تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,505 |
فراتحلیل درمان های روانشناختی برکاهش اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1397، صفحه 33-53 اصل مقاله (274.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.692 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جهان بخشی1؛ احمد برجعلی* 2؛ کیومرث فرح بخش3؛ محمدرضا فلسفی نژاد4؛ آسیه شریعتمدار5 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
5استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین مشکلاتی است که باعث اختلالات عملکردی قابل توجه در کودکان و نوجوانان میشود. در رابطه با میزان اثربخشی انواع مختلف درمان های روانشناختی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تردید وجود دارد در نتیجه ضرورت انجام مطالعه فراتحلیل در مورد اثربخشی درمانهای موجود برای اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان را نشان می دهد. در مطالعه حاضر، اندازه اثر درمان های روانشناختی در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی ارزیابی شده است. در این پژوهش 139 مطالعه در مورد اثربخشی درمانهای روانشناختی برای اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان جمع آوری شد و 12 مطالعه پس از ارزیابی های دقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده نرم افزار جامع فراتحلیل CAM انجام شد. نتایج نشان داد که درمان های روانشناختی برای اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان دارای اندازه اثر متوسط بودند. میانگین اندازه اثر درمانهای روانشناختی بر اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان 32/0(05>P) بود. درمان های موجود برای این گروه از کودکان نیاز به بررسیهای بیشتری دارد | ||
کلیدواژهها | ||
فراتحلیل؛ درمانهای روانشناختی؛ اضطراب اجتماعی؛ کودکان و نوجوانان | ||
مراجع | ||
کشاورز افشار، حسین؛ قاضی نژاد، نیکو و سنایی، نادره (1397). بررسی نقش هوش هیجانی و تفکرات مثبت مادران در میزان اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال یادگیری. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 7(4)، 130-147. عباسی، مسلم (1394). مقایسهی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 5(2)، 74-91. نریمانی، محمد؛ پورعبدل، سعید و بشرپور، سجاد (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 6(1)، 121-140. Abbasi, M. (2016). Comparison of social welfare and social anxiety in children with and without specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 74-91. (Persian).
Baer, S., & Garland, E. J. (2005). Pilot study of community-based cognitive behavioral group therapy for adolescents with social phobia. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry,44(3), 264- 258 doi:00010-200503000-00004583/10,1097-
Barrett, P. M., Dadds, M. R., & Rapee, R. M. (1996). Family treatment of childhood anxiety: A controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(2), 333-342. doi:10.1037/0022-006X.64.2.333
Beck, A., Emery, G., & Greenberg, R. (1985). Anxiety disorders and phobias: A cognitive approach. Basic, New York.
Beesdo-Baum, K., Knappe, S., Fehm, L., Hofler, M., Lieb, R., Hofmann, S. G., & Wittchen, H. U. (2012). The natural course of social anxiety disorder among adolescents and young adults. Acta Psychiatr Scand, 126(6), 411-425. doi:10.1111/j.1600-0447.2012.01886.x
Beidel, D. C., Turner, S. M., & Morris, T. L. (1999). Psychopathology of Childhood Social Phobia. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38(6), 643-650.
Beidel, D. C., Turner, S. M., Young, B., & Paulson, A. (2005). Social effectiveness therapy for children: three-year follow-up. J Consult Clin Psychol, 73(4), 721-725.
Bruce, S. E., Yonkers, K. A., Otto, M. W., Eisen, J. L., Weisberg, R. B., Pagano, M., . . . Keller, M. B. (2005). Influence of psychiatric comorbidity on recovery and recurrence in generalized anxiety disorder, social phobia, and panic disorder: a 12-year prospective study. Am J Psychiatry, 162(6), 1179-1187. doi:10.1176/appi.ajp.162.6.1179
Chan, S. W., Lau, J. Y., & Reynolds, S. A. (2015). Is cognitive bias modification training truly beneficial for adolescents? J Child Psychol Psychiatry, 56(11), 1239-1248. doi:10.1111/jcpp.12368
Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. Heimberg, M. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.), Social Phobia: Diagnosis, Assessment and Treatment. New York: Guilford Press.
