تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,807 |
اثربخشی آموزش فنونهای ذهن آگاهی انفصالی و آموزش توجه بر بهبود افسردگی و نشخوار فکری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 28، آذر 1397، صفحه 126-142 اصل مقاله (252.92 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.712 | ||
نویسنده | ||
زهره هاشمی* | ||
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه مراغه | ||
چکیده | ||
پژوهشهای مختلف نشان داده است که آموزش تکنیکهای فراشناختی در سلامت روان و بهبود زندگی افراد مؤثر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی انفصالی و آموزش توجه بر بهبود افسردگی و نشخوار فکری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری است. تکنیکهای فراشناختی افراد را به گسیختن نشخوارهای ذهنی و ایجاد سبکهای سازگارانهتر قادر میسازد. فرضیه های این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی طی 8 جلسه 45 دقیقهای بر روی سه بیمار با پیگیری یک و سه ماهه، در هلال احمر تبریز (1396) مورد بررسی قرار گرفت. ایزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامهی افسردگی بک (بک، استیر و براون2004)، پرسشنامهی اضطراب بک و پرسشنامهی نشخوار فکری بود. تحلیل داده براساس درصد بهبودی، اندازه اثر و تحلیل نموداری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تکنیکهای فراشناختی تغییرات قابل توجهی در نمرات آزمودنیها ایجاد کرد و موجب بهبودی در افراد شد. به عنوان نتیجهگیری میتوان مطرح کرد با آموزش تکنیکهای فراشناختی، میتوان به بهبود اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری کمک کرد | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ نشخوار فکری؛ تکنیکهای فراشناختی و ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
آقا یوسفی، علیرضا؛ خاربو، اکرم ؛ حاتمی، حمیدرضا(1394). نقش نشخوار فکری در بهزیستی روانی و اضطراب در همسران بیماران مبتلا به سرطان در استان قم. فصلنامهی روانشناسی سلامت، 14، 79-97. افروز، غلامعلی(1394). ناتوانیهای یادگیری، چاپ سیزدهم، تهران، نشر پیام نور، 10-11. باباپور خیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج و احمدی، عزت اله (1391). رابطهی مؤلفههای فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانشآموزان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 1(4)، 38-23. قنبری، علی(1394). مقایسهی منبع کنترل، خودآگاهی شناختی و ترس از شکست در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری، مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 44-59. احمدآیی، آرزو(1393). پرورش تواناییهای ذهنی و رفع ناتوانیهای یادگیری، چاپ سوم، تهران، انتشارات مینا، 15-16. سید نوری، سیده زهرا، کافی، سید موسی، حسن خانزاده عباسعلی، کریمی لیچاهی، رقیه. (1393). مقایسه سلامت عمومی و رضایت زناشویی در مادران کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات ناتوانی، 5(11)، 119-127. شیخ الاسلامی، علی. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. مجله ی روان شناسی مدرسه، 6(3)، 65-84. طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ درتاج، فریبرز و سعدی پور، اسماعیل. (1395). مقایسه اثربخشی مداخله فراشناختی و خودآموزیکلامی مایکنبام بر اضطرابامتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 48-64. Andrews D.& Wan T. ( 2011). The importance of mental health to the experience of job strain, Journal of Nursing Management. 17. 3, 340-351.
Babapour Kheiroddin, J., Poursharifi, H., Hashemi, T. & Ahmadi, E. (2012). The relationship of meta-cognition and mindfulness components with obsessive beliefs in students. Journal of school psychology, 1(4), 23-38. (Persian).
Beak AT, Steer RA, Brown GK. (1996). Beck depression Inventory for measuring depression. Archives of General psychology; 1996, 4, 561-571.
Beak AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties, J cons clinl psychol. 1998: (56): 893-897.
Fata L. Structure of emotional states and cognitive process: Journal of Iran medical science university. 6, 385–396. (persian)
Dyson LL (2006). The experiences of families of children with learning disabilities: parental stress, family functioning, and sibling self-concept. Journal of learning disabilities: 29(3): 280-6.
