تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,427 |
مقایسهی اثربخشی سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازیشناختی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 34، اردیبهشت 1399، صفحه 77-106 اصل مقاله (265.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2020.922 | ||
نویسندگان | ||
رقیه زراعتی ایده لو1؛ مجید ضرغام حاجبی* 1؛ کامبیز کامکاری2 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازیشناختی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل؛ جامعهیآماری شامل تمام دانشآموزان ابتدایی دختر دارای اختلالیادگیری ریاضی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بوده که از بین آنها از طریق نمونهگیری در دسترس نمونهای به حجم 15 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 5 نفره، دو گروه آزمایش سطح سوم پاسخ به مداخله، توانمندسازیشناختی و یک گروه کنترل گماشته شدند. گروههای آزمایش طی 20 جلسه 45 دقیقهای تحت مداخلات مذکور قرار گرفتند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس هوش وکسلرکودکان 4 و آزمون ریاضی کیمث است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده تأثیر مثبت سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازیشناختی بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با اختلال ریاضی در سطح معناداری 05/0P< بود. همچنین نتایج آزمون t گروههای مستقل نشاندهندة عدم وجود تفاوت معنادار بین میانگین های دو گروه آزمایش در سطح معناداری 05/0P< بوده است. به نظر میرسد سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی شناختی میتواند بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی را در پی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال ریاضی؛ سطح سوم پاسخ به مداخله؛ توانمندسازی شناختی؛ عملکرد ریاضی | ||
مراجع | ||
ارغوانی پیرسلامی، مینا؛ موسوی نسب، سیدمحمدحسین و خضری مقدم، نوشیروان (1396). بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. مجلةراهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 222-205. امین آبادی، زهرا؛ علیزاده، حمید؛ سعدی پور، اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نورعلی (1395). تدوین برنامه مبتنی بر الگوی پاسخ به مداخله و تعیین اثربخشی آن بر بهبود املانویسی. مجلةروانشناسی افراد استثنایی، 6(27)، 22-1. بزازمنصف، فاطمه؛ سلیمانی، مهران و شالچی، بهزاد (1396). تأثیر برنامه توانبخشی عصب شناختی بر عملکرد ریاضی و حافظه کاری کودکان با اختلال ریاضی. مجلةدانشگاه علوم پزشکی قم،11(5)، 75-63. بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و احمدی، اسماعیل (1396). تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه متمرکز_ پراکنده و حافظه کاری در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن. مجلةعصب روانشناسی،3(2)، 28-9. بیرامی، منصور؛ نظری، محمد علی؛ هاشمی، تورج و موحدی، یزدان (1395). اثربخشی درمان توانبخشی عصب_ روانشناختی بر عملکردتوجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز. مجلةسلامت جامعه،10(3)،52-45. پاول، تره ور (2013). توانبخشی مغزی: کتاب کار و تمرین. ترجمه شریف الحسینی، مهدی (1395). چاپ اول، تهران: انتشارات مهرسا. تبریزی، مصطفی (1387). درمان اختلال دیکته نویسی. تهران: انتشارات فراروان. جرالد والاس، جیمز آ. مک لافلین (1940). ناتوانی های یادگیری مفاهیم و ویژگیها. ترجمه: منشی طوسی، محمد تقی (1369). مشهد: آستان قدس رضوی. سیف، علی اکبر (1380). روانشناسی پرورشی نوین. نشردوران، تهران. شادکامی، سیونا (1392). ویژگی های روان سنجی نسخه چهارم تکمیلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان ارامنه. پایان نامه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب. طباطبایی، سید حسین (1394). اثربخشی توانبخشی شناختی از طریق نرم افزار بر نیمرخ کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز. فرامرزی، سالار؛ محمدزاده، عادل (1396). اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر درک مطلب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه. مجلةروان شناسی افراد استثنایی 7(27)، 208-185. محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. مجلةپژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 2(6)، 332-323. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ADHD. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4(2)، 134-118. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل (1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91. وارتانیان، معذی (1394). بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر توانمند سازی شناختی بر حافظةفعال و کارکرد های اجرایی افراد دچار آسیب مغزی پس از سانحه تصادف (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران. Adewoye, O. M. (2018). The Effects of Professional Development and Formative Assessment Quality on Students' Self-Regulation in Primary School Mathematics. