| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,872 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,459,393 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,325,756 |
مدل یابی معادلات ساختاری دلزدگی تحصیلی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری خودناتوان سازی تحصیلی | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 2، تیر 1404، صفحه 57-72 اصل مقاله (1.54 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16079.5971 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم شکری* 1؛ محمدرضا تمنایی فر* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدلیابی معادلات ساختاری دلزدگی تحصیلی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری خودناتوانسازی تحصیلی بود. روش: روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونهگیری در دسترس(شیوه آنلاین) 396 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل مقیاس دلزدگی تحصیلی(ABQ) بیلکی و همکاران(2021)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی(CERQ) گرانفسکی و کرایج(2006)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشکده(CAESS) اون و فرامن(1998) و مقیاس خود ناتوانسازی تحصیلی(ASHS) شوینگر و استینسمیر-پلستر(2011) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم تنظیم هیجان ناسازگارانه(46/0=β و 001/0=sig)، تنظیم هیجان سازگارانه(30/0- =β و 041/0=sig) و خودکارآمدی تحصیلی(45/0- =β و 002/0=sig) بر دلزدگی تحصیلی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که خودناتوان-سازی تحصیلی در رابطه بین تنظیم هیجان ناسازگارانه(52/0=β و 001/0=sig) و تنظیم هیجان سازگارانه(60/0- =β و 001/0=sig) و خودکارآمدی تحصیلی(47/0- =β و 001/0=sig) با دلزدگی تحصیلی نقش میانجی و معنادار دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (071/0=RMSEA و 05/0>p). | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنظیم شناختی هیجان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خودناتوانسازی تحصیلی؛ دلزدگی تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
امجدیان، ف.، و بهرامی، م. (1401). رابطه خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی اهمالکاری در دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه. تعلیم و تربیت، 28(4)، 106-87. [DOI: 20.1001.1.10174133.1401.38.4.5.9]
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33. Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814
تقی زاده هیر، س.، نریمانی، آ.، شهبازی، س. (1402). اثربخشی آموزش جرأتورزی بر بهبود عزت نفس و تنظیم شناختی هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری،13(1)، 6-16. [DOI:10.22098/jld.2024.14280.2137
جوادیعلمی، ل.، اسدزاده، ح.، دلاور، ع.، و درتاج، فریبرز. (1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس تدریس تحولآفرین، خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14)، 19-1. [DOI: 10.22084/j.psychogy.2019.16774.1798]
سبزی، ن.، حسین چاری، م.، جوکار، ب.، و خرمایی، ف. (1400). رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطه هیجانهای تحصیلی: مدلیابی ساختاری. پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(62)، 208-192. [DOI: 20.1001.1.27173852.1400.16.62.14.9]
عابد، م.، کدیور، پ.، و خلعتبری، ج. (1401). مدل دلزدگی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، 17(1)، 110-95. [DOI: 20.1001.1.20081243.1401.17.1.8.3]
عظیمی، ک.، شهینی ییلاق، م.، و خوشناموند، م. (1402). طراحی و آزمون مدل علّی رابطه بین هویت اخلاقی و قلدری با میانجیگری عدم التزام اخلاقی در نوجوانان ایرانی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 13(52)، 30-13. [DOI: 10.22034/spr.2024.410580.1852]
محسنآبادی، ح.، و فتحی آشتیانی، ع. (1400). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی. نشریه پایش، 20(2)، 178-167. [DOI: 10.52547/payesh.20.2.167 ]
مظلومیان، س.، و خزایی، س. (1400). مدل علی جو روانی ـ اجتماعی کلاس و احساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(42)، 212-178.[DOI: 10.22111/jeps.2021.6388]
