تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,754,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,226 |
نقش جهتگیری اهداف پیشرفت در عملکرد ریاضی: با میانجی گری خودنظم دهی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اسفند 1395، صفحه 85-100 اصل مقاله (188.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بهمن کُرد* | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه جهتگیرهای اهداف پیشرفت با عملکرد ریاضی دانشآموزان و نقش میانجیگری خودنظمدهی در بین جهتگیریهای اهداف پیشرفت و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه دوم متوسطه بود. روش نمونهگیری مورد استفاده «روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای» است که 358 نفر بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و متغیرهای جهتگیری اهداف و راهبردهای خودنظمدهی به عنوان متغیرهای پیش بین و عملکرد ریاضی به عنوان متغیر ملاک مدنظر قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت میدلتون و میدگلی، راهبردهای خودنظمدهی پینتریچ و دیگروت و نمره درس ریاضی به عنوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد. یافتهها نشان داد: بین خودنظمدهی، متغیرهای جهتگیری اهداف تسلطی و جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار وجود دارد اما جهتگیری اهداف عملکرد اجتنابی با خودنظمدهی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار برقرار نیست؛ همچنین یافتهها حاکی از آنست که اثر مستقیم خودنظمدهی و اثرهای مستقیم و غیر مستقیم جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و تسلطی بر روی عملکرد ریاضی مثبت و معنادار است. بنابراین، خودنظمدهی نقش میانجیگری معناداری و تسهیل گری بین جهتگیریهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی ریاضی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری های اهداف؛ خودنظم دهی؛ عملکرد ریاضی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی خرایم، سارا (1391). مقایسهی باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانشآموزانِ با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 104-85. لاورنس اس. میرز، گلن کامست . ا.جی. گارینو (2011). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). حسن پاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی(391)، تهران: انتشارات رشد. عابدی، احمد؛ پیروز زیجردی، معصومه و یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 2(1)، 106-92. لواسانی، مسعود غلامعلی؛ هیمن خضری، آذر؛ جواد، امانی و مال احمدی، احسان (1389). نقش خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت در تنیدگی، اضطراب و افسردگی دانشآموزان. مجله روانشناسی، 56(4)، 432-417. مددپور پژمان، محمدی فر محمد علی و رضایی، علی محمد (1395). نقش باورهای معرفت شناختی، باورهای انگیزشی و خودکارآمدی ریاضی در پیشبینی پیشرفت ریاضی. مجلهی روانشناسی مدرسه، 5(1)، 100-81. نریمانی، محمد، عباسی، مسلم، ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول (1392). مقایسهی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 176-154. نصرتی، فاطمه؛ غباری بناب، باقر؛ وکیلی نژاد، مریم و کشاورز افشار، حسین (1395). اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(4)، 122-108. Akın, A. (2012). Achievement Goal Orientations and Age. The Online Journal of Counselling and Education, 1(1),77-81 Alaei Kharaem , R., Narimani, M. & Alai kharaim, S. (2012)A comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities,.1(3), 85-104. (Persian). Alkharusi, H. (2010). Validation of the Trichotomous Framework of Achievement Goals for Omani Students. Sultan Qaboos University. Educational Research Journal. Hong Kong Educational Research Association. 25(2), 263-285. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, Structure and Students Motivation. Journal of Educational Psychology. 80 (3), 260-267. Archer, J. (1994). Achievement Goals as a Measure of Motivation in University Students. Contemporary Educational Psychology. 19(4), 430-446.
Choon H. O. (2014). Goal Orientation of Adult Students Towards Learning Strategies: The Malaysian Context. Psychological Thought.7(2). 156-167
Dinc Z. F.(2010). Relationship Between Achievement Goal Orientation and Physical Self-perception among Students Attending Physical Education Teaching. World Applied Sciences Journal. 11(6). 662-668.
Elliot, A. J., & Mcgregor, H. (2001). A 2X2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology. 80(3). 501–519.
Elliot, A.J. Shell, M.M., Kelly Bouas, H. & Maier, M.A. (2005). Achievement Goals, Performance Contingencies, and Performance Attainment: An Experimental Test: journal of Educational Psychology. 97(4). 630–640.
Kaplan, A. & Maehr, M.L. (1999). Achievement Goals and Student Well-Being. Contemporary educational psychology. 24, 330-358.
Kurd, B., & Pasha Sharifi, H. (2014).The Role of Achievement Goals and Self-Regulation On college student's Academic Performance. Journal of Behavioral sciences in Asia. 2(10), 1-8.
Lavasani, .Gh.M., Khezriazar, H., Amani, J., & Malahmadi, E. (2011)The Role of Academic Self-Efficacy and Achievement Goals in Level of Stress, Anxiety, and Depression of University Students. Journal of Psychology. 14(56), 417-432. (Persian).
Madadpoor, P., Mohammadi far M.A. & Rezaei A.M. (2016).The relationship between epistemological beliefs, motivational beliefs and mathematics self-efficacy with mathematics progress. Journal of school psychology. 5(1). 139-145. (Persian).
Meyers M. L., & Lawernce S. (2011). Applied multivariate research: design and interpretation. Sharifi, H.P., Farzad, V.A., Razakhani, S.D., Hassanabadi, H.R., Ezanloo, B., & Habibi, M. (2013).Tehran: rosht press center. (Persian).
Middleton, M.J. & Midgle, C. (2002). Beyond Motivation: Middle School Students’ Perceptions of Press for Understanding in Math. Contemporary Educational Psychology. 27(3), 373–391.
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A. & Ahadi, B. (2013).A study comparing the effectiveness of acceptance/commitment by emotional regulation training on adjustmentin students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (Persian).
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in
learning and achievement. Journal of Educational Psychology. 92(3), 544–555.
Pintrich, P. & de Groot, V. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology.82(1).33-40.
Stiner, L. A. (2007). The effect of personal and epistemological beliefs on performance in a college developmental mathematics class[dissertation]. Kansas: The University of Kansas.
Ramdass, D. & Zimmerman B. J.(2011). Developing Self- Regulation Skills: The Important Role of Homework. Journal of advanced academics. 22 (2).194–218.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal. 45(1), 166 -183.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,533 |