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, Walden University. Amin Abadi, Z. & Alizadeh, H. (2016). Developing a response-based intervention program and determining its effectiveness on improving spelling. Journal of Psychology of Exceptional People, 6 (27), 1-22. (Persian). Arghvani Pirslami, M., Mousavi Nasab, S. M. H. & Khezri Moghaddam, N. (2017). Evaluation of the Effectiveness of Cognitive rehabilitation on Executive Functions (Change, Update and Inhibition) of Students with Learning Disabilities. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5 (8), 205-222. (Persian). Baddeley, A.D. & Wilson, B. A. (1994). When implisit learning fails:amnesia and the problem of error elimination. Neuropsychologia; (32),53-68. Bandura, A. (1991). Social Cognitive Theory of Self-Regulation (PDF). Organizational Behavior and Human Decision Processes. doi: 10/1016/0749-5978(91)90022-L. Baumeister, R. Vohs, K. & Tice, D. (2007). The Strength Model of Self-Control. Current Directions in Psychological Science; 1(1) 115-128. Beirami, M., Movahedi, Y. & Ahmadi, I. (2017). The Effect of Cognitive Rehabilitation on Focused-Disordered Attention and Memory Functioning in Students with Math and Reading Disabilities. Journal of Neurology Psychology, 3 (2), 9-28. (Persian). Berch, D. B. & Mozacco, M. M. (2007). Why Is Math So Hard for Some Children? The Nature and Origins of Mathematical Learning Difficulties and Disabilities. Paul H. Brookes Pub. Co. Paul H. Brookes Pub. Co. Birami, M., Nazari, M., Ali-Hashemi, T. & Movahedi, Y. (2016). The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation Therapy on Continuous Attention Functioning in Students with Mathematical Disorders in Tabriz. Journal of Community Health, 10(3),45-52. (Persian). Bazaz Monsef, F., Soleimani, M. & Shalchi, B. (2017). The effect of neurological rehabilitation program on math performance and working memory of children with math disorder. Qom University of Medical Sciences Journal, 11 (5), 63-75. (Persian). Bryant, D. P., Bryant, B. R., Gersten, R., Scammacca, N,& Chavez, M. (2008). Mathematics Intervention for First- and Second-Grade Students with Mathematics Difficulties: The Effects of Tier 2 Intervention Delivered as Booster Lessons.DOI: /117710//0741932507309712. Bryant, D. P. (2014). Tier 2 Intervention for At-Risk First-Grade Students within a Response-to-Intervention Model of Support. Journal of School Psychology; 43 (2): 179-184. Bryant, B. R. Bryant, D. P. & Porterfield,J. (2014). The Effects of a Tier 3 Intervention onthe Mathematics Performance of SecondGrade Students With Severe Mathematics Difficulties. Journal of Learning Disabilities. DOI: 10/1177/0022219414538516. Burho, J. F. (2016). An Exploration of Parent Involvement in Response to Intervention (RTI) in Title I Schools. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, University of Maryland, College Park. Charles, A. & Douglas, D. (2011). Response To Intervention: A Research-Based Summary. Theory Into Practice; 50(1),4–11. doi: 10/1080/00405841/2011.534909. Chatzistamatiou, M. Dermitzaki, I. & Bagiatis, V. (2014). Self-Regulatory Teaching in Mathematics: Relations to Teachers' Motivation, Affect and Professional Commitment. European Journal of Psychology of Education; 29 (2): 295-310. Cicerone, K. D. Dahlberg, C. James F. Langenbahn, D. M. Felicetti, T. Kneipp,S. Ellmo,W. Kalmar, K. Giacino,J. T. Preston H. Laatsch, L, Morse, P.A. & Catanese,J. (2002). Evidence-Based Cognitive Rehabilitation: Updated Review of the Literature From 1998 Through 2002. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. xxx: Elsevier; 86 (8): 1681–1692. doi: /10/1016/j.apmr. Connolly, A. (1988). Keymath revised; A Diagnostic inventory of essential mathematics. New York: American Guidance Service Pub. Delbridge, N. H. (2018). A Phenomenological Study of Parents' Involvement in Mathematics Instruction. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, Capella University. Duchaine, E. L. Jolivette, K. Fredrick, L. D. & Alberto, Paul. (2018). Increase Engagement and Achievement with Response Cards: Science and Mathematics Inclusion Classes. Journal of Learning Disabilities;16 (2): 157-176. Engelman, S. & Phyllis, E.B. (1966). Teach Your Child to Read 100easy leassonse. Newyork: Simon and Schuter Press. Faramarzi, S. & Mohammadzadeh, A. (2018). The Effectiveness of Targeted Reading-Based Intervention-Based on Response to Intervention on Reading Comprehension of Students with Special Learning Disabilities. Journal of Psychology of Exceptional People; 7 (27), 208-185. (Persian). Fuchs, L.S., Fuchs, D. & Prentice, K. (2004). Responsiveness to Mathematical Problem-Solving Instruction: Comparing Students at Risk of Mathematics Disability With and Without Risk of Reading Disability.www.journals.sagepub.com. /doi:10/1177/ 40370040201. Fuchs, LS., Geary D. C., Compton, D.L. & Fuchs,D. (2013). Effects