تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,635 |
ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1391، صفحه 90-103 اصل مقاله (151.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_4_91_12_1_6 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر میکاییلی* 1؛ غلامعلی افروز2؛ لیلا قلیزاده3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی ارتباط خودپنداره تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر است. نمونه ی پژوهش شامل 400 دانش آموز بود که از میان دان شآموزان دختر مقطع سوم و چهارم دبیرستان شهر اردبیل به صورت تصادفی خوش های انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودپنداره مربوط به مدرسه و فرسودگی تحصیلی و به منظور اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به کار رفت. تحلیل داده ها نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و زیرمقیا سهای آن(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی تحصیلی) با عملکرد تحصیلی رابطه ی معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری بی علاقگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی به عنوان قو یترین پیش بی نهای عملکرد تحصیلی بودند. بنابراین با ایجاد علاقه در دانش آموزان به عنوان مثال طراحی و ارائه مطالب درسی، به صورت جذاب و همچنین هدایت آنها به رشته ای که علاقه دارند، و نیز ایجاد حس ارزشمندی در آنها می توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
خودپنداره ی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
بیابانگرد، اسماعیل ( 1378 ). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان . تهران : انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان. ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر 102 ،( پرکی، ویلیام . دبلیو ( 1970 ). خودپنداره و موفقیت تحصیلی . ترجمه ی محمد میرکمالی ( 1378 تهران: انتشارات یسطرون. ،( میلر، جی. پی( 1982 ). نظریه های برنامه ریزی درسی . ترجمه ی محمود مهر محمدی ( 1379 تهران: انتشارات سمت. نعامی، عبدالزهرا ( 1388 ). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان -134 ،(3) کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز . مجل هی مطالعات روا نشناختی، 5 .117 .44-47 ،(188) هاشمی، سید مهدی ( 1374 ). خودانگاره و پیشرفت تحصیلی. ماهنام هی پیوند، 4 ،( یی یسن، چن ( 2004 ). پرسشنامه ی مربوط به مدرسه. ترجمه ی بهروز آتش افروز( 1389 مؤسسه آزمون یار پویا. Bandura, A. (1980). Self-referent thought: The development of self-effecacy. In J. Flavell & L.D. Ross (eds.), Cognative social development: Frontiers and possible futures. New York: Cambridge University Press. Breso, E., Salanova, M. & Schoufeli, B. (2007). In search of the third dimension of Burnout. Applied psychology, 56(3), 460-472. Ferla, J., Valcke, M., Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences,19, 499– 505. Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A. & Litalien, D. (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653. Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations, Journal of School Psychology, 49(5), 505-528. Koeske, G. F. & Koeske, R. D. (1991). Student Burnout as a mediator of the stress outcome relationship. Research in Higher Education, 32(4), 415- 431. Maslach, C., & Jackson, S.E. (1984). Burnout in organizational setting. Applied Social Psychology Annual, 5, 133-153. Mendaglio, S. & Pyryt, M. C. (2002). Using focused assessment to understand and enhance gifted students’ self-concept. AGATE (Journal of the Gifted and Talented Education Council of the Alberta Teachers’ Association), 15 (1), 23-30. Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L.(2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from twocross-iagged longitiutinal studies. Journal of Youths and Adolescence,. 38, 1316-1327. Sand, G. & Miyazaki, A. D.(2000). The impact of Social support on salesperson burnout components. Psychology and Marketing, 17(1), 13-26. Song, I. S. & Hattie, J. (1984). Home environment, self-concept, and academic achievement: A causal modeling approach. Journal of Educational Psychology, 76, 1269-1281. Toppinen-Tanner, S., Ojaarvi, A., Vaananen, A., Kalimo, R. & Jappinen, P. (2005). Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosed causes. Behavioral Medicine, 31, 18-27. Wade, D. C., Cooley, E. & Savicki, V. (1986). A Longitudinal study of burnout. Children and Youth Services Review, 8, 161-173. Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan's technical-vocational colleges . International Journal of Educational Development, 24, 283-301. Zallars, K. L., Perrewe, P. L. & Hochwarter, W. A.(2000). Burnout in health care: The role of t he five factors of personality. Journal of Applied Social Psychology, 30, 1570-1598. Zhang, Y., Gan, Y. & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis, Personality and Individual Differences, 43, 1529–1540. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,803 |