تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,811 |
تحلیل و رتبهبندی مهمترین مؤلفههای ناتوانی یادگیری در بین دانشآموزان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 28، آذر 1397، صفحه 42-69 اصل مقاله (411.85 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.708 | ||
نویسندگان | ||
جمال سلیمی* 1؛ جمال بارخدا2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ناتوانی یادگیری و همچنین رتبهبندی این عوامل در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی شهرستان مریوان است. برای این منظور محقق از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو پایهی دوم و چهارم تحصیلی از مدارس عادی به تعداد 250 نفر بوده که محققان به کمک جدول کرجسی و مورگان نمونهای به تعداد 145 نفر را بهعنوان مشارکتکننده در پژوهش انتخاب نمودهاند. جهت گردآوری دادههای مورد توجه از آزمون استاندارد مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران استفادهشده که روایی آن به کمک نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 88/. بهدستآمده است. در ادامه محققان جهت تأیید(ابزار پژوهشی) و تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمونهای نا پارامتریک خی دو و آزمون رتبهبندی فریدمن بهره گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت دانشآموزان از لحاظ عدم وجود ناتوانی یادگیری در حد مطلوبی است، همچنین تفاوت معناداری بین پایهی تحصیلی و جنسیت دانشآموزان ازلحاظ ناتوانیهای یادگیری بهجز در مؤلفهی مربوط به مشکلات ریاضی برای دختران مشارکتکننده که تا حدی تفاوت بین دو جنس معنادار بوده است، وجود ندارد. نهایتاً ازلحاظ رتبهبندی مؤلفههای ناتوانی یادگیری مؤلفهی مشکلات مربوط به ریاضی در ردیف اول و مؤلفهی مربوط به مشکلات خواندن فراگیران با میانگین کمتر در ردیف پنجم است. این نتایج گویای این مسأله است که مشکلات مربوط به ریاضی و خواندن به عنوان اولویت های اصلی نیازمند توجه و دقت معلمان و مسئولان مربوطه است | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات خواندن؛ مشکلات درک فضایی؛ مشکلات ریاضی؛ شناخت اجتماعی؛ اضطراب و دلهره | ||
مراجع | ||
اسلامی، پروانه و حسنآبادی، حمیدرضا(1396). ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﺵ ﻋﺪﺩ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺭﻳﺎﺿﻲ. فصلنامهی کودکان استثنایی،17(2)67-70. بیرامی،منصور؛موحدی، یزدان واحدی، اسماعیل(1396). تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه متمرکز ـ پراکنده و حافظه کاری در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن. فصلنامهی علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی 3(2)9-28. تقیزاده، هادی؛ سلطانی، امانالله ؛ منتظری توکلی، حمدالله و (1396). مقایسهی مؤلفههای کنشهای اجرایی برنامهریزی سازماندهی آزمون برج لندن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص با همتایان بهنجار. فصلنامهی روانشناسی تحلیلی-شناختی، 8(28)،75-84. علائی، رقیه؛ علائی خرائم، سارا و قدم پور، عزتالله (1396). نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلابه ناتوانی یادگیری. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،18(2)109-117. کیانی، احمدرضا؛ اسدی، مسعود و محمدی، علی (1396)بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 6(4)،104-125. کارگر، فاطمه؛ قمرانی، امیر؛ یار محمدیان، احمد و طحان، محسن هادی(1396) .ﺩﺭﻙ ﺍﺳﺘﻌﺎﺭﻩ ﺑﺼﺮﻱ ﻭ ﻛﻼﻣﻲ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺑﺎ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ. فصلنامهی کودکان استثنایی،17(3)،29-40. کارگر شورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار؛ احمدی، غلامرضا(1389) بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حرکتی ظریف ، بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. فصلنامهی رهبری و مدیریت آموزشی،4(3)،105-126. لرنر، جانت(2005). ناتوانیهای یادگیری،ترجمهی رخشان، فریدون و فریار، اکبر 1392، تهران، انتشارات مبنا. مرادی، رحیم؛آذر خزائی و امینه احمدی(1396). عنوان تأثیر آموزش مهارتهای ریاضی در محیط چندرسانهای آموزشی بر خودپنداری و یادگیری دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری،6(4)126-152. والاس،جرالد و لافلین، مک(1940). ناتوانیهای یادگیری- مفاهیم و ویژگیها، ترجمهی منشی طوسی، تقی 1373، مشهد انتشارات آستان قدس رضوی. Brueggemann, A. E. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer.
Bomyea, J., Amir, N, & lang. A. J. (2012).The relationship between cognitive control and posttraumatic stress symptoms. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 43, 844-848. Bays, P. M. (2015). Spikes not slots: Noise in neural populations limits working memory. Trends in Cognitive Sciences, 19(8), 431e438.
Garsia V. L, Pereira L. D, Fukuda, Y. (2007). Selective attention: psi performance in children with learning disabilities. Brazil Journal Otorrinolaringol, 73(3), 404-11.
Khoddami, S. M., Mousavi, S. Z., Jafari, R., Dadgar, H., & Maroufizadeh, S. (2017).Comparison of Verbal Fluency between Children with Learning Disabilities and Typically Developed Children.
Karimi, Y. (2010). Learning Disorders. Tehran: Savalan Publications. (Persian).
Mizen, L., & Cooper, S. A. (2012).Learning disabilities. Medicine, 40(11), 619-622.
Malhotra, Sh., Rajender, G., Sharma, V., & Singh, T.B. (2009).Efficacy of Cognitive Retraining Techniques in Children with Learning Disability. Delhi Psychiatry Journal, 12(1).100.106
Mattison RE, Mayes SD (2012). Relationships between learning disability, executive function, and psychopathology in children with ADHD. Journal of Attention Disorders 16: 138-46.
O'Shea, A., Booth, J. L., Barbieri, C., McGinn, K. M., Young, L. K., & Oyer, M. H. (2017). Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemporary Educational Psychology, 50, 80-96.
Swanson, L. J. (2014). Do the means justify the ends, or do the ends justify the means? Value protection model of justice. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(8), 452.461.
Mashal, N., Gavrieli, R., & Kave´, G. (2011). Agerelated changes in the appreciation of novel metaphoric semantic relations. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 18(5), 527- 543.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,034 |