تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,503 |
رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه تدریس تحولآفرین (TTQ) در بین دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 54-71 اصل مقاله (256.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.693 | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ محمد رضا ابراهیم خانی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه تدریس تحولآفرین در دانشآموزان شهر اردبیل انجام پذیرفت. جامعهی آماری مورد مطالعه، دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اردبیل، به تعداد 2415 نفر در سال تحصیلی 94-1393 بودند که تعداد 490 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامۀ تدریس تحولآفرین بر اساس آلفای کرونباخ 83/0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 77/0 بهدست آمد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا و سازه پرسشنامۀ تدریس تحولآفرین، مؤید روایی پرسشنامه مذکور است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، چهار عامل نفوذ آرمانی (ایدهآل)، انگیزه الهامبخش، تحریک ذهنی و ملاحظات فردی را مورد تأیید قرار داد. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که پرسشنامۀ تدریس تحولآفرین ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری تدریس تحولآفرین است. | ||
کلیدواژهها | ||
رواسازی؛ اعتباریابی؛ تدریس تحولآفرین | ||
مراجع | ||
Anding, J. M. (2005). An interview with Robert E. Quinn—Entering the fundamental state of leadership: Reflections on the path to transformational teaching. Academy of Management Learning & Education, 4,487–495.
Avolio, B. J., & Bass, B. M. (2002). Developing potential across a full range of leadership: cases on transactional and transformational leadership. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Bass, B.M., Avolio, J.B., Jung, D. I. & Berson, Y. (2003). Predicting Unit Performance by Assessing Transformational and Transactional Leadership. Journal of Applied Psychology, 88 (2), 207–218.
Beauchamp, M. R., Barling, J., Li, Z., Morton, K. L., Keith, S. E & Zumbo, B. D. (2010). Dvelopment and Psychometric Properties of the Transformational Teaching Questionnaire. Journal of Health Psychology. 15(8) 1123–1134.
Beauchamp, M. R., & Morton, K. L. (2011). Transformational teaching and physical activity engagement among adolescents. Exercise and Sport Sciences Reviews, 39, 133–139.
Bogler, R., Caspi, A., & Roccas, S. (2013). Transformatinal and Passive Leadership: An initial investigation of university instructors as leaders in a virtual learning environment. Educational Management Administration and Leadership. 41(3), 372-392.
Boyd, B. L. (2009). Using a case study to develop the transformational teaching theory. Journal of Leadership Education, 7, 50–59.
Cranton, P.(2006). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Hu, L., Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6: 1-55
Linde, T. (2004). Transformational leadership and its relationship with personality preferences in South African organizations. Short Dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree Magister ComerceII, business Management, Rand Afeikaans University.
Mok, M. M. C., Flynn, M. (2002). Determinants of students quality of school life: A path model. Learning Environments Research, 5, 275-300.
Noland, A & Richards, K. (2014). The Relationship among Transformational Teaching and Student Motivation and Learning, The Journal of Effective Teaching an online journal devoted to teaching excellence, 14, (3), 5-20.
Ricketts, J. C., Rudd, R. D. (2005). Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders: the Efficacy of Critical Thinking Disposition, Leaders and Academic performance, Journal of Agricultural Education, 46(1): 32-43.
Rosebrough, T. R., & Leverett, R. G. (2011). Transformational teaching in the information age: Making why and how we teach relevant to students. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Slavich, G., M. (2005), October. Transformational teaching. E-xcellence in Teaching, Volume 5. Retrieved from http://www.teachpsych.org/ebooks/eit2005/eit05-11.html.
Slavich, G. M. & Zimbardo, P. G. (2012). Transformational Teaching: Theoretical Underpinnings, Basic Principles, and Core Methods, Educ Psychol Rev, doi: 10.1007/s10648-012-9199-6 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,982 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,206 |