تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,474 |
نقش افسردگی، اضطراب و استرس دانشآموزان پسر در پیشبینی نگرش مثبت و منفی آنها به بزهکاری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 115-130 اصل مقاله (199.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.696 | ||
نویسندگان | ||
اکبر عطادخت* 1؛ نادیا قره گوزلو2 | ||
1دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش افسردگی، اضطراب و استرس در پیشبینی نگرش مثبت و منفی دانشآموزان پسر به بزهکاری انجام شد. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری آن شامل کلیه دانشآموزان نوجوان پسر 15- 18 سال ساکن شهر همدان بودند. از بین این افراد نمونهای به حجم 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با پرسشنامههای سنجش نگرش به بزهکاری و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس21) (DASS به جمعآوری دادهها اقدام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که نمره کل آشفتگی روانشناختی با نگرش مثبت دانشآموزان به بزهکاری رابطه مثبت معنادار دارد، ولی با نگرش منفی آنها به بزهکاری رابطهای ندارد. همچنین از بین زیرمتغیرهای آشفتگی روانشناختی، اضطراب با نگرش مثبت(24/0=r) و منفی(22/0-=r) به بزهکاری رابطه داشته، ولی افسردگی فقط با نگرش مثبت به بزهکاری رابطهای مثبت داشت(21/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین مؤلفههای آشفتگی روانشناختی، اضطراب 28 درصد واریانس نگرش منفی به بزهکاری را به طور منفی تبیین میکند(28/0-= ß). بنابراین خانوادهها، متخصصین بهداشت روانی و مشاوران آموزش و پرورش میتوانند با شناسایی دانشآموزان در معرض خطر و مدیریت افسردگی و اضطراب آنها موجبات پیشگیری از بزهکاری دانشآموزان را فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ اضطراب؛ استرس؛ نگرش به بزهکاری؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
آشوری، محمد و عظیم زاده، شادی. (1392). جایگاه پرونده شخصیت در فرآیند پیشگیری از پایدار شدن بزهکاری جوانان. فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 43 (1)، 213-195. اکبری، بهمن و عموپور، مسعود.(1389). رابطه افسردگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان رشت. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 1(2)، 20-7. برماس، حامد.(1382). بررسی رابطه افسردگی با نگرش دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران به سوء مصرف مواد مخدر. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد مخدر، 1(2)، 49-19. بگیان کوله مرز، محمد جواد؛ نریمانی، محمد؛ سلطانی، ساناز و مهرابی، علیرضا.(1393). مقایسه نارسایی هیجانی و کنترل عواطف در سوء مصرفکنندگان مواد و افراد سالم. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 8(29)، 147-131. تکلوی، سمیه و فرشی، آمنه. (1396). مقایسه سطوح خودانتقادی، استرس ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی در مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 7(2)، 7-26. پورسید موسایی، فاطمه، موسوی، ولی الله و کافی، موسی.(1391). مقایسه و رابطه بین استرس با ولع مصرف در وابستگان به مواد افیونی و صنعتی. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 6(24)، 26-9. جلاییپور، حمیدرضا و حسینی نثار، مجید.(1387). عوامل اجتماعی مؤثر بر بزهکاری نوجوانان در رشت. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی (ویژه نامهی پژوهشهای اجتماعی)، 102-78. خاکباز، حمید؛ کرمی، حوریه؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ مالمیر، مرتضی و فرهادی، محمد حسن.(1392). بررسی رابطه افسردگی، اضطراب و استرس با ابراز پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر. ویژه نامه مطالعات اعتیاد، 14(5)، 20-15. خطیبیان، مرجان و شاکریان، عطا.(1393). اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 19(7)، 99-91. رنجبر نوشری، فرزانه؛ علیلو، مجید محمود؛ اسدی مجره، سامره؛ قدرتی، یلدا و نجار مبارکی، مهسا.(1392). مقایسه راهبردهای مقابله با استرس، کمالگرایی و خودکارآمدی در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد و افراد بهنجار. