 35-56. (Persian).
Emir, S. (2013). Contributions of Teachers' Thinking Styles to Critical Thinking Dispositions (Istanbul-Fatih Sample). Educational Sciences: Theory and Practice, 13(1), 337-347.
Fowers, B. J., & Olson, D. H. (1993). ENRICH Marital Satisfaction Scale: A brief research and clinical tool. Journal of Family psychology, 7(2), 176-185. https://doi.org/10.1037/0893-3200.7.2.176
Geary, D. C. (2013). Early foundations for mathematics learning and their relations to learning disabilities. Current directions in psychological science, 22(1), 23-27. https://doi.org/10.1177/0963721412469398
Gull, M., & Nizami, N. (2015). Comparative study of hope and psychological well-being among the parents of physically and intellectually disabled children. International Journal of Modern Social Sciences, 4(2), 143-152.
Herring, S., Gray, K., Taffe, J., Tonge, B., Sweeney, D., & Einfeld, S. (2006). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental disorders and developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 50(12), 874-882. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2006.00904.x
Kahrazeie F. (2017). The relation of Family Functional with Self-regulation of Academic and Inhibition among high school students. Rooyesh, 6 (2), 121-148. (Persian).
Kwok, S. Y. C. L., Leung, C. L. K., & Wong, D. F. K. (2014). Marital satisfaction of C hinese mothers of children with autism and intellectual disabilities in Hong Kong. Journal of Intellectual Disability Research, 58(12), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/jir.12116
Mashal, N., & Kasirer, A. (2011). Thinking maps enhance metaphoric competence in children with autism and learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2045-2054. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.08.012
Mohammadyfar, M., Kazemi, S. & Zarei Matekolaee, E. (2017). The role of students’ family function and self-efficacy in social adjustment. Journal of School Psychology, 5(4), 117-131. (Persian).
Narimani, M., Soleymani, E. & Abolghasemi, A. (2012). A comparison of internal and external dimensions of thinking styles in blind and sighted students. Journal of School Psychology, 1(1), 108-118. (Persian).
Park, J. S., Shin, H. J., & Park, A. S. (2008). Relationships among Mother's Thinking Styles, Stress Coping Styles, and Child-Rearing Stress. Korean Journal of Child Studies, 29(3), 55-72.
Pijl, S. J., & Frostad, P. (2010). Peer acceptance and self‐concept of students with disabilities in regular education. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 93-105. https://doi.org/10.1080/08856250903450947
Pourofoghi, F. (2016). The role of lifestyles, social perception and family relationships in predicting of marital satisfaction the young teachers. Journal of School Psychology, 5(2), 20-38. (Persian).
Pirmohammadi Gh, Khodaee A, Yousefi H, Shariati F, Dasa M (2010). The relationship between thinking styles and learning approaches with academic achievement of male and female students. Studies Teaching and Learning, 2(1), 69- 94. (Persian).
Sanaei, B. (2001). Measures of family and marriage. Tehran: Be'esat Pub. (Persian).
Sheykholeslami, A., Mohammadi, N., & Seyedesmaili ghomi, N. (2016). Comparing the parenting stress, happiness and cognitive flexibility of mothers with intellectually disable and learning disable children. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 25-42. (Persian).
Simon, A. & Easvaradoss, V. (2015). Caregiver Burden in Learning Disability. International Journal of Indian Psychology, 2(3), 2349-3429.
Smilkstein, G. (1978). The Family APGAR: A proposal for family function test and its use by physicians. The Journal of Family Practice, 6(6), 1231-1239.
Smilkstein, G., Ashworth, C., & Montano, D. (1982). Validity and reliability of the Family APGAR as a test of family function. The Journal of Family Practice, 15(2), 303-311.
Sobsey, D. (2004). Marital Stability and Marital Satisfaction in Families of Children with Disabilities: Chicken or Egg?. Developmental Disabilities Bulletin, 32(1), 62-83.
Sternberg, R. J. (1994). Allowing for Thinking Styles. Educational leadership, 52(3), 36-40.
Sternberg, R. J. Wagner. RK (1992). Thinking Styles Inventory. Unpublished Thesis, Yale University, New Haven, CT.
Xie, Q., Gao, X., & King, R. B. (2013). Thinking styles in implicit and explicit learning. Learning and Individual Differences, 23, 267-271. https://doi.org/10.1016/j.lindif. 2012.10.014
Yosefi, N., Amani, A. & Hosseini, S. (2017). A study of the relationship between family function and test anxiety and the mediating role of differentiation among students. Journal of School Psychology, 5(4), 52-74. (Persian).
Yildirim Sari, H., & Başbakkal, Z. (2010). Depression among mothers of children and adults with an intellectual disability in Turkey. International Journal of Nursing Practice, 16(3), 248-253. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2010.01837.x
Zheng, C., Gaumer Erickson, A., Kingston, N. M., & Noonan, P. M. (2014). The relationship among self-determination, self-concept, and academic achievement for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 47(5), 462-474. https://doi.org/10.1177/0022219412469688
Zhu, C., & Zhang, L. F. (2011). Thinking styles and conceptions of creativity among university students. Educational Psychology, 31(3), 361-375. https://doi.org/10.1080/ 01443410.2011.557044 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,192 |