
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,373 |
مدل یابی معادلات ساختاری دلزدگی تحصیلی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری خودناتوان سازی تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16079.5971 | ||
نویسندگان | ||
مریم شکری* 1؛ محمدرضا تمنایی فر* 2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدلیابی معادلات ساختاری دلزدگی تحصیلی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری خودناتوانسازی تحصیلی بود. روش: روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونهگیری در دسترس(شیوه آنلاین) 396 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل مقیاس دلزدگی تحصیلی(ABQ) بیلکی و همکاران(2021)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی(CERQ) گرانفسکی و کرایج(2006)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشکده(CAESS) اون و فرامن(1998) و مقیاس خود ناتوانسازی تحصیلی(ASHS) شوینگر و استینسمیر-پلستر(2011) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم تنظیم هیجان ناسازگارانه(46/0=β و 001/0=sig)، تنظیم هیجان سازگارانه(30/0- =β و 041/0=sig) و خودکارآمدی تحصیلی(45/0- =β و 002/0=sig) بر دلزدگی تحصیلی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که خودناتوان-سازی تحصیلی در رابطه بین تنظیم هیجان ناسازگارانه(52/0=β و 001/0=sig) و تنظیم هیجان سازگارانه(60/0- =β و 001/0=sig) و خودکارآمدی تحصیلی(47/0- =β و 001/0=sig) با دلزدگی تحصیلی نقش میانجی و معنادار دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (071/0=RMSEA و 05/0>p). | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم شناختی هیجان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خودناتوانسازی تحصیلی؛ دلزدگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 |