تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,664 |
تحلیلی بر فراوانی و نوع اشکالات دستخط دانشآموزان مقطع ابتدایی در حروف الفبای فارسی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 28، آذر 1397، صفحه 108-125 اصل مقاله (256.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.711 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نصرتی* 1؛ باقر غباری بناب2؛ سارا شریفی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور تحلیل میزان اشتباهات دانشآموزان مقطع ابتدایی در دستخط و تعیین فراوانی اشتباهات ساختاری در نوشتن هریک از نشانههای الفبای فارسی انجام شد. طرح پژوهش حاضر در بخش اول توصیفی و در بخش دوم از نوع نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون-پسآزمون بدون گروه کنترل). بههمین منظور تعداد 300 نفر از دانشآموزان پایهی دوم شهرستان مریوان (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش مشکلات دستخط از کارتهای الفبا و سیاهۀ محققساخته استفاده شد. شیوه تجزیه و تحلیل دادهها در بخش نخست که توصیف نوع خطاها در حروف بود از تحلیل تناظر و در بخش دوم با هدف میزان تغییرات در خطاهای نوشتن، از آزمون یومانویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشتر شرکتکنندگان در حروف (جـ ج)، (چـ چ)، (حـ ح)، (خـ خ)، (صـ ص)، (ضـ ض)، (ط)، (ظ)، (عـ ع)، (غـ غ)، و (قـ ق) خطاهای بیشتری (بدشکل نوشتن یا تحریف) داشتند. بیشترین میزان اشتباهات مربوط به خطاهای بدشکل نوشتن یا تحریف حروف است که در دو جنسیت پسر و دختر مشهود است، اما پسرها با میانگین 52/11 اشتباهات بیشتری در این مورد داشتهاند. کمترین میزان اشتباهات نیز مربوط به اشتباه نوع سوم یعنی حذف یک یا چند نقطه از حرف است. هر دو جنس در رونویسی برخی حروف اشتباهات بیشتری داشتند و فقط ترتیب تعداد اشتباهات در دو جنس متفاوت است. از نظر نوع اشتباهات بر اساس سیاههی محققساخته اشتباهات نوع 8 (بدشکل نوشتن یا تحریف حروف) بیشترین و اشتباهات نوع 1 (معکوسنویسی) کمترین فراوانی را داشتند. شایان ذکر است که بعد از گذشت 5 ماه و آموزش جهت نوشتن حروف در آموزشهای مداخلهای میزان این اشتباه در هر دو جنس کاهش داشته است. میزان تغییر بعد از مداخله در افراد چپدست بیشتر بوده است، اما میزان میانگین اشتباهات در افراد راستدست چه قبل و چه بعد از مداخله به نسبت افراد چپدست کمتر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوع؛ فراوانی؛ اشکالات دستخط؛ دانشآموزان؛ مقطع ابتدایی | ||
مراجع | ||
اسلاوین، رابرت (2000). روانشناسی تربیتی (نظریه و کاربست). ترجمه یحیی سیدمحمدی (1385). تهران: نشر روان. خسرو جاوید، مهناز و قوامی لاهیج، سارانا (1391). بررسی عوامل موثر بر مهارتهای خوانانویسی دانشآموزان دورهی ابتدایی از دیدگاه معلمان. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 29-45. داکرل، جولی؛ مکشین، جان (2004). رویکرد شناختی به مشکلات یادگیری کودکان، ترجمه عبدالجواد احمدی و محمودرضا اسدی (1386). تهران: انتشارات رشد. زندی، بهمن (1373). بررسی مشکلات املایی از دیدگاه یافتههای علم نوین زبانشناسی. گزارش تحقیقاتی. تهران: دفتر برنامهریزی آموزشی. سیاح، نیمتاج (1386). ناتوانیهای یادگیری، تهران: نشر مدبر. سلیکوویتز، امیل (2002). اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری. ترجمه علیاصغر احمدی و مسعود براتیان (1384). تهران: انجمن اولیاء و مربیان. شجاعی، فهیمه (1394). بررسی و توصیف خطاهای املایی دانشآموزان دوم دبستان. فصلنامهی تازههای علوم شناختی. 14(2)، 11-25. علیزاده، حمید؛ کریمی، بهروز (1392). اختلالهای یادگیری املاء (ارزیابی و برنامه آموزش). تهران انتشارات روان. والاس، جرالد و مک لافلین، جیمزآ (1980). ناتوانیهای یادگیری و ویژگیهای آن، ترجمۀ نقی منشی طوسی، 1371 ، 1371. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. Alizadeh, H, Karimi, B. (2014). Spelling Learning Disorders (Assessment and Training Program). Tehran: Ravan Publishing House. (Persain).
Dobson, T., & Stephenson, L. (2017). Primary Pupils' Creative Writing: Enacting Identities in a Community of Writers. Literacy, 51(3), 162-168.
Duckler, J, McCain, J. (2004). Cognitive Approach to Children's Learning Problems, Translation by Abdoljavad Ahmadi and Mohammad Reza Asadi (2007). Tehran: Roshd Publishing.
Edward R. L,. and Hilda P. L. (2016). An analysis of errors in the formation of manuscript letters by frist-garde children. American Educational Research Journal, 2 (1), 25-35.
Erdogan, O. (2017). The Effect of Cooperative Writing Activities on Writing Anxieties of Prospective Primary School Teachers. International Journal of Research in Education and Science, 3 (2), 560-570.
Feder, K., & Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency and intervention. Journal of Developmental Medicine and Child Neurology, 49(4): 312-317.
Fletcher, J., Lyon, G., Fuchs, L. & Barnes, M. (2007). Learning disabilities, USA: The Guilford press.
Khosrow Javid, M, Qavami Lahij, S. (2013). Investigating the Factors Affecting the Writing Skills of Primary School Students from the Viewpoints of Teachers. Journal of Learning Disabilities, 1 (3): 45-29. (Persain).
Sayyah, N. (2008). Learning Disabilities. Tehran: Moderate Publishing. Celicowitz, E. (2002). Interruptions in reading and other learning difficulties. Translation by Ali Asghar Ahmadi and Masoud Baratian (2005). Tehran: Parents & Coaches.
Shojaei, F. (2016). Studying and describing the spelling mistakes of secondary school students. Journal of Cognitive Science. 14 (2): 25-11. (Persain).
Slavin, R. (2000). Educational Psychology (theory and practice). Yahya Seyyed Mohammadi translation (2006). Tehran: Ravan publishing house.
Zandi, B. (1995). The study of spelling problems from the perspective of the findings of modern science of linguistics. Research Report. Tehran: Educational Planning Office. (Persain).
Wallace, G, McLaughlin, J.(1980). Learning Disabilities and its Features, Translated by Tosi, 1992. Mashhad: AstaneQuds Razavi Publishing House.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 748 |