تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,466 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,582 |
نقش سیستم بازداری/فعالسازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیشبینی نشانههای اضطراب اجتماعی دانشآموزان متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، آذر 1397، صفحه 23-45 اصل مقاله (247.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.727 | ||
نویسندگان | ||
عباس اصغری شربیانی* 1؛ ناصر صبحی قراملکی2؛ اکبر عطادخت3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اضطراب اجتماعی در دانشآموزان از طریق متغیرهای سیستم بازداری- فعالسازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 94-1395 بود که با روش خوشهگیری نمونهای به حجم120 نفر (60 دختر و60 پسر) انتخاب شده است. جمعآوری دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای سیستم بازداری و فعالساز رفتاری (BAS/BIS)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، سرشت و منش کلونینجر و اضطراب اجتماعی (SPIN) انجام گرفت و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد بین سیستم بازداری رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و دو بعد سرشت (آسیبپرهیزی و نوجویی) و یکی از ابعاد منش (خودراهبری)، با نشانههای اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سیستم بازداری/ فعالسازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و بعد سرشت به طور معناداری پیشبینی کننده نشانههای اضطراب اجتماعی است. بر این اساس حساسیت بالای سیستم BIS و دشواری در تنظیم شناختی هیجان و همچنین ابعاد نوجویی، خودراهبری و آسیبپرهیزی در بروز و نگهداری اضطراب اجتماعی دخیل هستند که میتوان با شناسایی آنها در جهت پیشگیری از این اختلال اقدام نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم بازداری- فعالسازی رفتار؛ تنظیم شناختی هیجان؛ سرشت و منش؛ اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ بهرامی، محمد؛ نریمانی، محمد. (1393). تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. دو فصلنامه بالینی کودک و نوجوانان، 2(1)،57-70. انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمهی سید محمدی، یحیی (1393). تهران: نشر روان. بشر پور، سجاد. (1394). صفات شخصیت: نظریه و آزمون. تهران: انتشارات ساوالان. بهاری، محمد. (1388). نقش منش، سرشت و آلکسیتایمی در تمیز نشانههای مثبت و منفی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. پایانامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی. بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد. (1392). مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. مجله روانشناسی مدرسه، 2(1)،62-79. خداپناهی، محمدکریم. (1388). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت. عبداللهی مجارشین، رضا. (1385). رابطه سیستمهای بازداری/فعال سازی رفتاری با سوگیری حافظه ناآشکار و آشکار در افراد افسرده. پایانامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز. فتح اللهی، سیامک؛ بخشیپور رودسری، عباس؛ هاشمی نصرتآباد، تورج؛ فرنام، علیرضا؛ وثوقی، اصغر. (1394). رابطه ساختاری بین ویژگیهای سرشت و منش و شخصیت با اختلالات عاطفی. مجله روانشناسی بالینی، 7(2)، 76-61. فتحی آشتیانی، علی. (1388). آزمونهای روان شناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت. فرید حسینی، فرهاد؛ کاویانی، حسین؛ اسعدی، سید محمد؛ علی ملایری، نوشین؛ مقدس بیات، محمد رضا. (1386). الگوی سرشت ومنش در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مقایسه آن با هنجار جامعه ایران. تازههای علوم شناختی، 9(2)، 54-60. نریمانی، محمد؛ عالیساری نصیرلو، کریم؛ عفتپور، سودا. (1392). اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی. فصلنامه مشاوره کاربردی، 3(2)،37-50. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس؛ احدی، بتول. (1392). مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(4)،154-176.
Abdollahi Majarshin, R. (2006). The relationship between inhibition / behavioral activation systems with explicit and implicit memory bias in depressed people. Psychology Master's thesis, University of Tabriz. (Persian)
Abolghasemi, A., Bahrami, M., & Narimani, M. (2014). Cognitive emotion regulation and fear of evaluations in female students with and without the symptoms of social anxiety disorder. Journal Management System, 2(1),57-70. (Persian)
Aldao, A., Nolen Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
Alfano, C. A., & Beidel, D. C. (2011). Social anxiety in adolescents and young adults. Washington DC: American Psychological Association Books.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Translation by Seyyed Mohammadi, Y (2014). Tehran: Ravan pub. (Persian)
Anderson, E. R., & Hope, D. A. (2009). The relationship among social phobia objective and perceived physiological reactivity, and anxiety sensitivity in an adolescent population. Journal of Anxiety Disorders, 23(1), 18-26.
