تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,602 |
مقایسه تصمیمگیری اخلاقی، پیشبینی هیجان اخلاقی، سبک حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان تک والدی و عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1397، صفحه 7-19 اصل مقاله (166.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.744 | ||
نویسندگان | ||
عادله اصلی پور* 1؛ حسین کاویان فر2؛ مهناز خسروجاوید3؛ سهیلا هاشمی4 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصمیمگیری اخلاقی، پیشبینی هیجان اخلاقی و سبک حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان تک والدی و عادی انجام شد. طرح پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه آماری را دانشآموزان دختر و پسر سنین 10 تا 15 سال تشکیل دادند که در سه ماهه (اردیبهشت، خرداد و تیر) سال 1396 برای مشاوره فردی به مرکز مشاوره تداوم در شهر ساری مراجعه نمودند (43N =). نمونه شامل14 دانشآموز تکوالد و 18دانشآموز عادی (براساس تمایل به شرکت و همکاری در پژوهش) بود. در این پژوهش از معماهای اخلاقی و پرسشنامه حل مسأله اجتماعی استفاده شد. دادههای تصمیمگیری اخلاقی و پیشبینی هیجانهای اخلاقی با استفاده از آزمون آماری مجذور خی و دادههای پرسشنامه حل مسأله اجتماعی با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد در تصمیمگیری اخلاقی، هیجان اخلاقی پیشبینی شده و سبک حل مسأله اجتماعی بین دانشآموزان تک والدی و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین میتوان چنین بیان کرد که علاوه بر نقش آموزش توسط والدین، الگوبرداری از والدین، احتمالا تعامل با همسالان، تحصیلات و فرهنگ نیز در رشد هیجانهای اخلاقی، رفتارهای اخلاقی و سبک حل مسأله فرزندان مؤثر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیمگیری اخلاقی؛ هیجان اخلاقی؛ حل مسأله اجتماعی؛ دانشآموزان؛ تک والدی | ||
مراجع | ||
برزگر فرد، شرمین و کرامتی، هادی. (1394). بررسی کنترل شناختی، حل مساله اجتماعی و عزت نفس بین دانشآموزان یک زبانه و دو زبانه. فصلنامه روانشناسی شناختی،3 (3-4)، 61-69. جعفرزاده قدیمی، اکرم؛ امامی پور، سوزان؛ سپاه منصور، مژگان و جعفرزاده قدیمی، رباب. (1392). مقایسه سبکهای حل مسأله و باورهای خودکارآمدی در دانشآموزان دوره دبیرستان مدارس نمونه و عادی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 6 (22)، 99-110. سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره. و پورکریمی، جواد. (1393). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بین فردی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دیرآموز پایه اول دبستان. مطالعات روانشناختی، 10 (4)، 7-31. عطادخت، اکبر؛ محمدی، گلاویژ؛ طاهریفرد، مینا و شربتی، انوشیروان. (1394). مقایسهی سبکهای شناختی مستقل و وابسته به زمینه و حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(1)، 86-100. مخبری، عادل؛ درتاج، فریبا و دره کردی، علی. (1390). بررسی شاخصهای روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه توانایی حل مسأله اجتماعی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 4 (1)، 1-21. معتمدی، فرزانه؛ غباری بناب، باقر و ربیعی، علیرضا. (1395). مشکلات رفتاری دانشآموزان خانوادههای تکوالدی و دو والدی از دیدگاه معلمان آنها. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3 (2)، 87-96. نریمانی، محمد و غفاری، مظفر. (1394). نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 106-128. یزدان پناه، محمدعلی؛ حضرتی، اصغر؛ کیانی، ستار و اشرف آبادی، مسعود. (1391). نقش سبکهای حل تعارض والدین و سازگاری اجتماعی و شیوههای حل مسأله اجتماعی فرزندان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 12 (47)، 267-279. Atadokht, A., Mohammadi, G., Taheri Fard, M., & Sharbati, A. (2015). Comparison of the independent and context dependent cognitive styles and social problem solving in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities. 5(1),86-100. (Persian)
Barzegarfard, Sh. Keramati, H. (2016). Inquiring the cognitive control, social problem solving and self-esteem between monolingual and bilingual students. Journal of Cognitive Psychology. 3(3-4): 61 – 69. (Persian)
D’Zurilla, T. J. Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving inventory-revised (pp.211-244). North Tonawanda, TY: Multi- Health Systems.
D’Zurilla, T. J., & Gold fried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126.
Damon, W. (1977). The social world of the child. San Francisco Josser-Bass.
