تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,585 |
نقش کمال گرایی و هوش هیجانی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 65-80 اصل مقاله (273.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکبر عطادخت* | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه، بررسی نقش کمالگرایی و هوش هیجانی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دبیرستانی بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 93- 1392، در مدارس شهر نمین مشغول تحصیل بودند. از بین این جامعه، نمونهای به حجم 175 نفر (112 پسر و 63 دختر)، با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده و دادههای مورد نیاز با استفاده از مقیاس چندگانه کمالگرایی فراست، پرسشنامهی هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی جمعآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که فرسودگی تحصیلی با مؤلفههای نگرانی از اشتباهات، انتظارات والدین، تردید در مورد اعمال و نیز نمرهی کل کمالگرایی رابطهی مثبت (05/0>p) و با انتقادات والدین رابطهی منفی (01/0>p) دارد. بین فرسودگی تحصیلی و مؤلفههای خودکنترلی، هشیاری اجتماعی، مهارت اجتماعی و نیز نمرهی کل هوش هیجانی نیز رابطهی منفی وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که کمالگرایی و هوش هیجانی با تبیین 14 درصد از واریانس نمره کل فرسودگی تحصیلی و 20 تا 27 درصد از واریانس خرده مقیاسهای فرسودگی تحصیلی، قابلیت پیشبینی متغیر ملاک را دارد (01/0>p). این یافتهها ضرورت توجه جدی برنامهریزان، مشاوران و مسئولین امر را به موضوع فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نشان داده و تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مربوط به کمالگرایی و هوش هیجانی جهت پیشگیری از پیامدهای منفی فرسودگی تحصیلی به دنبال دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ کمالگرایی؛ هوش هیجانی؛ دانشآموزان متوسطه | ||
مراجع | ||
احیاءکننده، منیژه؛ شفیع آبادی، عبدالله و سودانی، منصور (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی و مؤلفههای آن با فرسودگی شغلی کارکنان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(4)، 77-66. محمدی، زهره و جوکار، بهرام (1389). کمالگرایی، مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی در دانشجویان ایرانی. مجله روانشناسی تحولی، 6 (23)، 276-269. میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1 (4)، 103-90. Adilogullari, I., Ulucan, H., & Senel, E. (2014). Analysis of the relationship between the emotional intelligence and professional burnout levels of teachers. Academic Journals, 9(1), 1-8.
Breso, E., Salanova, M., &Schoufeli, B. (2007). In search of the third dimension of burn out. Applied Psychology, 56(3), 460-472.
Caruso, DR., & Salovey, P. (2004). The emotionally intelligent manager. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Ciarrochi, JV., Deane, F., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209.
Conroy, DE. (2003). Representational models associated with fear of failure in adolescents and young adults. Journal of Personality, 71(5), 757-783.
Duran, A., Extremera, N., & Rey, L. (2004). Self-reported emotional intelligence, burnout and engagement among staff in services for people with intellectual disabilities. Psychological Reports, 95, 386-390.
Ehyakonandeh, M., Shafiabadi, A., & Sodani, M. (2012). Relationship between emotional intelligence and burnout of the Behbahan Islamic Azad University married employees. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling, 4 (11), 66-77.
Esteve, EB. (2003). Well-being and performance in academic settings: The predicting role of self-efficacy. Ph.D. Thesis, Jaume University, Spain.
Extremera, N., & Fernandez- Berrocal, P. (2005). Perceived emotional intelligence and life satisfaction: predictive and incremental validity using the trait meta-mood scale. Personality and Individual Differences, 39, 937-948.
Fernandez-Berrocal, P., & Extremera, N. (2006). Emotional intelligence and emotional reactivity and recovery in laboratory context. Psicothema, 18(l), 72-78.
Flett, GL., & Hewitt, PL. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14, 14–18.
Frost, RO., Marten, P., Lahart, CM., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.
Gerits, L., Derksen, JJL., Verbruggen, AB., & Katzko, M. (2005). Emotional intelligence profiles of nurses caring for people with severe behavior problems. Personality and Individual Differences, 38, 33-43.
Goleman, D. (1998). Work with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Haase, AM., & Prapavessis, H. (2004). Assessing the factor structure and composition of the positive and negative perfectionism scale in sport. Personality and Individual Differences, 36, 1725–1740.
Hall, HK. (2006). Perfectionism: A hallmark quality of world class performers, or a psychological impediment to athletic development? Perspectives in Sport and Exercise Psychology, 1, 178-211.
Jacobs, S., & Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303.
Kazemi, A., &Ziaaddini, M. (2014). Relationship between perfectionism, psychological hardiness, and job burnout of employees at executive organizations. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(3), 2222-6990.
Khanifar, H., Maleki, H., Nazari, K., Emami, M. (2012). The study of the relation between emotional intelligence and burnout of staff (case study of staff at state universities in Ghom). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(9), 564-582.
Lopes, PN., Brackett, MA., Nezlek, J., Schütz, A., Sellin, I., & Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1018-1034.
Lopes, PN., Salovey, P., & Straus, R. (2003). Emotional intelligence, personality and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences, 35, 641-658.
Marrau, MC. (2009). The burnout syndrome in the context of working stress. Fundamentos en Humanidades, 19, 167-177.
Micaeli, N., Afrooz, G., & Gholizadeh, L. (2012). Relationship between self concept and academic burnout with education function in female students. Journal of School Psychology, 1 (4), 90-103.
Mohammadi, Z., & Jokar, B. (2010). Perfectionism, emotional problems and life satisfaction in Iranian college students. Developmental Psychology: Iranian Psycholofists, 6 (23), 269-276.
Nikolaou, I., & Tsaousis, I. (2002). Emotional intelligence in the workplace: exploring its effects on occupational stress and organizational commitment. International Journal of Organizational Analysis, 10, 327-342.
Parker JDA, Creque RE, Barnhart DL, Harris JI, Majeski SA, Wood LM, Bond BJ, & Hogan MJ. (2004). Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37, 1321-1330.
Salanova Soria, M., Martinez, I., Breso, E., & Lorens, G. (2005). Bienestarpsicológico enestudiantesuniversitarios: facilitadoresy obstaculizadores del desempeñoacadémico. Anales Psicología, 21(1), 170-180.
Salovey, P., Stroud, LR., Woolery, A., & Epel, ES. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity and symptom reports: further explorations using the trait meta-mood scale. Psychology and Health, 17, 611-627.
Soliemanifar, O., & Shaabani, F. (2012). The relationship between of personality traits and academic burnout in postgraduate students. Journal of Life Science and Biomedicine, 3(1), 60-63.
Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches evidence, and challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295–319.
White, C., & Schweitzer, R. (2000). The role of personality in the development and perpetuation of chronic fatigue syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 48, 515–524.
Wong, CS., & Law, KS. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243-274.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43: 1529-1540.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,028 |