Bahari, M. (2009). The role of temperament, character and alexithymia in distinction negative and positive symptoms of patients with schizophrenia. Master of Clinical Psychology, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Bahrami, M., Abolghasemi, A., & Narimani, M. (2012). Comparing of self-perception and safety measures in students with social anxiety disorder symtoms and normal students. Journal of School Psychology, 2(1),62-79. (Persian)
Basharpoor, S. (2015). Personality traits: Theory and testing. Tehran: Savalan Publications. (Persian)
Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319-333.
Cloninger, C. R. (2002). Functional Neuro anatomy and Brain Imaging of personality and its Disorders. In: D’haenen, H; Den Boer, J; Westen burg, H; Wilner, p. (Eds.), Textbook of Biological psychiatry, Vol. 2, Chapter XXVI-6, New York: Wiley.
Cloninger, C. R., & Svrakic, D. M. (2005). Personality disorders. In Sadoc, B. J. & Sadock, K. V. A. (Eds.), Comprehensive textbook of psychiatry (Eight Edition, pp. 2063-2105). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Connor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchil, L. R., Sherwood, A., Foa, e., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phibia Inventory (SPIN): New self-rating scale. British Journal Psychiatry, 176,379-386.
Fahlén, T. (1995). Personality traits in social phobia, I: comparisons with healthy controls. Journal Clinical Psychiatry, 56, 560–68.
Farid Hosseini, F., Kaviani, H., Assadi, M., Ali Malayeri, N., & Moghadas Bayat, M. R. (2007). Pattern of temperament and character factors in people with antisocial personality disorder. Journal of Advances in Cognitive Sciences, 9(2), 54-60. (Persian)
Fathi Ashtiani, A. (2009). Psychological tests: Personality and mental health. Tehran: Besat Pub. (Persian)
Fathollahi, S., Bakhshipour-Rudsari, A., Hashemi-Nosratabadi, T., Farnam, A., & Vosughi, A. (2015). Structural relation of temperament and character components of personality with emotional disorders. Journal of Clinical Psychology, 7(2), 61-76. (Persian)
Feliu, T., Balle, M., & Sese, A. (2010). Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety, and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling. Journal of Anxiety Disorders, 24, 686-693.
Garnefski, N., Kraaij, V. (2006). Relationship between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: a comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659-1669.
Garnefski, N., Kraaij, V., Spinhoven, P. (2002). CERQ: Manual for the use of cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC.
Gray, J. A,. McNaughton, N. (2000). The neuro psychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septo hippocampal system. New York: Oxford University Press.
Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Journal of Cognitive and Emotion, 13(5), 551-573.
Gross, J. J. (2007). Hand book of emotion regulation. New York: Guilford Press.
Hofman, S. G., & Barlow, D. H. (2002). Social phobia (social anxiety disorder). In D. H. Barlow (Ed.). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. 2nd, ed, New York, The Guilford Press.
Hofmann, S. G., Loh, R. (2006). The tridimensional personality questionnaire: Changes during psychological treatment of social phobia. Journal of Psychiatric Research, 40(3), 214–220.
Jacobsen, B. (2008). Intervention to existential psychology, a psychology for theunique Human being and its application intherapy. England: Wiely.
Kagan, J., Reznick, J. S., Snidman, N. (1987). The physiology and psychology of behavioral inhibition in children. Child Development, 58(6), 1459-1473.
Khodapanahi, M. K. (2009). Motivetion and emotion. Tehran: Samt Pub. (Persian)
Kimbrel, N. A. (2008). A model of development and maintenance of generalized social phobia. Clinical Psychology Review, 28(4), 592- 612.
Kimbrel, N. A., Mitchell, J. T., & Nelson-Gray, R. O. (2010). An examination of the relationship between behavioral approach system (BAS) sensitivity and social interaction anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 24(3), 372–378.
Loxton, N. J., & Dawe, S. (2001). Alcohol abuse and dysfunctional eating in adolescent girls: The influence of individual differences in sensitivity to reward and punishment. The International Journal of Eating Disorders, 29, 455–462.