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 7(25)، 56-39. سعادت، سجاد و خدایاری سقاواز، هانیه.(1391). بررسی ارتباط بین راهبردهای مقابلهای و گرایش به بزهکاری. دانشگاه بابلسر، همایش ملی پیشگیری از جرائم و آسیبهای اجتماعی، 908-895. سلمآبادی، مجتبی؛ سلیمی بجستانی، حسین؛ خیامی آبیز، حمزه و جوان، رضا.(1394). سهم ابعاد فرسودگی تحصیلی، تاب آوری و استرس ادراک شده در پیشبینی گرایش به اعنیاد دانشآموزان. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 9(33)، 39-21. صبحی قراملکی، ناصر؛ پرزور، پرویز؛ آقاجانی، سیف الله و نریمانی، محمد(1394). اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان. مجله ی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ۳ (۱)، ۵-۱۳. عطاری، بهناز؛ شفیع آبادی، عبدالله و سلیمی، حسین.(1390). اثربخشی آموزش هنر نقاشی بر کاهش میزان اضطراب دانشآموزان پسر ابتدایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 2(8)، 64-48. کردی، معصومه؛ محمدی ریزی، سهیلا؛ شاکری، محمدتقی؛ مدرس غروی، مرتضی و صالحی فدردی، جواد.(1393). بررسی میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد و ارتباط آن با برخی از رفتارهای مرتبط با سلامت. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 13(5)، 67-56. کریمیان، حسین.(1387). نگاهی به بزهکاری نوجوانان و جوانان. نشریه معرفت، 17(126)، 156-141. محمدیفر، محمدعلی؛ کافی انارکی، ملیکا و نجفی، محمود.(1393). نقش فراشناخت و هیجانات منفی در پیشبینی رفتار سوء مصرف مواد. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 8(29)، 76-65. نریمانی، محمد؛ حسنزاده، شهناز و ابوالقاسمی، عباس.(1391). اثربخشی آموزش ایمنسازی روانی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی. مجله ی روانشناسی مدرسه، 1(3)، 117-101. نریمانی، محمد؛ پورعبدل، سعید و بشرپور، سجاد (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 6(1)، 121-140. واحدیان، محمد؛ محمدزاده، پروین؛ رستمی، خلیل.(1387). بررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانشآموزان دبیرستانهای تلاش شهرستان بجنورد. پژوهشنامه تربیتی، داشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 1(17)، 172-157. Akbari, B & Amoupour, M. (2010). The Relation Depression with Attitude Drug abuse in high school Students the Rasht – city. Quarterly Journal of Educational Psychology, 1(2):7-20. (Persian).
Ashouri, M & Azimzadeh, Sh. (2013). Position of personality profile in the process of prevention of stabilization of criminality in juveniles. Law Quarterly, 1(1): 195-213. (Persian).
Attari, B., Shafi abadi, A & Salimi, H. (2011). The effectiveness of teaching painting in reducing anxiety in elementary school boys. Journal of Counseling and Psychotherapy culture, 2(8): 48-64. (Persian).
Attari, Y., Shahany-yeylag, M., Kochaki, A & Bshlydeh, K. (2004). Effects ofanadaptation training programin social Mhad thay-Ajtayjuvenile offen dersin thecity dome. Journal of Educational Psychology, 3 (12): 25-46.
Bagyan Kouleh Marz, M.J., Narimani, M., Soltani, S & Mehrabi, A. (2014). The Comparison of Alexithymia and Emotions Control among Substance Abusers and Healthy People.Research on Addiction, Issue 29:131-147. (Persian).
Bermas, H. (2004). The Relationship between Depression and Tehran High School Students’ Approach towards Drug Abuse. Research on Addiction, 1(2): 19-49. (Persian).
Jalaei poor, H & hosseni nesar, M. (2009).The Effects of Social Factors on Rasht Juvenile delinquency. 78-102. (Persian).
Katzelnick DJ، Kobak KA، DeLeire T، Henk HJ، Greist JH، Davidson JR، Schneier FR، Stein MB، Helstad CP. (2001). Generalized social Anexiety disorder in managed care. American Journal of psychiatry, 1(12):1999-2007.
Karimian, H. (2008). Look at juvenile delinquency and youth.17 (126): 141-156. (Persian).