Dyson L (2010). Unanticipated effects of children with learning disability on their families. Learn Disable Q. 33(1): 43-55.
Karande S, & ITHERS (2009). Quality of life of parents of parents of children with newly diagnosed specific learning disability. J Postgrad Med. 55(2): 97-103.
Lardier LA, Blacher J, Swanson HL.(2000). Sibling relationship and parent stress in families of children with and without learning disabilities. Learn Disabl Q: 23(2): 105-16.
Little l (2010). Differeences in stredd and coping for mothers and fathers of children with Aspergers syndrome and nonverbal learning disorders. Pediatr Nurs. 28(6): 565-570.
Mohamadkhani SH (2010). Metacognitive therapy in depression and anxiety. 2st ed, varay
danesh.Teh.pp: 75-80.
Nolen- Hoeksema S, Morrow J, Fredrickson BL(2013). Response style and the duration of episodes of depressed mood, J Abnormal Psychol: (102): 20-25.
Nolen-Hoeksema, S (2003). Responsesto depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of abnormal psychology 100(4)569-582.
Papageorigiou C, Wells A ( 2013). An Emprical Test of Clinical Meta cognitive Model of Rumination and depression, Cogn Ther Res: (27): 261-273.
Pearson V, Chan TW (1993). The relationship between parenting stress and social support in mothers of children with learning disabilities: A Chinese experience. Soc Sci Med. 37(3): 267-47.
Papa Georgiou C, wells A(2003). An empirical Cost of a clinical metacognitive model of rumination and depression. Cognitive and Research, 267-273.
Papa Georgiou C, wells A (2001). Metacognition beliefs about rumination in recurrent major depression. Cognitive and Research, ؛27:267.
Sheykholeslami, A. (2017). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive learning strategy training on academic procrastination of students with low academic achievement. Journal of School Psychology, 6(3), 65-84. (Persian).
Salavati M (2003). Research about attitude of patient whit OCD, Journal of Iran medical science university: 5.11-18.
Taherzadeh Ghahfarokhi, S., Ebrahimi Ghavam, S., Dortaj, F. & Saadi pour, E. (2016). The comparison of the effectiveness of meta-cognitive therapy and meichenbaum’s self-instructional on test anxiety of high school girl students. Journal of School Psychology, 5(1), 48-64. (Persian).
Tran G, Smith GP (2004). Behavioral assessment in the measurement of treatment out- comes. In S .N. Haynes, and E.M. Heiby (Eds). Comprehensive Handbook of psychological Assessment. 1 st ed. Network, Wiley pub: pp.269-290.
Heiman T, Berger O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilityes: family environment and social support. RES Dev Disabil. 29(4: 289-300).
Hogan DP, Shandra CL, Masall ME. (2007). Family developmental risk factors among adolescents with disabilities and children of parents with disabilities. J Adolesc.30(6): 1001-19.
Hui W.,Gui X., Wei S., Wan J. & Wang, L (2011) Depressive symptoms and occupational stress among Children female nurses, Research in Nursing & Health. 34,5, 401-407.
Hashemi Z, Alilu M, Hashemi T (2011) effectiveness of metacognitive therapy in MDD. Journal of medical science Tabriz University, 6. PP: 44-89. (persion)
Wells A, Sembi S, Meta cognitive therapy for PTSD(2014). A preliminary investigation of a new brief treatment, J Behave There Expel n.a: (35): 307-318.
Wells A, fisher P, Samuel M, Trishna patel, Chris R, Brewin (2014). Meta cognitive therapy in Recurrent and persistent Depression, Cogn Ther Res:.
Wells A, Matthews G(2014). Attention and emotion. A clinical perspective, Hove, UK; Erlbaum.
Wells A. Meta-cognitive therapy (2015) A Practical guide, Ch. 9: Major depressive disorder. New York: Guilford press.
Wells A, Papa Georgiou C(2000). Treatment of Recurrent Major Depression with Attention Training, Cognitive and behavioral practice . 7:407-413.
Wells Adrian &et al.(2007).Metacognitive therapy in Recurrent and persistent Depression.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 962 |