تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,022 |
بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 26، اردیبهشت 1397، صفحه 77-90 اصل مقاله (184.88 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.628 | ||
نویسندگان | ||
یاسر رضاپورمیرصالح1؛ منیره اسماعیل بیگی* 2؛ مهدی دلاوری3 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشگاه اردکان | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، | ||
3کارشناس ارشد علوم تربیتی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شهرستان میبد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای حل تعارض والد-فرزند مادران دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلالهای یادگیری شهرستان میبد بود. تعداد 22 نفر از مادران این دانشآموزان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد- فرزند موری ای اشتراس بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل گرفتند. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون شرکتکنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنیداری وجود دارد. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری تاثیر مثبت و معنیداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ راهبردهای حل تعارض والد- فرزند؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
ثنایی، باقر (1379). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت. خوش روش، وحید؛ رحمتی، فرانگیز؛ مشایی، زهرا و ارجمندی، آزاده (1395). مطالعه رابطه بین شیوه های حل تعارض والدین و حمایت اجتماعی خانواده با احساس تنهایی فرزندان. ماهنامه پژوهش ملل، 13 (2)، 78-65. غضنفری، فیروزه؛ حسینی رمقانی، نسرین السادات؛ مرادیانی گیزه رود، سیده خدیجه و پناهی، هادی (1396). اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. فصلنامه افق دانش، 3 (23)، 218-213. مرادی، امید (1384). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر تعارض والد-فرزند در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. Al-Yagon, M. (2015). Fathers and mothers of children with learning disabilities: Links between emotional and coping resources. Learning disability quarterly, 38(2), 112-128.
Coatsworth, J. D., Duncan, L. G., Nix, R. L., Greenberg, M. T., Gayles, J. G., Bamberger, K. T., ... & Demi, M. A. (2015). Integrating mindfulness with parent training: Effects of the mindfulness-enhanced strengthening families program. Developmental Psychology, 51(1), 26.
Ghazanfari, F., Hosseini Ramaghani, N., Moradiyani Gizeh Rod, S., Panahi, H (2017). Effectiveness of Mindfulness-Based Parenting Educational Program on the Anxiety, Parent-Child Conflict and Parent Self-Agency in Mothers with Oppositional Defiant Disorder Children . Horizon Med Sci . 23 (3):213-218 (Persian).
Hayes, S. C. (2016). Acceptance and Commitment Therapy, Relational Frame Theory, and the Third Wave of Behavioral and Cognitive Therapies–Republished Article. Behavior therapy, 47(6), 869-885.
Hayes, S. C., & Strosahl, K. D. (Eds.). (2004). A practical guide to acceptance and commitment therapy. Springer Science & Business Media.
Kaldenberg, E. R., Watt, S. J., & Therrien, W. J. (2015). Reading instruction in science for students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disability Quarterly, 38(3), 160-173.
Kennedy, S. C., Kim, J. S., Tripodi, S. J., Brown, S. M., & Gowdy, G. (2016). Does Parent–Child Interaction Therapy reduce future physical abuse? A meta-analysis. Research on social work practice, 26(2), 147-156.
KHoshravesh, V., Rahmati, F., Mashei, Z., & Arjomandi, A (2017).Study of the relationship between parental conflict resolution and family social support with loneliness of children. MonthlyPajooheshe-Mellal. 13(2): 65-78 (Persian).
Leung, C., Tsang, S., Sin, T. C., & Choi, S. Y. (2015). The efficacy of parent–child interaction therapy with Chinese families: Randomized controlled trial. Research on Social Work Practice, 25(1), 117-128.
Maki, K. E., Floyd, R. G., & Roberson, T. (2015). State learning disability eligibilitycriteria: A comprehensive review. School Psychology Quarterly, 30(4), 457-466.
Moradi,O(2006) .Effectiveness of problem solving skills training on parent-child conflict in high school boy students in Tehran. Master's thesis at Tarbiat Moallem University (Persian).
Niec, L. N., Barnett, M. L., Prewett, M. S., & Shanley Chatham, J. R. (2016). Group parent–child interaction therapy: A randomized control trial for the treatment of conduct problems in young children. Journal of consulting and clinical psychology, 84(8), 682-701.
Sanaei, B(2001).Family and Marriage Scale. Tehran: publication Be'sat (Persian).
Shaffer, A., & Obradović, J. (2017). Unique contributions of emotion regulation and executive functions in predicting the quality of parent–child interaction behaviors. Journal of Family Psychology, 31(2), 150-165.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 925 |