تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,404 |
الگوی ساختاری دشواری تنظیم هیجانی و دلزدگی تحصیلی: نقش میانجی خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 123-138 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1460 | ||
نویسندگان | ||
حسین نیک اندام کرمانشاهی1؛ ایرج صفائی راد* 2؛ نصراله عرفانی3؛ یحیی یاراحمدی4 | ||
1دانشجویی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هیجان بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان است که انسان به فراخور شرایط و محیطی که در آن قرار میگیرد، مواردی از آنها را تجربه میکند. یکی از هیجانات دانش آموزان در محیط تحصیلی، احساس دلزدگی تحصیلی است. از این رو هدف از انجام این پژوهش الگوی ساختاری دشواری تنظیم هیجانی و دلزدگی تحصیلی: نقش میانجی خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان میباشد. روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه بود.که تعداد آنها 3821 نفر بود. 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های دلزدگی تحصیلی، خودناتوانسازی و پرسشنامه دشواریهای تنظیم هیجانی استفاده شد. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و AMOS ویراست 20 و SPSS 26 استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد دشواریهای تنظیم هیجانی، کمالگرایی منفی و خودناتوانسازی با دلزدگی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با دادهها داشت. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که 96 درصد از واریانس ابعاد خودناتوانسازی توسط دشواریهای تنظیم هیجانی و 64 درصد از واریانس دلزدگی تحصیلی توسط دشواریهای تنظیم هیجانی و خودناتوانسازی تبیین میشود. نتیجهگیری: بنابراین پیشنهاد میگردد هماهنگی لازم بین مراکز مشاوره و مشاورین مدارس مورد تاکید بیشتری قرار گیرد تا ضمن بهبود تنظیم هیجان و خودناتوان سازی، زمنیه کاهش دلزدگی تحصیلی فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دشواری تنظیم هیجانی؛ خودناتوان سازی؛ دلزدگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
مرادی زاده، سیروس؛ بازگیر، لیلا و عبدالهیمقدم، مریم. (۱۳۹۴). بررسی دختر مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 94- 93، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. https://civilica.com/doc/394741/
حیدری، محمود؛ خداپناهی، محمدکریم و دهقانی، محسن (1388). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودناتوانسازی. تحقیقات علوم رفتاری، 7 (2)، 106-97.
خانزاده، مصطفی؛ سعیدیان، محسن؛ حسینچاری، مسعود و ادریسی، فروغ (1391). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری در نظمبخشی هیجانی. مجله علوم رفتاری، 6 (1)، 87-96. http://noo.rs/cPF2G
صادقی، مسعود؛ امیریان، لیلا؛ وفاپور، حسنا و بزدوده، عباس(1398) تدوین مدل علّی از رابطه بین کمالگرایی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: با نقش میانجیگری خودآگاهی هیجانی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(2)،80- 88. http://edcbmj.ir/article-1-1502-fa.html
فصیحانی فرد، سارا؛ جوکار، بهرام؛ خرمایی، فرهاد و حسین چاری، مسعود (1398). نقش واسطهای خودناتوانسازی در رابطه بین احساسات شرم و گناه و سازگاری تحصیلی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (3)، 37-50. [Doi:10.30473/etl.2020.50596.3146]
کوثر، رئوف؛ خادمی، ملوک و نقش، زهرا (1398). رابطه ی کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه ای متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و خودناتوان سازی تحصیلی. اندیشههای نوین تربیتی، 15 (1)، 207-235. [Doi.org/10.22051/jontoe.2017.14118.1684]
نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول. (1394). مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 154-176. http://jld.uma.ac.ir/article_139.html
نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز و تقوی، رامین. (1395). الگوی رفتارکلاسی و خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک، 3(3)، 3-11. http://childmentalhealth.ir/article-۱-۱۵۲-fa.html
