تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,625,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,150,372 |
الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هد فهای پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 118-136 اصل مقاله (252.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_7 | ||
نویسندگان | ||
جمال عاشوری* 1؛ شهنام آزاد مرد2؛ سیده سمیه جلیل آبکنار3؛ مهدی معینی کیا4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین – پیشوا، باشگاه پژوهشگران جوان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
4استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیل | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارائه ی یک الگو برای پیش بین ی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی انجام شد . طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی ب ود. بدین منظور 400 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه ی راهبردهای شناختی و فراشناختی برگرفته از مجموعه مقیاس ها ی راهبردهای و (AGQ-R) پرسش نامه ی تجدید نظر شده جهت گیر ی هدف ها ی پیشرفت ،(MSLQ) انگیزشی برای یادگیری را تکمیل کردند . یک آزمون معلم ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زیست (SIQ) پرسش نامه هوش معنوی شناسی در نظر گرفته شد . داده ها با روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند . نتایج تحلیل رگرسیون نقش واسطه ای راهبردهای شناختی و فراشناختی و هوش معنوی را در میان جهت گیری هدف های پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تأیید بنابراین برای .(P<0/ کرد. همچنین هدف اجتناب از عملکرد تأثیر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی داشت ( 01 افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیس ت شناسی نخست باید به آموزش هدف تبحرگرا، سپس به آموزش خودنظم دهی فراشناختی اقدام کرد و در نهایت از پیامدهای منفی هدف اجتناب از عملکرد آگاه بود. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ جه تگیری هد فهای پیشرفت؛ هوش معنوی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
حجازی، الهه؛ رستگار،احمد؛ رضا، قربان جهرمی ( 1387 ). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش .26-29 ،(4) اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآور یهای آموزشی، 7 حسینی، طیبه ( 1390 ). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه سمنان. Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/118-136 118 -136/ دوره ی 2، شماره ی 4 135 فتحی آشتیانی، علی و حسنی، مریم ( 1379 ). مقایسه راهبردهای یادگیری در دانش آموزان موفق و نا موفق. .4-15 ،(1) مجله روا نشناسی، 13 .99-114 ،( 4و 3 ) صمدی، پروین ( 1385 ). هوش معنوی. اندیش ههای نوین تربیتی دانشگاه الزهر.ا 2 عابدینی، یاسمین ( 1386 ). رابطه درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی: مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی دان شآموزان سال سوم ریاضی و علوم انسان . ی رساله ی دکتری روان شناسی، دانشگاه تهران. عاشوری، جمال ( 1389 ). نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پی شبینی پیشرفت تحصیل . ی پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه سمنان. عبداله زاده، حسن؛ باقرپور، معصومه؛ بوژمهرانی، سمانه و لطفی، محدثه ( 1388 ). هوش معنوی (مفاهیم، سنجش و کاربردهای آن). تهران: انتشارات روانسنجی. محسن پور، مریم ( 1384 ). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دان شآموزان سال سوم متوسطه شهر تهرا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران. هومن، حیدرعلی ( 1384 ). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 262-271. Bong, M. (2009). Age-relate differences in achievement goal differentiation. Journal of Educational Psychology, 104, 879-896. Church, M. A., Elliot, A. J. & Gable, S. L. (2001). Perception of classroom environment achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1), 43-54. Dickhauser, C., Buch, S. & Dickhauser, O. (2011). Achievement after failure: The role of achievement goals and negative self-related thoughts. Journal of Learning and Instruction, 21, 152-162. Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Journal of Educational Psychologist, 34, 169-189. Elliot, A. J., & Mc Gregor, H. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519. Elliot, A. J. & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: critique illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100, 613-628. Green, B. A., Miller, R. B., Crowson, M., Duke, B. L. & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students cognitive engagement and achievement: contribution of classroom perception and motivation. Journal of Contemporary educational psychology, 29(4), 462-482. الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری ... 136 Hanchon, T. A. (2010). The relation between perfectionism and achievement goals. Personality and Individual Differences, 49, 885-890. Liem, A. D., Lau, S. & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512. Luo, W., Hogam, D. & Paris, S. G. (2011). Predicting Singapore students achievement goals in their English study: Self-Construal and classroom goal structure. Learning and Individual Differences, 3, 1-10. Mc Whaw, K. & Abrami, P. R. (2001). Student goal orientation and interest: Effects on student use of self-regulated learning strategies. Contemporary Educational Psychology, 26, 311-329. Midgley, C., Kaplan, A., Middleton, M., Maehr, U. T., Anderman, E. M., Anderman, L. H. & Roeser, R. (1998). The development and validation of scales assessing students achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 23, 113-131. Pintrich, P. R., Conley, A. M. A. & Kempler, T. M. (2003).Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39, 319-337. Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92-104. Mouis, K. R. & Edwards, O. (2009).Examinig the stability of achievement goal orientation. Cotemporary Educational Psychology, 34, 265-277. Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T. & Mc Keachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, Ann Arbor, MI. Urdan, T. C. (1997). Changes in the perceived classroom goal structure and pattern of adaptive learning during early adolescence. Contemporary Educational Psychology, 28, 524-551. Weinstein, C. E., & Hume, L. M. (1998). Study strategies for lifelong learning. Washington D. C. American psychological Association. Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: using goal, structures and goal orientation to predict student motivation, cognition and achievement. Journal of educational psychology, 96(2), 236-250. Zohar, D. & Marshal, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloomsbury. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,659 |