مقصودلو نژاد، ف.، صفارینیا، م.، و شیرافکن کوپکن، ع. (1399). ارائه مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس چشمانداز زمان، باورهای هوشی و سبک فرزندپروری ادراک شده با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان. روانشناسی اجتماعی، 8(1)، 175-157. https://journals.iau.ir/article_680977.html
مکرمی، م.، رضایی، ع.، سیری، ح.، و اسمعیلی، م. (1396). ویژگیهای روانسجی مقیاس باورهای خودکارآمدی تحصیلی پنتریج و دی گروت. فصلنامه روانسنجی، 5(20)، 133-121. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1112121?FullText=FullText
منصورنیا، ش.، و کریمی، ک. (1399). رابطه بین انگیزه پیشرفت و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش میانجی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه طب توانبخشی، 9(3)، 264-254. [DOI:10.22037/jrm.2020.111571.2066 ]
میرز، ل.، گامست، گ.، و گارینو، ا.جی. (2016). پژوهش چندمتغیری کاربردی(طرح و تفسیر). ترجمه حسن پاشا شریفی، ولی الله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، بلال ایزانلو و مجتبی، حبیبی (1399)، تهران؛ نشر رشد. https://www.roshdpress.ir/product-890-
نیکاندام کرمانشاهی، ح.، صفائیراد، ا.، عرفانی، ن.، و یاراحمدی، ی. (1400). الگوی ساختاری دشواری تنظیم هیجانی و دلزدگی تحصیلی: نقش میانجی خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان. نشریه روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(4)، 138-123. https://jsp.uma.ac.ir/article_1460.html
ویسی، س.، کاشفی، ف.، و ایمانی، ص. (1403). برازش روابط علّی- ساختاری هوش موفق با خردمندی با میانجی گری هوش موسیقیایی در نوازندگان پیانو. روانشناسی اجتماعی، 14(54)، 14-1. [DOI: 10.22034/spr.2024.424119.1877]
Abed, M., Kadivar, P., & Khalatbari, J. (2022). Academic boredom model based on goal orientation and self-efficacy with the mediation of student procrastination. Contemporary Psychology, 17(1), 95-110. [In Persian] [DOI: 20.1001.1.20081243.1401.17.1.8.3] Affandi, G., Hadi, C., & Nawangsari, N. A. (2024). Academic Boredom in School Context: A Systematic Scoping Review. In Proceedings of the 6th International Seminar on Psychology, ISPsy 2023, 18-19 July 2023, Purwokerto, Central Java, Indonesia, 1(2), 1-10. [DOI: 10.4108/eai.18-7-2023.2343413] Affuso, G., Zannone, A., Esposito, C., Pannone, M., Miranda, M. C., De Angelis, G., ... & Bacchini, D. (2023). The effects of teacher support, parental monitoring, motivation and self-efficacy on academic performance over time. European Journal of Psychology of Education, 38(1), 1-23. [DOI:10.1007/s10212-021-00594-6] Amjadian, F., & Bahrami, M. (2023). The correlation between self-handicapping and students' academic performance: The intermediary role of procrastination in high school students in the city of Kermanshah. Journal of Education, 38 (4), 87-106. [In Persian] [DOI: 20.1001.1.10174133.1401.38.4.5.9] Andrés, M. L., Stelzer, F., Canet Juric, L., Introzzi, I. M., Rodríguez Carvajal, R., & Navarro Guzmán, J. I. (2017). Emotion regulation and academic performance: A systematic review of empirical relationships. Universidade Estadual de Maringá; Psicologia em Estudo; 22(3), 299-311. [DOI:10.4025/psicolestud.v22i3.34360] Azimi, K., Shehni Yailagh, M., & Khoshnamvand, M. (2024). Designing and testing the causal model of the relationship between moral identity and bullying with the mediation of moral disengagement among Iranian adolescents. Social Psychology Research, 13(52), 13-30. [In Persian] [DOI: 10.22034/spr.2024.410580.1852] Basharpoor, S., Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) [Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814] Basili, E., Gomez Plata, M., Paba Barbosa, C., Gerbino, M., Thartori, E., Lunetti, C., & Narvaez Marin, M. (2020). Multidimensional Scales of Perceived Self-Efficacy (MSPSE): Measurement invariance across Italian and Colombian adolescents. PloS one, 15(1), 1-20. [DOI: 10.1371%2Fjournal.pone.0227756] Bekker, C. I., Rothmann, S., & Kloppers, M. M. (2023). The happy learner: Effects of