Al-Syabi, N. S., Al-Zubaidi, A. S., Al-Harthy, I., Kazem, A. M. (2016). Achievement responsibility and its relation to self-determination motivation of foundation program students. Journal of Educational and Psychological Studies, 10(3), 653. Begeer, S., Howlin, P., Hoddenbach, E., Clauser, C., Lindauer, R., Clifford, P., & Koot, H. M. (2015). Effects and moderators of a short theory of mind intervention for children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. Autism Research, 8(6), 738-748. [Doi: 10.1002/aur.1489] Bentler, P.M. and Chou, C. (1987) Practical issues in structural modeling. Sociological Methods and Research, 16 (1), 78- 117. [Doi: 10.1177/0049124187016001004] Berglas, S., & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success. Journal of Personality and Social Psychology, 36 (4), 405-417. [Doi: 10.1037//0022-3514.36.4.405] Brian, M., Galla, J., Wood, E. T., Kim Har, A. W., & Chiu David, A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 24, 123-130. [Doi: 10.1016/j.jsp.2014.04.001] Byrne, B.M. (2016). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming: Routledge. [Doi: 10.4324/9781315757421] Clarke, I. E., & MacCann, C. (2016). Internal and external aspects of self-handicapping reflect the distinction between motivations and behaviours: Evidence from the Self-handicapping Scale. Personality and Individual Differences, 100, 6-11. Doi: 10.1016/j.paid.2016.03.080] Edwards, J. D., Cavaliere, C., Fahlman, S. A., & Eastwood, A.E. (2016). Adesire for desires: Boredom and its relation to alexithymia. Personality andIndividual Differences, 42, 1035- 1045. Educational Psychologist, 38(4), 207–234. [Doi: 10.1016/J.PAID.2006.08.027] Fassihanifard, S; Jokar, B; Khormaei, F and Hossein Chari, M (2020). The mediating role of self-disabling in the relationship between feelings of shame and guilt and academic adjustment. Research in School and Virtual Learning, 7 (3), 37-50. (Persian) Ferrand, C., Champely, S., & Brunel, P. C. (2005). Relations between female students' personality traits and reported handicaps to rhythmic gymnastics performance. Psychological Reports, 96 (2), 361-373. [Doi: 10.2466/pr0.96.2.361-373] Fiorilli C, De Stasio S, Di Chiacchio C, Pepe A, Salmela-Aro K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. Int J Educ Res, 84:1-2 [Doi: 10.3390/ijerph18041922 Foster, J. (2007). Procrastination and perfectionism: Connections, understandings, and control. Gifted Education International, 23, 132– 140. [Doi: 10.1177/026142940702300307] Gratz, K. L., and Roemer, L. (2004). Multidiminsional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure and Initial Validation of Thedifficultics in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26 (1), 41- 54. [Doi: 10.1007/s10862-008-9102-4] Gross, J. J. (Ed.). (2014b). Handbook of emotion regulation (2nd ed.). New York, NY: Guilford. [Doi: 10.1556%2F2006.4.2015.031] Gruber, R., & Cassoff, J. (2014). The interplay between sleep and emotion regulation: Conceptual framework empirical evidence and future directions. Current Psychiatry Reports, 16 (11), 500. [Doi: 10.1007/s11920-014-0500-x] Heidari, M; Khodapnahi, M.K and Dehghani, M (2009). Psychometric examination of self-handicapping scale (SHS). Behavioral Science Research, 7 (2), 106-97. (Persian) Jones, E. E., Rhodewalt, F. (1982). Self-Handicapping Scale. Salt Lake City, UT: Department of Psychology, Princeton University and University of Utah [Unpublished scale.] Khanzadeh, M; Saeidian, M; Hossein Chari, M and Idrisi, F (2012). Factor structure and psychometric properties of a difficult scale in emotional regulation. Journal of Behavioral Sciences, 6 (1), 87-96. (Persian) Kowsar, R; Khademi, M & Naghsh, Z (2020). The relationship between perfectionism and academic procrastination: the mediating role of the variables of academic self-efficacy, self-esteem and academic self-disability. New Educational Thoughts, 15 (1), 207-235. .