Fehm, L., Beesdo, K., Jacobi, F., & Fiedler, A. (2008). Social anxiety disorder above and below the diagnostic threshold: prevalence, comorbidity and impairment in the general population. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 43(4), 257-265. doi:10.1007/s00127-007-0299-4
Gallagher, H. M., Rabian, B. A., & McCloskey, M. S. (2004). A brief group cognitive-behavioral intervention for social phobia in childhood. J Anxiety Disord, 18(4), 459-479.
Ginsburg, G. S., Sakolsky, D., Piacentini, J., Walkup, J. T., Coffey, K. A., Keeton, C. P., . . . Albano, A. M. (2011). Remission After Acute Treatment in Children and Adolescents With Anxiety Disorders: Findings From the CAMS. J Consult Clin Psychol, 79(6), 806-813.
Halldorsson, B., & Creswell, C. (2017). Social anxiety in pre-adolescent children: What do we know about maintenance? Behaviour Research and Therapy, 99(Supplement C), 19-36. doi:https://doi.org/10.1016/j.brat.2017.08.013
Hayward, C., Varady, S., Albano, A. M., Thienemann, M., Henderson, L., & Schatzberg, A. F. (2000). Cognitive-behavioral group therapy for social phobia in female adolescents: results of a pilot study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 39(1), 721-726.
Hudson, J. L., Rapee, R. M., Lyneham, H. J., McLellan, L. F., Wuthrich, V. M., & Schniering, C. A. (2015). Comparing outcomes for children with different anxiety disorders following cognitive behavioural therapy. Behaviour Research and Therapy, 72, 30-37.
Kashdan, T. B., & Herbert, J. D. (2001). Social anxiety disorder in childhood and adolescence: current status and future directions. Clin Child Fam Psychol Rev, 4(1), 37-61.
Kendall, P., & Hedtke, K. (2006). Cognitive-behavioral treatment of anxious children: therapist manual. Ardmore: PA: Workbook Publishing.
Kessler, R. C., Chiu, W., Demler, O., & Walters, E. E. (2005). Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month dsm-iv disorders in the national comorbidity survey replication. Archives of General Psychiatry, 62(6), 627-617.
Keshavarz Afshar, H., Ghazinejad, N., Sanaei, N. (2018). The Role of Emotional Intelligence and Mothers' Positive Thoughts on Social Anxiety in Adolescent Girls with Learning Disability. Journal of Learning Disabilities, 7(4), 130-147. (Persian).
Kley, H., Heinrichs, N., Bender, C., & Tuschen-Caffier, B. (2012). Predictors of outcome in a cognitive-behavioral group program for children and adolescents with social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 1(26), 87-89.
Last, C. G., & Strauss, C. C. (1990). School refusal in anxiety-disordered children and adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 29(1), 31-35. doi:10.1097/00004583-199001000-00006
Lau, J. Y., Belli, S. R., & Chopra, R. B. (2013). Cognitive bias modification training in adolescents reduces anxiety to a psychological challenge. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 18(3), 322-333. doi:10.1177/1359104512455183
Lester, K. J., Field, A. P., & Muris, P. (2011). Experimental modification of interpretation bias about animal fear in young children: effects on cognition, avoidance behavior, anxiety vulnerability, and physiological responding. J Clin Child Adolesc Psychol, 40(6), 864-877. doi:10.1080/15374416.2011.618449
Mennin, D. S., Fresco, D. M., Heimberg, R. G., Schneier, F. R., Davies, S. O., & Liebowitz, M. R. (2002). Screening for social anxiety disorder in the clinical setting: using the Liebowitz Social Anxiety Scale. Journal of Anxiety Disorders, 16(6), 661-673.
Merikangas, K. R., Nakamura, E. F., & Kessler, R. C. (2009). Epidemiology of mental disorders in children and adolescents. Dialogues Clin Neurosci, 11(1), 7-20.
Muris, P., Huijding, J., Mayer, B., & Hameetman, M. (2008). A space odyssey: experimental manipulation of threat perception and anxiety-related interpretation bias in children. Child Psychiatry Hum Dev, 39(4), 469-480. doi:10.1007/s10578-008-0103-z
Narimani, M., Pourabdol, S., Basharpour, S. (2016). The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-140. (Persian).
Orchard, F., Apetroaia, A., Clarke, K., & Creswell, C. (2017). Cognitive bias modification of interpretation in children with social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 45, 1-8.