Ly, C., & Gomez, R. (2014). Unique associations of reinforcement sensitivity theory dimensions with social interaction anxiety and social observation anxiety. Personality and Individual Differences, 60, 20–24.
Mennin, D., Farach, F. J. (2007). Emotion and evolving treatments for adult psycho pathology. Clinical Psychology Science and Practice, 14(4), 329-352.
Miers, A. C., Blote, A. W., Bogels, S. M., & Westenberg, P. M. (2008). Interpretation bias and social anxiety in adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 22(8),1462-1471.
Mörtberg, E., Bejerot, S., Wistedt, A. A. (2007). Temperament and character dimensions in patients with social phobia: Patterns of change following treatments? Psychiatry Research, 152, 81–90.
Murs, p., Meesters, C., & Spinder, M. (2005). Relationships between child and parent-reported behanvioural inhibition and symptoms of anxiety and depression in normal adolescents. Personality and individuoal Differences, 34, 759-771.
Naito, M., Kijima, N., & Kitamura, T. (2000). Temperament and Character Inventory [TCI] as predictors of depression among Japanese college students. Journal of Clinical Psychology, 56, 1579–1585.
Narimani, M., Alisari Nasirlou, K.,& Effat-Parvar, S. (2014). The Effectiveness of Emotion-Focused Training for Cognitive Emotional Regulation Strategies of Emotionally Abused Students. Journal of Applied Counseling, 3(2),37-50. (Persian)
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A.,& Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4),154-176. (Persian)
Paklek, M., & Videc, M. (2008). Psychometric properties of the social anxiety scale for adolescents (SASA) and its relation to positive imaginary audience and academic performance in Slovene adolescents. Studia Psychological, 50(1), 49-65.
Panayiotou, G., Karekla, M., & Panayiotou, M. (2014). Direct and indirect predictors of social anxiety: The role of anxiety sensitivity, behavioral inhibition, experiential avoidance and self-consciousness. Comprehensive Psychiatry, 55(8), 1875-1882.
Pelissolo, A., Andre, C., Pujol, H., Yao, S. N., Servant, D., Braconnieer, A. (2002). Personality dimensions in social phobics with or without depression. Acta Psiquiatr, 105, 94-103.
Savoia, M. G., Neto, T. P. B., Vianna, A. M., Márcio Bernik, M. (2010). Evaluation of personality traits in social phobia patients. Revista de Psiquiatria Clínica, 37, 579-582.
Smolewska, K. A., McCabe, S. B., Woody, E. Z. (2006). A psychometric evaluation of the Highly Sensitive Person Scale: The components of sensory-processing sensitivity and their relation to the BIS/BAS and ‘‘Big Five’’. Personality and Individual Differences, 40, 1269-1279.
Spinhoven, P., Elzinga, B. M., Van Hemert, A. M., De Rooij, M., & Penninx, B.W. (2014). A longitudinal study of facets of extraversion in depression and social anxiety. Personality and Individual Differences, 71, 39-44.
Svrakic, D. M., Draganic, S., hill, k., Bayon, C., przybeck, T. R., Cloninger, C. R. (2002). Temperament, character, and personality disorders: etiologic diagnostic, treatment issues. Acta psychiatrica scandinavica, 106(3), 189-195.
Van dillen, l. F,. & kool, s. l. (2007). clearing the mind: A working memory model of distraction from negative emotion. Clinical psychiatry,7(4), 715-723.
Vervoort, L., Wolters, L . H., Hogendoorn, S. M,. De Haan, E., Boer, F., & Prins, P. J. M. (2010). Sensitivity of Gray behavioral inhibition system in clinically anxious and non-anxious children and adolescents. Personality and Individual Differences, 48(5), 629–633.
Voncken, M. J., Bogels, S. M. (2008). Social performance deficits in social anxiety disorder: Reality during conversation and biased perception during speech. Journal of Anxiety Disorders, 22(8), 1384-1392.
Werner, K. H., Goldin, P. R., Ball, T. M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2011). Assessing emotion regulation in social anxiety disorder: The emotion regulition interview. Journal of Psycho pathology and Behavioral Assessment, 33(3), 346-354.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,037 |