تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,469 |
ارتباط بین خود پندارۀ بدنی با نحوۀ گذران اوقات فراغت با تأکید بر فعالیت های بدنی دانشآموزان تیزهوش | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 13، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 261-277 اصل مقاله (217.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.703 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد نوبخت* 1؛ علی همتی عفیف2؛ نگار اشرفی3 | ||
1استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
3دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزش، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط خودپندارۀ بدنی با گذران اوقات فراغت با تأکید بر فعالیتهای بدنی در دانشآموزان تیز هوش متوسطه قزوین بود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعۀ این تحقیق تمامی دانشآموزان تیز هوش دختر و پسر سه پایۀ تحصیلی دورۀ متوسطه به تعداد 760 نفر در سال تحصیلی 93-94 بوده که از بین آن ها 256 نفر (128 دختر و 128 پسر) براساس جدول مورگان و به شکل تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامۀ اوقات فراغت روان بخش و پرسشنامۀ خود پندارۀ بدنی مارش استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که دانشآموزان تیز هوش مشارکت بسیار کمی ( حدود22 درصد) در فعالیتهای ورزشی اوقات فراغت دارند. تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر بیشترین استفاده را در اوقات فراغت داشت. این نتایج همچنین موید ارتباط معنادار (p کمتر از 05/0)بین عوامل لیاقت ورزشی، عزت نفس و خودپندارۀ کلی با تمامی مؤلفههای گذران اوقات فراغت با تأکید بر فعالیتهای بدنی است.ارتباط معنادار(p کمتر از 05/0) بین عوامل چربی، ظاهر، انعطاف، سلامتی و هماهنگی با برخی از مؤلفههای گذران اوقات فراغت با تأکید بر فعالیتهای بدنی ملاحظه گردید. لذا جهت گیری به سمت برنامههای ورزشی در اوقات فراغت میتواند به خودپنداره بدنی مثبت دانشآموزان کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
خود پنداره بدنی؛ اوقات فراغت؛ دانشآموزان تیزهوش | ||
مراجع | ||
افتخاری، فرشته؛ رجبی، حمید و شفیع زاده، محسن (1386). اثر شرکت در کلاس های ورزشی فصل تابستان بر برخی عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی،ترکیب بدنی و خود پنداره ی دختران نوجوان. نشریه علوم حرکتی و ورزشی، 5(9)، 15-28. بقاییان، معصومه؛ بهرام، عباس و خلجی، حسن(1392). اثر جنسیت و سطح فعالیت بدنی بر خودپنداره بدنی دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 12(47)، 82-94. جوادیان صراف، نصراله و امامی کشفی، تکتم(1387). اثر روش های تمرینی ایروبیک و یوگا بر مؤلفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،10(39)،221-230. رحمانی، احمدپور؛ رنجبر، محمد و بخشی نیا، طیبه (1385).بررسی و مقایسه ی نحوه ی گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان با تأکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 5(3)، 209-216. روان بخش، فرشته(1389). مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشآموزان پذیرفته شده کنکور با رتبه بالا و پذیرفته نشده مدارس استان یزد با تأکید بر فعالیت جسمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. عبدالملکی، زهرا؛ بهرام، عباس؛ صدق پور، صالح و عبدالملکی، فاطمه (1389)، مدل معادلات ساختاری بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و خود پنداره بدنی دختران نوجوان:با میانجی گری فعالیت بدنی و شاخص توده بدن. نشریه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، 7(28)، 13-30. قره، محمد علی؛ عادل، قهرمان؛ صفاری، مرجان و صفری، حامد(1391). بررسی مؤلفه های خودتوصیفی بدنی مربیان نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی کشور. پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، 1(1)، 21-28. کریمیان، جهانگیر؛ آقاحسینی، تقی؛ عروف زاد، شهرام و موسوی نافچی، سید مرتضی(1391). نحوه گذران اوقات فراغت اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر نقش ورزش و تفریحات سالم . مجله تحقیقات نظام سلامت، 8(7)، 1356-1364. معرفت، داریوش و فرید فتحی، اکبر (1390). بررسی نحوه گذران اوقات فراغت و رابطه آن با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه مراغه با تأکید بر فعالیت بدنی . ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران،آذرماه 1390، تهران. لطفی، مریم؛ محمدی، جعفر؛ سهرابی، مهدی و باقرزاده، فضل اله(1392).مقایسة خودپندارة بدنی دختران نابینای ورزشکار و غیرورزشکار. مجله دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی. 54، 44-52. Abdolmaleki, Z, .Bahram, A, .Sedghpour, S, .Abdolmaleki, F (2010). Structural equation modeling between socioeconomic status and self-concept of adolescent girls: By mediating physical activity and body mass index. Journal of Behavioral and Sports Psychology, 7(28), 13-30. (Persian)
Athenstaedt, U., Mikula, G. & Bredt, C. (2009). Gender role self-concept and leisure activities of adolescents. Sex Roles, 60, 399–409.
Baghayeyan, M, .Bahram, A, .Khalaji, H (2013). Effect of Gender and Physical Activity Level on Physical Self-Concept of Secondary School Students. Quarterly Journal of Educational Innovation, 12(47), 82-94. (Persian)
Eftekhari, F, .Rajabi, H. & Shafizadeh, M (2007). The effect of participation in summer sports classes on some physical and motor fitness factors, body composition and adolescent girl's self-concept. Journal of Sport Sciences, 5(9), 15-28. (Persian)
Ghareh, M. A., Adel, G. H., .Safari, M., Safari, H (2012). The study of the components of body self-description of the elite coaches of aerobics and physical fitness in the country. Applied Research in Management and Life Sciences in Sports, 1, 21-28. (Persian)
Javadian Sarraf, N. & Emami Kashfi, T. (2008). The Effect of Aerobic and Yoga Practices on Physical Self-Descriptive Components of Female Students. Journal of Basic Principles of Mental Health, 10(39), 221-230. (Persian)
Karimian, J, .Aghaassani, T, .Orofzadeh, Sh. Mousavi Nafchi, S M (1391). How to spend leisure time of faculty members of Isfahan University of Medical Sciences with emphasis on the role of healthy sports and recreation. Journal of Health Research.8 (7), 1356-1364. (Persian)
Lotfi, M, .Mohammadi, J, .Sohrabi, M, .Bagherzadeh, F (2013). Physical self-concept of athletic and non-athlete blind girls. Journal of Applied Knowledge and Research, 44, 52-54. (Persian)
Marefat, D, .Farid Fathi, A, .Motahari, M (2011). Study of how to spend leisure time and its relationship with academic burnout of students of Maragheh University with an emphasis on physical activity. The 6th National Conference on Physical Education and Sport Sciences Students of Iran, December 2011, Tehran. (Persian)
Rahmani, A, .Pour Ranjbar, M, .Bakhshinia, T (2006). Review and comparison of the leisure time of female students of Zanjan universities emphasizing the role of physical education and sport. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 5 (3), 209-216. (Persian)
Ravanbakhsh, F (2010). Comparison of the leisure time of students admitted to university and non-admitted to university in Yazd schools with emphasis on physical activity. Master's Thesis, Islamic Azad University, Tehran Branch. (Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 985 |