Gray, W.N., & Hapner, P. (2006). Problem solving self-appraisal, awareness and utilization of campus helping resources. Journal of counseling psychology. 133 (1),39-44.
Jackson, S., & Dritschel, B. (2016). Modeling the impact of social problem – solving deficits on depressive vulnerability in the broader autism phenotype. Research in Autism Spectrum Disorders, 21, 128–138.
Jafarzadeh, A., Emamipour, S., Sepahmansour, M., & Jafarzadeh, R. (2013). Comparison of problem-solving styles and self-efficacy beliefs in high school students in typical and normal schools. Quarterly Journal of Education and Evaluation. 6 (22), 99 – 110. (Persian)
Koenig, A. L., Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (2004). Moral development: The association between maltreatment and young children's prosaically behaviors and moral transgressions. Social Development. 13(1), 97-106.
Kohlberg, L. (1976). Moral stages and moralization the cognitive-developmental approach In T Lickona (Ed), Moral development and behavior Theory, research and social tissues: 31- 53. New York Holt, Rinehart & Winston.
Krettenauer, T., & Eichler, D. (2006). Adolescents' self-attributed moral emotions following a moral transgression: relations with delinquency, confidence in moral judgment, and age. British Journal of Developmental Psychology. 24,489-506.
Krettenauer, T.,Colasante, T., Buchmann, M., & Malti, T. (2014). The development of moral emotions and decision-making from Adolescence to early adulthood: A 6-year longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence. 43(4), 583-596. Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., & schutte, N.S. (2007). The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems: meta- analysis, Clinical Psychology Review, 27 (1), 46-57.
Malti, T. Gummerum, M. & Buchmann, M. (2007). Contemporaneous and 1-year longitudinal prediction of children's prosaically behavior from sympathy and moral motivation. Journal of Genetic Psychology. 168(3): 277-299.
Malti, T., & Buchman, M. (2010). Socialization and individual antecedents of adolescents' and young adults' moral motivation. Journal of Youth and Adolescence. 39, 138-149.
Malti, T., & Dys, S. P. (2015). A developmental perspective on moral emotions. Topoi: An international. Review of Philosophy. 34(2),453-459.
Malti, T., & Krettenauer, T. (2013). The relation of moral emotion attributions to pro- and antisocial behavior: A meta-analysis. Child Development. 84,397-412.
Malti, T., & Latzko, B. (2012). Moral emotions. In V. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human behavior (2nd edition, pp. 644-649). Maryland Heights, MO: Elsevier.
Mokhberi, A., Dortaj, F., & Darrehkordi. A. (2011). Evaluation of psychometric indices and standardization of social problem solving ability questionnaire. Quarterly Journal of Educational Measurement. 4(1), 55-72. (Persian)
Motamedi, F., Ghobaribonab, B., & Rabiee, A.R. (2016). Behavior problems of students of single-parent and two-parent families from teachers’ perspective. Quarterly Journal of Child Mental Health. 3(2), 87- 96. (Persian)
Narimani, M., & Ghaffari, M. (2016). The role of moral and social intelligence in predicting resiliency and quality of life in parents of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 106-128. (Persian)
Olthof, T. (2012). Anticipated feelings of guilt and shame as predictors of early adolescents' antisocial and prosaically interpersonal behavior. European Journal of Developmental Psychology. 9(3), 371-388.
Ongley, S. F. (2013). The Role of Moral Emotions in Children’s sharing. Thesis for Master of Arts. Department of Psychology University of Toronto.
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Shokoohi Yekta, M., Zamani, N., & Pourkarimi, J. (2014). The effectiveness of interpersonal problem solving skills training on increasing social skills and reducing behavioral problems in first-grade elementary school students. Psychological studies. 10(4), 7-31. (Persian)
Sinnot-Armstrong, W. P. (2008). Moral psychology. Volume 3: The neuroscience of Morality. Cambridge: MIT Press.
Siu A.M.H., & Shek, D.T.L. (2010). Social problem solving as a predictor of well-being in adolescents and young Adults. Social Indicators Research. 95:393–406.
Tangney, J. P. Stuewig, J., & Mashek, D. J. (2007). Moral emotions and moral behavior. Annual Review of Psychology. 58, 345-372.
Tunel, E. (1983). The development of social knowledge Morality and convention. Cambridge University Press.
Yazdanpanah, M.A., Hazrati, A., Kiani, S., & Ashrafabadi, M. (2012). The role of parental conflict resolution styles and social adjustment and solving children's social problems. Social welfare quarterly. 12(47), 267-279. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,003 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,649 |