تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,255 |
اثربخشی درمانهای شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 240-260 اصل مقاله (369.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.702 | ||
نویسندگان | ||
آذر کیامرثی1؛ محمد نریمانی* 2؛ ناصر صبحی قراملکی3؛ نیلوفر میکاییلی4 | ||
1عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمانهای مثبتنگر و شناختی-رفتاری بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا است. این پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر کمالگرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال 1395 است. نمونه پژوهش 69 دانشآموز دختر کمال گرا بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس کمال گرایی بالینی استوبر، پرسشنامه عملکرد اجتماعی-انطباقی سالملا-آرو و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی پرایس و همکاران استفاده شد. گروههای آزمایش، درمانهای مثبتنگر و شناختی-رفتاری را در 10 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای نگرفت. نتایج نشان داد که درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری در افزایش عملکرد اجتماعی-انطباقی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان کمالگرا تأثیر دارد. بین اثربخشی دو درمان تفاوتی بهدست نیامد. این یافتهها بیان میکند که درمان مثبتنگر به اندازه درمان شناختی-رفتاری مؤثر است و میتوان از آن به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مثبتنگر؛ شناختی –رفتاری؛ عملکرد اجتماعی؛ فرسودگی تحصیلی؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
آقاجانی، سیف الله؛ نریمانی، محمد و آریاپوران، سعید (1390). مقایسه کمالگرایی و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی. فصلنامه کودکان استثنایی، ۱۱ (۱) ، ۸۳-۹۰. بدری گرگری، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی، مریم و فتحی، رحیمه (1391). ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانشآموزان متوسطه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7(3)، 163-185. بزرگر، یدالله؛ مردانی، مریم؛ مهرابی زاده، مهناز.(1391). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کمال گرایی و احساس گناه دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(4)، 85-71. رستم اوغلی، زهرا و خشنودنیای چماچایی، بهنام (1392). مقایسه ی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 37-18. شافران، رز؛ اگان، سارا؛ وید، تریسی.(2010). غلبه بر کمال خوایی: راهنمای خودیاری با استفاده از روشهای شناختی-رفتاری(ترجمه، سارا کمالی و فروغ ادریسی، 1391). تهران: انتشارات ارجمند. عطادخت، اکبر.(1395). نقش کمالگرایی و هوش هیجانی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 5(1)، 65-80. Agajani, S., Narimani, M. & Ariapooran, S. (2011). Comparing of Perfectionism and Tolerance of Ambiguity in Gifted and Non- gifted Students. JOEC, 11 (1) :83-90. (Persian).
Ashbaugh, A., Antony, M. M., Liss, A. M. S. W., Summerfeldt, L. J., Randi, C. E., & Swinson, R. P. (2007). Change in perfectionism following cognitive behavioral treatment for social phobia. Journal of Depression and Anxiety, 24, 169–177.
Atadokht, A.(2016). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social anxiety of students. Journal of school psychology, 5(1), 39-45. (Persian).
Barnett, M., Johnson, M.D.(2016). The perfectionism social disconnection model: The mediating role of communication styles. Personality and Individual Differences, 94, 200–205.
Casellas‐Grau, A., Font, A., &Vives, J.(2014). Positive psychology interventions in breast Cancer: A systematic review.Psycho Oncology, 23(1), 9-19.
Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2012). Evidence for the validity of the Clinical Perfectionism Questionnaire in a nonclinical population: More than just negative affectivity. Journal of Personality Assessment, 94(1), 102-108.
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cognitive Therapy and Research, 34(2), 241-253.
Egan, S., Wade, T., Shafran, R., Antony, G.(2014). Behavioral Treatment for Perfectionism. Behavioral Research Therapy, 63, 107-113.
Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2002). Perfectionism and stress processes in psychopathology. American Psychological Association, Washington, DC, PP: 255-284.
Flett, GL., & Hewitt, PL. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 14–18.
Fredrickson, B.L. (2009). Positivity. New York: CrownPublishers.
Fredrickson, B. L., &Losada, M.F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60 (12), 678-686.
Frost, R.O., Marten, P., Lahart, CM., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.
Gilman, R., & Huebner, E. S. (2006).Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35 (3), 311-319.
Glover, D.S., Brown, G. R., Fairburn, C. G.,& Shafran, R. (2007). A preliminary evaluation of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A case series. British Journal of Clinical Psychology, 46(1), 85-94.
Handley, A.K., Egan, J.K., Kane, R.T., Rees, C.S.(2015). A randomized controlled trial of group cognitive behavioral therapy for perfectionism. Behavior Research and Therapy, 68, 37–47
Kobori, O., Hayakawa, M., Tanno, Y.(2009). Do perfectionists raise their standards after success? An experimental examination of the revaluation of standard setting in perfectionism. Journal Behavoral Therapy Exp Psychiatry. 40(4), 515-21.
Kutlesa, N., & Arthur, N. (2008).Overcoming negative aspects of perfectionism through group treatment. Journal of Rat-Emo Cognitive-BehavTher, 26(1), 134–150.
Lee, J., & Choi, H.(2014). Relationship between perfectionism and academic burnout: Focus on the mediating effect of academic stress and academic procrastination. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 15(11), 6556-6564.
Lethbridge, J.L., Watson, H.J., Egan, S.J., Street, H., Nathan, P.R.(2011). The role of perfectionism, dichotomous thinking, shape and weight overvaluation, and conditional goal setting in eating disorders. Eating Behaviors, 12(3), 200–206.
Laney, D. A.,Gruskin, D.J., Fernhoff, J. F., Cubells, O. Y.,Hipp, H & Mehta, A. J.(2010). Social-adaptive and psychological functioning of patients affected by Fabry Disease. Journal of Inherit Metab Dis, 33(3), 873-881.