of first-grade number knowledge tutoring with contrasting forms of practice. Journal of Eductional Psychology; 105(1): 58–77. doi:10/1037/10030127. Geary, D. (2004). Mathematics and Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities; 37(1):4-15. DOI: 10/1177/00222194040370010201. Hale, J. (2010). Critical Issues in response-to-intervention, comprehensive evaluation, and specific learning disabilities identification and intervention: An expert white paper consensus (PDF). Learning Disability Quarterly; 33 (3): 223–236. Hott, B. L., Evmenova, A. & Brigham, F. J. (2014). Effects of Peer Tutoring and Academic Self-Monitoring on the Mathematics Vocabulary Performance of Secondary Students with Emotional or Behavioral Disorders.Journal of the American Academy of Special Education Professionals; 113-132. IDEA. (2014). IDEA Parent Guide. National Center for Learning Disabilities. Justicia-Galiano, M. J. Martín-Puga, M. E. Linares, R. &Pelegrina, S. (2017).Math Anxiety and Math Performance in Children: The Mediating Roles of Working Memory and Math Self-Concept.British Journal of Educational Psychology; 87 )4 (:573-589. Kerschen, K., Cooper, S., Shelton, R. & Scott, L. (2018). The Impact of a Summer Mathematics Academy on Rising Kindergartners' Understanding of Early Number Concepts. Journal of Research in Childhood Education; 32 (4): 419-434. Lee, S. L. (2012). A Descriptive Study of Response to Intervention (RTI) Implementation at the Elementary Level in West Virginia. Theses, Dissertations and Capstones. Paper 339. https://mds.marshall.edu/etd/. Lopuch, J. (2018). Context Matters: Insight on How School-Based Factors Impact the Implementation of Response to Intervention and Achievement for Students with Learning Disabilities. Insights into Learning Disabilities; 15 (2):207-221. Lovett, M. W., De Palma, M., Frijters, J., Steinbach, K., Temple, M. Benson, N. & Lacerenza, L. (2008). Interventions for reading difficulties: A comparison of response to intervention by ELL and EFL struggling readers. Journal of Learning Disabilities; 41 (4): 333–352. Maki, K. E. (2018). Response to Intervention for Specific Learning Disabilities Identification: The Impact of Graduate Preparation and Experience on Identification Consistency.School Psychology Forum; 12 (1): 6-16. Masoura, E. V. (2006). Establishing the link between working memory function and learning disabilities. journal of Learning disabilities; 4(2), 29–41. Mohammad Esmaeel, E. & Hooman, H. A. (2002). Adaptation and Standardization of Iran Key Mathematics Examination. Research on Children Exceptional; 2(4), 332-323. (Persian). Montana, P. J. & Charnov, B. (2008). Management. Barron's Educational Series; 4 edition. ISBN-10: 0764139312. Murphy, M. M., Mazzocco, M. M., Hanich, L. & Early, M. (2007). Cognitive characteristics of children with Mathematics Learning Disability (MLD) varies as a function of criterion used to define MLD. Journal of Learning Disabilities; 40: 467–487. Narimani, M. & Soleimani, I. (2013). Effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (memory and attention) and academic achievement of students with mathematical learning disorder. Journal of Learning Disabilities; 2 (3), 91-115. (Persian). Narimani, M., Soleimani, I. & Tabrizchi, N. (2015). The Effect of Cognitive Rehabilitation on Improving Math Attention and Academic Achievement in Students with ADHD. Journal of School Psychology; 4 (2), 118-134. (Persian). NJCLD. (2005). responsiveness to intervention and learning disability. avalable from:http://www.Idonline.org. O'Connor, E. A. & Yasik, A. E. (2015). Using Information from the Reading Recovery Program within a Response-to-Intervention Framework. Communique; 43 (5): 34-36. Orsolini, M. (2012). La valutazione e l’intervento con D: Disabilità intellettiva o disturbo generalizzato dell’apprendimento? Psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza; 79, 178–194. Owen, A. M. (1997). Cognitive planning in humans:neuropsychological, neuroanatomical and neuropharmacological perspectives. Prog Neurobiol. 53 (4): 431–50. Paris, S. G. & Paris, A.H. (2001). Classroom Applications of research on selferegulated learning. Educational Phycologist; 36 (2): 89-101. Powell, T. (2013). Brain Rehabilitation: A Workbook and Practice. Translated by: Sharif al-Husseini, M. (2016). Tehran: Mehrsa Publications. (Persian). Robertson, I., Murr, J. M. J. (1999). Rehabitation after brain damage brain plasticity and principles of guided recovery psychologic bullation; 125:44-750. Robertson, I. H., Tegner, R., Tham, k. L. A. & Nimmo-Smitt, I. (1995). Sustained Attention Traning for Unilateral Neglect. Theoretical on rehabitation implications. jornal of clinical and Expremental Neuropsycology;17: 46-30. Ruiz, M. (2012). Training school personnel on implementation of check-in–check-out behavioral interventions. Communique; 41(1): 7–10. ISSN 0164-775X. Salaschek, M. Souvignier, E. (2014). Web-Based Mathematics Progress Monitoring in Second Grade. Journal of Psychoeducational Assessment; 32 (8): 710-724. Seif, A. A. (2001). Modern Breeding Psychology. Nashredoran, Tehran. (Persian). Skwarchuk, S. (2009). How do parents support preschoolers’ numeracy learning experiences at home? Journal of Early Childhood Education, 37; 189-197. Smith, M. C. (2017). One Rural School's School-Wide mplementation of Response to Intervention. ProQuest LLC, Ed.D. Dissertation, Northcentral University. Stewart, R. M. Martella, R. C. Marchand-Martella, N. E. & Benner, G. J. (2005). Three-Tier Models of Reading and Behavior. Journal of Positive Behavior Intervention; 9 (4): 239–253. Suggate, S. P. (2010). Why what we teach depends on when: Grade and reading intervention modality moderate effect size. Journal of Developmental Psychology. 46 (6): 1556–1579. Tabatabaei, S. H. (2015). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation through Software on Executive Functions Profile of Students with Mathematical Learning Disabilities. Master thesis. Tabriz University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian). Tabrizi, M. (2008). Treatment of Dictation Disorder. Tehran, Fararavan Publications. (Persian). Taylor, J. C. & Hill, D. (2017). Using Daily Behavior Report Cards during Extended School Year Services for Young Students with Intellectual and Developmental Disabilities. Journal of Education and Treatment of Children; 40 (4) 525-546. Toll, S. W. M. Van der Ven, S. H. G. Kroesbergen, E.H. & Van Luit, J. E. H. (2011). Executive Functions as Predictors of Math Learning Disabilities.Journal of Learning Disabilities, 44 (6): 521-532. Tsai, H.C. & Shih, H. (2015). Relationships between Time-Management Skills, Facebook Interpersonal Skills and Academic Achievement among Junior High School Students. Journal of Social Psychology of Education; 18 (3): 503-516. Tsuei, M. (2017). earning Behaviours of Low-Achieving Children's Mathematics Learning in Using of Helping Tools in a Synchronous Peer-Tutoring System. Journal of Interactive Learning Environments; 25 (2): 147-161 2017. VanDerHeyden, A. M. Witt, J.C. & Gilbertson, Donna. (2007). A multi-year evaluation of the effects of a Response to Intervention (RTI) model on identification of children for special education. Journal of School Psychology; 45(2): 225–256. Van Der Heyden, A. M. & Jimerson, S. R. (2006). Using Response-to-Intervention to Enhance Outcomes for Children. Journal of California School Psychologist. 10 (1): 21–32. doi: 10/1007/BF03340918. Vartanians, M. (2016). The Effectiveness of Cognitive Empowerment Group Therapy on Active Memory and Executive Functions of Traumatic Brain Injury. Master thesis. University of Tehran. (Persian). Vaughn, S. Wexler, J. Roberts, G, Barth, A. A. Cirino, P. T. Romain, M. A. Francis, D. Fletcher, J. & Denton, C. A. (2011). Effects of Individualized and Standardized Interventions on Middle School Students with Reading Disabilitise. Exceptional Children Journal;77 (4): 391-407. Vollmer, L. E. Gettinger, M. & Begeny, J. C. (2019). Training Preservice General Education Teachers in Response to Intervention: A Survey of Teacher Educators throughout the United States. Journal of Applied School Psychology; 35 (2): 122-145. Walker, E. N. (2007). Preservice Teachers' Perceptions of Mathematics Education in Urban Schools.Urban Review: Journal of Issues and Ideas in Public Education; 39 (5): 519-540. Wallace, G. & McLaughlin, J. A. (1969). Conceptual and Learning Disabilities. Translated by Mohammad Taghi Monshie Tusi(1990), Astan Qods Razavi, Deputy of Culture, Mashhad. (Persian). Wechsler, D. (2003). WISC-IV: Administration and scoring manual.4th ed. New York: Psych Corp. Wilson, B. A. & Watson, P. C. (1996). A practical framework for understanding comoensatory behavior in people with organic memory impairment. Memory(4): 465-86. Xu, J. Du, J. & Fan, X. (2017). Self-Regulation of Mathematics Homework Behavior: An Empirical Investigation. Journal of Educational Research;110 (5): 467-477 2017. Zhu, J. Mok, M. & Mo, C. (2018). Predicting Primary Students' Self-Regulated Learning by Their Prior Achievement, Interest, Personal Best Goal Orientation and Teacher Feedback. Journal of Educational Psychology; 38 (9): 1106-1128. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,106 |