تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,618 |
بررسی ویژگیهای پیشرفت تحصیلی، تبار خانوادگی - اجتماعی و سلامت روان در نوجوانان بزهکار | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 214-239 اصل مقاله (236.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.701 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کربلائی* 1؛ غلامعلی افروز2؛ مهوش رقیبی3 | ||
1عضو هئیت علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه ازاد زاهدان | ||
2استاد ممتاز روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
بزهکاری نوجوانان از جمله مسائل بغرنج اجتماعی است که افکار عمومی را شدیداً به خود مشغول داشته است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی وضعیت ویژگیهای پیشرفت تحصیلی، تبار خانوادگی- اجتماعی و سلامت روان نوجوانان بزهکار انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان سیستان و بلوچستان در سال 97-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 86 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان به عنوان نمونه انتخاب شدند و ضمن مشخص کردن سطح تحصیلات کنونی و نمره معدل آنان، پرسشنامه ویژگیهای تبار خانوادگی محقق ساخته، و پرسشنامه سلامت روان SCL-90-R در مورد آنان اجرا و تکمیل گردید. یافتهها نشان داد، نوجوانان بزهکار از نظر ویژگیهای تبار خانوادگی، فرزند سوم خانواده بوده و دارای ساختار خانوادگی گسترده، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی پائین در والدین و تعداد اعضای خانواده زیاد بودند. در زمینه پیشرفت تحصیلی، نوجوانان بزهکار اکثریت بیسواد و تعداد اندکی تحصیلاتشان تا ابتدایی و متوسطه بود. بیشترین فراوانی علت ترک تحصیل این نوجوانان این بوده که کمک خرج خانواده بودند و نگرش آنان به اجتماع بد بوده است. این افراد در زمینه سلامت روان نیازمند توجه و مداخله بالینی هستند، همچنین آنان در مقیاس سوءظن، افسردگی و ترس نیاز به مداخله بالینی داشتند. با شناسایی علمی این ویژگیها، مشخص میشود که برنامهریزیهای مناسب جهت پیشگیری از بزهکاری و بازپروری نوجوانان بزهکار در زمینه تدوین برنامههای آموزشی و هدایت شغلی و تحصیلی آنان از موارد قابلتوجه است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ تبار خانوادگی- اجتماعی؛ سلامت روان؛ نوجوانان بزهکار | ||
مراجع | ||
رضایی، سعید؛ خزاری، سیدکمال، حجازی، الهه و افروز، غلامعلی.(1386). بررسی تحلیل تأثیر ابعاد اجتماعی، خانوادگی ، ویژگیهای شخصی ،شناختی در بوجود آمدن بزهکاری. روان شناسی کاربردی، 1(3)، 14-7. ساعتچی، محمود. (1393). روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، چاپ دهم، تهران: نشر ویرایش. شمسالدینی، لطیفه؛ منصوری، زهرا و باقری، مسعود. (1395). رابطه ی تابآوری و پیشرفت تحصیلی با نگرش به بزهکاری. همایش بین المللی کودک و نوجوان. علیوردی نیا، اکبر و ستاره، سیمین (1392). بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همسالان در بزهکاری دانشآموزان. جامعه پژوهی فرهنگی. 4(4)، 103-79. فتحی اقدم، قربان؛ سنگگ، پیمان (1389). بررسی رابطه اختلالات یادگیری با بزهکاری در نوجوانان در بزهکاران مستقر در کانون اصلاح تربیت تهران. فصلنامه علوم رفتاری. 2(3)، 153-139. قریشی، سید ابوالفضل؛ کلهر، لیلا؛ مظلوم زاده، سعیده؛ حسین طهرانی، محمدرضا و اسکندری، فاطمه. (1396). بررسی ارتباط اختلالات روانشناختی و عوامل اجتماعی-اقتصادی با بزهکاری نوجوانان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 35(418)، 83-77. کریمی، فاطمه؛ نیکوی کوپس، الیاس؛ نیک خواه فشکچه، زهرا و بابائی خوبده، مریم. (1395). رابطه باورهای غیرمنطقی، منبع مهارگری با نگرش به بزهکاری در دانشآموزان دبیرستانی. پژوهش نامه حقوق کیفری، 7(2)، 243-223. کشفی، سعید و اصالنو، علی. (1390). پیشگیری انتظامی از بزهکاری اطفال و نوجوانان. نشریه پلیس زن. 15(5)، 128-112. مختاری، بهرام. (1391). علت یابی بزهکاری اطفال و نوجوانان. اصلاح و تربیت. 126؛ 19-15. مشکاتی، محمد؛ موسی زاده، حسن و کریمی راد، صنمبر. (1396). مقایسه ی تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خرده مقیاس های آن و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 19(78)، 152-147. هاشمی، سیده زهرا. (1388). ضرورت لحاظ اختلالات روانی در پیشگیری از بزهکاری اطفال. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری. Aliverdinia, A., & Setareh, S. (2014). The Roles of Family, School, and Peer Group in Students Delinquency; a Study. Quarterly Journal of Cultural Sociology, 4(4): 79-103. (Persian)
Buckner, K. J. (2009). Dimensions of Adolescen Maltreatment and Self-Reported Delinquency: The Mediating Roles of Attachment to Parents and Attachment to School’, Thesis for the degree of Doctor of Philosophy, Case Western Reserve University.