academic boredom, burnout, and engagement. Frontiers in Psychology, 13(1), 1-10. [DOI: 10.3389/fpsyg.2022.974486] Benlahcene, A., Mohamed Abdelrahman, R., Ahmed, M., & Aboudahr, S. M. F. M. (2024). A pathway to engagement: the mediating role of self-efficacy between interpersonal relationships and academic engagement. Cogent Psychology, 11(1), 1-10. [DOI: 10.1080/23311908.2024.2330239] Bieleke, M., Gogol, K., Goetz, T., Daniels, L., & Pekrun, R. (2021). The AEQ-S: A short version of the Achievement Emotions Questionnaire. Contemporary Educational Psychology, 65(1), 1-39. [DOI: 10.1016/j.cedpsych.2020.101940] Borgonovi, F., Pokropek, M., & Pokropek, A. (2023). Relations between academic boredom, academic achievement, ICT use, and teacher enthusiasm among adolescents. Computers & Education, 200(1), 1-10. [DOI: 10.1016/j.compedu.2023.104807] Camacho-Morles, J., Slemp, G. R., Pekrun, R., Loderer, K., Hou, H., & Oades, L. G. (2021). Activity achievement emotions and academic performance: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 33(3), 1051-1095. [DOI: 10.1007/s10648-020-09585-3] Derogatis, L. R., Lipman, R. S., & Covi, L. (1977). SCL-90. Administration, scoring and procedures manual-I for the R (revised) version and other instruments of the Psychopathology Rating Scales Series. Chicago: Johns Hopkins University School of Medicine. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1656144 Dewaele, J. M., Botes, E., & Meftah, R. (2023). A three-body problem: The effects of foreign language anxiety, enjoyment, and boredom on academic achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 1(2), 1-16. [DOI: 10.1017/S0267190523000016] Eastwood, J. D., Frischen, A., Fenske, M. J., & Smilek, D. (2012). The unengaged mind: Defining boredom in terms of attention. Perspectives on Psychological Science, 7(5), 482-495. [DOI:10.1177/1745691612456044] Frenzel, A. C., Goetz, T., & Stockinger, K. (2024). Emotions and emotion regulation. In Handbook of educational psychology (pp. 219-244). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053. [DOI: 10.1016/j.paid.2006.04.010] Grazia, V., Mameli, C., & Molinari, L. (2021). Being bored at school: Trajectories and academic outcomes. Learning and Individual Differences, 90(1), 1-10. [DOI: 10.1016/j.lindif.2021.102049] Hernandez, A., Busquets, P., Jimenez, R., & Scanlan, J. (2024). Mood states and academic performance in the objective structured clinical examination. The mediating effect of self-efficacy. Nurse Education Today, 1(2), 1-10. [DOI: 10.1016/j.nedt.2024.106116] Holzberger, D., & Prestele, E. (2021). Teacher self-efficacy and self-reported cognitive activation and classroom management: A multilevel perspective on the role of school characteristics. Learning and Instruction, 5(2), 12-35. [DOI: 10.1016/j.learninstruc.2021.101513] Huangfu, Q., Huang, W., He, Q., Luo, S., & Chen, Q. (2024). The relationship between self-handicapping in chemistry and chemistry academic engagement: a moderated mediation model investigation. Chemistry Education Research and Practice, 1(2), 1-10. [DOI: 10.1039/D3RP00332A] Hunter, J. A., & Eastwood, J. D. (2021). Understanding the relation between boredom and academic performance in postsecondary students. Journal of Educational Psychology, 113(3), 499–515. [DOI:10.1037/edu0000479] Javadi Elmi, L., Asadzadeh, H., Delavar, A., & Dortaj, F. (2020). Structural equation modeling of students' academic engagement based on academic self-efficacy, transformational teaching with the mediation role of academic buoyancy. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 8(14), 1-19. [In Persian] [DOI: 10.22084/j.psychogy.2019.16774.1798] Khan, S., Sadia, R., Hayat, S. Z., & Tahir, S. (2019). Relationship between academic boredom, learning climate and academic motivation among University students. Pakistan Journal of Psychological Research, 34(3), 621-638. [DOI: 10.33824/PJPR.2019.34.3.34] Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. https://www.guilford.com/books/Principles-and-Practice-of-Structural-Equation-Modeling/Rex-Kline/9781462551910 Kökönyei, G., Kovács, L. N., Szabó, J., & Urbán, R. (2024). Emotion regulation predicts depressive symptoms in adolescents: A prospective study. Journal of Youth and Adolescence, 53(1), 142-158. [DOI: 10.1007/s10964-023-01894-4] Kristensen, S. M., Jørgensen, M., & Haug, E. (2024). I want to play a game: Examining sex differences in the effects of pathological gaming, academic self-efficacy, and academic initiative on academic performance in adolescence. Education and Information Technologies, 1(2), 1-18. [DOI: 10.1007/s10639-024-12632-z] Kul, Ü., Aksu, Z., & Satici, S. A. (2024). Adaptation of the modified abbreviated math anxiety scale: its relationship with mathematics self-efficacy and academic buoyancy. Current Psychology, 1(2), 1-10. [DOI: 10.1007/s12144-024-05908-7] Kula, S. S., Özçakir, B., & Ceylan Çeliker, T. (2020). The relation between academic boredom of students with Mathematics self-efficacy and mathematics Anxiety. Acta Didactica Napocensia, 13(2), 30-42. [DOI: 10.24193/adn.13.2.2] Liu, Y., & Lu, Z. (2017). The relationship between academic self-efficacy and academic-related boredom: MAOA gene as a moderator. Youth & Society, 49(2), 254-267. [DOI: 10.1177/0044118X14535219] Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1996). Manual for the depression anxiety stress scales. Psychology Foundation of Australia. https://cir.nii.ac.jp/crid/1370294643851494273 Manesh, S. E., & Kulemarzi, M. J. B. (2024). Inhibition and activation systems of behavior and suicide mediating role of cognitive emotion regulation. Journal of Family & Reproductive Health, 18(1), 36-46. [DOI: 10.18502%2Fjfrh.v18i1.15437] Mansournia, S., & Karimi, K. (2020). The relationship between academic achievement and self-handicapping due to mediating effect of academic burnout among University students. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 9(3), 254-264. [In Persian] [DOI: 10.22037/jrm.2020.111571.2066] Maqsoodlounejad, F., Safarinia, M., & Kupke, A. (2019). Presenting a structural model of self-handicapping based on time perspective, intelligence beliefs and perceived parenting style with the mediation of academic self-efficacy in students. Journal of Social Psychology, 8(1), 175-157. [In Persian] https://journals.iau.ir/article_680977.html Martin, A. J., Marsh, H. W., & Debus, R. L. (2003). Self-handicapping and defensive pessimism: A model of self-protection from a longitudinal perspective. Contemporary Educational Psychology, 28(1), 1-36. [DOI: 10.1016/S0361-476X(02)00008-5] Mazloumian, S., & Khazaei, S. (2021). The causal model of classroom social-psychological climate and academic boredom with the mediating role of academic self-efficacy in high school students. Journal of Educational Psychology Studies, 18(42), 212-178. [In Persian] [DOI: 10.22111/jeps.2021.6388] Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publications. https://psycnet.apa.org/record/2013-39233-000 Mohsenabadi, H., & Fathi-Ashtiani, A. (2021). Evaluation of psychometric properties of the Persian version of the short form of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18). Payesh, 20 (2), 167-178. [In Persian] [DOI: 10.52547/payesh.20.2.167] Mokarmi, M., Rezaee, A., Siri, H., & Esmaeili, M. (2017). Psychometric properties of Pintrich and De Groot educational self-efficacy beliefs scale. Journal Psychometry, 5(20), 121-133. [In Persian] https://sanad.iau.ir/fa/Article/1112121?FullText=FullText Nieberding, M., & Heckler, A. F. (2021). Patterns