Ost, L. G., Cederlund, R., & Reuterskiold, L. (2015). Behavioral treatment of social phobia in youth: does parent education training improve the outcome? Behav Res Ther, 67, 19-29.
Pine, D. S., Cohen, P., Gurley, D., Brook, J., & Ma, Y. (1998). The risk for early-adulthood anxiety and depressive disorders in adolescents with anxiety and depressive disorders. Archives of General Psychiatry, 55(1), 56-64. doi:10.1001/archpsyc.55.1.56
Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry, 56(3), 345-365. doi:10.1111/jcpp.12381
Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35(8), 741-756.
Rheingold, A. A., Herbert, J. D., & Franklin, M. E. (2003). Cognitive Bias in Adolescents with Social Anxiety Disorder. Cognitive Therapy and Research, 27(6), 639-655. doi:10.1023/a:1026399627766
Shoaakazemi, M. E. T. (2014). The effects of group cognitive-behavioral therapy on the reduction of social phobia disorder among children. Social Research, 6(4), 139-150.
Spence, S. H., Donovan, C. L., March, S., Kenardy, J. A., & Hearn, C. S. (2017). Generic versus disorder specific cognitive behavior therapy for social anxiety disorder in youth: A randomized controlled trial using internet delivery. Behav Res Ther, 90, 41-57. doi:10.1016/j.brat.2016.12.003
Spence, S. H., Donovan, C. L., March, S., Kenardy, J. A., & Hearn, C. S. (2017). Generic versus disorder specific cognitive behavior therapy for social anxiety disorder in youth: A randomized controlled trial using internet delivery. Behaviour Research and Therapy, 90(Supplement C), 41-57. doi:https://doi.org/10.1016/j.brat.2016.12.003
Stein, M. B., & Stein, D. J. (2008). Social anxiety disorder. Lancet, 371(9618), 1115-1125. doi:10.1016/s0140-6736(08)60488-2
Stopa, L., & Clark, D. M. (2000). Social phobia and interpretation of social events. Behaviour Research and Therapy, 38(3), 273-283.
Telman, M. D., Holmes, E. A., & Lau, J. Y. F. (2013). Modifying Adolescent Interpretation Biases Through Cognitive Training: Effects on Negative Affect and Stress Appraisals. Child Psychiatry & Human Development, 44(5), 602-611. doi:10.1007/s10578-013-0386-6
Tillfors, M., Andersson, G., Ekselius, L., Furmark, T., Lewenhaupt, S., Karlsson, A., & Carlbring, P. (2011). A randomized trial of Internet-delivered treatment for social anxiety disorder in high school students. Cogn Behav Ther, 40(2), 147-157.
Turner, S. M., Beidel, D. C., Dancu, C. V., & Keys, D. J. (1986). Psychopathology of social phobia and comparison to avoidant personality disorder. J Abnorm Psychol, 95(4), 389-394.
Vassilopoulos, S. P., Banerjee, R., & Prantzalou, C. (2009). Experimental modification of interpretation bias in socially anxious children: Changes in interpretation, anticipated interpersonal anxiety, and social anxiety symptoms. Behav Res Ther, 47(12), 1085-1089. doi:10.1016/j.brat.2009.07.018
Vassilopoulos, S. P., Blackwell, S. E., Moberly, N. J., & Karahaliou, E. (2012). Comparing imagery and verbal instructions for the experimental modification of interpretation and judgmental bias in children. J Behav Ther Exp Psychiatry, 43(1), 594-601. doi:10.1016/j.jbtep.2011.08.004
Wittchen, H. U., & Fehm, L. (2003). Epidemiology and natural course of social fears and social phobia. Acta Psychiatr Scand Suppl(417), 4-18.
Woodward, L. J., & Fergusson, D. M. (2001). Life Course Outcomes of Young People With Anxiety Disorders in Adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(9), 1086-1093.
Yen, C. F., Chen, Y. M., Cheng, J. W., Liu, T. L., Huang, T. Y., Wang, P. W., . . . Chou, W. J. (2014). Effects of cognitive-behavioral therapy on improving anxiety symptoms, behavioral problems and parenting stress in Taiwanese children with anxiety disorders and their mothers. Child Psychiatry Hum Dev, 45(3), 338-347.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,834 |