تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,944 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,159 |
تأثیر آموزش موقعیتیابی و تسلط بر نماد بر چگونگی خواندن دانش-آموزان نارساخوان پسر | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 24، آبان 1396، صفحه 61-75 اصل مقاله (168.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.577 | ||
نویسندگان | ||
ماریه عبدالقادری* 1؛ فاطمه خدا مهری شیجانی2؛ موسی کافی3؛ مهناز فلاحی4؛ مهناز خسرو جاوید5 | ||
1دانشگاه گیلان | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
4دکتری روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
5استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
مشکل خواندن دارای ابعاد ادراکی، شناختی و زبانی است و تا دوره نوجوانی و بزرگسالی ادامه مییابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش موقعیتیابی و تسلط بر نماد بر عملکرد دانشآموزان نارسا خوان پسر انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر رشت بود.در این مطالعه تجربی تعداد 30 دانشآموز پسر نارسا خوان به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 16جلسهی انفرادی 30 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش روش موقعیتیابی و تسلط بر نماد باعث بهبود خواندن دانشآموزان نارسا خوان میشود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت مداخلهی موقعیت یابی و تسلط بر نماد میتواند در چگونگی خواندن افراد نارسا خوان مؤثر باشد | ||
کلیدواژهها | ||
روش موقعیتیابی؛ تسلط بر نماد؛ دانشآموزان نارساخوان؛ عملکرد خواندن | ||
مراجع | ||
اکبری، میمنت (1384). بررسی تأثیر بازیهای دستی بر مهارت دستی ضعیف کودکان هشت ساله شهرستان بهبهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران. باباپور خیرالدین، جلیل و صبحیقراملکی، ناصر. (1380) اختلالات یادگیری: رویکرد تشخیصی و درمانی. تهران: سروش. تبریزی، مصطفی.(1380). درمان اختلالات خواندن. تهران: گفتمان خلاق. حیدری، خدابخش؛ ساموئل الکساندر کرک؛ جیمزجان گالاگر و نیکلاس آناستاسیو (1387). کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری، اصفهان. نوشته. حیدری، طاهره؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1390). اثربخشی آموزش به روش دیویس بر خود پنداره کودکان دارای نارساخوانی. مجله علوم رفتاری، (2)، 139-131. حیدری،طاهره؛ شاه میوه اصفهانی، آرزو؛ عابدی، احمد و بهرامی پور، منصوره. (1391). مقایسه اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13(2)، 48، 42-34. رحیمیان، اسحاق و صادقی، احمد.(1385). شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی. مجلهی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(4)، 402-396. ساداتی، آزاده؛ سازمند، علیحسین؛ میرزایی، هوشنگ و کریملو، مسعود(1388). بررسی تأثیر فعالیتهای حرکتی درشت بر فرآیند توجه دانشآموزان پسر مبتلا به نشانگان داون. توانبخشی، 10،(3)، 37-31. شایان، نسرم؛ اخوان تفتی، مهناز و عشایری، حسن(1390). تأثیر روش ترمیمی دیویس بر بهبود نارساخوانی بزرگسالان. مطالعات روانشناسی تربیتی،7 (12)، 23-46. فیضی پور، هایده (1384). بررسی تأثیر روش دیویس بر سطح مهارتهای خواندن. اندیشههای نوین تربیتی، 1 (1)، 50-39. کاگرشورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار و احمدی، غلامرضا (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی پایهی سوم تا پنجم شهرستان میبد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی،4 (3)، 126-105. کرمی نوری، رضا، مرادی، علیرضا؛ زردخانه، سعید و غلامی، علیرضا. (1387). بررسی تحول سیاسی واژگان کلامی و مقولهای در گفتار کودکان فارس زبان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 10 (25)، 118-96. محمدیفر، محمدعلی؛ مهدینژادگرجی، گلین؛ جناابادی، حسین و زارعی مته کلایی، الهه. (1394). بررسی اثربخشی مداخلهای ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5 (2)، 92-105. مهدی زاده، حسین؛ سیفی، فرخ و اسلام پناه، مریم. (1390). آموزش به شیوه (حرف، هجا، کلمه) با کمک چندرسانهایهای دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانشآموزان پایه اول ابتدایی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3، 163-143. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانشآموزان. ناتوانیهای یادگیری، 1 (1)، 128-109. هالاهان، دانیل پی؛ جان و، لوید؛ کافمن، جیمز م؛ پی ویس، مارگارت و مارتینز، الیزابت. (2005). اختلالهای یادگیری: مبانی ویژگیها و تدریس موثر، ترجمه حمید علیزاده، همتی علمدار لو، دهنوی و شجاعی. (1390). تهران: ارسبارن. والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز.(1975). اختلالهای یادگیری. ترجمه محمدتقی منشیطوسی (1379). مشهد: استان قدس رضوی. Akbari, M. (2000). The effect of handicap on weak handicap skills of eight-year-old children in Behbahan. Master's thesis. Iran University of Medical Sciences.(Persian).
Ambrose, P.P., & cheong, L.S. (2011). Effects of clay modeling program on the reading Behavior of children with dyslexia: A Malaysian case study. The Asia-Pacific Education Researcher 20,(3), 456-468.