in assignment submission times: Procrastination, gender, grades, and grade components. Physical Review Physics Education Research, 17(1), 1-10. https://journals.aps.org/prper/references/10.1103/PhysRevPhysEducRes.17.013106 Nik Andam Kermanshahi, H., Safaei Rad, I., Erfani, N., & Yar Ahmadi, Y. (2022). Structural model of emotional stiffness dissolution and academic boredom: The mediating role of academic self-disability in students. Journal of School Psychology, 10(4), 123-138. [In Persian] https://jsp.uma.ac.ir/article_1460.html Núñez, J. C., Freire, C., Ferradás, M. D. M., Valle, A., & Xu, J. (2023). Perceived parental involvement and student engagement with homework in secondary school: The mediating role of self-handicapping. Current Psychology, 42(6), 4350-4361. [DOI: 10.1007/s12144-021-01791-8] Owen, S. V., & Froman, R. D. (1988). Development of a college academic self-efficacy scale, 3-10. https://www.researchgate.net/publication/234580139 Peers, C., Issartel, J., Behan, S., O'Connor, N., & Belton, S. (2020). Movement competence: Association with physical self-efficacy and physical activity. Human Movement Science, 70(2), 21-35. [DOI: 10.1016/j.humov.2020.102582] Pekrun, R., & Goetz, T. (2024). Boredom: A control-value theory approach. In The Routledge International Handbook of Boredom (pp. 74-89). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36–48. [DOI: 10.1016/j.cedpsych.2010.10.002] Pekrun, R., Marsh, H. W., Suessenbach, F., Frenzel, A. C., & Goetz, T. (2023). School grades and students’ emotions: Longitudinal models of within-person reciprocal effects. Learning and Instruction, 83(1), 1-10. [DOI: 10.1016/j.learninstruc.2022.101626] Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. [DOI: 10.1037/0022-0663.82.1.33] Poluektova, O., Kappas, A., & Smith, C. A. (2023). Using bandura's self-efficacy theory to explain individual differences in the appraisal of problem-Focused coping Potential. Emotion Review, 15(4), 302-312. [DOI: 10.1177/17540739231164367] Reyes, M., Garcia, O. F., Perez-Gramaje, A. F., Serra, E., Melendez, J. C., Alcaide, M., & Garcia, F. (2023). Which is the optimum parenting for adolescents with low vs. high self-efficacy? Self-concept, psychological maladjustment and academic performance of adolescents in the Spanish context. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 39(3), 446-457. [DOI: 10.6018/analesps.517741] Rosenberg, M. (1989). Determinants of self-esteem-a citation classic commentary on society and the adolescent self-image by Rosenberg, M. Current Contents/Social & Behavioral Sciences, 1(11), 16-16. https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=1184974 Rossi, G., Brancart, X., & Diaz-Batanero, C. (2023). Psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire and Shortened versions in Dutch speaking community-Dwelling older adults. Journal of Emotion and Psychopathology, 1(1), 175-195. [DOI: 10.55913/joep.v1i1.16] Sabzi, N., Masoud Hossein Chari, M., Jowkar, B., & khormaee, F. (2021). Relationship between core self-evaluation and academic self-handicapping by mediation of academic emotions: Structural equation Modeling. Journal of Modern Psychological Researches, 16(62), 192-208. [In Persian] [DOI: 20.1001.1.27173852.1400.16.62.14.9] Santos, A. C., Simões, C., Daniel, J. R., & Arriaga, P. (2023). Portuguese validation of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire short version in youth: Validity, reliability and invariance across gender and age. European Journal of Developmental Psychology, 20(2), 384-399. [DOI: 10.1080/17405629.2021.2011201] Schwinger, M. (2013). Structure of academic self-handicapping—global or domain-specific construct?. Learning and Individual Differences, 27(1), 134-143. [DOI: 