Carswell, K., Maughan, B., Davis, H., Davenport, F., & Goddard, N. (2004). The psychosocial needs of young offenders and adolescents from an inner city area. Journal Adolesc, 27(4): 415-428.
Ebru Albayrak, O. A. & Ozcan, E. (2015). The Effects of Irrational Beliefs on Academic Motivation and Academic Self-Efficacy of Candidate Teachers of Computerand Instructional Technologies Education Department". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 1287 – 1292.
Elicia, L., Mitchell, A. N. & Johnston, B. (2016). Manikin Simulation in Mental Health Nursing Education: An Integrative Review. Clinical Simulation in Nursing, 12(11), 484-495.
Fathi Aghdam, GH. & Sangak, P. (2010). Investigating the relationship between learning disabilities and delinquency in adolescents in criminals based in Tehran's Rehabilitation Center. Journal of Behavioral Sciences, 2(3): 139-153. (Persian)
Ghoreishi, S. A, Kalhor, L., Mazloomzadeh, S., Hosseintehrani, M., & Eskandari, F. (2018). The Relationship of Psychological Disorders and Socioeconomic Factors with Juvenile Delinquency. Jornal of Isfahan Medical School, 35(418): 77-83. (Persian)
Gilbert, M. (2004). Achieving access to the general curriculum for students with mental retardation: A curriculum decision-making model. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities. 36(4), 327-342.
Hashemi, SZ. (2009).The Need for Mental Disorders in the Prevention of Juvenile Delinquency. Master's Thesis, Faculty of Judicial Sciences and Administrative Services. (Persian)
Karimi, F., Nikoy, E., Nikkhah, L., Asode, Z., & Babaei, M. (2016). The Relationship Between Irrational Beliefs, Controlling Source, and Attitude to Delinquency Among High School Students. Journal of Criminal Law. 7(2): 223-243. (Persin)
Keshfi, S., & Razalno, A. (2011). Law enforcement against delinquency of children and adolescents. Women's Police. 15(5): 112-128.
Maniadaki, K. & Kakouros, E. (2011). Attention problems and learning disabilities in young offenders in detention in Greece. Psychology, 2(1): 53-9.
Mash E, Wolfe D. (2012). Abnormal child psychology: Cengage Learning: 164-81.
Mokhtari, B. (2012). The Causes of Juvenile Delinquency. Correction and Upbringing, (120): 15-19. (Persian)
Moshkani, M., Mousazadeh, H., & Karimi-Rad, S. (2017). Comparison of the analytical capacity of general, verbal, performance intelligence and its subscales and academic achievement between criminal and non-criminal juveniles. Journal of Fundamentals of Mental Health. 19(78): 147-152. (Persian)
Mrug, S. & McCay, R. (2013). Parental and peer disapproval of alcohol use and its relationship to adolescent drinking: age, gender, and racial differences. Psychology of Addictive Behaviors, 27(3): 604-614.
Rezae, S., Kharazi, S. K., Hejazi, E., & Afroz, Gh. (2007) Investigating the analysis of the effect of social dimensions, family, personal and cognitive characteristics in the creation of delinquency. Journal of Applied Psychology, 1(3): 7-14. (Persian)
Saatchi, M. (2014). Psychology in Work, Organization and Management, Tenth Edition, Tehran: Publishing Edition. (Persian)
Sadock, B. J. Kaplan, H. Sadock, V. A. (2015). Synopsis of Psychiatry: Behavioral Science Clinical Psychiatry. Philadelphia: Lippincott, William and Wilkins, Virginia.
Seth, M and Asudani, V (2013), Parenting styles and their impact on educational performance of children at high Scholl level: review of literature. Indian Streams Research Journal, 3, 1- 6.
Shamseldini, L., Mansouri, Z. & Bagheri, M. (2016). Relation between Resilience and Academic Achievement and Attitudes to Delinquency. International Children and Youth Conference. (Persian)
Sharma, M. & Joshi, H. L. (2015). Role of Family Environment and Parenting Style in Adjustment among Male Adolescents. International Journal of CurrentResearch and Academic, 3, 252-263.
Shelley-Tremblay J, O'Brien N, Langhinrichsen-Rohling J. (2007). Reading disability in adjudicated youth: prevalence rates current models, traditional and innovative treatments. Aggress Viol Behav, 12(3), 376-92
Sukhodolsky, D. G. Kassinove, H. Gorman, B. S. (2004). Cognitive-Behavioral Therapy for Anger in Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Aggressionand Violent Behavior, 9, 247-269.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 861 |