تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,245 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,840 |
مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی با دانشآموزان عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 28، آذر 1397، صفحه 7-22 اصل مقاله (211.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.706 | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ حدیثه لاله2 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر 11 ساله دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بوده که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشآموزان 25 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل 25 دانشآموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلالهای روانشناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروه همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای شناختی و فراشناختی ولترز، مازهای پرتئوس (برنامهریزی شناختی) و آزمون هوشی ریون جمعآوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال ریاضی در راهبردهای شناختی و فراشناختی و برنامهریزی شناختی با دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مؤلفهها به صورت معناداری پایینتر از همتایان عادی خود بودند. بنابراین دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، عملکرد پایینتری نسبت به دانشآموزان عادی در مؤلفههای راهبردهای یادگیری و برنامهریزی شناختی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ شناختی؛ برنامهریزی شناختی؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویراست پنجم). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان. آزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد. (1391). اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روانشناسی بالینی، 4(2)، 24-42. باباپور خیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج و احمدی، عزت اله (1391). رابطهی مؤلفههای فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانشآموزان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 1(4)، 38-23. سادوک، بنیامین؛ جیمز و ویرجینیا (2007). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی. ترجمه رضاعی، فرزین (1388). تهران، انتشارات ارجمند. شیخ الاسلامی، علی. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. مجله ی روان شناسی مدرسه، 6(3)، 65-84. طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ درتاج، فریبرز و سعدی پور، اسماعیل. (1395). مقایسه اثربخشی مداخله فراشناختی و خودآموزیکلامی مایکنبام بر اضطرابامتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(1)، 48-64. کرمی، جهانگیر؛ زکی یی، علی و رستمی، سمیرا (1391). نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه. مجله ی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 75-62. عابدی، احمد و آقابابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری. مجله روانشناسی بالینی، 4(8)، 73-81. نصری، صادق؛ صالح صدق پور، بهرام و چراغیان راد، منوچهر (1393). مدل یابی ساختاری رابط هی خودکارآمدی، فراشناخت با ارزیابی حل مسأله ی دانشآموزان متوسطه. مجلهی روان شناسی مدرسه، 3(3)، 121-106. نریمانی، محمد؛ امینی، محمد، زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسه اثربخشی استراتژیهای خودتنظیمی آموزش یادگیری و حل مسأله با اهمالکاری در انگیزه علمی در دانشآموزان پسر. مجله ی روانشناسی مدرسه، 4 (1)، 139-155. Azad, M. & Yarmohammadian, A. (2013). The effect of metacognitive training and spatial relationships on the mathematical performance of children with learning disabilities. Journal of Clinical Psychology, 4 (2), 24-42. (Persian).
Babapour Kheiroddin, J., Poursharifi, H., Hashemi, T. & Ahmadi, E. (2012). The relationship of meta-cognition and mindfulness components with obsessive beliefs in students. Journal of school psychology, 1(4), 23-38. (Persian).
Bottge, B. A., Heinrichs, M., Chan, S. Y. & Serlin, R. C. (2001). Anchoring adolescents understanding of math concepts in rich Problem -solving environments. Remedial and Special Education, 22(5), 299-314.
Brown A. (2000). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: Weinert FE, Kluwe R. Metacognition, motivation, and understanding. L. Erlbaum Associates, 65-68.
Casey, J. (2012). A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27 (1), 35–57.
Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 7(3), 97–105
Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive, neuropsychological, and genetic components. Psychological Bulletin, 114(2), 345–352.
Geary, D. C. (2006). Role of cognitive theory in the study of learning of learning disability in mathematics. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 305-307.
Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of learning Disabilities, 37(1), 4-15.
Hoeks, J. (2005). A computerized treatment of dyslexia benefits from treating lexico phonological processing problems Dyslexia, 11, 22-40.
Karami, J., Zakiei, A. & Rostami, S.(2012). The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in predicting social phobia in third grade boy students in Kermanshah. Journal of school psychology, 1(1), 62-75. (Persian).