Layous, K; Chanceller, J; Lyubomirsky, S; Wang, L; Doraiswamy, M.(2011). Delivering happiness:
Translating positive psychology intervention research for treating major and minor depression disorders. Journal Altern Complement Med, 17(8), 675-83
Macedo, A.(2016). Disordered eating behaviors, perfectionism and perseverative negative thinking–Study in a clinical sample. European Psychiatry, 33, S431.
Mitchell, J.H., Newall, C., Broeren, S., Hudson, J.L.(2013).The role of perfectionism in cognitive behavior therapy outcomes for clinically anxious children. Behavior Research and Therapy, 51(9), 547–554.
Ongen, E.D.(2009). The relationship between perfectionism and multidimensional life satisfaction among high school adolescents. Torky journal of multicultural counseling and development, 3(1), 52-66.
Park, H.J, Heppner, P.P., Lee, D.G.(2010). Maladaptive coping and self-esteem as mediators between perfectionism and psychological distress. Personality and Individual Differences, 48, 469– 474.
Park, H., Jeong, D.Y.(2015). Psychological well-being, life satisfaction, and self-esteem among adaptive perfectionists, maladaptive perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 72, 167-170.
Pereira, A., Pereira, A.T., Ferreira, T., Pissarra, A., Macedo, A., Nogueira, V.(2015). Perseverative Negative Thinking Mediates the Relationship Between Perfectionism Cognitions and OCD Symptoms. European Psychiatry, 30(1), 28–31.
Pereira, A.T., Monteiro, E., Castilho, P., Fonseca, L., Roque, C., Marques, M., Xavier, S., Macedo, A.(2016). Disordered eating behaviors, perfectionism and perseverative negative thinking–Study in a clinical sample. European Psychiatry, 33, S431.
Pleva, J., & Wade, T. D. (2006). Guided self-help versus pure self-help for perfectionism: A randomized controlled trial. Journal of Behavior Research and Therapy, 45, 849–861.
Peterson, P., & Park, N. (2004). Classification and measurement of character strengths: Implicationfor practice. In P. A. Linley & Joseph (Eds.), Positive Psychology. NY: Wiley& Sons.
Price, C. S., Spence, S. H., Sheffield, J., & Donovan, C. (2002). The development and psychometric properties of a measure of social and adaptive functioning for children and adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(1), 111-122.
Riley, C., Lee, M., Cooper, Z., Fairburn, C. G., & Shafran, R. (2007). A randomized controlled trial of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A preliminary study. Journal of Behavior Research and Therapy, 45, 2221–2231.
Rostamogli, Z. & Khoshnoodnia Chomachaei, B. (2013). Comparing academic conscience and academic burnout in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 18-37. (Persian).
Rozental, A., Shafran, R., Wade, T., Egan, S., Nordgren, L.C., Landstrom, A., & Roos, S.(2017). A randomized controlled trial of Internet-Based Cognitive Behavior Therapy for perfectionism including an investigation of outcome predictors. Behavior Research and Therapy, 95(1), 79-86.
Sadri, S.K., Anderson, R.A., McEvoy, P.M., Kane, R.T., Egan, S.J.(2017). A Pilot Investigation of Cognitive Behavioural Therapy for Clinical Perfectionism in Obsessive Compulsive Disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 45(3), 312-320.
Sahraee, A., Khosravi, Z., & Besharat, M. (2009). Relation between Non-Rational Belief and Positive-Negative Perfectionist in Student of Noshahr. Quarterly Journal of Psychological Studies, 6(1), 9-42.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J, J. (2009). School burnout inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57.
Shafran, R., Cooper, Z., Fairburn, C.G.(2002). Clinical perfectionism: a cognitive–behavioral analysis. Behavior Research and Therapy, 40(7), 773–791.
Shafran, R., Wade, T., Egan, S.(2010).Overcoming Perfectionism: a self-help guide using cognitive behavior techniques. (Translated by: Sara Kamali, Forough Edrisi, 2012). Thehran: Arjmand published(Text in Persian).
Shafran, R., Wade, T., Egan, S., Kothari, R., etal.(2017). Is the devil in the detail? A randomized controlled trial of guided internet-based CBT for perfectionism. Behavior Research and Therapy, 95(1), 99-105.
Seligman, M.E.P. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
Seligman. M.E.P.; Rashid, T.; Parks, A.C.(2006). Positive psychotherapy. Am Psychol, 61(8), 774-786.
Seligman, M.E.P., Ernest, R.M., Gillham, J., Peivich, K & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(2), 293-311.
Seligman, M.E.P., Parks, A.C., & Steen, T. (2004). A balanced psychology and a full life. The Royal Society, 359(1449), 1379-1381.
Shim, S.S., Fletcher, K.L.(2012). Perfectionism and social goals: What do perfectionists want to achieve in social situations? Personality and Individual Differences, 52(8), 919–924.
Stober, J., Corr, P.J.(2017). Perfectionism, personality, and future-directed thinking: Further insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual Differences, 105(1), 78–83
Stoeber, J., & Damian, L. E. (2014). The Clinical Perfectionism Questionnaire: Further evidence for two factors capturing perfectionistic strivings and concerns. Personality and Individual Differences, 61(1), 38-42.
Weiner, L., Rouqutte, S., Chen Chi, M.L.(2017). Therapy cognitive et compartmental du perfectionism (TCC-P): evaluation d’un protocol trans-diagnostic à partier de deux études de cas. Journal de Therapy Compartmental et Cognitive(In press).
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43, 1529-1540.
Zargar, Y., Mardani, M., Mehrabizade, M.(2012). Effectiveness of cognitive-behavior intervention on perfectionism and guilt of students. Journal of Applied Psychology, 4(6), 71-85(Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,527 |