10.1016/j.lindif.2013.07.009] Schwinger, M., & Stiensmeier-Pelster, J. (2011). Prevention of self-handicapping—The protective function of mastery goals. Learning and Individual Differences, 21(6), 699-709. [DOI:10.1016/j.lindif.2011.09.004] Schwinger, M., Trautner, M., Pütz, N., Fabianek, S., Lemmer, G., Lauermann, F., & Wirthwein, L. (2022). Why do students use strategies that hurt their chances of academic success? A meta-analysis of antecedents of academic self-handicapping. Journal of Educational Psychology, 114(3), 576–596. [DOI: 10.1037/edu0000706] Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 744-761. https://psycnet.apa.org/buy/2014-05062-001 Sharp, J. G., Sharp, J. C., & Young, E. (2020). Academic boredom, engagement and the achievement of undergraduate students at university: A review and synthesis of relevant literature. Research Papers in Education, 35(2), 144-184. [DOI: 10.1080/02671522.2018.1536891] Sharp, J. G., Zhu, X., Matos, M., & Sharp, J. C. (2021). The Academic Boredom Survey Instrument (ABSI): a measure of trait, state and other characteristic attributes for the exploratory study of student engagement. Journal of Further and Higher Education, 45(9), 1253-1280. [DOI: 10.1080/0309877X.2021.1947998] Suryaratri, R. D., Komalasari, G., & Medellu, G. I. (2022). The role of academic self-efficacy and social support in achieving academic flow in online learning. International Journal of Technology in Education and Science, 6(1), 164-177. [DOI: 10.46328/ijtes.345] Taghizadeh Hir, S., Narimani, A., & Shahbazi, S. (2023). The effectiveness of assertiveness training on improving self-esteem and cognitive emotion regulation in children with special learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 6-16. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2024.14280.2137] Török, L., Szabó, Z. P., & Tóth, L. (2018). A critical review of the literature on academic self-handicapping: Theory, manifestations, prevention and measurement. Social Psychology of Education, 21(1), 1175-1202. [DOI: 10.1007/s11218-018-9460-z] Tze, V. M., Daniels, L. M., & Klassen, R. M. (2016). Evaluating the relationship between boredom and academic outcomes: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 28(1), 119-144. [DOI: 10.1007/s10648-015-9301-y] Veisi, S., Kashefi, F., & Imani, S. (2024). Fitness the causal-Structural relationships of successful intelligence with wisdom with the mediation of Musical intelligence in Piano players. Social Psychology Research, 14(54), 1-14. (In Persian) [DOI: 10.22034/spr.2024.424119.1877] Wang, Y., & Sun, P. P. (2024). Development and validation of scales for speaking self-efficacy: Constructs, sources, and relations. Plos one, 19(1), 1-10. Weybright, E. H., Doering, E. L., & Perone, S. (2022). Difficulties with emotion regulation during COVID-19 and associations with boredom in college students. Behavioral Sciences, 12(8), 296-310. [DOI: 10.3390/bs12080296] Wolff, W., Martarelli, C. S., Schüler, J., & Bieleke, M. (2020). High boredom proneness and low trait self-control impair adherence to social distancing guidelines during the COVID-19 pandemic. International ournal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 1-10. [DOI: 10.3390/ijerph17155420] Zhang, F., & Welch, E. W. (2021). More than just managerial self-efficacy: conceptualizing and predicting top managers' means efficacy about the organization under extreme events. Journal of Managerial Psychology, 2(2), 21-35. [DOI: 10.1108/JMP-11-2020-0584] Zhao, Y., Zeng, H., & Deng, X. (2024). Chinese high school students' career development: Associations with academic self-efficacy and motivation. Journal of Applied Developmental Psychology, 91(1), 1-10. [DOI: 10.1016/j.appdev.2023.101629] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |
||