تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,621 |
اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در دان شآموزان ADHD دارای نشانههای | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، اسفند 1391، صفحه 57-73 اصل مقاله (162.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_4_91_12_1_4 | ||
نویسندگان | ||
سعید رجبی* 1؛ عباس ابوالقاسمی2؛ محمد نریمانی3؛ فاطمه قائمی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4استادیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش کنترل تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در بود. این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش ADHD دانش آموزان دارای نشانههای آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلی هی دانشآموزان پسر سال- 91 بودند. نمونه ی پژوهش 40 - های دوم و سوم راهنمایی شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 90 بود که از میان دانشآموزان شناسایی و به دو گروه آزمایش و ADHD دانشآموز پسر دارای گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بالینی، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان و مقیاس خودکارآمدی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس و افزایش ابعاد ADHD چند متغیری نشان داد که آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشانههای این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای .(P<0/ خودکارآمدی مؤثر بوده است ( 001 بهداشت روانی دان شآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کنترل تکانه؛ اختلال نقص توجه- بیش فعالی؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
اشتریزاده، لیلی و علیپور، احمد ( 1381 ). بررسی آموزش خودکنترلی در کودکان دارای اختلال نقص توجه. پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور. بیگی، پروین ( 1390 ). بررسی اثربخشی آموزشهای شناختی- رفتاری و مهار تهای تنظیم هیجان بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. سادوک، بنیامین جمیز و سادوک، ویرجینیا آلکوت( 2007 ). خلاصه روا نپزشکی، علوم رفتاری/ روان پزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی ( 1388 ). چاپ اول، تهران: انتشارات ارجمند. صالحی، مهدیه؛ پوشنه، کامبیز و ناظمی، فرزانه ( 1389 ). تأثیر درمان شناختی رفتاری بر ادراک خود .85-73 ،(8) کودکان با اختلال کاستی توجه- بیش فعالی. تحقیقات روا نشناختی، 2 عرب گل، فریبا؛ حیاتی، مرتضی و حدیده، مائده( 1383 ). شیوع اختلال بیش فعالی و کم توجهی در .73-78 ،( 1و 2 ) گروهی از دانشجویان. تازههای علوم شناختی، 6 علیزاده، حمید ( 1383 ). اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبشی. تهران: انتشارات رشد. علیزاده، حمید ( 1386 ). اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبشی ویژگی ها، ارزیابی و درمان. چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد. کراتوچویل، توماس و موریس، ریچارد ( 1991 ). روان شناسی بالینی کودک (روشهای درمانگری). ترجمه محمدرضا نائینیان ( 1381 ). چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد. .( مرادی، علیرضا؛ هاشمی، تورج؛ فرزاد، ولی الله؛ کرامتی، هادی؛ بیرامی، منصور وکاووسیان، جواد ( 1387 مقایسه ی اثر بخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خود تعلیمی کلامی بر عملکرد ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی. .5-15 ،(1) فصلنام هی پژوهش در سلامت روا نشناختی، 2 نور محمدی، فرحناز( 1382 ). تأثیر راهبردهای شناختی و رایانه ای در افزایش خودکارآمدی دانش آموزان .87-90 ،(8) نادرست نویس. مجل هی علوم روا نشناختی، 2 Alizadeh, H. (2004). Attention Deficit – Hyperactivity disorder. Tehran: Roshd publishing house. Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy,Curr. Dir, Psychol, Sci9,75-78. Barkely, R. A. (2003). ADHD in children, adolescents and adults: Diagnosis, assessment and treatment. Papers presented at 5 th Annual National ADHD Conference, St, louis, Mo. Barkley, R. A. (1997). Advancing age Declining ADHD. American Journal Of Psychiatry,154,1323-1324. Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. Barkley, R. A., & Anastopoulos, A. D. (1991). ADHD in adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 20, 263-288. Behpajooh, A., Ghobary Bonab, B., Alizadeh, H. & Hemmati alamdarloo, G. (2007). Impact of impulse control in impoverment of social skills in students with attention deficit disorders. Quietly Journal of research institute for exceptional children ,1(1), 1-18. Biderman, G., Mounteauxm, M., & Mick, E. (2006). Young adult outcome of attentiondeficit /hyperactivity disorder: Finding in non referredsubjects. American Journal of Psychiatry,162,1083-1089. Biederman, J. & Faraone, S.V. (2005). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 366, 237-248. Caprara, G.V., Giunta, L.D., Eisenberg, N., Gerbino, M., Pastorelli, C., & Tramontano, C. (2008). Assessing regulatory emotional self-efficacy in three countries. Psychological Assessment, 20(2), 227–237. Connerss, C.K., Erhardt, D. & Sparrow, E. (1999). Connerss Adlt ADHD Rating Scales (CAARS) Tech Nical Manual. N Tonawanda, ny: Multi Health Systems, 431-437. Daly, B., Creed, T., Xanthopou, M. & Brown, R. (2007). Psychosocial Treatments for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Neuropsychology Rew, 17, 73-89. Davids, E. & Gastpar, M. (2005). Attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry, 29, 865-877. Faigel, H.C. (1995). Attention deficit disorder in college students: facts, fallacies, and treatment. J Am. Coll. Health, 43(4), 147-55. Faraone, S.V. & Biederman, J. (2000). Attention deficit hyperactivity disorder in adults: an overview. Biol Psychiatry, 1, 48(1), 9-20. Goldstein, S. & Goldstein, M. (1998). Managing attention deficit hyperactivity disorder in children: A Guide for practitioner (2nd Ed), NY: Wiley. Groen Yvonne, A., Lambertus, J.M., Mulder, B., Albertus, A., Wijers, B., Ruud, B., Minderaa, A., & Monika Althaus, A. (2009). Methylphenidate improves diminished error and feedback sensitivity in ADHD: An Evoked Heart Rate analysis. Biological Psychology,82,45–53. Harris, R., Saddler, B. & Graham, S. (2005). Self-Monitoring of at tention versus Self monitoring of Academic performance. Effects Among students with ADHD in the General Education classroom. Harter, S. (1985). Manual for the self-Perception Profile for Children. Denver: University of Denver Department of Developmental, Psychology. Heiman, T. (2005). An examination of relationships of children with and without attentiondeficit/ hyperactivity disorder. School Psychology International, 26, 330-333. Lee, S. & Hinshaw, S. (2006). Predictors of Adolescent Functioning in Girls with Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder: The Role of Childhood ADHD, conduct problems. And peer status, Journal of Clinical and Adolescent Psychology, 35(3), 356- 368. Lewis, M. (2007). A comprehensive textbook of child and adolescent psychiatry.4rd ed, Lippincott: Williams and Wilkins, 432. McMenamy, J.M., Perrin, E.C., & Wiser, M. (2005). Agerelated Differences how children with ADHD understabd their condition: Biological or psychological causality? Applied Developmental psychology , 26, 111-131. Muris, T. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopaheology and Behavioral Assessment, 23, 145-149. Nijmei, J. (2008). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and social dysfunctioning. Clinical Psychology Review, 692-708. O’ragan, F. (2005). ADHD. Continuum international publishing group, 35-37. Pary, R., Lewis, S., Matuschka, P.R., Rudzinskiy, P., Safi, M., Lippmann, S. (2002). Attention deficit disorder in adults. Annals Clinical Psychiatry, 14, 105-111. Posavac, H.D., Sheridan, M., & Posavac, S. (1999). A cueing procedure to control impulsivity in children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal Behavior Modification, 23, 234-253. Poushaneha, K., Ghobari Bonab, B. & Hasanzadeh Namin, F. (2010). Effect of training impulse control on increase attention of children with attention–deficit/hyperactivity disorder. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 983–987. Purdic, N. (2002). Self–regulation, self–efficacy andhealth behavior change in order adult. Educational Gerontology, 28, 370-400. Ramsay, J., & Rostain, N. (2007). Psychosocial Treatments for Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder in Adults: CurrentEducation and Future Direction, professional psy-chology. Research and Practice, 38(4), 338-346. Rapport, M.D., & Chung K. (2001). A Conceptual Model of Child Psychopathology: Implication for Understanding ADHD and Treatment Efficacy. Journal of Clinical Child Psychology, 34, 48-58. Silver, L.B. (2000). Attention deficit hyperactivity disorder in adult life. Child Adolsc Psychiatr Clin N Am, 9(3), 511-23. Skounti, M., Philalithis, A., Galanakis, E., (2007). Variations in prevalence of ADHD worldwide. Eur. J. Paediatr, 166, 117–123. Sperry, L. (1999). Cognitive behavior therapy of DSM-IV disorder. USA: unner/ Mazel. Teeter, P.A. (1998). Interventions for ADHD: Treatment in Developmental Context. New York: Guilford Press, 276-319. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,825 |