Amsberry, G., McLaughlin, T.F., Derby, Waco, T. (2012). The effects of the Davis Symbol Mastery system to Assist a Fourth Grader with Dyslexia in spelling: A case Report. I-managers Journal on Education Psychology. 6, (2). 13- 18.
Babapur Khairuddin, J., Sobhi Gharamalki, N. (1998) Learning Disorders: Diagnostic and Therapeutic Approach. Tehran: Soroush.(Persian).
Callahan, R. E. (2001). A multidimensional approach to dyslexia: dose locus of control and self-esteem increase with a perceived increase in reading skill. School of Educational Studies, 18, 133-139.
Davis, R. D. (2006). Davis Dyslexia Association International. Positive aspects of dyslexia. Retrieved December 11, 2007. Www. Dyslexia.com / qagift.htm.
Feyzipour, H (2005). The Effect of Davis's Method on the Level of Reading Skills. New Educational Thoughts. New Thoughts on Education, 1, (1), 50-39. (Persian).
Halahan, Daniel P; John and Lloyd; Kaufman, James M; Pewies; Margaret and Martinez; Elizabeth. Learning Disorders: The Basics of Features and Effective Teaching, Translation by Hamid Alizadeh, Hemmati Alamdar Lo, Dehnavi and Shojaei. (2008). Tehran: Arasbaran. (Persian).
Hartshorn, K., Olds, L., Field, T., Delage, J., Cullen, C. & Escalona, A. (2001). Creative Movement therapy benefits children with autism. Early Childhood Development and Care, 166(1), 1-5.
Heidari, Tahereh, Amiri, Sholeh and Molavi, Hussein. (1390). effect of the Davis's trainng on self-concept children with dyslexia. Journal of Behavioral Sciences, (2), 139-131. .(Persian).
Heidari, T., Shahmavood Esfahani, A., Abedi, A. & Bahrami Pour, M. (2010). The Comparison of the Effectiveness of Fernald and Davis Method on Reading Performance in the Dyslexic Students. Knowledge and Research in Applied Psychology, 13 ,(2), 48, 42-34. .(Persian).
Kagshurki, Qanbar, Melkupour, Mokhtar and Ahmadi, Gholam Reza (2005). Effectiveness of Elemental Motor Skills Training on Learning the Math Concepts in Children with Mental Learning Disorders in the Third to the Fifth Base of Meybod. Quarterly Journal of Educational Leadership and Administration, 4 ,(3), 126-105.(Persian).
Karami Nouri, R., Moradi, A., Zardkhani, S. & Gholami, A. (2001). The study of the political transformation of the verbal vocabulary and the category in the speeches of the Persian language children. Magazine Quarterly Journal of Educational Innovations, 10 ,(25), 118-96.(Persian).
Mayes, S. D., & Calhoun, S. L. (2006). Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorder. Learning and Individual Differences, 16,(2), 145-157.
Mehdi Zadeh, H., Seifi, F & Islam Panah, M. (2009). Writing in a way (letter, syllable, word) with the help of digital multimedia and its impact on the progress of reading primary school students. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 3, 163-143.(Persian).
Mohammadifar, M. A., Mehdi Nejad Georgian, G., Jenabadi, H. & Zarei. & Kalei, E. (2014). The effectiveness of remedial treatment on the basis of davis method on improving of dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 5, (2), 92-105. (Persian).
Narimani, M., Rajabi, S., Afrouz, G. A. & Samadi Khoshkhoo, H. (2007) Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil. Learning Disabilities, 1, (1), 128-109. (Persian).
Rahimian, I. & Sadeghi, A (2006). Prevalence of reading disorder in primary school students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12 ,(4), 402-396.(Persian).
Sadaty, A., Mushanad, A, Mirzai, H. & Karimlou, M (2009). Investigation of Gross Motor Activities Effect on Attention Process of Boy Students with Down Syndrome. (Persian).
Shayan, N., Akhavan Tafti. M. & Ashayeri, H. (2007). Effect of Davis restoration on adult dyslexia. Educational Psychology Studies, 7, (12), 23-46.(Persian).
Shomway, Cook, A., & Woollacott, M.H. (2001). Motor control (2 Ed). Lipincoot Williams & Wilkins. U.S.A.
Tabrizi, M (2008). Treatment for reading disorders. Tehran: Creative Discourse. (Persian).
Virginia, W. Berninger and Robert, D. (2011). Abbott letter Naming and Letter Writing Reversals in children with Dyslexia: Momentary Inefficiency in the Phonological and orthographic Loops of Working Memory. Developmental neuropsychology, 36, (7), 847-868.
Van Staden, A., Tolmie, A., & Badenhorst, M. (2009). Enhancing intermediate dyslexic learner's literacy skills: a Free State community project. Africa Education Review, 6,(2), 295-307.
Wah, L. L. (2010). The Davis model of dyslexia intervention: Lessons from one child. Etrankia Journal of social Sciences & Humanities. 18, (1), 133-139.
Wallace, Gerald, Mc Loughlin, James A. (1975). Learning disabilities: concepts and characteristics, mashhad, Astan Quds Razavi Publishing House. (Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 918 |