Khakbaz, H., Karami, H., Shafi'e-Abadi, A., Malmir, M & Farhadi, M.H. (2014). The Relationship between Depression, Anxiety, Stress and Aggression in Patients with Drug Dependence. RJ, 14(5):15-20. (Persian).
Khatibian, M & Shakerian, A. (2015). The effectiveness of cognitive behavioral group therapy on decreasing depression, anxiety and stress in breast cancer women admitted to Ahwaz Medical Sciences Hospitals. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 19(7), 91-99. (Persian).
Kordi, M., Mohamadirizi, S., Shakeri, M. T., ModarresGharavi, M & Salehi Fadardi, J. (2014). The Relationship between Depression, Anxiety, Stress and Health Behaviors in High School Girl Students in Mashhad in Year 2011-2012, 5: 56-67. (Persion).
Lalayants, M & Prince, J.D. (2014). Delinquency, depression, and substance use disorder among child welfare-involved adolescent females, child Abuse & neglect. 38: 797-807.
llyas Mirza, Rachel Jenkins. (2004). Risk factor, prevalence &treatment of anxiety &depressive disorder in Pakistan: systematic review, BMJ, (3 April), doi: 10.1136, bmj.328.7443.794
Manasse, M.L & Ganem, N.M. (2009). Victimization as a cause of delienquency: the role of depression and gender. Jurnual of criminal justice, 37: 371-378.
Mohammadyfar, M.A., Kafi Anaraki, M & Najafi, M.(2014). The Role of Metacognition and Negative Emotions on Prediction of Abuse Behaviors. Research on Addiction, 8(29):65-76. (Persian).
Narimani, M., Pourabdol, S., Basharpour, S. (2016). The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-140. (Persian).
Narimani, M., Hasanzadeh, SH & Abolghasemi, A.(2012). The effectiveness of stress inoculation training in decreasing stress, anxiety and depression of pre-university girl students. Journal of Psychology, 1(3): 101-117. (Persian).
Polimeni, A. M., Moore, S. M., & Gruenert, S. (2010). MMPI-2 profiles of clients with substance dependencies accessing a therapeutic community treatment facility. Electronic Journal of Applied Psychology, 6(1): 1-9.
Poor seyed M, F., Mousavi, V & Kafi, M.(2013). Comparing and the Relationship between Stress and Craving Usage in Addicted to Opium and Industrial Substances. Research on Addiction, 24: 9-26. (Persian).
Ranjbar, N.F., Alilo, M., Asadi, M.M., Ghodraty, Y & Najar M, M. (2013). Comparison of Coping Strategies, Perfectionism and Self-Efficacy in Individuals with Substance Use Disorder and Normal Individuals, Research on Addiction, 7(25): 39-56. (Persian).
Reynolds, A.D & Crea, T.M. (2015). Peer influense processes for youth delinquency and depression. Journal of adolescence, 43:83-85.
Sobhi-Gharamaleki, N., Porzoor, P., Aghajani, S. & Narimani, M. (2015). Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reduction of Anxiety, Stress and Depression Symptoms among University Students. Iran J Health Educ Health Promot, 3 (1), 5-13. (Persian).
Saadat, S & khodayari saghavaz, H. (2012). The relationship between collation strategies and trends in crime. National Conference on the Prevention of Crime and social damage, Babolsar University pp: 895- 908. (Persian).
Salmabadi, M., Salimi Bajestani, H., Khayami Abiz, H & javan, R. (2015). The Role of Academic Burnout, Resilience, and Perceived Stress in Predicting Students' Addiction Potential, Research on Addiction, 33:21-39. (Persian).
Taklavi, S. & Farshi, A. (2018). Comparing the levels of self-criticism, perceived stress, and positive and negative effects in mothers of student with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 7(2), 7-26. (Persian).
You, s & Lim, S.A. (2015). Development pathways from abusive parenting to delinquency: the mediating role of depression and aggression, child Abuse & neglect, 46:152-162.
Vahediyan, M., Mohamad zade, P & Rostami, Kh. (2008). The relationship between music and anxiety among Talash high school students city Bojnoord. Journal of Education, Bojnoord Islamic Azad University, 17:157-172. (Persian).
Varcaralis E. (2000). Psychiatric nursing clinical guide, assessment tools diagnosis. philadelphia: WB. Sunders co. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,452 |