Khadami N, Abedi A, Atashpoor H. (2010). the efficacy of training executive application on the improvement of the educational function of the students with mathematics problems. New find in Psycho.3-16
Meyer, M. L., Salimpoor, V. N., Wu, S. S., Geary, D. C. & Menon, V. (2010). Differential contribution of specific working memory components to mathematical achievement in 2nd and 3rd graders. Learning and Individual Differences, 20(2), 101-109.
Swanson, H. L. & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of the literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274.
Taroyan, N. A., Nicilson, R. I. & Fawcett, A. J. (2007). Behavioral and neurophysiological correlates of dyslexia in the continuous performance task. Clinical neurophysiology, 118, 845- 855.
Lezak, M. D; Howieson, D. B. & Loring, D. W. (2004). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press.
Fuster, J.M. (2008). The Prefrontal Cortex (fourth Eds.). New York: Academic Press.
Corbetta,b, B.A, Constantineb, L.J. Hendren, R .Rockec, D & Ozonoff, S.(2009).Examining executive functioning in children with autism spectrumdisorder, attention deficit hyperactivity disorderand typical development.Jurnal Psychiatry Research166.210–222
Hooper, S. R., Swartz, W., & Wakely, M.B. (2005). Executive functions in Elementary school children with and without problems in written expression. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 18,48-60.
Karande, S., Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci, 63(6), 382-391.
Morgan , Paul L. Li, Hui. Farkas , George. Cook, Michael . Pun , Wik Hung .. Hillemeier. Marianne M. (2016). Executive functioning deficits increase kindergarten children’s risk forreading and mathematics difficulties in first grade. Journal Contemporary Educational Psychology. doi: 10.1016/j.cedpsych.01.004.
Nasri, S., Saleh Sedghpour, B. & Cheraghian Radi, M. (2014). Structural equation of modeling the relationship between self-efficacy and metacognition with problem solving appraisal. Journal of school psychology, 3(3), 106-121. (Persian).
Urazán-Torres, G. R Puche-Cabrera, M .J. Caballero-Forero, & M. Rey-Anacona, C. A. (2013). Cognitive and Executive Functions in Colombian School Children with Conduct Disorder: Sex Differences. rev colomba psiquiat.:324-332.
Corbetta,b, B.A, Constantineb, L.J. Hendren, R .Rockec, D & Ozonoff, S.(2009).Examining executive functioning in children with autism spectrumdisorder, attention deficit hyperactivity disorderand typical development. Jurnal Psychiatry Research166.210–222
Ameratunga, D., Johnston, L., & Burns, Y., (2004). Goal-directed upper limb movements by children with and without DCD: A window into perceptuo-motor dysfunction? Physiotherapy research international,9,1-12.
Costanzo, F. Varuzza , C .Menghini, D., Addona , F., Gianesini, T. & Vicari, S. (2016). Executive functions in intellectual disabilities: A comparison between Williams syndrome and Down syndrome. Research in Developmental Disabilities.34.1770–1780.
Crane,N., Zusho, A, Ding, Y & Cancelli, A. (2017). Domain-specific metacognitive calibration in children with learning disabilities. Contemporary Educational Psychology 50 (2017) 72–79
Sheykholeslami, A. (2017). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive learning strategy training on academic procrastination of students with low academic achievement. Journal of School Psychology, 6(3), 65-84. (Persian).
Sarmiento , A & Conde. A (2017). Mathematical learning disabilities and attention deficit and hyperactivity disiorder:a study of the cognitive processes involved in artimetic problem solving. Department of evolutionary psychology university of vigo.44-45.
Taherzadeh Ghahfarokhi, S., Ebrahimi Ghavam, S., Dortaj, F. & Saadi pour, E. (2016). The comparison of the effectiveness of meta-cognitive therapy and meichenbaum’s self-instructional on test anxiety of high school girl students. Journal of School Psychology, 5(1), 48-64. (Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,903 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,472 |