(Persian) [Doi: 10.22051/jontoe.2017.14118.1684] Kunos, N. (2017). School related burnout and students' coping strategies. European educational research association, ECER Conference 2017. 08-21. Lee, K.-H., Herold, D.M., & Yu, A.-L. (2016). Small and medium enterprises and corporate social responsibility practice: A Swedish Perspective. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 23(2), 88-99.[Doi: 10.1002/csr.1366] Liu, X., Gao, X., & Ping, S. (2019). Post-1990s College Students academic sustainability: The role of negative emotions, achievement goals, and self efficacy on academic performance. Sustainability, 11(3), 775. [Doi: 10.3390/su11030775] Macedo, A.; Marques, M.; Pereira, A. T. (2014). Perfectionism and psychological distress: A review of the cognitive factors. Journal of Clinical Neurosciences and Mental Health. 6 (1), 1-10. [Doi: 10.21035/ijcnmh.2014.1.6] Marengo, S. M., Klibert, J., Langhinrichsen-Rohling, J., Warren, J., & Smalley, K. B. (2019). The relationship of early maladaptive schemas and anticipated risky behaviors in college students. Journal of Adult Development, 26 (3), 190-200. Martins, E., Freire, M., Ferreira-Santos, F. (2016). Examination of adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies as trans diagnostic processes. associations with diverse psychological symptoms in college students. [Doi: 10.21909/sp.2016.01.707] Narimani, M., Einy, S., & Tagavy, R. (2016). Classroom behavior pattern and academic self-handicapping in students with specific learning disabilities. Journal of Child Mental Health, 3 (3), 3-11. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-152-fa.html Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_139.html?lang=en Pekrun، R.، Hall، N. C.، Goetz، T.، & Perry، R. (2014). Boredom and academic achievement: Testing a model of reciprocal causation. Journal of Educational Psychology. 106(3)، 696-710. [Doi: 10.1037/a0036006] Rathnasabapathy, M. (2020). The factors of academic achievement. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24 (03), 1062-1064. Sadeghi, M; Amirian, L; Vafapour, H and Bazdoudeh, A (2020). Development of a causal model of the relationship between academic perfectionism and academic procrastination of medical students: with the role of mediating emotional self-awareness. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 12 (2), 80-88. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=780511 Shih, S. S. (2018). Examining relationships of Taiwanese adolescents’ achievement goals to academic engagement and coping. Journal of Education and Human Development, 7(1), 153-165. Soper, D.S. (2021). A-priori Sample Size Calculator for Structural Equation Models [Software]. Available from https://www.danielsoper.com/statcalc. Torok, L., Szabó, Z. P. (2018). The theory of self-handicapping: forms, influencing factors and measurement. Ceskoslovenská Psychologie, 62(2), 18-32. Vogel-Walcutt, J.J., Fiorella, L., Carper, T. et al. (2012). The definition, assessment, and mitigation of state boredom within educational settings: A comprehensive review. Educational Psychology Review, 24, 89–111 (2012).. [Doi: 10.1007/s10648-011-9182-7] Wang J, Liu RD, Ding Y, Xu L, Liu Y, Zhen R. (2017). Teacher’s autonomy support and engagement in Math: Multiple mediating roles of self-efficacy, intrinsic value, and Boredom. Frontiers in Psychology; 8: 1006. [Doi: 10.3389/fpsyg.2017.01006] Yu, J., & McLellan, R. (2019). Beyond academic achievement goals: The importance of social achievement goals in explaining gender differences in self-handicapping. Learning and Individual Differences, 69, 33-44. [Doi:10.1016/j.lindif.2018.11.010] Zaki, J., Williams, W. Craig. (2016). Interpersonal emotion regulation. Journal of Emotion, (13) 5, 803-810. [Doi: 10.1037/a0033839] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |